کاشت دندان با ایمپلنت و بدون ایمپلنت

کاشت دندان با ایمپلنت و بدون ایمپلنت

فروردین ۲۸, ۱۴۰۳ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

ایمپلنت دندان جایگزین دندان از دست رفته می باشد، که امروزه به عنوان درمان استاندارد برای پر کردن جای خالی دندان ها در نظر گرفته می شود. ایمپلنت دندان یک فلز کوچک پیچی شکل است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک پیچ می شود و به استخوان اطراف جوش خورده و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی (روکش) دندان می شود.

در واقع پایه ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می کند و روکش دندان به عنوان تاج دندان. بنابراین ایمپلنت نیازی به تکیه بر دندان های اطراف ندارد و در داخل استخوان فک ثابت می شود. فرآیند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت را یکپارچگی استخوان (osseointegration) می گویند.

جنس ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به دلیل وجود تیتانیوم در مواد خود بسیار راحت با استخوان فک انسان پیوند خواهد خورد. ایمپلنت ها به دلیل جنس خاصشون در برابر نیروی جویدن روزانه بسیار مقاوم و قوی عمل می کنند شاید تصور کنید چون این محصول از تیتانیوم ساخته شده است به آهنربا یا دیگر محصولات واکنش نشان خواهد داد، باید بدانید این تصورتان اشتباه است و هیچ واکنشی اتفاق نخواهد افتاد.

جالب است بدانید که تیتانیوم از آلیاژ های سازگار زیستی است که با بدن انسان سازگار بوده و به عنوان یک پایه قوی و محکم جایگزین دندان های اصلی خواهد شد، از آنجایی که تیتانیوم بسیار سبک است در صورت استفاده از آن هیچگونه سنگینی احساس نخواهید کرد.

در چه مواردی کاشت دندان انجام می شود؟

  • زمانی که یک دندان یا چندین دندان بر اثر عوامل گوناگون از دست رفته باشند، برای جایگزینی دندان از دست رفته، از کاشت دندان (ایمپلنت دندان) استفاده می شود.
  • گاهی به صورت مادرزاد برخی از دندان ها، رویش نمی کنند. برای پر کردن فضای خالی این دندان ها، از کاشت دندان استفاده می شود.
  • زمانی که یک یا چند دندان از دست می رود، ممکن است جا به جایی دندان های مجاور، فضای خالی نامناسبی ایجاد کند که در این صورت، کاشت دندان انجام می گیرد.
  • زمانی که دندان های از دست رفته، تاثیر نامناسبی بر روی ظاهر فرد بگذارند، باید کاشت دندان انجام گیرد تا زیبایی لبخند، مجددا به صورت فرد بازگردد.

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

مهم ترین مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت ظاهر، احساس و عملکرد دندان های طبیعی را تقلید می کنند.
  • پس از کاشت دندان، تقریباً می توانید هر نوع غذایی را بخورید.
  • با جلوگیری از تحلیل استخوان به حفظ ساختار صورت کمک می کند.
  • داشتن ایمپلنت دندان نیروهای جویدن را به طور مساوی در سراسر دهان توزیع می کند.
  • جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان به شما این امکان را می دهد که با اعتماد به نفس لبخند بزنید.
  • ایمپلنت های دندانی بر توانایی صحبت کردن شما تأثیر نمی گذارد زیرا پروتز های حجیم حذف می شوند.
  • سلامت دندان های مجاور را حفظ می کند زیرا نیازی به بریج دندان نیست.
  • ایمپلنت های دندانی به جلوگیری از زوال استخوان که ممکن است در نتیجه دندان های از دست رفته رخ دهد، کمک می کند.
  • توانایی جویدن را بازسازی می کنند، زیرا ایمپلنت های دندانی مانند دندان های مصنوعی متحرک نیستند.
  • راحتی بیشتر، زیرا می توانید آن ها را به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و نیازی به بیرون آوردن آن ها ندارید.
  • ایمپلنت های دندانی بسیار موفق هستند و میزان موفقیت آن ها بیش از 95 درصد است.

مراحل  ایمپلنت دندان

مراحل  ایمپلنت دندان

در ادامه به توضیح در مورد این مراحل می پردازیم:

کلیک کنید: بهترین ایمپلنت دندان چیست؟

معاینه اولیه

برای کاشت ایمپلنت دندان عمل جراحی لازم است به همین علت متخصص دندانپزشک باید معاینه کامل از دهان و دندان شما انجام دهد. معاینه معمولاً با عکس پرتوی ایکس از دندان‌ ها انجام می‌ شود تا وضعیت دقیق دندان‌ ها، استخوان فک، سینوس ها و ارتباط آن ها با هم مشخص شود. همچنین باید وضعیت سلامت عمومی بیمار مشخص شود. برخی از بیماری‌ ها و برخی داروها می ‌توانند در فرآیند التیام بافت‌ ها و پیوند اختلال ایجاد کنند. هر نوع بیماری که دارید یا دارویی که مصرف می ‌کنید حتی داروهای بدون نسخه و گیاهان دارویی را باید به متخصص دندانپزشک خود اطلاع دهید.

جایگذاری ایمپلنت

به طور کلی فرآیند کاشت ایمپلنت دندان چند مرحله ‌ای است. اگر دندان صدمه دیده هنوز کشیده نشده است، ابتدا باید این کار انجام شود. اگر استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت ضعیف باشد باید پیوند استخوان انجام شود و سپس کاشت ایمپلنت صورت گیرد. پس از پیوند استخوان باید چندین ماه صبر کرد تا استئواینتگریشن انجام شود( پیوند استخوان).

سپس می‌ توان ایمپلنت را در داخل استخوان فک جایگذاری کرد. پس از جایگذاری ایمپلنت باید مدتی به استخوان فرصت بدهید تا بازسازی شده و رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد. و در نهایت روکش یا هر پروتز دندانی دیگری بر روی ایمپلنت قرار می گیرد. پس از این که ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری شد، بر روی آن یک پیچ درپوش بسته می ‌شود تا سوراخ ایمپلنت مهر و موم شود.

اگر بنا بر کاشت دو مرحله ‌ای باشد، در اینجا لثه روی ایمپلنت را می ‌پوشاند و اگر بنا بر کاشت یک مرحله ‌ای باشد، روی ایمپلنت پوشانده نمی‌ شود بلکه قطعه فلزی که روی آن پیچ شده (هیلینگ کپ) است از لثه بیرون می زند تا بعدا لازم نباشد دوباره لثه برش خورده و باز شود. پس از این عمل جراحی، اگر ایمپلنت در فک پایین است باید سه تا چهار ماه منتظر بمانید تا کامل با استخوان پیوند بخورد و اگر ایمپلنت در فک بالا است باید چهارتا پنج ماه صبر کنید. در این مدت استخوان در حال رشد کردن و جوش خوردن به ایمپلنت است.

جراحی مرحله دوم ایمپلنت

پس از این که ایمپلنت به استخوان فک به طور کامل پیوند خورد و ثبات ثانویه آن تأمین شد، جراحی مرحله دوم ایمپلنت صورت می گیرد. این عمل جراحی خیلی ساده‌ تر از عمل اولیه است. لثه که روی ایمپلنت را پوشانده است کنار زده می‌ شود تا سر ایمپلنت نمایان شود. سپس یک یقه فلزی به نام هیلینگ کپ بر سر ایمپلنت بسته می ‌شود تا بافت لثه را به جوش خوردن درست در اطراف ایمپلنت هدایت نماید.

کلیک کنید: ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

این یقه فلزی گرد باعث می‌ شود لثه روی ایمپلنت را نپوشاند. بعد مدت 10 تا 14 روز پس از بستن هیلینگ، ایمپلنت آماده اسکن دیجیتال برای پروتز می شود. یادتان باشد عمل جراحی دوم سرپایی و بسیار ساده است بنابراین جای نگرانی نیست. این عمل تحت بی‌ حسی موضعی انجام می ‌شود.

قالب گیری/ اسکن دیجیتال

قالب ‌گیری و یا اسکن دیجیتال ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین کننده‌ ی شکل نهایی دندان  بازگردانی شده است. بعد از اسکن دقیق از ایمپلنت، کراون (پروتز) مناسب ساخته خواهد شد و بیمار از نتیجه ‌ی گرفته شده راضی خواهد بود. بعد از سپری شدن تقریبا 10 الی 14 روز بعد از بستن هیلینگ این قسمت باز می شود. سپس impression coping بر روی ایمپلنت نصب می شود.

بعد از آن اسکن دیجیتال از ایمپلنت با استفاده از اسکنر دیجیتال مخصوص انجام می گردد و ادامه مراحل ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای اسکن دیجیتال روکش وساخت آن ممکن است ۲ الی ۳ هفته به طول بیانجامد.

طول عمر ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان

با توجه به بررسی های انجام شده، طول عمر ایمپلنت دندان حدود 20 سال در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی عوامل بسیاری بر طول عمر ایمپلنت دندان تاثیر دارند. اگر بعد از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت های لازم و دستورالعمل های متخصص دندانپزشک انجام شود، ایمپلنت دندان می تواند طول عمری بسیار طولانی و حتی تا پایان عمر نیز داشته باشد.

کلیک کنید: تفاوت اوردنچر دندان و ایمپلنت

کاشت دندان با ایمپلنت و بدون ایمپلنت

بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان در هر فردی بسته به شرایط او ممکن است متفاوت باشد. بنابراین باید در مورد هر روش درمان اطلاعاتی داشته باشید تا تصمیم درستی بگیرید. در ادامه دیگر روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت آورده شده است.

بریج دندان

بریج دندان

اگر یک یا چند دندان شما کشیده شده و از دست رفته است، یک پل دندان (بریج) می‌ تواند شکاف را با یک یا چند دندان مصنوعی پرکند. پل دندان به طور معمول از تاج‌ های هر دو طرف دندانِ کشیده شده یا دندان‌ های پشتیبان ساخته می‌ شود و در جای خود ثابت می‌ شود.

کلیک کنید: کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

در صورت کشیدن یا افتادن دندان‌ ها می ‌توانید از پل‌ های دندان استفاده کنید. شایع‌ ترین دلایل از دست دادن دندان ‌ها پوسیدگی دندان، بیماری لثه و آسیب دیدگی است. برای انجام درمان ‌ بریج دندان، به دندان ‌های سالم در دو طرف دندان‌ های از دست رفته نیاز دارید.

دندان مصنوعی

دست دندان کامل یا فول دنچر

دندان مصنوعی معمولی خود به دو صورت ست کامل دندان مصنوعی و دندان مصنوعی پارسیل تقسیم می ‌شود. کسانی که همه یا بیشتر دندان های یک قوس دندانی (فک بالا یا پایین) را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی کامل و کسانی که یک یا چند دندان یک فک را از دست داده ‌اند از دندان مصنوعی پارسیل می توانند استفاده کنند.

کلیک کنید: درمان ایمپلنت یک روزه به روش کاملا دیجیتال

این روش، پروتزی غیر ثابت است یعنی می توانید هر زمانی که می خواهید آن را در بیاورید و دوباره در دهان بگذارید. قاعده دندان مصنوعی از جنس اکریلیک و معمولاً صورتی رنگ (شبیه رنگ داخل دهان) است. دندان مصنوعی پارسیل معمولا قلاب ها یا گیره های فلزی در اطراف دارد که دور دندان های موجود، قلاب می شوند و به کمک آن پروتز در جای خود ثابت می‌ ماند. دندان مصنوعی کامل نیز قاعده آکریلیک صورتی رنگ دارد و روی لثه قرار می گیرد.

مریلند بریج دندان

مریلند بریج دندان

روش معمول بریج برای جایگزین کردن دندان کشیده شده شامل تراش دندان های مجاور و قرار دادن روکش روی آن ها و سپس اتصال دندان جایگزین شونده به این روکش ها است. در روش بریج های محافظه کارانه مریلند دیگر دندان های پایه روکش  نمی شوند  و این یکی از محاسن آن هاست. در این روش برای اتصال دندان اضافه شده به پایه های مجاور می توان از بالچه های فلزی، سرامیکی استفاده کرد. نکته دیگر اینکه این بریج ها برای جایگزین کردن یک یا دو دندان مناسب هستند  ولی استحکام لازم برای جایگزین کردن بیش از دو دندان را ندارند و در این موارد باید از بریج های معمولی  ویا ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان استفاده کرد.

این نوع از بریج های محافظه کارانه برای اولین بار توسط پروفسور تامسون در دانشکده دندانپزشکی مریلند طراحی و ساخته شد، به همین دلیل آن را مریلند بریج نامیدند. مریلند بریج که ادهزیو بریج هم نامیده می ‌شود. ( از یک روکش در وسط و دو بالچه در طرفین تشکیل شده است. این بالچه ‌ها به دندان‌ های دو طرف ناحیه بی دندانی باند شده و باعث ثابت شدن روکش به دندان‌ های مجاور می‌ شود.)

بهترین روش جایگزینی دندان از دست رفته

در روش کاشت دندان با ایمپلنت، دندان به وسیله یک پروتز بادوام در فضای خالی اعمال می‌ شود و دندان‌ های اطراف به هیچ عنوان درگیر نمی‌ شوند. به همین دلیل در این روش هیچ گونه مشکلی متوجه شما نخواهد بود. ایمپلنت دندان به نوعی یک روش دائمی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته می باشد.

کلیک کنید: همه چیز در مورد عفونت ایمپلنت دندان

پروتز به کار رفته در روش ایمپلنت به سرعت با استخوان فک و لثه سازگار شده و عملکردی مانند دندان طبیعی خواهد داشت. در روش بریج سه تاج دندان درگیر می‌ شوند. به همین دلیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کمی سخت خواهد شد. با این حال بریج هم مانند دندان‌ های طبیعی نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد که باید آن را جدی بگیرید و همین امر در مریلند بریج نیز صدق می کند. دندان مصنوعی بر خلاف ایمپلنت و بریج ها به راحتی از دهان خارج می‌ شود و برای خارج کردن آن از دهان حتی نیازی به مراجعه به متخصص پروتز نمی‌ باشد و مانند دو روش قبل حس دندان طبیعی را القا نمی کند.

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

همان گونه که همه ما به خوبی می دانیم ایمپلنت دندانی یک گزینه درمانی بسیار موثر برای جایگزین کردن دندان‌ های آسیب دیده و یا از دست رفته است. هیچ یک از روش های درمانی دیگر به لحاظ زیبایی، پایداری و استحکام با ایمپلنت قابل قیاس نیستند. همانطور که گفته شد به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی حدود ۹5 درصد است اما به طور کلی موفقیت آن  به موقعیت دندان از دست رفته، سبک زندگی، و سطح سلامت شما بستگی دارد.

قیمت کاشت دندان قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

قیمت کاشت دندان

قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

موارد بسیار بر قیمت کاشت دندان تاثیر گذارند که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیک کنید: همه چیز درباره ایمپلنت دیجیتالی

  • ایمپلنت دندان از پیشرفته‌ ترین روش ‌های جایگزینی دندان از دست رفته می‌ باشد که تقریباً نوعی درمان دائمی محسوب می ‌گردد.
  • به نسبت دیگر روش‌ های مشابه خود بسیار پیچیده ‌تر است.
  • موادی که برای ساخت ایمپلنت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، با کیفیت بالا بوده و سازگاری زیادی با بدن انسان دارند.

3 مورد بالا جدا از مزایای بی ‌شمار ایمپلنت دندان، اصلی‌ ترین گزینه ‌هایی هستند که بیان می ‌کنند این روش درمان ارزش هزینه کردن را دارد. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان ایمپلنت، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

حس ایمپلنت همانند دندان طبیعی خواهد بود؟

در اطراف ریشه دندان ها الیاف نازکی هستند که ریشه دندان را به استخوان اطراف متصل می کنند و یکی از مهم ترین عملکرد آن ها تحمل فشارهایی است که به دندان وارد می شود. به همین دلیل هنگام جویدن، حس فشار به خوبی، در دندان طبیعی درک می شود. در اطراف ایمپلنت این الیاف وجود ندارند در نتیجه احساس جویدن و فشار روی آن نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.

آیا با وجود تحلیل استخوان، امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

توصیه اکثر جراحان و متخصصان دندانپزشک این است که بعد از کشیدن دندان، بلافاصله کاشت ایمپلنت انجام شود. حداکثر تا زمان 6 ماه بعد از کشیدن دندان بهتر است این کار انجام شود تا در این صورت از تحلیل استخوان جلوگیری شود. در صورت تحلیل استخوان جراحی ایمپلنت دندان دشوار تر خواهد شد که در این زمان باید قبل از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان انجام شود.

بریج دندانی برای چه کسانی مناسب می باشد؟

توصیه استفاده از بریج دندان تنها برای افرادی مناسب است که یک واحد بی دندان دارند، البته این افراد باید در نظر داشته باشند که بریج دندان نیاز به تراشیدن دندان های اطراف دارد و علاوه بر این معایب متعدد دیگری نیز دارد. بریج دندان مانع از تحلیل استخوان نمی شود و مراقبت از سلامت دهان و دندان را سخت می کند. در واقع استفاده از این روش برای افرادی مناسب است که دندان های کناری آن ها آسیب زیادی دیده و نیاز به استفاده از تاج دندان (روکش) دارند.

چرا درمان ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته است؟

همان گونه که همه ما به خوبی می دانیم ایمپلنت دندانی یک گزینه درمانی بسیار موثر برای جایگزین کردن دندان‌ های آسیب دیده و یا از دست رفته است. هیچ یک از روش های درمانی دیگر به لحاظ زیبایی، پایداری و استحکام با ایمپلنت قابل قیاس نیستند. به طور متوسط میزان موفقیت ایمپلنت دندانی حدود ۹5 درصد است اما به طور کلی موفقیت آن  به موقعیت دندان از دست رفته، سبک زندگی، و سطح سلامت شما بستگی دارد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *