راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینیت

لمینیت دندان: راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینت

آبان ۱۷, ۱۴۰۲ ۳:۱۲ ب٫ظ

لمینیت های سرامیکی

لمینت یا لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین درمان ‌های زیبایی دندان برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ های سرامیکی می‌ توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود.

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت سرامیکی دندان دقیقا چه کاربردی دارد و چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

لمینیت سرامیکی برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و قادر است مشکلات زیادی را بر طرف ‌کنند.

برخی از مهم‌ ترین عیوب و مشکلات دندان که با کمک لمینیت‌ سرامیکی برطرف می ‌شوند عبارتند از:

  • دندان های ترک خورده
  • دندان ها لب پر شده
  • تغییر رنگ دائمی دندان ها که با روش ‌های محافظه ‌کارانه مانند بلیچینگ دندان برطرف نمی ‌شود. در این مواقع لمینیت سرامیکی دندان بسیار کاربردی ‌تر از روش ‌هایی مانند کامپوزیت ونیر یا بلیچینگ دندان عمل می کند.
  • وجود بافت عجیب و غیر طبیعی در دندان ها (مانند فرورفتگی یا برآمدگی روی سطح جلوی دندان‌ ها)
  • کوتاه بودن یک یا چند دندان
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کج بودن جزئی برخی از دندان ‌ها و…

بهترین نوع لمینیت دندان کدام است؟

بهترین نوع لمینیت دندان کدام است؟

هر یک از انواع جنس لمینیت‌ های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینیت دندان باید ویژگی ‌هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد. از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش قیمت لمینیت می ‌گردد، استحکام، ماندگاری و از همه مهم تر زیبایی است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینیت دندان نشان دهنده جنس و کیفیت خوب آن است. از بین تمام برند های لمینیت دندان، برند لمینیت IPS ایمکس، ایمپرس و لومینیرز از بهترین‌ ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی ( بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟ ) را مطالعه کنید.

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نامرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از لمینیت سرامیکی اقدام کنند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

مزایای لمینیت های سرامیکی

مزایای لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

از مزایا و فواید لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است. لمینیت یا لمینیت دندان در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکستن آن ها وجود دارد.

متریال خاص به کار رفته در این ونیرهای سرامیکی آن ها را در برابر تغییر رنگ زود هنگام مقاوم می ‌کند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی ‌دهند. متریال به کار رفته در آن ها به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می‌ توانند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان‌ های طبیعی می‌ باشند. نصب لمینیت یا لمینیت دندان روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌ تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

در چه صورت لمینیت دندان جایگزین خوبی برای ارتودنسی دندان است؟

ارتودنسی دندان شاخه ‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی‌ ها و عدم تراز فکین و دندان ‌ها می ‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و نا صاف شدن دندان ‌ها می ‌شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌ های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی دندان هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می ‌شوند. با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان ‌ها به صورت جزئی کج باشند می‌ توان به جای ارتودنسی، اقدام به انجام درمان لمینیت دندان کرد. از همین رو به آن لمینیت دندان ارتودنسی سریع هم گفته می‌ شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی‌ گرداند.

نصب لمینیت های سرامیکی دندان به چند جلسه نیاز دارد؟

معمولاً انجام این روش درمان زیبایی به دو الی سه جلسه با فاصله زمانی حدود دو هفته نیاز دارد. در جلسه اول بررسی می‌ شود که آیا فرد کاندیدای مناسبی برای این روش هست یا خیر، سپس وضعیت سلامت دهان و دندان او مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وجود پوسیدگی‌ های دندان و بیماری‌ های فعال لثه از مواردی هستند که باید قبل از نصب لمینیت دندان درمان شوند.

پس اگر بیمار با چنین مشکلاتی رو به ‌رو باشد، با توجه به شدت و تعداد دندان‌ های آسیب دیده باید جلساتی را برای درمان آن ها به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه داشته باشد. اگر این موارد وجود نداشتند، بیمار به کمک متخصص دندانپزشک می ‌تواند پاسخ سؤالات خود در خصوص لمینیت سرامیکی را به دست آورده و در خصوص رنگ لمینیت با ایشان مشورت داشته باشد و در نهایت یک جلسه به آماده سازی دندان ها و اسکن دیجیتال دندان ها پرداخته می ‌شود.

این اسکن به لابراتوار ارسال شده و بعد از دو تا سه هفته بعد بیمار باید مجدداً به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه کند. در این مدت زمان شاید نیاز به استفاده از لمینیت موقت دندان باشد که در مطب و یا توسط لابراتوار برای بیمار ساخته و نصب می شود. در جلسه بعدی که جلسه ی آخر و زمان تحویل لمینیت ها می باشد بیمار برای نصب لمینیت سرامیکی به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه می ‌کند. در این مرحله از درمان، لمینیت ‌های سرامیکی از نظر رنگ و فرم مورد بررسی قرار می‌ گیرند. در صورتی که در ساخت آن ها مشکلاتی وجود داشته باشد، باید لمینیت مجدداً برای اصلاح به لابراتوار ارسال شود. در نتیجه یک جلسه دیگر به درمان اضافه می ‌گردد. و در صورت عدم هیچ مشکلی توسط سمان های رزینی مخصوص نصب می شوند.

عمر لمینیت‌ ها چقدر است؟

عمر لمینیت‌ ها چقدر است؟

عمر لمینیت دندان در صورت مراقبت مناسب می ‌تواند تا 20 سال باشد و مستحکم، سالم بماند. لمینیت دندان در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان‌‌ ها و لثه‌ ها می ‌شود، نیاز به تعویض دارد. اگر پوشش لمینیتی دندان شکسته شود یا به هر نحوه دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه به ندرت قابل تعمیر هستند، معمولاً نیاز به تعویض کامل دارد.

لمینیت فوری

لمینیت فوری

لمینیت فوری یا اسنپ‌ آن ‌اسمایل که به آن لمینیت متحرک دندان هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان ها قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد. این لمینیت متحرک دندان در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود. این وسیله به این دلیل لمینیت فوری نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیباتر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان های خود قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان های خود بردارید.

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب هستند؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید که به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینیت فوری مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

لمینیت فوری برای چه افرادی مناسب نمی باشد؟

لمینیت فوری دندان هم مانند هر روش درمانی دیگری برای همه مناسب نیست. بعضی از افراد شرایط خاصی دارند و با استفاده از لمینیت فوری ممکن است به دندانهایشان آسیب برسانند. اگر هر یک از موارد زیر درمورد شما صدق بکند، نباید لمینیت فوری دندان را انجام بدهید، مگر اینکه آن را برطرف سازید:

  • کسانی که بیماری لثه ‌ای و لقی دندان دارند.
  • افرادی که تعداد زیادی از دندان هایشان را از دست داده اند.
  • کسانی که مشکلات فکی دارند.
  • کسانی که بی دندان هستند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند.

اگر دندان هایتان پوسیدگی زیادی دارد و می خواهید از لمینیت فوری دندان برای پوشاندن آن ها استفاده کنید، توصیه می کنیم خیلی احتیاط به خرج دهید. درست است که این روش از لحاظ ظاهری دندان هایتان را بی نقص می کند اما این پوسیدگی ها می توانند در زیر لمینیت متحرک دندان شما گسترش پیدا کنند. به محض اینکه یکی از دندان های زیر لمینیت متحرک دندان آسیب جدی ببینید، کاورتان تبدیل به یک ورقه زینتی بی مصرف و گران ‌قیمت می شود. بنابراین باید حتما قبل از استفاده از لمینیت متحرک دندان تمام پوسیدگی ها را برطرف کنید.

هر واحد لمینیت چند دندان است؟

هر واحد لمینیت چند دندان است؟

هر واحد لمینیت در واقع یک دندان را شامل می‌ شود. متخصص دندانپزشک تشخیص می ‌دهد که هر فرد به چند واحد لمینیت نیاز دارد. تعداد واحد‌هایی که نیاز به لمینیت دارند بر قیمت لمینیت دندان تاثیر می ‌گذارد.

لمینیت دندان پوسیده

عواملی که باعث پوسیدگی دندان های لمینیت شده می شود:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم ترین نکاتی که باعث پوسیدگی دندان در اثر انجام لمینیت می شود، غفلت از بهداشت فردی است. زمانی که فرد لمینیت انجام می دهد، با توجه به داشتن دندان ‌های زیبا و خوش فرم، دیگر به سراغ بهداشت دهان و دندان نمی رود. با توجه به این موضوع، دندان های زیر لمینیت با سرعت بیشتری پوسیده می شوند. بهترین روش برای افزایش عمر لمینیت و پیشگیری از پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.

لمینیت دندان پوسیده

فرایند لمینیت دندان پوسیده باید یک روند منحصر به فرد را طی کند. در حقیقت، درمان نکردن پوسیدگی های دندانی قبل از انجام لمینیت سرامیکی، زمانی که دندان با وجود پوسیدگی لمینیت می شود، بعد از مدتی دندان ها عفونت می کنند و علائم پوسیدگی دندان، مثل درد زیاد در فرد ظاهر می شود. برای این که دچار این مشکل نشوید، پوسیدگی های دندانی باید قبل از انجام لمینیت به درستی ترمیم و درمان شوند.

داشتن بیماری لثه یا زمینه این بیماری

یک عامل دیگر که در پوسیدگی دندان لمینیت شده دخیل است، داشتن بیماری لثه یا زمینه این بیماری است. زمانی که شما این بیماری را داشته باشید و به سراغ لمینیت سرامیکی بروید، پوسیدگی دندان تنها مشکلتان نخواهد بود. توصیه می کنیم قبل از انجام لمینیت دندان، حتما باید یک متخصص دندانپزشک ماهر مشورت کنید تا بعد از انجام لمینیت به مشکل نخورید.

آیا لمینیت سرامیکی دندان یک روش دائمی می باشد؟

لمینیت دندان دائمی نمی باشد و همانگونه که در این مطلب اشاره کردیم، در صورت انجام مراقبت های لازم تا مدت زمان طولانی به صورت مطلوب و رضایت بخشی بر روی دندان های شما باقی می ماند.

فرق کامپوزیت دندان و لمینیت دندان چیست؟

فرق کامپوزیت دندان و لمینیت دندان چیست؟

اولین فرق کامپوزیت دندان و لمینیت دندان در جنس آن ها است، لمینیت سرامیکی از جنس سرامیک و کامپوزیت از جنس رزین است که در ادامه برخی از تفاوت های لمینیت و کامپوزیت را خواهید خواند.

  • جنس ماده
  • زمان مورد نیاز برای ساخت لمینیت سرامیکی حدود 2 الی 3 هفته است.
  • زمان مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر یک جلسه است.
  • نیاز به تراش و اسکن (لمینیت سرامیکی)
  • عدم نیاز به تراش و اسکن (کامپوزیت ونیر)
  • نیاز به پالیش در فاصله های زمانی یکسال یا کم تر (کامپوزیت ونیر)
  • عدم امکان ترمیم و نیاز به تعویض در صورت لب پر شدن (لمینیت سرامیکی)
  • امکان ترمیم در صورت لب پر شدن (کامپوزیت ونیر)
  • طول عمر لمینیت دندان از کامپوزیت ونیر بیشتر است.
  • لمینیت دندان ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد و رنگ پذیر نیست.

فرآیند تعویض لمینیت دندان چگونه است؟

فرآیند تعویض لمینیت دندان، درست همانند نصب اولیه آن انجام می شود، با این تفاوت که دیگر نیاز به تراش مجدد دندان وجود ندارد و لمینیت جدید پس از اسکن دندان و ساخته شدن در لابراتوار، بر روی دندان نصب می شود.

قیمیت لمینیت دندان1402

قیمت لمینیت دندان 1402

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینیت تاثیر گذار باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

ظاهر لمینیت سرامیکی به چه صورت خواهد بود؟

لمینیت سرامیکی خاصیت بازتاب دهنده نور را دارد و به همین دلیل بسیار مشابه با مینای دندان است و بسیار زیبا می باشد.

لمینیت دندان چقدر طول می کشد؟

همانطور که پیش از این گفته شد انجام لمینیت دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول، 2 الی 3 هفته طول می کشد تا لمینیت دندان شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لمینیت دندان ساخته شد متخصص دندانپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

بین دو دندان جلو حدودا 8 میلی متر فاصله وجود دارد آیا باید ارتودنسی کنم؟

اگر می خواهید اصولی و از ریشه دندان را جا به جا کرده و فاصله را به طور موثر ببندید بهتر است ارتودنسی کنید. اما اگر تنها ظاهر دندان ها برایتان مهم است می توانید با لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت فاصله را ببندید.

آیا بعد از لمینیت دندان، دندان ها حساس می شوند؟

حساسیت دندان ها در برخی از موارد پس از درمان لمینیت، کاملا عادی و مانند دیگر درمان های ساده دندانپزشکی است، اما بعد از مدت کوتاهی با مصرف خمیر دندان های ضد حساسیت برطرف می شود.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *