کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

آبان ۲, ۱۴۰۲ ۸:۳۶ ق٫ظ

ایمپلنت دندان یک روش درمانی فوق العاده برای پر کردن جای خالی دندان ‌ها می باشد، تا قبل از ابداع ایمپلنت، دندانپزشکان از راهکارهایی مثل دندان‌ مصنوعی متحرک برای درمان بی‌ دندانی استفاده می ‌کردند اما در این دسته از روش‌ های درمانی به علت عدم تحرک و فعالیت استخوان‌ فک و لثه، به مرور زمان استخوان‌ فک و لثه دچار تحلیل شده و این اتفاق آسیب ‌های متعددی برای دهان و لثه فرد ایجاد می‌ کرد.

مراحل درمان ایمپلنت دندان

مراحل درمان ایمپلنت دندان

به طور کلی کاشت ایمپلنت دندان فقط قرار دادن دندان مصنوعی در دهان نیست و یک جراحی پیشرفته و تخصصی است. کاشت ایمپلنت دندان جایگزینی عالی برای پروتز‌ های سنتی شده است. در ادامه شما را با مراحل درمان ایمپلنت دندان آشنا خواهیم کرد:

مشاوره اولیه

در این جلسه باید در مورد تمام مسائل مهم با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. در صورتی که دارویی خاصی مصرف می کنید و یا بیماری خاصی دارید، آن را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. در این مرحله متخصص دندانپزشک وضعیت دهان و دندان شما را به کمک معاینه و رادیوگرافی‌ های مخصوص بررسی می ‌کند.

پیوند استخوان در ایمپلنت و کشیدن دندان

در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد، مانع از نگهداری و پشتیبانی ایمپلنت خواهد شد. بنابراین برای ایمپلنت دندان تراکم استخوان باید به میزان کافی وجود داشته باشد. این مرحله مهمترین بخش در کاشت ایمپلنت دندانی است، زیرا در زمان جویدن غذا، فشار زیادی به استخوان فک وارد می ‌شود. اگر استخوان نتواند پشتیبان خوبی برای پایه ایمپلنت باشد، باعث عدم موفقیت ایمپلنت خواهد شد. این مرحله برای تمام افراد انجام نمی ‌شود و تنها کسانی که تراکم کافی استخوانی در فک خود ندارند، پیوند استخوان فک برای آن ها انجام می‌ گیرد. با توجه به شرایط بیمار، این مرحله ممکن است بین 4 تا 6 ماه زمان ببرد. پیوند استخوان در ایمپلنت به دو روش سینوس لیفت و ریج افزایشی انجام می ‌شود که در زیر به آن ها پرداخته شده است:

سینوس لیفت: زیر چشم و اطراف بینی، حفراتی وجود دارند که تحت عنوان سینوس شناخته می ‌شوند. دیواره سینوس معمولا این حفره را از استخوان فک جدا می ‌کند. اما در برخی از بیماران، تراکم استخوان نزدیک به این دیواره، خیلی کم است. به گونه ‌ای که اگر پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار بگیرد، ممکن است سبب سوراخ شدن سینوس شود. متخصص دندانپزشک برای اینکه بتواند پایه ایمپلنت را در این ناحیه قرار دهد، باید با افزایش ضخامت استخوان فک، دیواره سینوس را به سمت بالا حرکت دهد. این نوع جراحی، با نام سینوس لیفت شناخته می ‌شود.

افزایش ریج: در این روش درمانی، ارتفاع استخوان فک را اضافه می‌ کنند. زمانی که استخوان فک از دست رفته باشد، قدرت و توان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان را ندارد. علاوه بر این نیز، با تحلیل استخوان فک، لثه بیمار هم تحلیل می‌ رود. در این صورت برای بازیابی خطوط لثه و جلوگیری از عدم موفقیت ایمپلنت از افزایش ریج کمک می‌ گیرند.

کاشت ایمپلنت دندان

بعد از اینکه وضعیت تراکم استخوان مشخص شد، شرایط برای کاشت ایمپلنت دندان مهیا شده است. در این زمان بیمار تحت بی ‌حسی موضعی قرار گرفته است و متخصص دندانپزشک، ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می‌ دهد. این کار حدود ۱ ساعت زمان می ‌برد بسته به تعداد ایمپلنت ها این زمان افزایش می یابد. بعد از اینکه ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت، حدود 3 ماه زمان می ‌برد تا استخوان با پایه ایمپلنت جوش بخورد. پس از این مدت، بیمار برای مرحله بعدی آماده خواهد شد.

کلیک کنید: همه چیز در مورد ایمپلنت فرانسوی

قرار دادن هیلینگ

در این مرحله، متخصص دندانپزشک هیلینگ کپ را روی ایمپلنت دندان قرار می ‌دهد. این کار به بهبود بافت لثه کمک خواهد کرد. در واقع هیلینگ کپ، یک قطعه فلزی بوده و وظیفه آن کمک به شکل گیری خطوط لثه‌ است. بعد از گذشت 10الی14 روز، متخصص دندانپزشک آن را برداشته و وارد مرحله بعدی می ‌شود.

قرار دادن روکش ایمپلنت

متخصص دندانپزشک از دهان و ایمپلنت بیمار اسکنی تهیه می کند و مراحل ساخت روکش ایمپلنت طی می شود، سپس متخصص دندانپزشک هیلینگ کپ را خارج می کند و به جای آن روکش ایمپلنت را قرار می دهد.

مراحل قالبگیری ایمپلنت

مراحل قالبگیری ایمپلنت

قالب‌گیری ایمپلنت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تعیین کننده‌ ی شکل نهایی دندان  بازگردانی شده است. در صورتی که قالبگیری ایمپلنت دقیق و صحیح انجام گیرد، کراون (روکش ایمپلنت) مناسب ساخته خواهد شد و بیمار از نتیجه ‌ی گرفته شده راضی خواهد بود. بعد از سپری شدن تقریبا 10 الی 14 روز بعد از بستن هیلینگ این قسمت باز می شود.

کلیک کنید: ایمپلنت های ساب پریوستئال کی و کجا؟

سپس impression   coping بر روی ایمپلنت نصب می شود. بعد از آن قالبگیری از ایمپلنت با استفاده از مواد قالبگیری سیلیکونی انجام می گردد. که در روش سنتی از این مواد استفاده می گردد در دندانپزشکی دیجیتال بعد از بستن impression   coping اسکن از دهان و ایمپلنت گرفته می شود و ادامه مراحل ساخت روکش ایمپلنت در لابراتوار دندانپزشکی انجام می گیرد. مدت زمان مورد نیاز برای قالبگیری ایمپلنت و یا اسکن دیجیتال وساخت آن ممکن است ۲ الی ۳ هفته به طول بیانجامد.

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری

یک روش دیگر به نام ایمپلنت فوری وجود دارد. زمانی که بیمار تمام شرایط لازم را داشته و از تراکم استخوان کافی برخوردار باشد، می ‌تواند از این روش استفاده کند. در این روش، در یک روز کاشت ایمپلنت انجام شده و روکش ایمپلنت در دهان قرار داده می‌ شوند. بیمارانی که دندان‌ های جلویی خود را از دست داده‌ اند، می ‌توانند از این روش برای زیبایی لبخند خود استفاده کنند. در واقع این افراد نیازی به گذراندن تمامی‌ مراحل ایمپلنت ندارند و در یک مرحله می ‌توانند دندان از دست رفته خود را جایگزین کنند.

کلیک کنید: درمان ایمپلنت یک روزه به روش کاملا دیجیتال

بهترین زمان کاشت ایمپلنت چه زمانی می باشد؟

بهترین زمان ایمپلنت، قرار دادن ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان است. در صورتی که دندان از دست رفته، عفونی نباشد و مقدار زیادی استخوان در اثر عفونت از دست نرفته باشد، شانس زیادی برای برای جایگزینی همزمان ایمپلنت دندان وجود دارد. معمولاً پس از کشیدن دندان، مقداری تحلیل استخوان اتفاق می افتد، متخصص دندانپزشک تا حد امکان سعی می کند بلافاصله پس از کشیدن دندان اگر شرایط فراهم باشد، ایمپلنت را در حفره ی دندان کشیده شده جایگزین کند.

محدودیت های بعد از ایمپلنت

محدودیت های بعد از ایمپلنت

بیمار در 48 ساعت اول ممکن است درد و حساسیت ‌هایی را تجربه کند که طبیعی بوده و بخشی از روند بهبودی است. در طول این مدت بیمار باید محدودیت های بعد از ایمپلنت دندان را رعایت کند تا از بروز عوارضی مانند عفونت که می ‌توانند باعث شکست درمان شوند، جلوگیری کرده و سریع‌ تر بهبود یابد. در ادامه این نکات را بیان کرده‌ ایم:

  • متخصص دندانپزشک پس از پایان جراحی پانسمانی را در دهان و بر روی زخم قرار می‌ دهد که بیمار تا 1ساعت پس از جراحی نباید آن را جا به جا کند. تنها لازم است آن را به آرامی بر روی بافت لثه خود فشار دهد. در غیر این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.
  • پس از گذشت 1 ساعت بیمار اجازه دارد گاز استریل را از دهان خود خارج کند. اما چنانچه خونریزی آن کاهش پیدا نکند باید آن را مجدداً به مدت زمان 30 دقیقه در محل قرار دهد.
  • بروز علائمی مانند خونریزی‌ های کوچک لثه، تورم آن و یا خارج شدن مایع از لثه در روزهای ابتدایی پس از جراحی طبیعی است. این علائم نشان دهنده بهبودی محل جراحی و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک هستند. این علائم به طور معمول پس از گذشت 3 تا 4 روز از بین می ‌روند.
  • توصیه می‌ شود در ساعات اولیه پس از جراحی، دهان خود را شست و شو ندهید.
  • سعی کنید کمتر صحبت کنید.
  • از انجام فعالیت‌ های ورزشی و سنگین تا زمانی که متخصص دندانپزشک اجازه انجام آن را ندهد، خودداری کنید.
  • توصیه می ‌شود برای کاهش درد و تورم تا 24 ساعت اول پس از جراحی، از کمپرس یخ استفاده نمایید و پس از 72 ساعت بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • بیمار به ویژه در ساعات اولیه پس از جراحی، درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد که طبیعی است. بیمار باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را که متخصص دندانپزشک تجویز کرده است، به موقع مصرف کند تا درد و التهاب ناشی از جراحی تسکین پیدا کند.
  • پس از جراحی باید از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان‌ های خود استفاده کنید و دقت کنید که آن را بر روی ناحیه جراحی شده نکشید، زیرا در این صورت احتمال خونریزی وجود خواهد داشت.
  • توجه داشته باشید که تا 24 ساعت نباید مایعات داغ مصرف کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌ های گازدار، الکلی و همچنین نوشابه پرهیز کنید.
  • استعمال سیگار و مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در گردش خون شده و همچنین احتمال ایجاد عفونت و خونریزی را به همراه خواهند داشت.

عوامل تاثیرگذار در عدم موفقیت ایمپلنت

در حالی که پری ایمپلنت و عدم موفقیت استئواینتگریشن دو عامل اصلی عدم موفقیت در ایمپلنت هستند، دلایل و علل زیر نیز می توانند در این شکست دخالت داشته باشند:

  • دیابت
  • بیماری لثه
  • ناکافی بودن توده استخوانی
  • مکان نادرست کاشت ایمپلنت دندان
  • مصرف برخی داروها
  • جایگذاری ضعیف ایمپلنت
  • برخی بیماری ها از جمله سرطان
  • سیگار کشیدن
  • دندان قروچه

جراحی بینی و ایمپلنت دندان

جراحی بینی و ایمپلنت دندان

مسلما می توان هم جراحی بینی انجام داد و هم ایمپلنت، ولی نکته ای که وجود دارد این است که نمی توان جراحی بینی و ایمپلنت دندان را همزمان انجام داد چرا که در هر دو جراحی، فرد نیاز دارد تا مدتی را استراحت کند و در نتنیجه انجام همزمان هر دو از سوی متخصصین علم دندانپزشکی، متخصصین زیبایی و متخصصین گوش و حلق و بینی توصیه نمی شوند. حتما قبل از اقدام به هر کدام از عمل های نامبرده با پزشک با تجربه مشورت کنید.

ایمپلنت دندان قبل یا بعد از جراحی بینی

بافت لثه و بافت بینی پس از عمل جراحی از آسیب پذیری و حساسیت زیادی برخوردار هستند و مراقبت های پس از جراحی را می طلبد. بعضا چند ماهی طول می کشد تا بافت بینی یا بافت لثه ترمیم شود پس به هیچ وجه انجام همزمان دو جراحی توصیه نمی شود. همزمانی هر دو جراحی می تواند عواقب جبران ناپذیری برای سلامت جسمانی شما داشته باشد، خونریزی در اثر جراحی و زمان لازم جهت ترمیم، از مواردی است که پروسه ترمیم را در هر دو مورد طولانی تر می کند. با توجه به آنچه که گفته شد، حال فرض کنید هر دو جراحی را با هم انجام دهید، پس مطمئن باشید تبعات سختی برایتان خواهد داشت.

کلیک کنید: ایمپلنت دندانی و مصرف بیسفسفونات ها

بروز عفونت، ایجاد حفره بین دهان و سینوس، تشدید خونریزی، تحمل درد بیشتر، ضعیف شدن جسم به علت همزمانی دو جراحی و حتی تبعات ناشناخته دیگری در سال های آتی، می توانند از عوارض انجام همزمان دو عمل باشند. کافی است در قدم اول با یک متخصص مشورت کنید و با صبوری و در زمان مناسب هر دو جراحی را انجام دهید. زیبایی در کنار سلامت جسمی از دغدغه های مهم همه انسان ها است. پس لطفا عجله نکنید و با صبوری و گذراندن چند ماه و انداختن فاصله بین دو عمل جراحی بینی و ایپملنت، اقدام به زیباتر کردن خود کنید. توصیه می شود حداقل شش ماه پس از جراحی بینی، جهت کاشت ایمپلنت اقدام کنید.

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان

موارد بسیار بر قیمت ایمپلنت دندان تاثیر گذارند که می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیک کنید: بریج یا ایمپلنت کدام یک را انتخاب کنیم؟

  • ایمپلنت دندان از پیشرفته‌ ترین روش ‌های جایگزینی دندان از دست رفته می‌ باشد که تقریباً نوعی درمان دائمی محسوب می ‌گردد.
  • به نسبت دیگر روش‌ های مشابه خود بسیار پیچیده ‌تر است.
  • موادی که برای ساخت ایمپلنت مورد استفاده قرار می ‌گیرند، با کیفیت بالا بوده و سازگاری زیادی با بدن انسان دارند.

3 مورد بالا جدا از مزایای بی ‌شمار ایمپلنت دندان، اصلی‌ ترین گزینه ‌هایی هستند که بیان می ‌کنند این روش درمان ارزش هزینه کردن را دارد. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان ایمپلنت، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

آیا امکان عدم موفقیت ایمپلنت وجود دارد؟

کاشت ایمپلنت دندانی یکی از موفق ‌ترین درمان‌ های دندانپزشکی بوده و طبق بررسی ‌ها و تحقیقات صورت گرفته بالای 95 درصد موفقیت آمیز است.

نقش پودر استخوان در پیوند استخوان فک چیست؟

یکی از رایج ترین کاربرد پودر استخوان، استفاده از آن در ایمپلنت دندان است که به جهت افزایش تراکم و ارتقا کیفیت استخوان فک مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع نقش اصلی پودر استخوان برای افزایش طول و عرض استخوان، بهبود رشد آن و همچنین جایگزین شدن با قسمت های از دست رفته است. پس از پیوند استخوان، با بهبود روند گردش خون به استخوان، رشد آن تحریک می ‌شود.

حس ایمپلنت همانند دندان طبیعی خواهد بود؟

در اطراف ریشه دندان ها الیاف نازکی هستند که ریشه دندان را به استخوان اطراف متصل می کنند و یکی از مهم ترین عملکرد آن ها تحمل فشارهایی است که به دندان وارد می شود. به همین دلیل هنگام جویدن، حس فشار به خوبی، در دندان طبیعی درک می شود. در اطراف ایمپلنت این الیاف وجود ندارند در نتیجه احساس جویدن و فشار روی آن نسبت به دندان طبیعی متفاوت است.

روش ایمپلنت دندانی 4 عددی یا all on four چیست؟

همانطور که از نام این نوع ایمپلنت مشخص است، پروتز ایمپلنت روی 4 پایه ایمپلنت سوار می ‌شود. در واقع زمانی که بیمار تمام دندان‌ های یک فک و یا دو فک را از دست داده باشد، می‌ تواند از این روش به جای دست دندان مصنوعی استفاده کند. به گونه‌ ای که متخصص دندانپزشک 4 پایه ایمپلنت در زوایای مشخص فک قرار داده و پروتز را روی آن سوار می ‌کند.

کدام روش درمانی ایمپلنت بهتر است؟

تنها راه تعیین بهترین گزینه ایمپلنت های دندانی مراجعه به متخصص دندانپزشک است. در این جلسه، شرایط خاص و ویژه شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود شما گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی هستید و یا خیر. برخی بیماران به واسطه برخی مشکلات مانند تحلیل یا پوکی استخوان ممکن است گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی نباشند، یا ممکن است از دیگر انواع ایمپلنت مانند ایمپلنت های ساب پریوستئال برای آن ها استفاده شود.

آیا با وجود تحلیل استخوان، امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد؟

توصیه اکثر جراحان و متخصصان دندانپزشک این است که بعد از کشیدن دندان، بلافاصله کاشت ایمپلنت انجام شود. حداکثر تا زمان 6 ماه بعد از کشیدن دندان بهتر است این کار انجام شود تا در این صورت از تحلیل استخوان جلوگیری شود. در صورت تحلیل استخوان جراحی ایمپلنت دندان دشوار تر خواهد شد که در این زمان باید قبل از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان انجام شود.

چه مدت زمان بعد از عمل بینی می‌توان دندان کشید؟

چنانچه پس از عمل بینی دندان‌ هایتان به دلیل عفونت و یا سایر موارد، نیاز به جراحی و یا کشیدن پیدا کنند، معمولاً توصیه می ‌شود که تا 4 ماه پس از عمل بینی دندان ‌های آسیای خود را نکشید. همچنین برای کشیدن و یا جراحی دندان عقل خود تا 6 ماه پس از رینوپلاستی صبر کنید. در موارد اورژانسی برای انجام این درمان‌ ها، بهتر است که همزمان با متخصص دندانپزشک و جراح بینی خود مشورت کنید. ایشان پس از معاینه شرایط بینی و دندان ‌هایتان، بهترین زمان برای انجام این کار را مشخص می کنند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *