نقش فناوری ‌های دیجیتال در بهبود عملکرد و دقت در ایمپلنت دندان

نقش فناوری ‌های دیجیتال در بهبود عملکرد و دقت در ایمپلنت دندان

اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳ ۲:۱۷ ب٫ظ

جای خالی دندان به هر دلیلی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی می تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی دهان و دندان ایجاد کند. امروزه یکی از بهترین روش هایی که برای جایگزینی دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد، ایمپلنت دندان است. یکی از طرح ها و تکنولوژی هایی که در این زمینه مورد استفاده می گیرد، فناوری ایمپلنت دیجیتال می باشد. با توجه به نظر سنجی های سال های اخیر از بیمارانی که ایمپلنت های دیجیتال و سنتی را انجام داده اند، کاشت ایمپلنت دندان به صورت دیجیتال رضایت بسیار زیادی از بیماران را به خود اختصاص داده است. البته اگر شما هم قصد انجام ایمپلنت دندان به صورت دیجیتال را دارید، باید قبل از هرگونه اقدام مشورت های لازم را با متخصص دندانپزشک خود انجام دهید.

ایمپلنت های دیجیتال

ایمپلنت های دیجیتال

در این روش به منظور بررسی استخوان فک و همچنین موقعیت قرار گرفتن رشته های عصبی، از مدل سازی کامپیوتری سه بعدی استفاده می شود. با این شرایط متخصص دندانپزشک با کمترین شکافی به کاشت ایمپلنت های دیجیتال می پردازد. به دلیل شکاف کمتر در جراحی ایمپلنت، درد کمتری برای بیمار وجود خواهد داشت.

کلیک کنید: کاشت دندان با ایمپلنت و بدون ایمپلنت

همچنین به دلیل قرار گرفتن اطلاعات بسیار دقیق در دست دندانپزشک متخصص، کمترین میزان آسیب در ایمپلنت های دیجیتال وجود دارد. در کاشت ایمپلنت دیجیتال برای جلوگیری از آسیب اعصاب و دندان های کناری، یک هدایت کننده (گاید محصوص جراحی) بر روی دندان ها نصب می شود. که همین راهنما به برش های دقیق و کوچک تر متخصص دندانپزشک کمک می کند.

کاندیدای مناسب برای کاشت ایمپلنت دیجیتال دندان

با توجه به تمام فواید و مزایایی که ایمپلنت دیجیتال دندان دارد، افراد بسیار زیادی می توانند از این شیوه درمانی استفاده داشته باشند. به طور کلی در افراد شرایط زیر می توانند کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان دیجیتال باشند:

  • دارای سلامت لثه و دهان باشند.
  • حجم و ارتفاع کافی استخوان فک در محل کاشت وجود داشته باشد.
  • سلامت عمومی مناسب جهت پشت سر گذاشتن عمل جراحی دهان
  • عدم بیماری ‌های زمینه ‌ای کنترل نشده (هر بیماری که دارید یا هر دارویی که مصرف می کنید باید حتما به اطلاع متخصص دندانپزشک خود برسانید تا با توجه به شرایط شما برنامه درمانی مناسب در نظر بگیرد.)

اگر شرایط گفته شده را دارید، احتمالا می توانید از درمان ایمپلنت های دیجیتال استفاده کنید. با این حال تصمیم نهایی را باید متخصص دندانپزشک بگیرد چرا که موقعیت دندان ها در دهان نیز اهمیت دارد. توجه داشته باشید اگر در محل کاشت کمبود استخوان وجود داشته باشد متخصص دندانپزشک شما بسته به شرایط فکی شما می تواند این مشکل را با پیوند استخوان حل کند.

نحوه ایمپلنت دیجیتال

نحوه ایمپلنت دیجیتال

مراحل کاشت ایمپلنت های دیجیتال به صورت زیر است:

کلیک کنید: روش جدید ایمپلنت دندان

مرحله اول

در این مرحله به کمک اسکنر دهانی تصویری دیجیتالی تهیه شده که تمامی آناتومی دندان و بافت لثه را ثبت می کند.

مرحله دوم

برای ضبط دقیق تر آناتومی استخوان و دندان ها، در مرحله ی دوم یک سی تی اسکن پرتو مخروطی انجام می گیرد. در این سی تی اسکن، ساختاری سه بعدی از استخوان، سینوس ها و اعصاب به دست می آید. در ادامه تصاویر مرحله یک و دو با یکدیگر ترکیب شده و از دندان ها و از استخوان دهان بیمار، مدلی سه بعدی ایجاد می شود.

مرحله سوم

در این مرحله پس از بررسی های لازمه قطر و طول ایمپلنت انتخاب می شود. پس از اینکه متخصص دندانپزشک طرح مورد نظر را تصویب کرد، مرحله بعدی انجام می گیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله به کمک CAD-CAM یک گاید به صورت قالب پلاستیکی ساخته می شود. این مرحله برای قرار دادن ایمپلنت نهایی بسیار کمک دهنده می باشد. گاید تهیه شده در دهان بیمار قرار داده می شود تا بدون برش ایمپلنت درون جایگاه مورد نظر قرار بگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله آخر و در روز جراحی و بلافاصله بعد از قرار دادن ایمپلنت، روکش ایمپلنت که دارای ظاهری بسیار طبیعی و زیبا می باشد، برای بیمار نصب خواهد شد. در واقع در روش ایمپلنت دیجیتال، بیمار حتی یک روز هم بدون دندان نمی ماند.

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری دیجیتال

تفاوت های ایمپلنت معمولی و ایمپلنت فوری دیجیتال

کلیک کنید: عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت ایمپلنت

به طور معمول بیماران با در نظر گرفتن هزینه ایملپنت معمولی و دیجیتال، کاشت ایمپلنت به روش معمولی را انتخاب می کنند. اما با وجود گران تر بودن ایمپلنت های دیجیتال، باید گفت که این روش مدرن فناوری ایمپلنت با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، فناوری ایمپلنت دیجیتال مزیت های بسیار بی نظیری دارد. ایمپلنت دیجیتال استاندارد های بسیار ظریفی را در نظر می گیرد که به همین دلیل بسیار طبیعی بوده و دارای راحتی بسیار بیشتری می باشد. به طور کلی تفاوت های ایمپلنت معمولی با دیجیتال را در زیر بررسی می کنیم:

  • ایمپلنت دیجیتال تنها در جلسه انجام می شود، اما برای کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی جلسات بیشتری مورد نیاز است.
  • مدت زمان جراحی ایمپلنت دیجیتال کمتر از نیم ساعت می باشد در حالی که ایمپلنت معمولی به 120 دقیقه و یا بیشتر نیاز دارد.
  • ایمپلنت دیجیتال راحتی بسیار بیشتری برای بیمار داشته و دوره نقاهت بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد.
  • در ایمپلنت دیجیتال بیمار درد بسیار کمتری نسبت به ایمپلنت معمولی خواهد داشت.
  • به دلیل استفاده از سیستم و تکنولوژی پیشرفته در ایمپلنت دیجیتال، جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک بسیار بهتر بوده و در واقع جویدن غذا و صحبت کردن بسیار برای بیمار راحت تر خواهد بود.

احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت فوری دیجیتال

این درمان یکی از موفق ‌ترین درمان‌ های دندانپزشکی محسوب می ‌شود. به طوری که برآورد می ‌شود میزان موفقیت آن بالای ۹۵ درصد است.

مزایا و معایب ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت دیجیتال

یکی از بهترین روش های کاشت دندان، ایمپلنت های دیجیتال هستند که مزایای زیادی دارند. مهم ترین مزیت این روش نداشتن درد و تورم است بنابراین دوران نقاهت آن خیلی طول نخواهد کشید. از دیگر مزایای ایمپلنت فوری دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کلیک کنید: همه چیز در مورد عفونت ایمپلنت دندان

  • کاهش زمان کاشت دندان
  • کاهش درد بعد از کاشت دندان
  • کاهش تورم بعد از کاشت دندان
  • بهترین روش برای کسانی که نیاز به روکش فوری دارند.
  • بهترین روش برای کسانی که ترس از جراحی کاشت دندان دارند.
  • کاهش خونریزی بعد از کاشت دندان
  • انجام کارهای عادی روزمره بلافاصله بعد از کاشت دندان
  • حفظ لثه بین‌ دندانی و درنتیجه ایجاد زیبایی در دندان ‌های قدامی و جلوگیری از گیر غذایی در دندان ‌های خلفی
  • راحتی حین و بعد از جراحی برای بیمار
  • کاهش عوارض بعد از جراحی به دلیل عدم برش لثه

معایب ایمپلنت های دیجیتال

به طور کلی این روش درمانی مزیت های بسیاری دارد و درمان ایمپلنت دیجیتال یک درمان بی نظیر و حرفه ای می باشد، اما با این وجود می توان معایبی را نیز برای آن در نظر گرفت که در زیر به آن ها اشاره شده است:

کلیک کنید: همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

  • ایمپلنت دیجیتال هزینه بسیار بالاتری نسبت به کاشت ایمپلنت دندان به روش معمولی دارد.
  • این نوع روش درمانی به یک لابراتوار بسیار حرفه ای و خاص نیاز دارد.
  • طراحی و عملیات های قبل از کاشت ایمپلنت دندان طولانی و زمان بر می باشد.
  • در ایمپلنت دیجیتال به دستگاه های مخصوص و اسکنر و نرم افزار خاص نیاز است.
  • کلینیک های تخصصی که ایمپلنت دیجیتال را انجام می دهند، به میزان محدود موجود می باشند.

عمر ایمپلنت دیجیتال

عمر ایمپلنت دیجیتال

با توجه به بررسی های انجام شده، طول عمر ایمپلنت دیجیتال حدود 20 سال در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی عوامل بسیاری بر طول عمر ایمپلنت دیجیتال تاثیر دارند. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت های لازم و دستورالعمل های متخصص دندانپزشک انجام شود، ایمپلنت دندان می تواند طول عمری بسیار طولانی و حتی تا پایان عمر نیز داشته باشد.

ایمپلنت دیجیتال در تهران چقدر زمان می برد؟

ایمپلنت دیجیتال در تهران چقدر زمان می برد؟

در صورتیکه بیمار برای کاشت ایمپلنت دیجیتال شرایط استخوانی و تراکم لازم را داشته باشد و نیاز به پیوند استخوان و یا سینوس لیفت نداشته باشد با استفاده از فناوری ایمپلنت دیجیتال قادر هستیم در یک جلسه کل دندان های فک بالا و پایین بیمار را با ایمپلنت جایگزین نماییم. این نوع درمان نیاز به معاینه و پیش طراحی و برنامه ریزی از قبل را دارد که بتوان مطابق با زمان بندی خاصی درمان ایمپلنت دیجیتال را انجام داد .

کلیک کنید: تفاوت اوردنچر دندان و ایمپلنت

مراقبت های پس از انجام ایمپلنت دندان

از مهمترین عوامل در روند درمان مراقبت و رعایت بهداشت در طول دوره درمان و همچنین پس از درمان می باشد. از این رو مراقبت هایی نیز برای سرعت بخشیدن به روند درمان و ترمیم بخیه پس از ایمپلنت وجود دارد. برای بهبود شرایط جراحی ایمپلنت می بایست به خوبی استراحت کنید و از فعالیت های سنگین حداقل تا ۴۸ ساعت خودداری نمایید. از کمپرس یخ برای بهبود تورم نیز می توانید استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که از مشروبات الکلی و سیگار پس از درمان دوری کنید زیرا سبب ایجاد عفونت بر روی قسمت جراحی شده می شود.

برای شستشوی دهان نیز از دهانشویه و آب ولرم استفاده نمایید از مسواک کشیدن بر ناحیه جراحی شده بپرهیزید. اما همواره توجه داشته باشید که پس از هر وعده حتما دهان و دندان خود را تمیز نمایید و حداقل روزی 2 بار در نواحی که حراجی انجام نشده مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی نرم نیز در طول هفته اول درمان توصیه می شود. همچنین از جویدن مواد غذایی سفت خودداری نمایید تا فشاری بر روی بخیه وارد نشود.

درد ایمپلنت دیجیتال دندان از درد ایمپلنت معمولی کمتر است؟

تصاویر و مدل‌ سازی‌ های سه بعدی که در روش ایمپلنت دندان دیجیتال به ثبت می ‌رسند، سبب می‌ گردند که متخصص ایمپلنت ساده ‌تر اختلالات استخوان فک فرد را دریابد و مکان قرارگیری رشته‌ های عصبی دندان را بهتر بیابد. این در حالی است که طی انجام ایمپلنت به روش معمولی، متخصص دندانپزشک شکاف بزرگ تری روی لثه شما ایجاد می‌ کند تا به استخوان فک برسد. پس از آن جایی که با استفاده از تصاویر سه بعدی در روش دیجیتال ایمپلنت دندان، شکاف دندان به حداقل می ‌رسد، در نتیجه بیمار درد کمتری را حس خواهد کرد و شکاف ایجاد شده به بخیه نیاز نخواهد داشت. همچنین خونریزی کاهش یافته و بهبود سریع تر حاصل خواهد شد.

موارد مورد احتیاط در ایمپلنت دیجیتال

موارد مورد احتیاط در ایمپلنت دیجیتال

کلیک کنید: پیوند استخوان در ایمپلنت چه زمان هایی لازم است؟

  • افرادی که دیابت یا مرض قند کنترل نشده دارند بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه نمایند. قند خون خود را کنترل کرده و به زیر صد و پنجاه برسانند سپس اقدام به این درمان  کنند.
  • افرادی که سیگار می کشند مشکلی برای گذاشتن ایمپلنت دندان ندارند. با جرمگیری صحیح و کامل قبل از کار و هر شش ماه یکبار می توانند از درمان ایمپلنت استفاده کنند.
  • کسانی که از داروهای خانواده بیس فسفونات برای پوکی استخوان استفاده می کنند. با تغییر داروی خود به خانواده ای دیگر پس از شش ماه می توانند درمان کاشت دندان استفاده کنند.
  • کسانی که رادیوتراپی یا شیمی درمانی کرده اند تا شش ماه نمی توان برایشان ایمپلنت گذاشت.

در کل امروزه بسیاری از مواردی که در گذشته از موارد منع ایمپلنت بوده اند با افزایش دانش و تجربه تغییر کرده اند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که امکان گذاشتن ایمپلنت برایشان میسر است و این ممانعت بی مورد بوده است.

هزینه کاشت ایمپلنت های دیجیتال

هزینه کاشت ایمپلنت های دیجیتال

هزینه کاشت دندان دیجیتال بستگی به عوامل زیر دارد:

  • تخصص دندانپزشک
  • تعداد ایمپلنت
  • برند ایمپلنت
  • جنس روکش ایمپلنت (تمام سرامیک، فلز سرامیک)
  • تکنولوژی های مورد استفاده
  • درمان های جانبی مانند پیوند استخوان، جراحی لثه و غیره

لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان ایمپلنت، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

بهداشت دندان ایمپلنت شده چقدر مهم است؟

تمیز کردن اطراف دندان ایمپلنت شده به اندازه دندان ‌های طبیعی مهم است. بیو فیلم باکتریایی (پلاک) همانند دندان طبیعی روی دندان ایمپلنت شده نیز جمع می‌ شود پس باید به طور روزانه تمیز شود. بدون حذف روزانه پلاک دندانی ممکن است عفونت ایجاد شود که موجب از دست رفتن اتصالات ایمپلنت دندان می‌ شود. این واکنش می‌ تواند از نظر سرعت و شدت بسیار فجیع باشد و به سرعت موجب از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود. از دست رفتن استخوان نیز منجر به از بین رفتن ایمپلنت می ‌شود. ایمپلنت ‌ها هیچگاه پوسیده نمی‌ شوند و هیچ کدام از مشکلات مربوط به ریشه دندان طبیعی را ندارند. تنها نگرانی واقعی در مورد ایمپلنت‌ ها، بیماری‌ های لثه یا فشار زیاد به ایمپلنت به دلیل عادت‌ هایی نظیر دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان ‌ها روی هم است.

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

همان گونه که همه ما به خوبی می دانیم ایمپلنت دندانی یک گزینه درمانی بسیار موثر برای جایگزین کردن دندان‌ های آسیب دیده و یا از دست رفته است. هیچ یک از روش های درمانی دیگر به لحاظ زیبایی، پایداری و استحکام با ایمپلنت قابل قیاس نیستند. همانطور که گفته شد به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی حدود ۹5 درصد است اما به طور کلی موفقیت آن  به موقعیت دندان از دست رفته، سبک زندگی، و سطح سلامت شما بستگی دارد.

آیا روش انجام ایمپلنت دیجیتال می‌ تواند دارای خطا باشد؟

درست است که ما با گاید جراحی آماده شده که همانند یک شابلون در کارهای هندسی است، نواحی انجام برش لثه، دریل و تراش استخوان فک را کاملاً دقیق، به‌ صورت کامپیوتری و محاسبه‌ شده انجام می ‌دهیم، اما همه این‌ ها مستلزم این است که دقیقا تمام مراحل را درست طی کنیم، یعنی گاید جراحی‌ مان را درست طراحی کنیم و با ماده ‌ی درست که تغییر ابعادی ندهد، بسازیم، در غیر این صورت ایمپلنت دیجیتال می ‌تواند خطا هایی داشته باشد.

برای ایمپلنت دیجیتال یک روزه پیش چه کسی برویم؟

با وجودی که اکثر ما به دنبال یک راه درمان سریع و موفق هستیم اما باید دقت کافی را در انتخاب متخصص دندانپزشک داشته باشیم. متخصص دندانپزشک ما باید در زمینه ایمپلنت دندان تخصص کافی را داشته باشد و دوره‌ های دانشگاهی مربوطه را گذرانده باشد. این افراد معمولاً تحت عنوان ایمپلنتولوژیست می‌شناسند. شانس موفقیت ایمپلنت فوری در صورتی که توسط فرد متخصص انجام شود و مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت به خوبی رعایت گردند، بسیار بالا می‌ باشد.

اهداف رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

رادیوگرافی برای آگاهی و کسب اطلاعات کافی از کیفیت و زاویه استخوان، رابطه بین ساختمان‌ های آناتومیک و ایمپلنت و همچنین وجود ضایعات احتمالی در نقاط مورد نظر است.

برای ایمپلنت دیجیتال یک روزه پیش چه کسی برویم؟

با وجودی که اکثر ما به دنبال یک راه درمان سریع و موفق هستیم اما باید دقت کافی را در انتخاب متخصص دندانپزشک داشته باشیم. متخصص دندانپزشک ما باید در زمینه ایمپلنت دندان تخصص کافی را داشته باشد و دوره‌ های دانشگاهی مربوطه را گذرانده باشد. این افراد معمولاً تحت عنوان ایمپلنتولوژیست می‌شناسند. شانس موفقیت ایمپلنت فوری در صورتی که توسط فرد متخصص انجام شود و مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت به خوبی رعایت گردند، بسیار بالا می‌ باشد.

چه افرادی مستعد شکست ایمپلنت دندان هستند؟

کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی که دچار برخی از بیماری ‌های مزمن مانند اختلالات خود ایمنی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان هستند، می ‌تواند موفقیت آمیز نباشد. همچنین در فردی که دچار بیماری‌ پریودنتال باشد، احتمال عفونت و تخریب استخوان وجود داشته و می ‌تواند ایمپلنت دندان را با شکست مواجه کند. بعد از کاشت ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیتی دو چندان پیدا می‌ کند. بنابراین اگر فردی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند، نمی‌ تواند کاندیدای مناسبی برای کاشت موفق ایمپلنت دندان باشد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *