انتخاب بهترین نوع لمینت دندان برای دندان های نامرتب

بهمن ۲۹, ۱۴۰۲ ۵:۰۵ ب٫ظ

لمینت دندان برای دندان های نامرتب راهی برای درمان دندان‌ های کج و نامرتب است. اما نمی‌ تواند بسیاری از نامرتبی های دندانی را رفع کند. دندان‌ هایی که دارای کجی و نامرتبی ‌های بسیاری هستند و یا این که روی یکدیگر قرار گرفته ‌اند را نمی‌ توان با این روش درمان کرد و باید حتما درمان ارتودنسی انجام شود، در این مقاله قصد داریم در مورد لمینت سرامیکی برای دندان های نامرتب صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا لمینیت سرامیکی برای من گزینه مناسبی است؟

امروزه افراد زیادی برای ترمیم دندان‌ ها و اصلاح طرح لبخند خود از درمان لمینیت های سرامیکی استفاده می ‌کنند. اما این موضوع دلیل نمی ‌شود که با خود تصور کنید این روش برای همه افراد مناسب است و نتایج یکسانی را برای همه ارائه می‌ دهد. بهترین راه برای دانستن این موضوع، مراجعه به مطب دندانپزشکی است. پس از صحبت و مشورت با متخصص دندانپزشک و همچنین معاینه دهان و دندان شما توسط ایشان، بهترین و صحیح ‌ترین پاسخ را دریافت خواهید کرد.

 

لمینیت سرامیکی برای ترمیم و اصلاح چه دندان‌ هایی مناسب است؟

 

لمینیت سرامیکی برای ترمیم و اصلاح چه دندان‌ هایی مناسب است؟

دندان‌ های لکه دار و بد رنگ

عوامل مختلفی در طول زمان بر رنگ دندان ‌ها تأثیر می ‌گذارند و موجب زرد و یا لکه دار شدن آن ها می ‌شوند. برخی از این عوامل شامل بالا رفتن سن، سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها مانند تتراسایکلین، مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های رنگی مانند چای و قهوه هستند. امروزه با وجود روش‌ های ترمیمی مختلف در دندانپزشکی از جمله لمینیت، می‌ توان به راحتی و در مدت زمان کوتاهی این بد رنگی ‌ها و لکه‌ ها را پوشاند.

دندان ‌های ترک خورده

برای لمینت دندان برای دندان های نامرتب دندان‌ ها ممکن است بر اثر عوامل مختلفی ترک بخورند. این ترک‌ ها ممکن است قابل مشاهده بوده و یا به قدری کوچک باشند که نتوان آن ها را با چشم دید. در هر دو صورت این ترک‌ ها برای سلامتی دندان ‌ها مضر هستند. زیرا همانند منافذی عمل می ‌کنند که باکتری‌ ها و ذرات ریز یا رنگدانه‌ های مواد غذایی می‌ توانند به درون آن ها نفوذ کنند. نفوذ این عوامل علاوه بر ایجاد پوسیدگی، باعث تغییر رنگ و یا لکه دار شدن دندان ها به مرور زمان می ‌شود.

دندان‌ های شکسته و یا لب پر شده

شکستگی و لب پر شدگی نیز همانند بد رنگی تأثیر بسیار نامطلوبی بر ظاهر دندان‌ ها و لبخند افراد می ‌گذارد. افرادی که دچار این مشکل می ‌شوند، معمولاً بیشتر به دلیل ظاهر نامطلوب دندان‌ های خود به دنبال راهی برای ترمیم آن ها هستند. خوشبختانه با استفاده از روش‌ هایی مانند لمینیت سرامیکی می‌ توان هم سلامتی دندان ‌ها را حفظ کرد و هم ظاهر زیبایی به آن ها بخشید.

دندان‌ های کج و نامرتب با درجه خفیف

کجی و نامرتبی دندان‌ ها یکی از مشکلاتی است که ژنتیک در ایجاد آن نقش دارد و می ‌تواند شدت ‌های متفاوتی داشته باشد. این ایراد چه جزئی باشد و چه زیاد، معمولاً موجب نارضایتی افراد از ظاهر دندان‌ های خود و کاهش اعتماد به نفس آن ها هنگام لبخند زدن و یا صحبت کردن می‌ شود. درمان اصلی و اصولی برای این مشکل، ارتودنسی دندان است، اما افراد ممکن است به دلیل طولانی بودن پروسه درمان با ارتودنسی، ترجیح دهند که از روش‌ های سریع ‌تر مانند لمینت سرامیکی برای دندان های نامرتب استفاده کنند. لازم است بدانید که از این روش تنها برای پوشاندن کجی‌ و نامرتبی ‌های جزئی استفاده می ‌شود. دندان ‌های کج با درجه شدید تنها با ارتودنسی قابل درمان هستند.

دندان ‌های ساییده شده

عواملی مانند دندان قروچه و افزایش سن در ساییده شدن دندان‌ ها نقش دارند. لمینیت پوششی از جنس سرامیک است که می ‌تواند برای ترمیم این مشکل به کار برده شود و علاوه بر بهبود ظاهر دندان‌ ها، از آن ها محافظت کند.

توجه: افرادی که دندان قروچه دارند و لمینیت سرامیکی را به عنوان روشی برای ترمیم دندان‌ های خود انتخاب کرده ‌اند، باید نایت گارد تهیه کنند. در غیر این صورت لمینیت ‌های آن ها نیز در معرض ساییدگی و خراب شدن قرار خواهند گرفت.

دندان‌ های فاصله دار

بهترین راه برای برطرف کردن این مشکل همانند مشکل نامرتبی دندان‌ ها، ارتودنسی است. اما اگر این فاصله کم و جزئی باشد، می ‌توان با لمینیت آن را پر کرد. فاصله دار بودن دندان‌ ها علاوه بر اینکه اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می ‌دهد، سلامت دندان‌ ها را به خطر می ‌اندازد. به این دلیل که ذرات غذایی می ‌توانند در این شکاف گیر بیافتند. بنابراین با بستن فاصله بین دندان‌ ها با استفاده از ارتودنسی و یا لمینیت می ‌توان از عوارض این اختلال پیشگیری کرد.

دندان‌ های کوتاه و یا کوچک

عوامل ژنتیکی می‌ توانند در کوتاه و یا کوچک شدن دندان‌ ها نقش داشته باشند. گاهی ممکن است تنها یک و یا چند عدد از آن ها نسبت به سایر دندان‌ های مجاور کوتاه باشند. خوشبختانه مشکلات مربوط به اندازه را می‌ توان با استفاده از روش ‌هایی مانند لمینیت که یکی از روش‌ های با ماندگاری بالا است، اصلاح و ترمیم کرد.

دندان‌ های دارای بافت و مینای سالم

گاهی ممکن است دندان‌ های بیمار ایراد ظاهری نداشته باشند و بیمار تنها بخواهد دندان ‌هایی سفید تر و یکدست ‌تر همانند افراد مشهور داشته باشد. داشتن دندان با ساختار و مینای سالم یکی از شروط انجام لمینیت است. لازم است بدانید چنانچه بافت و مینای دندان سالم و قوی نباشد، شرایط لازم برای نگهداری لمینیت و ایجاد پیوند قوی بین دندان ولمینیت وجود نخواهد داشت. متخصص دندانپزشک با انجام معاینات لازم از این امر مطمئن خواهد شد و سپس این روش ترمیمی را انجام خواهد داد.

 

در چه شرایطی نباید دندان‌ ها را لمینیت کرد؟

 

در چه شرایطی نباید دندان‌ ها را لمینیت کرد؟

یک متخصص ترمیمی، زیبایی و پروتز خوب قادر است تقریباً هر نقص ظاهری در دندان‌ ها را با کمک لمینیت ‌سرامیکی برطرف کند. با این حال اگر دندان شما دارای مشکلات ساختاری جدی باشد ابتدا باید آن‌ ها را برطرف یا ترمیم کرد تا بتوانید با خیال راحت‌ تری اقدام به نصب لمینیت دندان کنید. شکستگی شدید و پوسیدگی دندان از جمله مشکلاتی هستند که باید پیش از لمینیت دندان برطرف شوند. همچنین در نامرتبی های شدید دندانی اول درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی باید انجام شود و سپس درمان لمینیت سرامیکی برای بیمار امکان انجام شدنش فراهم خواهد شد.

لمینت سرامیکی برای دندان های نامرتب

ارتودنسی دندان شاخه‌ ای از دندانپزشکی است که به اصلاح نا مرتبی ها و عدم تراز فکین و دندان ‌ها می ‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و نا صاف شدن دندان‌ ها می‌ شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌ های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می‌ شوند.

با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان‌ ها به صورت جزئی نامرتب باشند می‌ توان به جای ارتودنسی، اقدام به لمینت دندان برای دندان های نامرتب کرد. از همین رو به لمینیت دندان، ارتودنسی سریع هم گفته می ‌شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی ‌گرداند.

 

چه دندان ‌هایی نیاز به ارتودنسی دارند؟

 

چه دندان ‌هایی نیاز به ارتودنسی دارند؟

شاید جواب این سؤال به ظاهر ساده باشد. همانطور که می ‌دانید، دندان‌ های روی هم رفته و نامرتب از شایع ‌ترین مواردی هستند که نیاز به ارتودنسی دارند. اما تنها این نوع دندان‌ ها جزو موارد ضروری ارتودنسی نیستند. در برخی موارد به خصوص در کودکان تشخیص نیاز به ارتودنسی با بررسی الگوی رشد فک ‌ها و مقایسه آن با الگوی رشد طبیعی صورت توسط متخصص ارتودنسی ماهر انجام می‌ پذیرد. در بزرگسالان تشخیص نیاز به ارتودنسی ساده ‌تر بوده و با بررسی چند الگوی دندانی که به malocclusion معروف است انجام می‌ شود. افرادی که این الگو‌ها را در دندان‌ های خود دارند کیس‌ های ارتودنسی هستند.

 

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت برای دندان های نامرتب

 

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت برای دندان های نامرتب

اولین فرق کامپوزیت دندان و لمینیت دندان در جنس آن ها است، لمینیت سرامیکی از جنس سرامیک و کامپوزیت از جنس رزین است که در ادامه برخی از تفاوت های لمینیت و کامپوزیت را خواهید خواند.

  • جنس ماده
  • زمان مورد نیاز برای ساخت و انجام لمینیت سرامیکی حدود 2 الی 3 هفته است.
  • زمان مورد نیاز برای انجام کامپوزیت ونیر یک جلسه است.
  • نیاز به تراش و اسکن (لمینیت سرامیکی)
  • عدم نیاز به تراش و اسکن (کامپوزیت ونیر)
  • نیاز به پالیش در فاصله های زمانی یکسال یا کم تر (کامپوزیت ونیر)
  • عدم امکان ترمیم و نیاز به تعویض در صورت لب پر شدن (لمینیت سرامیکی)
  • امکان ترمیم در صورت لب پر شدن (کامپوزیت ونیر)
  • طول عمر لمینیت دندان از کامپوزیت ونیر بیشتر است.
  • لمینیت دندان ثبات رنگ بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارد و رنگ پذیر نیست.
  • مقاومت و استحکام بیشتر در برابر فشار (لمینیت سرامیکی)

 

کامپوزیت ونیر برای دندان های نامرتب

 

کامپوزیت ونیر برای دندان های نامرتب

در مورد کامپوزیت ونیر برای دندان های نامرتب، بهتر است ابتدا به تمایز بین دو مقوله ‌ی رایج در دندانپزشکی بپردازیم: از بریس ها یا همان سیم ‌کشی‌ های ارتودنسی به‌ طورمعمول برای درمان و ترمیم مشکلات ساختاری دندان مانند اوربیت (جلو بودن دندان‌های بالایی)، آندربایت (جلو بودن دندان‌های پایین)، کراس بایت (عدم انطباق دندان ‌های دو فک بالا و پایین)، فاصله زیاد بین دندان‌ ها و نامرتبی بیش از حد دندان ‌ها استفاده می‌ شود.

از طرف دیگر، کامپوزیت ونیرها برای رفع مشکلاتی که بیشتر جنبه‌ ی زیبایی دارند، توصیه می ‌شوند، از جمله ترمیم دندان‌ های لک شده، تغییر رنگ داده، لب پر شده یا فاصله متوسط بین دندان‌ ها.

 

مراحل انجام لمینت دندان برای دندان های نامرتب

 

مراحل انجام لمینت دندان برای دندان های نامرتب

  • جهت آماده سازی دندان ها برای نصب لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک حدود نیم میلی متر، به اندازه ضخامت لمینیت، روی سطح دندان را تراش می دهد. تراش دندان به خاطر صاف شدن سطح دندان است و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی زند.
  • برای تراش مینای دندان، از بی حسی در این ناحیه استفاده می شود و بعد از تراشیدن دندان، مرحله اسکن دیجیتال دندان انجام می شود و اسکن دیجیتال دندان به لابراتوار فرستاده می شود تا مراحل ساخت لمینیت دندان صورت گیرد.
  • دو تا چهار هفته ساخت لمینیت دندان طول می کشد که در این فاصله زمانی می توان از لمینیت های موقت استفاده کرد.
  • پس از ساخت لمینیت دندان، متخصص دندانپزشک لمینیت آماده شده را برای پرو آن ها روی دندان بیمار قرار می دهد تا رنگ و اندازه آن مورد بررسی قرار گیرد.
  • پس از آن، دندان ها تمیز می شوند و لمینیت ها با سمان های رزینی مخصوص روی دندان ها نصب می شوند.
  • در آخرین مرحله متخصص دندانپزشک توصیه می کند هفته بعد از نصب لمینیت دندان، برای بررسی دوباره ویزیت شوید.

لمینت دندان بدون تراش برای دندان های نامرتب

این نوع لمینیت ها به قدری نازک هستند که برای نصب آن ها، نیازی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینیت ها به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد. لمینیت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین دلیل اسکن گرفته شده از دهان بیمار به لابراتوار های خارج از کشور ارسال می شود و ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد.

در این روش بیمار نیازی به استفاده از لمینیت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از اسکن دندان می باشد، لمینیت روی دندان ها نصب می شود. اما برای لمینت سرامیکی برای دندان های نامرتب دندان ها حتما نیاز به آماده سازی دارند و این درمان بدون تراش امکان پذیر نمی باشد.

 

بهترین نوع لمینت برای دندان های نامرتب

 

بهترین نوع لمینت برای دندان های نامرتب

هر یک از لمینیت‌ سرامیکی های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینت برای دندان های نامرتب باید ویژگی‌ هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد.

از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش هزینه لمینت دندان برای دندان های نامرتب می ‌گردد، استحکام و ماندگاری آن است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینیت دندان براساس جنس و کیفیت  آن تعیین می شود. از بین تمام برند های لمینیت سرامیکی دندان، برند لمینت ips، ایمکس و ایمپرس و لومینیرز از بهترین ‌ها هستند.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان برای دندان های نامرتب

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان برای دندان های نامرتب

  • از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید. اگر سعی می کنید با دندان های خود چیزهایی را باز کنید یا مواد غیرغذایی را گاز بزنید، باعث شکستن لمینت دندان خود می شوید.
  • از دخانیات تا جای ممکن خودداری کنید.
  • برای معاینات هر شش ماه منظم به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • روزانه از مسواک، نخ دندان و واتر جت استفاده کنید. لمینیت، دندان های شما را از نخ دندان کشیدن بی نیاز نمی کند. نخ دندان لثه های شما را به شکلی عالی نگه می دارد و می تواند شما را در برابر بیماری لثه که باعث ایجاد شکاف بین لثه ها و لمینیت شما می شود و یا از ایجاد پوسیدگی، محافظت کند.
  • اگر دندان قروچه دارید، هنگام فعالیت های فکری و در شب از یک محافظ دندان یا نایت گارد استفاده کنید. استفاده از محافظ دندان می تواند به جلوگیری از شکستن لمینت دندان شما کمک کند و آن ها را برای مدت طولانی به شکل عالی نگه دارید.
  • از یک مسواک با زیری متوسط و خمیردندان بدون مواد ساینده استفاده کنید.
  • خوردن غذاهای سفت، شکستن پوست آجیل و تخمه و همچنین عاداتی مانند جویدن یخ، همانگونه که دشمن سلامتی دندان های طبیعی می باشند، باعث آسیب به لمینیت های سرامیکی می شوند. پس بهتر است برای افزایش عمر لمینت دندان خود این کار ها را انجام ندهید.

 

هزینه لمینت دندان برای دندان های نامرتب

 

هزینه لمینت دندان برای دندان های نامرتب

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه لازم برای لمینت دندان متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه لمینت دندان برای دندان های نامرتب تاثیر گذار باشد.

سوالات متداول

آیا لمینت گزینه مناسبی برای برطرف کردن نامرتب بودن دندان‌ ها است؟

بهم ریختگی، نامرتبی و یا کجی‌ های شدید دندانی را نمی ‌توان با استفاده از این روش ترمیم کرد. تنها نامرتبی و کجی جزئی را می ‌توان با استفاده از لمینیت های سرامیکی درمان کرد.

چه دندان‌ هایی شرایط مناسب برای لمینت دندان را ندارند؟

دندان‌ هایی که مشکلات زیر را دارند، گزینه مناسبی برای دریافت لمینت نیستند:

  • پوسیدگی‌ های گسترده
  • مینای آسیب دیده
  • فاصله زیاد
  • کجی زیاد
  • بد رنگی و لکه ‌های بسیار شدید

ارتودنسی با الاینر شفاف بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

ارتودنسی با الاینر شفاف یکی از روش ‌های بسیار نوین ارتودنسی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. الاینرها قالب‌ های شفاف و متحرکی هستند که توسط خود بیمار و با نظارت متخصص ارتودنسی استفاده می ‌شوند. معمولاً برخی از افراد که نیاز به ارتودنسی دارند، به دلایل متعددی تمایل به دیده شدن براکت در دهان خود ندارند، بنابراین اگر کاندیدای خوبی برای استفاده از الاینر شفاف باشند، بسیار خشنود خواهند شد. در نهایت برای اینکه بدانید ارتودنسی با الاینر شفاف برایتان بهتر است یا لمینت سرامیکی، باید میزان ناهنجاری و شرایط دندانی شما مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا حتماً باید بین ارتودنسی و لمینیت سرامیکی یک روش را انتخاب کرد؟

خیر، شما همواره مجبور به انتخاب تنها یکی از این روش‌ ها نیستید. گاهی اوقات برای اینکه نتیجه مطلوب‌ تری به دست آورید، می ‌توانید از هر دوی آن ها استفاده نمایید. بدین صورت که بعد از اصلاح موقعیت دندان‌ها و فک خود، از لمینت برای سفید تر و درخشان‌ تر کردن دندان‌ هایتان استفاده کنید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

 

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *