لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

اسفند ۲۰, ۱۴۰۱ ۷:۲۲ ق٫ظ

لمینیت فوری یا “اسنپ‌آن‌اسمایل” که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد.

این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود. این وسیله به این دلیل لمینیت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیباتر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود.

در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان خود بردارید.

ایده ساخت لمینیت متحرک از کجا آغاز شد؟

به طور کلی دندانپزشکی یکی از درمان های پرهزینه به شمار می رود و از این میان عمل های ترمیمی و زیبایی در دندانپزشکی که برای اصلاح طرح لبخند به کار می روند هزینه های بالایی دارند که شاید انجام آنها برای همه ممکن نباشد.

به همین دلیل بعضی از متخصصان دندانپزشک لمینیت های متحرک را ابداع کردند که بتواند جایگزین درمان های زیبایی مانند لمینیت و کامپوزیت باشد و در عین حال بتواند مشکلات ظاهری دندان ها مانند کوچکی، بزرگی، شکستگی، زردی یا بدشکلی دندان ها را اصلاح کنند. ویژگی اصلی این وسیله ارزان بودن آن نسبت به دیگر روش های زیبایی است.

لمینیت متحرک دندان

انجام لمینیت فوری (متحرک) به چه صورت می باشد؟

فارغ از اینکه لمینیت فوری چه مشکلات و معایبی دارد اگر میخواهید یک دست از آنها را داشته باشید اولین کار این است که به یک دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک متخصص ابتدا دندان های شما را معاینه می کند تا ببیند آیا لمینیت فوری برای شما مناسب هست یا نه.

بعد از اینکه رنگ دلخواه لمینیت های خود را انتخاب کردید، دندانپزشک از دندان های شما قالبی تهیه میکند. بهترین نتیجه زمانی بدست می آید که قالب گیری با مهارت و دقت تمام انجام شود.

این قالب ها به لابراتوار مخصوص فرستاده می شوند تا لمینیت های فوری شما متناسب با شکل دندان ها و رنگ دلخواه شما ساخته شوند. پروسه ساخت این لمینیت ها ممکن است چند هفته طول بکشد.

لمینیت های فوری، هم برای فک بالا و هم فک پایین ساخته می شوند. پس از اینکه کاورها آماده شدند دندانپزشک آنها را نصب می کند تا ببیند به خوبی روی دندان ها چفت می شوند یا نه.

یادتان باشد بعد از قراردادن این کاورها می توانید مایعات بنوشید اما برای غذا خوردن باید حتما آنها را درآورید.

لمینیت های فوری آماده چطور روی دندان ها نصب می شوند؟

به تازگی لمینیت های متحرکی رواج پیدا کرده که به صورت پیش ساخته و آماده به فروش می رسند.  برای نصب این لمینیت های متحرک که عموما قیمت پایینی دارند گفته می شود که طبق دستورالعمل زیر نصب شود:

  • ابتدا قالب ها را به مدت ۲ دقیقه در آب جوش بیندازید تا نرم و انعطاف پذیر شوند.
  • سپس آنها را درآورده و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شوند.
  • پس از خنک شدن، آنها را روی دندان ها قرار داده و با دو انگشت شصت خود فشار دهید تا خوب روی دندان محکم شوند.
  • پس از ۳۰ ثانیه آنها را از روی دندان برداشته و در آب یخ بیندازید تا سفت شوند.
  • پس از سفت شدن می توانید دوباره آنها را روی دندان هایتان قرار دهید.

تمام دندانپزشکان و متخصصان روی کارایی و مناسب بودن همین لمینیت های متحرک سفارشی هم تردید دارند و اشکالات زیادی از این وسیله می گیرند چه برسد به این لمینیت های متحرک آماده! اینگونه لمینیت های متحرک آماده شبیه یک شوخی هستند اما اصلا شوخی خوبی نیستند.

حتما بخوانید:دندان پوسیده را چگونه می توان لمینیت کرد؟

معایت اصلی لمینیت های فوری آماده

مشکل اصلی این لمینیت ها این است که شکل دندان و اندازه فک افراد با هم متفاوت است به همین خاطر این لمینیت های متحرک با فرم و اندازه دندان های همه مناسب نیستند. بسیاری از این لمینیت ها از مواد اولیه بی کیفیت ساخته می شوند به همین دلیل در هنگام قرار گرفتن در آب گرم کاملا از هم باز می شوند یا به صورت درست روی دندان چفت نمی شوند.

لمینیت های متحرک آماده که توسط شرکت ها به فروش می رسند ابزار مطمئنی برای زیباسازی ظاهر دندان ها نیستند زیرا بر اساس یک مدل فرضی ساخته می شوند و عموما مواد اولیه با کیفیتی ندارند. به همین دلیل نتیجه دلخواه را برای شما نخواهند داشت.

مزایای لمینیت های فوری دندان

این مزایا و معایبی که در اینجا در مورد آنها صحبت میکنم مربوط به لمینیت های فوری و سفارشی است چون در مورد لمینیت های فوری آماده هیچ بحثی نیست. زیرا همانطور که گفتم فقط یک بازی تبلیغاتی است و توسط هیچ دندانپزشک و متخصصی تایید نمی شود.

  • لمینیت های فوری سفارشی قیمت پایین تری نسبت به لمینیت های سرامیکی دائمی دارد.
  • این لمینیت ها می توانند به طور موقت عیوب و مشکلات جزئی دندانی مانند بدرنگی و شکستگی های دندانی را برطرف کنند.
  • فرآیند لمینیت های فوری بدون تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

دیگر معایب لمینیت های فوری دندان

  • به لثه ها آسیب می رسانند و ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در لثه شوند.
  • ممکن است دندان ها را در طولانی مدت دچار پوسیدگی کنند.
  • برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند.
  • ماندگاری و طول عمر آن ها کوتاه است.
  • در هنگام غذا خوردن باید آن را دربیاورید و این مساله در مهمانی ها شاید چندان خوشایند نباشد.
  • جنبه درمانی ندارند و راه حل دائمی برای مشکلات دندانی نیستند.
  • ممکن است در حرف زدن شما را دچار مشکل کنند.
  • احتمال شکستن لمینیت های فوری در هنگام گذاشتن و برداشتن وجود دارد.
  • ممکن است بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شوند.
  • ممکن است در دهان شما آلرژی ایجاد کنند.

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب هستند؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینیت متحرک فوری استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینیت های متحرک استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینیت های فوری مراقبت از آنها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

عکس لمینیت های فوری دندانی

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب نیستند؟

لمینیت های فوری دندان هم مانند هر روش درمانی دیگری برای همه مناسب نیست. بعضی از افراد شرایط خاصی دارند و با استفاده از لمینیت های فوری ممکن است به دندانهایشان آسیب برسانند. اگر هریک از موارد زیر درمورد شما صدق بکند، نباید لمینیت های فوری دندان را انتخاب کنید، مگر اینکه آن را برطرف سازید:

  • کسانی که بیماری لثه‌ای و لقی دندان دارند.
  • افرادی که تعداد زیادی از دندان هایشان را از دست داده اند.
  • کسانی که مشکلات فکی دارند.
  • کسانی  که بی دندان هستند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند.

اگر دندان هایتان پوسیدگی زیادی دارد و می خواهید از لمینیت های فوری دندان برای پوشاندن آن ها استفاده کنید، توصیه می کنم خیلی احتیاط به خرج دهید. درست است که این روش از لحاظ ظاهری دندان هایتان را بی نقص می کند اما این پوسیدگی ها می توانند در زیر لمینیت متحرک شما گسترش پیدا کنند. به محض اینکه یکی از دندان های زیر لمینیت متحرک آسیب جدی ببینید، کاورتان تبدیل به یک ورقه زینتی بی مصرف و گران‌قیمت می شود. بنابراین باید حتما قبل از استفاده از لمینیت متحرک تمام پوسیدگی ها را برطرف کنید.

حتما بخوانید: تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

روش تمیز کردن و مراقبت از لمینیت های متحرک فوری دندان

  • برای مراقبت از لمینیت متحرک یا اسنپ آن اسمایل بعد از هر بار استفاده، آن را به آرامی از دهان درآورید و به خوبی بشویید تا از ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود.
  • یادتان باشد باید پلاک را به آرامی و با دو دست با گرفتن قسمت انتهایی آن درآورید.
  • خمیر دندان حاوی موادی است که ممکن است باعث ایجاد خراش و ساییدگی روی سطح لمینیت شما شود، پس از خمیر دندان برای تمیز کردن لمینیت خود استفاده نکنید. برای تمیز کردن لمینیت متحرک از فرچه های مخصوص و نرم و صابون های مایع استفاده کنید.
  • در زمانی که نمی خواهید از لمینیت استفاده کنید حتما آن را در کیت مخصوصش قرار دهید.

هزینه لمینیت فوری دندان چقدر است؟

هزینه این درمان زیبایی دندانها در مقایسه با دیگر درمان های زیبایی دندان مانند لمینیت سرامیکی دندان، کامپوزیت ونیر و غیره بسیار کمتر تر است. هزینه دقیق لمینیت فوری دندان را باید از متخصص دندانپزشک خود بپرسید چون بسته به عوامل متعدد از جمله این که برای هر دو قوس دندانی می خواهید یا نه، پلاک کامل می خواهید یا نیمه و غیره، هزینه تفاوت می کند.

دوام و طول عمر لمینیت فوری دندان

این پلاک زیبایی را باید به عنوان یک راه حل موقتی زیبایی دندانها در نظر بگیرید. در صورت استفاده درست چندین سال دوام می آورد اما نکته مهم این است که مطمئن شوید این وسیله برای شما مناسب است. ابتدا باید متخصص دندانپزشک دهان شما را معاینه کند و مطمئن شود این روش زیبایی دندانها و لبخند، به درد شما می خورد و یا خیر.

تفاوت لمینیت فوری دندان با لمینیت های سرامیکی دائمی

لمینیت های سرامیکی پوسته بسیار نازکی از جنس سرامیک مرغوب هستند که روی سطح خارجی دندان ها به وسیله سمان های مخصوص چسبانده می شوند و ثابت می شوند. اما لمینیت های فوری دندان شامل چندین دندان یا یک قوس کامل دندانی متصل است که کاملا دندانها را می پوشانند و البته متحرک نیز هستند.

لمینیت های سرامیکی متناسب با هر دندان به صورت جداگانه جایگذاری میشوند بنابراین در نهایت دندانها فاصله طبیعی خود را دارند و ظاهری کاملا طبیعی و زیبا نیز دارند.

از طرفی هر دندان را میتوان جداگانه شکل داد و لمینیت سرامیکی متناسب با جایگاه آن دندان ساخت در نتیجه همه دندانها یکدست و مصنوعی نمی شوند. اما این باعث می شود هزینه درمان نیز بیشتر شود.

برای بزرگ نشدن ابعاد یا حجم دندان ها و جایگذاری لمینیت های سرامیکی، معمولا سطح خارجی دندانها پیش از انجام لمینیت مختصر تراشی داده می شود تا ظاهری طبیعی تر داشته باشند.

لمینیت های سرامیکی به دندانها چسبانده می شوندو ثابت هستند تا زمانی که نیاز به تعویض پیدا کنند. بنابراین دندانهایتان حتی در خواب هم زیبا می ماند در حالی که لمینیت های فوری دندان ثابت نیستند و قابل در آوردن هستند و به جز مواقعی که لازم است، باید از دهان خارج شوند.

مزایای لمینیت های سرامیکی نسبت به لمینیت های فوری دندان

حتما بخوانید:طراحي لبخند توسط ونير كامپوزيتي، روكش و يا لمينيت سراميكي؟

مزایای ونیرهای دندانی:

ونیر های دندانی می توانند مزایای بسیار زیادی برای بیماران داشته باشند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شوید

  • به راحتی دندان هایی سفید هنگام لبخند زدن داشته باشید.

با سالها نوشیدن چای و قهوه و کشیدن سیگار یا خوردن غذاهایی با رنگدانه های قوی مانند زردچوبه دندان ها به علت رنگ پذیری بالایی که دارند؛ به مرور زرد می شوند. در صورتیکه مینای دندان زرد شده باشد؛ می‌توان با استفاده از درمان بلیچینگ نزد دندانپزشک، آن ها را سفید کرد. اما دندان هایی که به این روش ها سفید می شوند، پس از ۶ ماه تا یک سال مجدداً تغییر رنگ می دهند. اگر به دنبال روشی ساده و دائمی برای سفید کردن، تغییر شکل و فرم، اندازه، فواصل بین دندانی و… دندان های خود هستید، لمینیت های سرامیکی بهترین گزینه برای شماست. لمینیت های سرامیکی نسبت به تغییر رنگ کاملا مقاوم هستند و طبق موسسه بین المللی سلامت ( NIH ) پس از نصب لمینیت دندان نباید نگران زرد شدن آنها باشید و دیگر نیازی به سفید کردن آنها نخواهید داشت. با نصب لمینیت های سرامیکی مخصوصا دندان‌هایی که زرد شده و یا به دلایل مختلف سیاه شدند، سفیدتر به نظر می‌رسند. چون این لمینیت های سرامیکی نسبت به رنگ پذیری از موادی مانند قهوه و چای و کشیدن سیگار مقاوم هستند و رنگ آن ها تا پایان طول عمر طولانی شان که حدود ۱۰ تا 20 سال است هیچ تغییری نمی کنند.

  • مشکلات ظاهری دندان های خود را طی چند جلسه برطرف کنید.

لمینیت های سرامیکی می توانند بسیاری از مشکلات لبخند شما را اصلاح کنند. با استفاده از ونیر های دندانی آسیب دیدگی های دندان تا حد زیادی رفع شده و ظاهر لبخند زیباتر به نظر می رسد. لمینیت های سرامیکی می توانند برای درمان دندان های کج و شکسته شده، دندان های کوتاه یا خیلی پهن نسبت به دندانهای دیگر، دندانهای ساییده شده یا لب پر شده، دندان هایی که رنگ آنها با سایر دندانها تفاوت پیدا کرده است و کمک شایانی به زیایی لبخند شما بکنند. همچنین در صورتی که پس از درمان ریشه دندان نیاز به پرکردگی های عمیق باشد و موجب شود ظاهر دندان مخصوصاً در ناحیه لبخند نسبت به سایر دندانها تفاوت زیادی پیدا کند می توان از لمینیت  های سرامیکی به منظور یکدست کردن رنگ دندان ها استفاده کرد.

  • از مینای دندان های آسیب دیده با لمینیت های سرامیکی می توان محافظت کرد.

مینای دندان از جنسی بسیار مستحکم ساخته شده است اما در اثر دندان قروچه یا خوردن غذاهای اسیدی و نوشیدنی‌های حاوی اسید بالا ممکن است ساییده شود. در صورتی که اسید معده نیز در اثر بیماری ریفلاکس بالا بیاید می تواند به مینای دندان آسیب برساند. این شرایط می‌تواند برای بیمار مشکلات جدی به وجود آورد. چون مینای دندان مجدداً رشد نمی کند و دندان ها به شدت حساس می شوند. اما خوشبختانه می‌توان آن را با ونیر های دندانی جایگزین کرد. لمینیت های سرامیکی درمان فوق العاده ای برای دندان هایی هستند که مینای آنها دچار ساییدگی و خوردگی شده است. طبق نظریه آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا، ونیر های دندانی می‌توانند به عنوان یک روش درمانی – زیبایی برای پوشش دادن دندانهای آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرند.

  • از دوام و طول عمر فوق العاده لمینیت ها بهرهمند شوید.

لمینیت های سرامیکی طول عمر بسیار بالایی دارند. بیمارانی که از این لمینیت ها استفاده می کنند نیازی نیست که نگران ترک خوردن یا شکستن آنها باشند. حفظ و نگهداری آنها بسیار راحت است به طوریکه با رعایت نکات بهداشتی ساده مانند دندان طبیعی و چکاپ های منظم توسط دندانپزشک می توان دوام و طول عمر آنها را تا10 یا 20 سال افزایش داد.

  • از ظاهر به شدت طبیعی و زیبای دندان هایتان لذت ببرید.

ونیرها، لایه های سرامیکی نازکی هستند که به سطح خارجی دندان ها به منظور تغییر رنگ و شکل و… آنها سمان می شوند. نصب ونیر های دندانی موجب استحکام بیشتر دندان ها می شود و پایداری رنگ آنها نیز پس از پیوند خوردن بسیار بیشتر است. بنابراین ونیر های دندانی نه تنها می توانند در ظاهر لبخند تاثیر قابل توجهی داشته باشند بلکه راه حل فوق العاده برای پوشش دادن دندان های زرد شده، شکسته، کج شده و یا تغییر شکل داده اند. پوسته سرامیکی ونیر های دندانی تمام این مشکلات زیبایی را با پوشاندن دندان های طبیعی برطرف کرده و با ظاهری کاملا طبیعی طرح لبخند شما را اصلاح می کنند.

متاسفانه بیماران بسیاری با داشتن دندان های شکسته، سائیده شده و کج نمی توانند از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرند اما با استفاده از پوسته های نازک سرامیکی که تمام سطح دندان های جلو را پوشش می دهند، می توان لبخند زیبایی را به این افراد هدیه داد.

  • از نصب سریع و آسان آنها شگفت زده شوید

نصب لمینیت های سرامیکی به سرعت و طی دو جلسه انجام می گیرد. در جلسه اول دندانها طبیعی، آماده شده، قالب گیری می شوند و ونیر های موقتی روی دندان ها نصب می شوند. سه الی چهار هفته بعد لمینیت های سرامیکی ساخته شده در لابراتوار روی دندانها سمان شده و زیبایی لبخند را بلافاصله به فرد برمی گردانند.

  • مقاومت ونیرهای سرامیکی نسبت به رنگ پذیری

جنس لمینیت های دندانی نسبت به زرد شدن مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین علت لمینیت های سرامیکی در حقیقت یک راه حل بلند مدت هستند که نسبت به تغییر رنگ و مقاومت دائمی دارند و با نوشیدن چای یا قهوه زیاد یا حتی سیگار کشیدن تغییر رنگ نمی دهند.

  • سازگاری مناسب لمینیت های سرامیکی با بافت لثه

مواد سرامیکی یا همان پرسلن  مورد استفاده در لمینیت ها کاملا با بافت لثه سازگارند به همین علت بافت لثه نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان نخواهد داد و مشکل خاصی برای دهان و لثه فرد ایجاد نخواهند کرد.

 

سوالات متداول

 

آیا لمینیت های فوری دندان را میتوان هر زمان گذاشت و برداشت؟

بله. این لمینیت ها ثابت نیستند بلکه متحرک و قابل در آوردن هستند. هر زمانی که بخواهید آن را میتوانید بردارید و یا بگذارید.

آیا میتوانم لمینیت های فوری دندان را آنلاین سفارش داد؟

خیر. این لمینیت های فوری زیبایی باید از روی قالب دندانهای شما ساخته شوند بنابراین قابلیت خریداری آنلاین وجود ندارد و فقط دندانپزشک ماهر میتواند آن را بسازد تا مشکلی برای دندانهایتان ایجاد نشود.

آیا لمینیت های فوری (پیش ساخته) هم وجود دارد؟

لمینیت های فوری پیش ساخته نیستند بلکه از روی دندانهای شما ساخته می شوند. آن دسته از لمینیت های فوری زیبایی دندانها که آماده هستند و در داروخانه ها یا فروشگاهها به فروش می رسند، بهتر است استفاده نشوند چرا که به دلیل عدم هماهنگی درست با دندانهایتان، باعث فشار آمدن بر دندان ها و مشکلات متعددی مانند ساییدگی، کج شدن دندانها و دندان درد و التهاب لثه می شوند.

به احتمال زیاد تبلیغات متعددی در ماهواره و در بعضی از سایت ها دیده اید که لمینیت فوری دندان آماده را به فروش گذاشته اند. این نوع لمینیت ها دارای خمیری هستند که بعد از مدت کوتاه دچار میکروب می شوند و لثه را بیمار و ملتهب می کنند.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *