عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت ایمپلنت

عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت ایمپلنت

بهمن ۱, ۱۴۰۲ ۲:۱۰ ب٫ظ

با ایمپلنت های دندانی می توانید به دندان های سالم و طبیعی برسید. می توانید با اعتماد به نفس، غذا خوردن ، لبخند زدن، خندیدن، صحبت کردن و لذت بردن از تمام فعالیت های روزمره خود بدون نگرانی در مورد دندان هایتان را تجربه کنید. ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی هستند که در استخوان فک قرار می گیرند و با استخوان فک پیوند می خورند.

ایمپلنت دندان بیش از 30 سال است که با موفقیت استفاده می شود. در صورت انجام جراحی توسط یک متخصص دندانپزشک با تجربه، جراحی ایمپلنت دندان یکی از ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین عمل ها در دندانپزشکی است. ایمپلنت دندان تنها گزینه ترمیم دندان است که استخوان طبیعی را حفظ می کند و در واقع به تحریک رشد استخوان کمک می کند.

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت ظاهر، احساس و عملکرد دندان های طبیعی را تقلید می کنند.
  • پس از کاشت دندان، تقریباً می توانید هر نوع غذایی را بخورید.
  • با جلوگیری از تحلیل استخوان به حفظ ساختار صورت کمک می کند.
  • داشتن ایمپلنت دندان نیروهای جویدن را به طور مساوی در سراسر دهان توزیع می کند.
  • جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به شما این امکان را می دهد که با اعتماد به نفس لبخند بزنید.
  • ایمپلنت های دندانی بر توانایی صحبت کردن شما تأثیر نمی گذارد زیرا پروتز های حجیم حذف می شوند.
  • سلامت دندان های مجاور را حفظ می کند زیرا نیازی به بریج دندان نیست.
  • ایمپلنت های دندانی به جلوگیری از زوال استخوان که ممکن است در نتیجه دندان های از دست رفته رخ دهد، کمک می کند.
  • توانایی جویدن را بازسازی می کنند، زیرا ایمپلنت های دندانی مانند دندان های مصنوعی متحرک نیستند.
  • راحتی بیشتر، زیرا می توانید آن ها را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و نیازی به بیرون آوردن آن ها ندارید.
  • ایمپلنت های دندانی بسیار موفق هستند و میزان موفقیت آن ها بیش از 95 درصد است.

مراحل  ایمپلنت دندان

مراحل  ایمپلنت دندان

در ادامه به توضیح در مورد این مراحل می پردازیم:

معاینه اولیه

برای کاشت ایمپلنت دندان عمل جراحی لازم است به همین علت متخصص دندانپزشک باید معاینه کامل از دهان و دندان شما انجام دهد. معاینه معمولاً با عکس پرتوی ایکس از دندان‌ ها انجام می‌ شود تا وضعیت دقیق دندان‌ ها، استخوان فک، سینوس ها و ارتباط آن ها با هم مشخص شود. همچنین باید وضعیت سلامت عمومی بیمار مشخص شود.

کلیک کنید: کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

برخی از بیماری‌ ها و برخی داروها می ‌توانند در فرآیند التیام بافت‌ ها و پیوند اختلال ایجاد کنند. هر نوع بیماری که دارید یا دارویی که مصرف می ‌کنید حتی داروهای بدون نسخه و گیاهان دارویی را باید به متخصص دندانپزشک خود اطلاع دهید.

جایگذاری ایمپلنت

به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت دندان چند مرحله ‌ای است. اگر دندان صدمه دیده هنوز کشیده نشده است، ابتدا باید این کار انجام شود. اگر استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت ضعیف باشد باید پیوند استخوان انجام شود و سپس کاشت ایمپلنت صورت گیرد. پس از پیوند استخوان باید چندین ماه صبر کرد تا استئواینتگریشن انجام شود( پیوند استخوان). سپس می‌ توان ایمپلنت را در داخل استخوان فک جایگذاری کرد.

پس از جایگذاری ایمپلنت باید مدتی به استخوان فرصت بدهید تا بازسازی شده و رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد. و در نهایت روکش یا هر پروتز دندانی دیگری بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. پس از این که ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری شد، بر روی آن یک پیچ درپوش بسته می ‌شود تا سوراخ ایمپلنت مهر و موم شود.

اگر بنا بر کاشت دو مرحله ‌ای باشد، در اینجا لثه روی ایمپلنت را می ‌پوشاند و اگر بنا بر کاشت یک مرحله ‌ای باشد، روی ایمپلنت پوشانده نمی‌ شود بلکه قطعه فلزی که روی آن پیچ شده (هیلینگ کپ) است از لثه بیرون می زند تا بعدا لازم نباشد دوباره لثه برش خورده و باز شود. پس از این عمل جراحی، اگر ایمپلنت در فک پایین است باید سه تا چهار ماه منتظر بمانید تا کامل با استخوان پیوند بخورد و اگر ایمپلنت در فک بالا است باید چهارتا پنج ماه صبر کنید. در این مدت استخوان در حال رشد کردن و جوش خوردن به ایمپلنت است.

جراحی مرحله دوم ایمپلنت

پس از این که ایمپلنت به استخوان فک به طور کامل پیوند خورد و ثبات ثانویه آن تأمین شد، جراحی مرحله دوم ایمپلنت صورت می گیرد. این عمل جراحی خیلی ساده‌ تر از عمل اولیه است. لثه که روی ایمپلنت را پوشانده است کنار زده می‌ شود تا سر ایمپلنت نمایان شود. سپس یک یقه فلزی به نام هیلینگ کپ بر سر ایمپلنت بسته می ‌شود تا بافت لثه را به جوش خوردن درست در اطراف ایمپلنت هدایت نماید.

کلیک کنید: همه چیز درباره ایمپلنت دیجیتالی

این یقه فلزی گرد باعث می‌ شود لثه روی ایمپلنت را نپوشاند. بعد مدت 10 تا 14 روز پس از بستن هیلینگ، ایمپلنت آماده اسکن دیجیتال برای پروتز می شود. یادتان باشد عمل جراحی دوم سرپایی و بسیار ساده است بنابراین جای نگرانی نیست. این عمل تحت بی‌ حسی موضعی انجام می ‌شود.

قالب گیری/ اسکن دیجیتال

قالب ‌گیری و یا اسکن دیجیتال ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین کننده‌ ی شکل نهایی دندان  بازگردانی شده است. بعد از اسکن دقیق از ایمپلنت، کراون (پروتز) مناسب ساخته خواهد شد و بیمار از نتیجه ‌ی گرفته شده راضی خواهد بود. بعد از سپری شدن تقریبا 10 الی 14 روز بعد از بستن هیلینگ این قسمت باز می شود.

سپس impression coping بر روی ایمپلنت نصب می شود. بعد از آن اسکن دیجیتال از ایمپلنت با استفاده از اسکنر دیجیتال مخصوص انجام می گردد و ادامه مراحل ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای اسکن دیجیتال روکش وساخت آن ممکن است ۲ الی ۳ هفته به طول بیانجامد.

طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان

با توجه به بررسی های انجام شده، طول عمر ایمپلنت دندان حدود 20 سال در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی عوامل بسیاری بر طول عمر ایمپلنت دندان تاثیر دارند. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت های لازم و دستورالعمل های متخصص دندانپزشک انجام شود، ایمپلنت دندان می تواند طول عمری بسیار طولانی و حتی تا پایان عمر نیز داشته باشد.

چرا ایمپلنت دندان هزینه زیادی دارد؟

چرا ایمپلنت دندان هزینه زیادی دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان بعد از درمان ارتودنسی یکی از گران ‌ترین درمان‌ های دندانپزشکی محسوب می‌ شود.

کلیک کنید: 7 مورد از مهمترین مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

چندان دور از انصاف نیست که این درمان قیمت بالایی دارد، زیرا:

  • از پیشرفته‌ ترین روش‌ های جایگزینی دندان های از دست رفته می‌ باشد که تقریباً نوعی درمان دائمی محسوب می‌ گردد.
  • به نسبت دیگر روش‌ های مشابه خود بسیار پیچیده ‌تر است.
  • موادی که برای ساخت ایمپلنت مورد استفاده قرار می‌ گیرند، با کیفیت بالا بوده و سازگاری زیادی با بدن انسان دارند.

۳ مورد بالا جدا از مزایای بی ‌شمار ایمپلنت دندان، اصلی ‌ترین گزینه ‌هایی هستند که بیان می‌ کنند این روش درمان ارزش هزینه کردن را دارد.

عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت دندان

عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت دندان

قیمت نهایی ایمپلنت دندان بر اساس برخی عوامل محاسبه و تعیین می ‌شود که در ادامه به بررسی کامل آن ها می ‌پردازیم:

تعداد ایمپلنت دندان

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در قیمت ایمپلنت دندان تاثیرگذار است، تعداد دندان های نیازمند به ایمپلنت است. در صورت بیشتر بودن تعداد ایمپلنت دندان کاشته شده در فک، قیمت نهایی افزایش می‌ یابد.

نوع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای انواع متفاوتی است که متخصص دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان و بودجه مورد نظر بیمار، بهترین نوع ایمپلنت دندان را انتخاب می ‌کند. به طور کلی جنس و برند ایمپلنت، نحوه ساخت و طراحی، محل کاشت ایمپلنت و… بر هزینه ایمپلنت دندان تاثیر گذار هستند.

کلیک کنید: عوامل تاثیرگذار در انتخاب بهترین زمان برای ایمپلنت دندان

نحوه کاشت

در حال حاضر برای کاشت دندان، ۳ روش ایمپلنت فوری، استاندارد و دیجیتال مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

دستمزد متخصص دندانپزشک

با توجه به تخصص و تجربه دندانپزشک، هزینه ایمپلنت متفاوت خواهد بود.

چه درمان‌ های جانبی احتمالی در کنار ایمپلنت بر هزینه ایمپلنت دندان تاثیر گذار هستند؟

چه درمان‌ های جانبی احتمالی در کنار ایمپلنت بر هزینه ایمپلنت دندان تاثیر گذار هستند؟

بعضی از درمان ‌های جانبی که گاهی پیش از ایمپلنت کردن مورد نیاز هستند، عوامل افزایش قیمت ایمپلنت دندان هستند که در زیر به بررسی آن ها می‌ پردازیم:

کشیدن دندان قبل از ایمپلنت

گاهی اوقات با وجود اینکه نیاز به ایمپلنت وجود دارد دندان خراب و پوسیده درجای خود هنوز قرار دارد و برای گذاشتن ایمپلنت باید اول دندان خراب کشیده شود. در این صورت متخصص دندانپزشک باید قبل از هر اقدامی، دندان را از دهان بیمار خارج کند که این جراحی، هزینه مجزایی را در پی دارد.

کلیک کنید: دلایل عدم موفقیت در ایمپلنت

پیوند استخوان و سینوس لیفت

برای اینکه ایمپلنت به خوبی با دندان جوش بخورد، استخوان فک باید ارتفاع، حجم و تراکم کافی را داشته باشد. در صورتی که این شرایط وجود نداشته باشد، متخصص دندانپزشک باید پیوند استخوان فک و یا سینوس لیفت را برای بیمار انجام دهد.

پیوند لثه

اگر بیمار دچار برخی از بیماری‌ های دهان و دندان مانند بیماری پریودنتال باشد، ابتدا باید برای درمان آن اقدام کند. این درمان نیز هزینه مجزایی در پی خواهد داشت.

کاشت دندان ارزان قیمت

کاشت دندان ارزان قیمت

احتمال دارد به دلایل مختلفی یک و یا چند دندان خود را از دست داده باشید و به دنبال ایمپلنت دندان برای جبران این ناهنجاری باشید، اما چون کاشت دندان هزینه بالایی دارد از این درمان صرف نظر می ‌کنید و یا به دنبال ایمپلنت دندان ارزان قیمت می ‌گردید. بسیاری از کلینیک ‌های دندانپزشکی، ایمپلنت دندان ارزان قیمت را در تبلیغات خود به کار می ‌برند که شاید نظر شما به آن ها جلب شده باشد، اما مطمئن باشید که هیچ ارزانی بی علت نخواهد بود.

کلیک کنید: ایمپلنت و روکش های با ساپورت ایمپلنت

شاید خوب باشد علت ارزانی آن را بدانید:

یکی از این دلایل، استفاده از مواد نا مرغوب و بی‌ کیفیت است. شاید در ابتدا هزینه آن برای شما وسوسه انگیز باشد، اما در نظر داشته باشید که در طولانی مدت هزینه ‌های جانبی بیشتری برایتان به وجود خواهد آمد. گاهی اوقات برخی از کلینیک‌ ها با افراد غیر متخصص برای کاشت دندان همکاری می ‌کنند، زیرا آن ها دستمزد کمتری دریافت می ‌کنند. مراقب باشید درمان خود را به دست افراد غیر متخصص نسپارید، زیرا ایمپلنت دندان باید توسط جراح فک و صورت یا ایمپلنتولوژیست انجام گردد. در غیر این صورت، ممکن است عوارض ناشی از آن، گریبان ‌گیر شما شوند.

عوارض استفاده از ایمپلنت دندان ارزان و بی‌ کیفیت

همواره گفته ‌اند هیچ ارزانی بی حکمت نیست! ارزان بودن ایمپلنت دندان نیز بی دلیل نبوده و به همین منظور هیچ متخصصی انتخاب آن ها را توصیه نمی ‌کند.

برای درک بهتر در ادامه شما را با عوارض استفاده از ایمپلنت دندان ارزان قیمت آشنا می‌ کنیم:

جوش نخوردن استخوان فک به ایمپلنت

فرایند جوش خوردن استخوان فک به پایه ایمپلنت که تحت عنوان osseointegration شناخته می شود، سبب ثبات و پشتیبانی ایمپلنت می‌ گردد. با این حال برخی از ایمپلنت‌ های ارزان و بی کیفیت از موادی ساخته شده‌ اند که قادر به جوش خوردن با استخوان فک نیستند.

بروز عفونت

مواد بی کیفیت می ‌توانند سبب بروز عفونت التهابی در اطراف پایه شده ایمپلنت و درمان را با شکست رو به ‌رو کنند.

کلیک کنید: همه چیز در مورد عفونت ایمپلنت دندان

آسیب رسیدن به دندان‌ های سالم

ایمپلنت های دندان ارزان قیمت و بی کیفیت معمولاً در اندازه و تراش استاندارد و متناسبی نیستند. به همین دلیل ممکن است به دندان‌ های مجاور آسیب بزنند.

آیا ایمپلنت دندان ارزش هزینه کردن دارد؟

با وجود نسبتا گران بودن هزینه ایمپلنت، این روش یک سرمایه گذاری بلند مدت خواهد بود که به صورت دائمی از آن استفاده می ‌کنید.

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

واقعیت این است شرایط هر بیمار متفاوت است، در نتیجه هزینه درمان ایمپلنت‌ دندان متغییر است، قیمت هر واحد ایمپلنت دندان براساس برند ایمپلنت ثابت بوده ولی چون شرایط استخوان فک هر فرد متفاوت است، جراحی های اضافه مثل سینوس لیفت و بازسازی استخوان فک قیمت را تغییر می دهند. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان ایمپلنت، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

همان گونه که همه ما به خوبی می دانیم ایمپلنت دندانی یک گزینه درمانی بسیار موثر برای جایگزین کردن دندان‌ های آسیب دیده و یا از دست رفته است. هیچ یک از روش های درمانی دیگر به لحاظ زیبایی، پایداری و استحکام با ایمپلنت قابل قیاس نیستند. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی حدود ۹5 درصد است اما به طور کلی موفقیت آن  به موقعیت دندان از دست رفته، سبک زندگی، و سطح سلامت شما بستگی دارد.

آیا می ‌توان کشیدن و کاشت دندان را در یک روز انجام داد؟

بله، این درمان ممکن است و بهتر هم هست که این دو درمان همزمان صورت گیرد. یعنی دندان را کشیده و بلافاصله ایمپلنت را در داخل ساکت دندان کشیده شده قرار داد. به این درمان ایمپلنت فوری دندان گفته می ‌شود. اگر عفونت شدید باشد، بهتر است پس از کشیدن دندان مدتی صبر کرد و سپس کاشت دندان را انجام دهید. معمولا اگر که در استخوان انتهای دندان کشیده شده عفونت و آبسه و چرک باشد نمی توان همان روز کشیدن دندان، ایمپلنت را قرار داد و باید دو الی سه ماه تا خوب شدن کانون عفونی صبر کرد.

آیا می‌ توان روکش را در همان روز کاشت ایمپلنت به آن متصل کرد؟

این درمان نیز ممکن است و به آن بارگذاری فوری ایمپلنت می ‌گویند. اگر ایمپلنت جایگاه محکم و با ثباتی در استخوان داشته باشد و جراح از پایداری آن راضی باشد، روکش موقت روی ایمپلنت گذاشته می‌ شود. اگر پیوند استخوان ضروری باشد، ایمپلنت فوری انجام شده باشد یا استخوان کافی وجود نداشته باشد، بهتر است روکش موقت به ایمپلنت متصل نشود تا در این فاصله ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد و محکم شود.

رادیو گرافی تخصصی ایمپلنت چیست؟

رادیوگرافی مورد نیاز جهت تشخیص عرض استخوان برای ایمپلنت دندان CBCT است. این نوع رادیوگرافی تصویری سه بعدی از استخوانی که  متخصص دنداپزشک می خواهد ایمپلنت را در آن قرار دهد در اختیار متخصص دنداپزشک می گذارد. با این تصاویر علاوه برعرض استخوان رابطه عصب تحتانی فکی و چانه ای و سینوس ماگزیلا و همین طور زاویه استخوان دیده می شود. توجه داشته باشید که بهترین رادیوگرافی هم می تواند خطا داشته باشد و نباید صد در صد به آن اکتفا کرد و باید مشاهدات بالینی را نیز به آن اضافه کرد و در صورت نیاز در حین جراحی باید رادیو گرافی تکمیلی صورت گیرد.

آیا قیمت قطعات ایمپلنت دندان در هزینه نهایی آن تأثیر دارد؟

بله، قطعاً استفاده از قطعات باکیفیت در برند های معتبرتر سبب بیشتر شدن هزینه نهایی خواهد شد.

اگر نتوانم هزینه ایمپلنت دندان را پرداخت کنم، چه می ‌شود؟

در صورتی که هیچ یک از راهکارهای کاهش هزینه‌ ایمپلنت نتواند به شما کمکی کند، می‌ توانید با مشورت متخصص دندانپزشک خود از روش ‌های مشابه جایگزینی دندان از دست رفته استفاده نمایید. از جمله این روش ‌ها می ‌توان به بریج دندان و دندان مصنوعی اشاره داشت.

آیا برای ایمپلنت دندان، پیوند استخوان الزام است؟

در صورتی که بیمار تراکم کافی استخوان فک را نداشته باشد، در این صورت اگر پیوند استخوان انجام نشود، احتمال از بین رفتن ایمپلنت دندان وجود دارد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *