همه چیز درباره مقدار تراش دندان برای لمینت

همه چیز درباره مقدار تراش دندان برای لمینت

اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۰ ب٫ظ

لمینیت دندان یکی از پرطرفدارترین روش های زیبا سازی دندان ها است. هنگام اجرای آن، دندان ها پوسته نازک مخصوصی به تن می کنند و ظاهر تک تک آن ها از نظر رنگ، اندازه و طول تغییر کرده و زیبا تر می شود. این روش در کنار خلق زیبایی هرچه بیشتر طرح لبخند، موجب افزایش استحکام و قدرت دندان ها نیز می شود. پس با نصب این لایه نازک و زیبا در اصل با یک تیر دو نشان می زنید. هم از زیبایی دندان ها لذت می برید و هم خیالتان بابت استحکام آن ها راحت می شود.

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت های سرامیکی برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و قادرند مشکلات زیادی را بر طرف ‌کنند. برخی از مهم‌ ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینیت‌ های سرامیکی برطرف می ‌شوند عبارت اند از:

لمینیت دندان برای دندان های زرد

عوامل مختلفی در طول زمان بر رنگ دندان ‌ها تأثیر می‌ گذارند و موجب زرد و یا لکه دار شدن آن ها می‌ شوند. برخی از این عوامل شامل بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین، مصرف بیش از حد نوشیدنی ‌های رنگی مانند چای و قهوه هستند. امروزه با وجود روش ‌های ترمیمی مختلف در دندانپزشکی از جمله اصلاح طرح لبخند با لمینیت دندان، می‌ توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی این بد رنگی ‌ها و لکه‌ ها را پوشاند.

لمینیت دندان برای دندان های شکسته

شکستگی و لب پر شدگی نیز همانند بدرنگی تاثیر بسیار نامطلوبی بر ظاهر دندان‌ ها و لبخند افراد می‌ گذارند. افرادی که دچار این مشکل می ‌شوند، معمولاً بیشتر به دلیل ظاهر نامطلوب دندان‌ های خود به دنبال راهی برای ترمیم آن ها هستند. خوشبختانه با استفاده از لمینیت دندان برای دندان های شکسته می ‌توان هم سلامتی دندان‌ ها را حفظ کرد و هم ظاهر زیبایی به آن ها بخشید.

کلیک کنید: لمینیت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینیت دندان برای دندان های نامرتب

کجی و نامرتبی دندان‌ ها یکی از مشکلاتی است که ژنتیک در ایجاد آن نقش دارد و می ‌تواند شدت ‌های متفاوتی داشته باشد. این ایراد چه جزئی باشد و چه زیاد، معمولاً موجب نارضایتی افراد از ظاهر دندان‌ های خود و کاهش اعتماد به نفس آن ها هنگام لبخند زدن و یا صحبت کردن می ‌شود.

درمان اصلی و اصولی برای این مشکل، ارتودنسی است، اما بیماران ممکن است به دلیل طولانی بودن پروسه درمان با ارتودنسی، ترجیح دهند که از درمان‌ های سریع ‌تر مانند لمینیت دندان برای دندان های کج  و نامرتب برای پوشاندن کجی و نامرتبی‌ دندان‌ های خود استفاده کنند. لازم است بدانید که از لمینیت دندان برای دندان های نامرتب تنها برای پوشاندن کجی‌ و نامنظمی‌ های جزئی استفاده می ‌شود. دندان‌ های کج و نا مرتب با درجه شدید تنها با ارتودنسی قابل درمان هستند.

لمینیت دندان ‌برای دندان های ساییده شده

عواملی مانند دندان قروچه و افزایش سن در ساییده شدن دندان ‌ها نقش دارند. لمینیت روکشی است که می‌ تواند برای ترمیم این مشکل به کار برده شود و علاوه بر بهبود ظاهر دندان‌ ها، از آن ها محافظت کند.

توجه: افرادی که این مشکل را دارند و لمینیت را به عنوان درمانی برای ترمیم  دندان ‌های خود انتخاب کرده ‌اند، باید نایت گارد تهیه کنند. در غیر این صورت لمینیت ‌های سرامیکی آن ها نیز در معرض ساییدگی و خراب شدن قرار خواهند گرفت.

لمینیت دندان برای دندان ‌های فاصله دار

بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل همانند مشکل کجی دندان‌ ها، ارتودنسی است. اما اگر این فاصله کم و جزئی باشد، می‌ توان با لمینت آن را پر کرد. فاصله دار بودن دندان‌ ها علاوه بر اینکه اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، سلامت دندان ‌ها را به خطر می ‌اندازد. به این دلیل که ذرات غذایی می ‌توانند در این شکاف گیر بیافتند. بنابراین با بستن فاصله بین دندان‌ ها با استفاده از ارتودنسی و یا لمینت می‌ توان از عوارض این اختلال پیشگیری کرد.

لمینیت دندان برای دندان ‌های کوتاه و یا کوچک

عوامل ژنتیکی می ‌توانند در کوتاه و یا کوچک شدن دندان ‌ها نقش داشته باشند. گاهی ممکن است تنها یک و یا چند عدد از آن  ها نسبت به سایر دندان های مجاور کوتاه باشند. خوشبختانه مشکلات مربوط به اندازه را می‌ توان با استفاده از درمان ‌هایی مانند لمینیت سرامیکی که یکی از درمان ‌های با ماندگاری بالا است، اصلاح و ترمیم کرد.

کلیک کنید: لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

لمینیت دندان برای دندان‌ های دارای بافت و مینای سالم

گاهی ممکن است دندان‌ های فرد ایراد ظاهری نداشته باشند و ایشان تنها بخواهند دندان‌ هایی سفید تر و یکدست‌ تر همانند افراد مشهور داشته باشد. داشتن دندان با ساختار و مینای سالم یکی از شروط انجام لمینیت است. لازم است بدانید چنانچه بافت و مینای دندان سالم و قوی نباشد، شرایط لازم برای نگهداری لمینیت و ایجاد پیوند قوی بین آن ها وجود نخواهد داشت. متخصص دندانپزشک با انجام معاینات لازم از این امر مطمئن خواهد شد و سپس این درمان را انجام خواهد داد.

آیا برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراش مینای دندان است؟

آیا برای نصب لمینت سرامیکی نیاز به تراش مینای دندان است؟

در روش ونیر پرسلن لازم است که پیوند محکمی بین مینای دندان و لمینت برقرار شود، بنابراین میزان تراش جزئی روی دندان ‌ها نیاز است. مزیت این تراش این است که دندان‌ های شما، یکدست و آماده برای قرار دادن لمینت خواهند شد. از تأثیر مقدار تراش دندان بر دوام لمینت می توان گفت استفاده از لمینت ‌های ضخیم ‌تر، نیاز به تراش بیشتری از دندان دارد. لازم به ذکر است که این نوع لمینت ‌ها به نسبت انواع نازک‌ تر خود، بیشتر قادر به پوشاندن لکه ‌های شدید رنگی و رفع نواقص ظاهری دندان‌ ها هستند. همچنین ماندگاری و دوام بسیار بالاتری نیز خواهند داشت.

کلیک کنید: لمینیت دندان برای بستن فاصله بین دندان ها

آیا میزان تراش مینای دندان در نصب لمینت برای تمام افراد یکسان است؟

خیر، این اقدام برای تمام افراد به یک میزان و به یک شکل انجام نمی‌ شود. این موضوع بستگی به شرایط دندانی هر فرد داشته که متخصص دندانپزشک با بررسی‌ های لازم اندازه‌ گیری دقیق مقدار تراش دندان برای لمینت را انجام می دهد.

مقدار تراش دندان برای لمینت

مقدار تراش دندان برای لمینت

موارد مختلفی در مقدار تراش دندان برای لمینت تاثیر دارند. با این وجود باید بیان کرد که تا حد امکان کمترین تراش روی دندان زده خواهد شد و این روند تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که به دندان آسیبی وارد نشود. در سیستم ‌های جدید لمینت سرامیکی، میزان تراش دندان برای لمینت حدود ۰.3 تا ۰.7 میلی متر است.

موارد موثر بر میزان تراش دندان برای لمینت کدام‌ اند؟

عوامل موثر بر میزان تراش دندان عبارت‌ اند از:

کلیک کنید: مراقبت های بعد از لمینیت دندان

برند لمینت

لمینت سرامیکی برند های متنوعی دارد که ضخامت آن ها با هم تفاوت‌ هایی دارد، بنابراین با توجه به نوع و برند آن، میزان تراش دندان تعیین می‌ گردد.

شدت بدرنگی و نواقص ظاهری دندان ‌ها

هرچه فرد دارای دندان‌ های بدرنگ ‌تر و با شدت بیشتری باشد، برای رفع آن متخصص دندانپزشک باید لایه ‌های ضخیم‌ تری از لمینت استفاده نماید و در نتیجه میزان تراش دندان بیشتر خواهد بود.

وجود پوسیدگی‌ های دندانی

از دیگر اقدامات مهمی که قبل از شروع این درمان مورد بررسی قرار می ‌گیرد، وجود و یا عدم وجود پوسیدگی دندان‌ ها است. اگر این عارضه وجود داشته باشد، در ابتدا برای درمان آن اقدام می ‌شود و لازم است بخش پوسیده دندان تراشیده شود.

میزان نامرتبی دندان‌ ها

یکی از کاربرد های لمینت سرامیکی، بهبود دندان‌ هایی است که به میزان جزئی نامرتب هستند. به طبع، در صورت بیشتر بودن این نامرتبی دندان ها به میزان تراش بیشتری نیاز خواهند داشت. لازم به ذکر است که اگر شدت نامنظمی دندان‌ ها بسیار زیاد باشد و یا موقعیت فکین مناسب نباشد، بهترین راهکار درمانی ارتودنسی است.

شکستگی دندان

در صورتی که قسمتی از دندان لب ‌پر شده باشد، نیاز است در ابتدا قسمتی از آن تراشیده و ترمیم صورت گیرد. در واقع متخصص دندانپزشک با استفاده از مواد ترمیمی، فرم یک دندان طبیعی را ایجاد کرده و سپس برای قرار دادن لمینت اقدام می‌ کند.

نکات مهم درباره مقدار تراش دندان برای لمینت

دو مرحله مهم در نصب لمینیت های سرامیکی کدامند؟

نصب لمینیتهای سرامیکی دو مرحله اساسی دارد:

کلیک کنید: راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

مرحله اول

تأثیر مقدار تراش دندان بر زیبایی و طول عمر لمینت

در بیشتر موارد نیاز است که بیرونی ‌ترین لایه دندان (مینای دندان) را تراش دهیم. زیرا اگر بدون انجام این ‌کار ونیر های سرامیکی را نصب کنیم، دندان ها برجسته و ضخیم خواهند شد و نمای لبخند شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد، البته امروزه با امکان ساخت لمینیت‌ های بسیار نازک به ضخامت کنتاکت لنز، تراش مینا بسیار مختصر و در حد چند دهم میلی ‌متر است. سپس از سطح قدامی دندان شما اسکن دیجیتال گرفته می ‌شود تا از روی آن‌ ها لمینیت‌ های سرامیکی در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شوند.

مرحله اول نصب لمینیت های موقت دندان

از آنجا که چند هفته طول خواهد کشید تا لمینیت نهایی آماده شود، متخصص دندانپزشک زیبایی از ونیر‌های موقت جهت پوشاندن دندان استفاده خواهد کرد. این ونیر‌ها تا زمان آماده شدن لمینیت ‌ها و نصب آن‌ ها روی دندان شما باقی می ‌مانند.

مرحله دوم

پس از ساخته شدن لمینیت ‌های سرامیکی، نوبت به نصب آن ‌ها می ‌رسد. طی یک جلسه ونیرهای موقت برداشته می ‌شوند و بلافاصله لمینیت ‌های سرامیکی که تازه از لابراتوار برگشته ‌اند، با آماده سازی سطح داخلی آن ‌ها و با کمک سمان مخصوص روی سطح قدامی دندان ‌ها نصب می ‌شوند.

روش‌ های کاهش مقدار تراش دندان برای لمینت

روش‌ های کاهش مقدار تراش دندان برای لمینت

به طور کلی انجام این روند درمان به میزانی از تراش دندان برای برقراری پیوند بین لمینت و دندان نیاز دارد. اما همانطور که پیش ‌تر بیان کردیم، برند و نوع لمینت سرامیکی یکی از عوامل موثر بر این میزان تراش دندان برای لمنیت است. امروزه از سیستم‌ های پیشرفته ‌تر و جدید تری استفاده می‌ شود که تا حد زیادی میزان این تراش را کاهش داده‌ اند. این نوع لمینیت ها به قدری نازک هستند که برای نصب آن ها، نیازی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینیت ها به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد.

کلیک کنید: تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

لمینیت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین دلیل اسکن گرفته شده از دهان بیمار به لابراتوار های خارج از کشور ارسال می شود و ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد. در این روش بیمار نیازی به استفاده از لمینیت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از اسکن دندان می باشد، لمینیت روی دندان ها نصب می شود. اما برای لمینت سرامیکی برای دندان های نامرتب دندان ها حتما نیاز به آماده سازی دارند و این درمان بدون تراش امکان پذیر نمی باشد.

آیا تراشیدن دندان برای نصب لمینت به دندان آسیب می ‌زند؟

باید بدانید که تراش دندان برای لمینت در روی سطح دندان انجام می ‌شود و به بافت دندان آسیب نمی‌ زند. البته اگر مواردی مانند پوسیدگی، بدرنگی و نامرتبی دندان وجود داشته باشد میزان تراش بیشتر و عمیق ‌تر خواهد بود.

تاثیرات و عوارض تراش دندان برای لمینت به صورت غیر اصولی چیست؟

عوارض تراش دندان به صورت غیر اصولی برای لمینت دندان به طور خلاصه عبارت است از:

  • فزایش احتمال پوسیدگی به دلیل نازک شدن مینای دندان
  • افزایش احتمال شکستگی دندان‌ ها
  • ایجاد حساسیت در دندان‌ ها در مقابل سردی و گرمی مواد غذایی
  • برگشت پذیر نبودن دندان‌ ها
  • کاهش تحمل فشار زیاد توسط دندان ها
  • ضرورت مراقبت بیشتر
  • آسیب ‌پذیری به وسیله داشتن دندان قروچه

روش‌ های کاهش مقدار تراش دندان برای لمینت

هدف از تراش دندان ها در لمینت

دو مورد اصلی، دلیل و هدف تراش دندان ها در لمینت می باشد.

کلیک کنید: بهترین نوع لمینیت برای شما کدام است؟!

  • اول اینکه خود لایه لمینتی دارای ضخامت می باشد. پس بخاطر ضخامت لمینتی که بر روی دندان اضافه می شود، باید تا حدودی سطح دندان ها تراشیده شود تا برجستگی غیر متعارفی ایجاد نشود و از نظر ظاهری و همچنین راحتی فرد دچار مشکل نکند.
  • دومین هدف ایجاد سطحی هموار و مسطح است تا لایه سرامیکی به درستی و کاملا یک دست بر روی سطح دندان ها قرار بگیرد. این تراش در سطح دندان اتفاق می افتد و به لایه درونی مینای دندان آسیبی وارد نخواهد کرد. در نهایت با قرار گیری لمینت بر روی دندان ها از سطح مینای دندان محافظت خواهد شد.

عوارض تراشیدن دندان برای لمینت

سوالی که شاید ذهن مراجعین را درگیر کند این باشد که آیا تراشیدن دندان برای لمینت عوارضی برای آن ها ایجاد می کند؟ در صورتی که زیر نظر متخصص حرفه ای فرآیند لمینت دندان انجام شود، تراشیدن سطح دندان به صورت اصولی انجام می شود و آسیب و عوارضی برای فرد و دندان های او ایجاد نمی کند. در مواردی که متخصص دندانپزشک به دلیل عدم تجربه بالا یا توانایی پایین در استفاده از تجهیزات، تراش دندان ها را غیر اصولی و همراه با بی دقتی انجام دهد احتمال آسیب به مینای دندان ها وجود دارد و ممکن است باعث درد و ایجاد حساسیت در دندان ها شود. این حساسیت در زمان خوردن غذا و نوشیدنی های داغ یا سرد بیشتر خود را نشان می دهد.

طول عمر و ماندگاری لمینیت ‌ها چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب، این ونیرها می ‌توانند تا 20 سال مستحکم و سالم بمانند. آن ها در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان ‌‌ها و لثه‌ ها می ‌شود، نیاز به تعویض دارند. اگر پوشش لمینیتی دندان شکسته شود یا به هر نحوه دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه به ندرت قابل تعمیر هستند، معمولاً نیاز به تعویض کامل دارد.

سوالات متداول

چه زمانی نیاز به تراش بیشتری از مینای دندان برای لمینت خواهد بود؟

با وجود اینکه میزان تراش دندان برای نصب لمینت سرامیکی در اکثر موارد بسیار جزئی است، اما دلایلی از جمله میزان نامرتبی دندان‌ ها و شدت لکه ‌های رنگی روی دندان می‌ تواند سبب افزایش میزان تراش شوند.

نصب لمینیت های سرامیکی به چند جلسه نیاز دارد؟

نصب ونیر پرسلن نیازمند 2 جلسه است و در کل، این فرآیند معمولاً بین دو تا سه هفته طول می‌ کشد. شما و دندانپزشک زیبایی خود در مشاوره اولیه درباره جزئیات طرح درمان و نصب لمینیت های سرامیکی دندان صحبت خواهید کرد بنابراین جزئیات کامل و دقیق این فرآیند را حتما از زبان متخصص دندانپزشک خود خواهید شنید.

چه افرادی می توانند دندان های خود را لمینیت کنند؟

تمامی افرادی که نیازمند ترمیم و اصلاح نقص های ظاهری خود هستند، می توانند دندان های خود را لمینیت کنند. اما به دلیل اینکه امروزه درمان های ترمیمی و زیبایی دندان بسیاری وجود دارند، باید در انتخاب روش درمانی مد نظر خود با دندانپزشک متخصص ترمیمی، زیبایی و پروتز مشورت داشته باشید تا ایشان بهترین گزینه را در اختیار شما قرار دهند.

چند وقت یکبار نیاز است تا لمینیت دندان تعویض گردد؟

در صورت انجام مراقبت های لازم به صورت اصولی، لمینیت دندان می تواند تا 10الی20 سال ماندگاری داشته باشد، مگر اینکه تحت تاثیر عواملی مانند افزایش سن و یا آسیب به دندان، مجبور به تعویض لمینیت دندان، شویم.

آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینیت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت و با استفاده از مسواک و خمیردندان نامناسب ممکن است لمینیت دچار ساییدگی شود. توصیه می ‌شود برای انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

1.4/5 - (16 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *