راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

اسفند ۹, ۱۴۰۲ ۳:۴۰ ب٫ظ

لمینت سرامیکی دندان، پوسته نازکی است که بر اساس شرایط فکی و دندانی هر فرد طراحی و ساخته می شود. لمینت دندان به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شود تا رنگ، شکل، اندازه یا طول آن ها و… را تغییر دهد و ظاهرشان را بهبود ببخشد. به طور کلی، این روش درمان زیبایی از شیک ترین و محبوب ترین پروسه های دندانپزشکی زیبایی است. با این حال باید توجه داشته باشید که برای همه مناسب نیست و استفاده از آن برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

انواع لمینت سرامیکی دندان چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟

انواع لمینت سرامیکی دندان چه مشکلاتی را برطرف می کنند؟

از لمینت دندان به طور معمول برای رفع موارد زیر استفاده می شود:

  • تغییر رنگ دندان ها به دلیل درمان ریشه
  • لکه های حاصل از تتراسایکلین یا سایر داروها
  • تغییر رنگ بر اثر فلوراید بیش از حد
  • دندان هایی که فرسوده و کوتاه شده اند.
  • دندان های ترک خورده یا شکسته
  • دندان هایی که نامرتب، ناهموار یا نامنظم هستند.
  • بستن فواصل بین دندان ها

درمان لمینیت دندان گزینه ای مناسب برای زیبایی دندان های شماست که ظاهر لبخندتان را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد. با استفاده از جدیدترین تکنیک های دندانپزشکی دیجیتال، متخصص دندانپزشک می تواند شما را به لبخند رویایی خود برساند.

بهترین نوع لمینت دندان کدام است؟

بهترین نوع لمینت دندان کدام است؟

برای انتخاب بهترین نوع لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند باید ابتدا سلامت دهان و دندان ها ارزیابی شود و اهداف درمانی مد نظر قرار داده شود تا بتوان لمینتی را انتخاب کرد که با نیاز های شما هم خوانی داشته باشد. نوع های مختلف لمینت دندان بسته به ظاهر، مقاومت و دوامشان با یکدیگر فرق دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع لمینت دندان مقاله ی بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

طول عمر لمینیت دندان چقدر است؟

لمینت سرامیکی دندان معمولا از دوام، استحکام و طول عمر بسیار بالایی برخوردار می باشد. البته این موضوع بدان معنا نیست که دندان لمینت شده نیاز به مراقبت و رسیدگی نداشته باشد. اگر تمام توصیه های متخصص دندانپزشک خود را به درستی انجام دهید، ماندگاری و دوام لمینت دندان شما می تواند بیش از 10 سال نیز باشد.

لمینت سرامیکی دندان بدون تراش چیست؟

لمینت سرامیکی دندان بدون تراش چیست؟

این نوع لمینت سرامیکی دندان به قدری نازک است که برای نصب آن ها، نیازی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینت دندان به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد. لمینیت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین دلیل اسکن گرفته شده از دهان بیمار به لابراتوار های خارج از کشور ارسال می شود و ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد. در این روش بیمار نیازی به استفاده از لمینیت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از اسکن دندان می باشد، لمینیت روی دندان ها نصب می شود.

 

کلیک کنید: روشهای ترمیم لمینت دندان + هزینه

 

انتخاب رنگ لمینیت سرامیکی دندان

انتخاب رنگ لمینت دندان بستگی به رنگ چشم، سن، رنگ پوست و سلیقه بیمار دارد. رنگ لمینت دندان را می توان، سفید تر از رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کرد.

مراحل درمان لمینیت دندان

مراحل درمان لمینیت دندان

مراحل درمان لمینیت دندان به شرح ذیل می باشد:

جهت آماده سازی دندان ها برای نصب لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک حدود نیم میلی متر، به اندازه ضخامت لمینیت، روی سطح دندان را تراش می دهد. تراش دندان به خاطر صاف شدن سطح دندان است و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی زند. برای تراش مینای دندان، از بی حسی در این ناحیه استفاده می شود و بعد از تراشیدن دندان، مرحله اسکن انجام می شود و اسکن دندان به لابراتوار فرستاده می شود تا مراحل ساخت لمینیت دندان صورت گیرد.

دو تا چهار هفته ساخت لمینیت دندان طول می کشد که در این فاصله زمانی می توان از لمینیت های موقت استفاده کرد. پس از ساخت لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک لمینیت آماده شده را برای پرو آن ها روی دندان بیمار قرار می دهد تا رنگ و اندازه آن مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن، دندان ها تمیز می شوند و لمینیت ها با سمان های رزینی مخصوص روی دندان ها نصب می شوند.

در آخرین مرحله متخصص دندانپزشک توصیه می کند هفته بعد از نصب لمینیت دندان، برای بررسی دوباره ویزیت شوید.

قبل از انتخاب لمینیت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

قبل از انتخاب لمینیت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

اهداف: اهداف شما برای انجام لمینیت دندان چیست؟ درباره آن ها فکر کنید و با متخصص دندانپزشک خود در مورد اهدافتان بحث کنید.

بودجه: تعیین بودجه، روش خوبی برای انتخاب نوع لمینیت هاست. این موضوع که تا چه میزان می توانید هزینه کنید به شما کمک خواهد کرد تا لمینیت مناسب خود را انتخاب کنید.

مشکلات: تمامی مشکلات دندانی خود را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. بحث در مورد نگرانی ها و نیازهای شما، مرحله بسیار مهمی است.

عوارض جانبی: بحث در مورد احتمال عوارض جانبی لمینیت ها، مهم است؛ زیرا باید تصمیم مناسبی بگیرید.

مزایا و معایب درمان لمینیت دندان سرامیکی

مزایا و معایب درمان لمینیت دندان سرامیکی

مزایای لمینیت دندان چیست؟

  • حفظ ساختار دندان، در لمینیت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده می شود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام شده و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تر محسوب می گردد.
  • زیبایی طبیعی، در لمینت سرامیکی دندان انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان و دندان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینیت دندان سرامیکی کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش

معایب درمان لمینیت دندان سرامیکی چیست؟

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیرهای کامپوزیتی
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک بسیار موثر است. (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود.)

 مدت زمان بهبودی بعد از لمینیت

مدت زمان بهبودی بعد از لمینیت

خوشبختانه پس از درمان لمینیت دندان سرامیکی نیازی به زمان خاصی برای ریکاوری نیست چون در اکثر مواقع بی ‌حسی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بنابراین بیمار نیازی به ریکاوری ندارد و بلافاصله پس از نصب لمینیت دندان سرامیکی می تواند از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرد.

مزایای درمان لمینیت دندان سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر

مزایای درمان لمینیت دندان سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر

لمینیت سرامیکی چه مزایایی نسبت به کامپوزیت ونیر دارد؟

لمینیت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت دارای مزایایی می ‌باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • لمینیت دندان دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد، و مانند کامپوزیت ونیر تغییر رنگ نمی ‌دهد.
  • به دلیل اینکه لمینیت دندان در لابراتوار و در شرایط خاصی ساخته می‌ شود، مقاومت و استحکام بالاتری در برابر شکستگی دارد.
  • به علت نازک بودن ونیر سرامیکی، لمینیت دندان ظاهری طبیعی ‌تر نسبت به کامپوزیت دندان دارد.
  • در صورت رعایت نکات و مراقبت‌ های لازم، لمینیت سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.

بهترین راه ترمیم لمینت دندان

بهترین راه ترمیم لمینت تعویض آن می باشد، نحوه تعویض لمینت دندان کاملاً همانند نصب اولیه آن انجام می ‌شود. برای انجام ترمیم لمینت، مراحل برداشت لمینیت قدیمی، اسکن  و ارسال فایل اسکن به لابراتوار برای ساخت لمینیت، مجدداً انجام می ‌شود. در این حال نیز بیمار باید در حدود ۲ هفته منتظر بماند تا لمینیت ساخته شود. پس از آماده شدن لمینیت، در مراجعه بعدی به مطب تخصصی دندانپزشکی روی دندان ‌های بیمار نصب می‌ شود.

 لمینت دندان متحرک لمینت متحرک

لمینت دندان متحرک

لمینت متحرک

لمینیت فوری یا لمینت متحرک که گاهی به آن کامپوزیت متحرک هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیب و ایراد دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد. این ابزار در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود.

این وسیله به این دلیل لمینیت نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیبا تر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک روکش دائمی نیست و از روی دندان برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان خود بردارید.

لمینیت فوری برای چه افرادی مناسب می باشد؟

لمینیت فوری برای چه افرادی مناسب می باشد؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینت متحرک استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینیت های متحرک استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینت فوری مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

لمینت فوری برای چه افرادی مناسب نیست؟

لمینت متحرک هم مانند هر روش درمانی دیگری برای همه مناسب نیست. بعضی از افراد شرایط خاصی دارند و با استفاده از لمینیت های فوری ممکن است به دندان هایشان آسیب برسانند. اگر هریک از موارد زیر درمورد شما صدق بکند، نباید لمینیت های فوری دندان را انتخاب کنید، مگر اینکه آن را برطرف سازید:

  • کسانی که بیماری لثه ‌ای و لقی دندان دارند.
  • افرادی که تعداد زیادی از دندان هایشان را از دست داده اند.
  • کسانی که مشکلات فکی دارند.
  • کسانی که بی دندان هستند و یا از دندان مصنوعی استفاده می کنند.

اگر دندان هایتان پوسیدگی زیادی دارد و می خواهید از لمینت متحرک دندان برای پوشاندن آن ها استفاده کنید، توصیه می کنم خیلی احتیاط به خرج دهید. درست است که این روش از لحاظ ظاهری دندان هایتان را بی نقص می کند اما این پوسیدگی ها می توانند در زیر لمینت متحرک شما گسترش پیدا کنند.

به محض اینکه یکی از دندان های زیر لمینت متحرک آسیب جدی ببینید، کاورتان تبدیل به یک ورقه زینتی بی مصرف و گران ‌قیمت می شود. بنابراین باید حتما قبل از استفاده از لمینت متحرک تمام پوسیدگی ها را برطرف کنید.

تفاوت لمینت متحرک دندان با لمینیت های سرامیکی دائمی

تفاوت لمینت متحرک دندان با لمینیت های سرامیکی دائمی

  • لمینت سرامیکی دندان پوسته بسیار نازکی از جنس سرامیک مرغوب می باشد که روی سطح خارجی دندان ها به وسیله سمان های مخصوص چسبانده می شود و ثابت می شود. اما لمینت متحرک دندان شامل چندین دندان یا یک قوس کامل دندانی متصل است که کاملا دندان ها را می پوشانند و البته متحرک نیز هستند.
  • لمینت دندان متناسب با هر دندان به صورت جداگانه جایگذاری می شود بنابراین در نهایت دندان ها فاصله طبیعی خود را دارند و ظاهری کاملا طبیعی و زیبا نیز دارند. از طرفی هر دندان را میتوان جداگانه شکل داد و لمینیت سرامیکی متناسب با جایگاه آن دندان ساخته می شود. در نتیجه همه دندان ها یکدست و مصنوعی نمی شوند. اما این باعث می شود هزینه درمان نیز بیشتر شود.
  • برای بزرگ نشدن ابعاد یا حجم دندان ها و جایگذاری لمینیت های سرامیکی، معمولا سطح خارجی دندان ها پیش از انجام لمینیت مختصر تراشی داده می شود تا ظاهری طبیعی تر داشته باشند.
  • لمینیت های سرامیکی به دندان ها چسبانده می شوند و ثابت هستند تا زمانی که نیاز به تعویض پیدا کنند. بنابراین دندان هایتان حتی در خواب هم زیبا می ماند در حالی که لمینیت های فوری دندان ثابت نیستند و قابل در آوردن هستند و به جز مواقعی که لازم است، باید از دهان خارج شوند.

 هزینه لمینیت دندان هزینه درمان لمینت دندان

هزینه لمینیت دندان

هزینه درمان لمینت دندان

هزینه درمان لمینت دندان به موارد بسیاری بستگی دارد مانند:

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه لمینیت دندان متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه درمان لمینت دندان متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه لازم برای لمینت دندان تاثیر گذار باشد.

سوالات متداول

آیا میتوانم لمینیت های فوری دندان را آنلاین سفارش داد؟

خیر. این لمینیت های فوری زیبایی باید از روی قالب دندان های شما ساخته شوند بنابراین قابلیت خریداری آنلاین وجود ندارد و فقط دندانپزشک ماهر می تواند آن را بسازد تا مشکلی برای دندان هایتان ایجاد نشود.

آیا امکان پوسیدگی دندان پس از انجام لمینیت سرامیکی وجود دارد؟

بله، متاسفانه یکی از مشکلات اصولی انجام ندادن لمینیت دندان پوسیده شدن دندان های طبیعی بعد از لمینیت سرامیکی است. پیشنهاد می کنیم برای انجام لمینت دندان با دوام حتما به یک متخصص زیبایی و پروتز مراجعه بفرمایید.

آیا انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد.

لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *