مزایا و معایب بروساژ دندان

مزایا و معایب بروساژ دندان

آذر ۸, ۱۴۰۲ ۳:۳۳ ب٫ظ

درحالی که تمیز کردن دندان‌ ها در حالت استاندارد تنها سطح دندان‌ ها را تمیز می ‌کند، جرم گیری و بروساژ دندان، عمیق ‌تر و پروسه پیچیده ‌تری در دندانپزشکی است. اگر قصد انجام جرم گیری دندان دارید و یا متخصص دندانپزشک این پروسه را به شما پیشنهاد داده  است، با خواندن این مقاله درباره ی این درمان اطلاعاتی به دست خواهید آورد.

جرم گیری و بروساژ دندان چیست؟

جرم‌ گیری و بروساژ دندان درمانی است که به طور روتین به منظور برداشتن جرم اطراف دندان ها و زیر لثه انجام می‌ شود. پلاک میکروبی و جرم‌ دندان، عامل ایجاد کننده بیماری ‌های لثه هستند. به همین دلیل انجام مرتب جرم‌ گیری و بروساژ دندان سبب پیشگیری و همچنین بهبود بیماری‌ های لثه و پریودنتال خواهد شد. در واقع بزرگترین هدف جرم‌ گیری و بروساژ دندان حذف پلاک دندانی است.

پلاک دندانی یا پلاک باکتریایی دشمن شماره یک دندان‌ های شما است و اگر به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم با شکل‌ گیری پلاک و نهایتاً سخت شدن آن و تشکیل جرم، بیماری‌ ها و مشکلات زیادی برای ما پیش خواهند آمد. هدف اصلی جرم‌ گیری و بروساژ دندان نیز مبارزه با این پلاک‌ ها و درمان مشکلات موجود و پیشگیری از عوارض آینده است.

جرم‌ گیری و بروساژ دندان مینای دندان را از بین می برد؟

خیر، با قطعیت کامل خیر، جرمگیری دندان یا با قلم های دستی و یا با دستگاه اولتراسونیک انجام می شود و هیچ کدام از این وسایل قادر نیستند حتی روی مینا خش ایجاد کنند.

مزایای جرم‌ گیری و بروساژ دندان

مزایای جرم‌ گیری و بروساژ دندان چیست؟

از بین بردن جرم‌ های دندانی فواید بسیار زیادی دارد. برخی از مهم‌ ترین فواید جرم‌ گیری و بروساژ دندان عبارت ااند از:

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره های دندانی
  • پیشگیری از بیماری های لثه و پریودنتال
  • از بین بردن لکه های دندانی
  • کمک به رفع بوی بد دهان یا پیشگیری از آن
  • صرفه ‌جویی در هزینه های دندانپزشکی
  • زیباتر شدن طرح لبخند

آیا جرم‌ گیری و بروساژ دندان می تواند سبب خراب شدن دندان شما گردد؟

یک باور عمومی اشتباه دیگری که وجود دارد این است که جرمگیری باعث آسیب رساندن به دندان‌ ها و خراب شدن آن ها می ‌شود. این تصور که جرمگیری باعث ساییدگی، پوسیدگی، لق شدن و حساس شدن دندان ‌ها می ‌شود، کاملاً اشتباه است. تصوری که برخی از افراد از این روش دارند، این است که یک لایه‌ از بافت دندان‌ ها برداشته می ‌شود. این تصور کاملاً اشتباه است. با جرم‌ گیری و بروساژ دندان تنها لایه جرم و پلاکی که بر روی دندان ‌ها شکل گرفته و سفت شده است، برداشته می ‌شود. به همین دلیل است که گفته می‌ شود انجام این درمان نه تنها آسیبی به دندان ‌ها وارد نمی‌ کند و باعث خراب شدن آن ها نمی‌ شود، بلکه به حفظ بیشتر سلامت آن ها کمک می ‌کند.

جرم‌ گیری و بروساژ دندان همچنین به سلامت لثه‌ ها و سایر بافت‌ های دهان کمک می‌ کند. چیزی که باعث خراب شدن دندان‌ ها می ‌شود، باقی ماندن جرم دندان است. توجه داشته باشید که اگر جرم دندانی داخل دهان باقی بماند، می ‌تواند عوارض خیلی زیادی به همراه داشته باشد. این عوارض خیلی بیشتر از آن چیزی است که با جرم‌ گیری و بروساژ دندان ممکن است به وجود آید. بنابراین به شما توصیه می‌ کنیم اگر تاکنون اقدام به جرمگیری دندان ‌هایتان نکرده ‌اید، برای دریافت نوبت با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد تماس بگیرید.

آیا جرمگیری و بروساژ دندان باعث درد و حساسیت در دندان‌ ها می ‌شود؟

اغلب افراد تصور می ‌کنند که تمام خدمات دندانپزشکی با درد زیاد همراه هستند. اما این تصور صحیح نیست. افراد در حین جرمگیری درد و ناراحتی احساس نمی ‌کنند. درد و نیز حساسیت دندان بعد از جرم‌ گیری و بروساژ دندان در واقع یک عارضه طبیعی و موقتی است. بیماران ممکن است تا یک هفته چنین عارضه ‌ای را احساس کنند.

این بیماران می‌ توانند در طول این مدت زمان با عدم مصرف غذاها و نوشیدنی‌ های خیلی داغ و یا خیلی سرد آن را تحمل کنند. خوشبختانه پس از گذشت این مدت زمان، عارضه حساسیت دندان به طور خود به خود از بین می ‌رود. چنانچه جزء افرادی هستید که از این حساسیت رنج می ‌برید، می ‌توانید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید.

بروساژ دندان

بروساژ دندان چیست؟

بروساژ دندان روشی در دندانپزشکی است که با استفاده از ابزار مخصوص به صیقلی کردن دندان ‌ها و از بین بردن لکه ‌های روی آن می ‌پردازد. اگر تا به حال درمان جرمگیری دندان برایتان انجام شده باشد، بعد از آن احتمالا متوجه یک سری زبری روی دندان‌ های خود شده‌ اید. متخصص دندانپزشک برای اینکه بتواند دندان را به حالت صیقلی در بیاورد، با استفاده از یک خمیر مخصوص، دندان ها را بروساژ می کند.

کلیک کنید: لمینیت دندان: راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینت

بروساژ دندان چگونه انجام می ‌شود؟

نحوه انجام بروساژ دندان

در روش بروساژ متخصص دندانپزشک در ابتدا دندان‌ ها را با خمیر مخصوصی آغشته می‌ کند. در ادامه برای ایجاد یک سطح صیقلی روی دندان و همچنین از بین بردن لکه‌ های روی آن، از ابزار مخصوص بروساژ که دارای سر برس مانند و نرم است، کمک گرفته می ‌شود.

مزایای بروساژ دندان

کاهش تجمع پلاک دندانی

بروساژ دندان هم یکی از روش‌ های درمانی است که می ‌تواند به کاهش بار میکروبی و تجمع پلاک دندانی کمک کند.

بهبود ظاهر دندان ‌ها

زمانی که با استفاده از بروساژ دندان، سطح دندان صیقل داده می ‌شود، ظاهر آن بسیار بهتر از حالت قبل می‌ شود. به همین دلیل می ‌تواند در زیبایی بیشتر طرح لبخند شما نقش داشته باشد. علاوه بر این، بروساژ دندان می ‌تواند با برداشتن لکه‌ های سطحی دندان، در درخشان جلوه دادن آن نقش بسزایی داشته باشد.

معایب بروساژ دندان چیست؟

فرایند بروساژ دندان به ‌گونه‌ ای است که نمی‌ توان چیزی به عنوان معایب بروساژ دندان بیان کرد. لازم به ذکر است که حساسیت دندانی که بیماران پس از جرمگیری و بروساژ دندان احساس می‌ کنند، مربوط به جرمگیری دندان است نه بروساژ. وجود این حساسیت تا چند روز طبیعی است که به مرور رفع خواهد شد.

تفاوت جرمگیری و بروساژ دندان

تفاوت جرمگیری و بروساژ دندان

درمان جرمگیری دندان به از بین بردن و رفع جرم دندان می ‌پردازد. جرم‌ های ایجاد شده روی دندان به مرور زمان و به دلایل مختلفی ایجاد می‌ شوند. شما هر چقدر هم که مسواک بزنید و یا از نخ دندان استفاده کنید، برخی از جرم‌ ها و پلاک ‌ها در نقاطی از دندان ها تشکیل می ‌شوند که نمی ‌توانید با استفاده از مسواک آن ها را از بین ببرید.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

در نتیجه باید برای جرمگیری و بروساژ دندان به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید. اما تفاوت جرمگیری و بروساژ دندان این است که بروساژ دندان تنها به صیقلی کردن و از بین بردن لکه های دندان ها می‌ پردازد که بر اثر مصرف برخی مواد غذایی روی دندان‌ ها ایجاد شده ‌اند. انجام هر دوی این درمان‌ ها همراه با هم می‌ تواند یک نتیجه زیبا برای لبخندتان در کنار سلامت آن ایجاد کند.

بعد از جرمگیری و بروساژ دندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بعد از جرمگیری و بروساژ دندان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بعد از جرمگیری و بروساژ دندان، این نکات را رعایت کنید:

پس از جرمگیری و بروساژ دندان از مصرف برخی غذاها خودداری کنید.

لثه ‌ها و دندان‌ ها پس از جرمگیری و بروساژ دندان حساس می ‌شوند، بنابراین در مراقبت بعد از جرمگیری و بروساژ دندان، اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی توصیه می‌ شود. غذا خوردن بعد از جرمگیری و بروساژ دندان اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از غذاها می ‌توانند روند بهبودی را مختل کنند و باید از مصرف آن ها بلافاصله پس از درمان اجتناب کنید:

  • غذا های اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی
  • غذاهایی با تکه ‌های کوچک که ممکن است در لثه گیر کنند، مانند آجیل یا ذرت بو داده

توجه: پس از جرمگیری و بروساژ دندان ، دندان ‌ها نسبت به دمای سرد و گرم مقداری حساس می ‌شوند.

کلیک کنید: معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

به طور کلی محدودیت غذایی زیادی پس از درمان جرمگیری و بروساژ دندان وجود ندارد، اما به دلیل حساسیتی که در دندان ‌ها و لثه ‌ها به وجود می ‌آید، از مصرف غذاهای خیلی سرد و یا خیلی گرم خودداری کنید.

در صورت تجویز آنتی بیوتیک، آن را مصرف کنید.

در برخی موارد ممکن است برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود. حتماً این قرص ‌ها را طبق دستورالعمل توصیه شده و تا زمانی که همه آن ها تمام شوند، مصرف نمایید.

در صورت مشاهده خونریزی زیاد با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پس از انجام این درمان، ممکن است کمی رنگ صورتی در بزاق خود مشاهده کنید. این نشانه خونریزی جزئی است و می ‌تواند تا ۴۸ ساعت پس از جرمگیری و بروساژ دندان رخ دهد و طبیعی است. در صورت مشاهده خونریزی، از خوردن غذاهای گرم خودداری کنید. اگر بعد از ۴۸ ساعت اول همچنان خونریزی دارید، لطفاً برای دریافت راهنمایی با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید. البته جرمگیری و بروساژ دندان، آنچنان تهاجمی نبوده و این مشکل در آن به ندرت اتفاق می‌ افتد.

مصرف مسکن در صورت نیاز

جرمگیری و بروساژ دندان آسیبی به بافت سخت و نرم دندان وارد نمی ‌کند. به همین دلیل احتمال درد زیاد بعد از آن خیلی اندک است. اما عده ‌ای از بیماران به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ های لثه ‌ای، التهاب زیادی در بافت لثه خود دارند. به همین دلیل بعد از این درمان، ممکن است درد زیادی داشته باشند. در این صورت، حتما باید از مسکن ‌های تجویز شده توسط متخصص دندانپزشک استفاده کنند.

استفاده از دهانشویه در صورت تجویز

معمولا بعد از جرمگیری و بروساژ دندان، استفاده از دهانشویه اجباری نیست. دهانشویه بیشتر برای بیمارانی تجویز می ‌شود که جرم دندانی زیادی داشته ‌اند. این افراد برای اینکه بار میکروبی دهان خود را کاهش دهند، حتما باید از دهانشویه تا مدت مشخصی استفاده کنند. مدت آن را هم متخصص دندانپزشک برای شما مشخص می ‌کند.

کلیک کنید: ارتودنسی دندان برای چه کسانی است؟

بعد از جرم گیری دندان چه غذاهایی بخوریم؟

از جمله مراقبت ‌های پس از جرمگیری و بروساژ دندان توجه کردن به مواد غذایی است که مصرف آن ها ممنوعیتی ندارد. بیماران به دلیل حساسیت دندان‌ های خود ممکن است با خود تصور کنند که تا چند ساعت نباید غذایی میل کنند و یا ممنوعیت ‌های غذایی برای آن ها وجود دارد. اما خوشبختانه این حساسیت بعد از چند ساعت بهبود پیدا می‌ کند و بیماران با خیال راحت می‌ توانند هرچه دوست دارند، میل کنند.

غذا هایی که مصرف آن ها بلافاصله پس از جرمگیری و بروساژ دندان توصیه می ‌شود، عبارت‌ اند از:

  • غذا های نرم ( پوره سیب زمینی، ماست، موز و غیره)
  • انواع سوپ ‌ها
  • تخم مرغ آب پز
  • آب (توصیه می‌ شود که از مصرف نوشیدنی ‌های شیرین خودداری کنید. آب بهترین نوشیدنی است که بدن شما را هیدراته نگه می ‌دارد و دندان‌ ها را لکه ‌دار نمی ‌کند.)

نکته: پس از اتمام جرمگیری و بروساژ دندان، ممکن است برای چند روز ناراحتی خفیفی در اطراف دندان هایتان تجربه کنید. همچنین ممکن است افزایش حساسیت به گرما و سرما (و گاهی اوقات شیرینی ‌ها) را به مدت چند روز تجربه کنید. این مدت دوره طبیعی درمان است.

قیمت جرمگیری و بروساژ دندان 1402

قیمت جرمگیری و بروساژ دندان 1402

قیمت جرمگیری و بروساژ دندان در مقایسه با دیگر خدمات دندانپزشکی بسیار اندک است. به طور کلی جرمگیری و بروساژ دندان درمان آسانی است و در مدت زمان کوتاهی انجام می ‌شود. جهت اطلاع از قیمت جرمگیری و بروساژ دندان به شما توصیه می‌ کنیم با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد تماس بگیرید.

تلفن تماس: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

کلیک کنید: ایمپلنت های دندانی

سوالات متداول

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندان ‌ها می‌ شود؟

هر چند که این پروسه به خودی خود منجر به سفید شدن کامل دندان‌ ها نمی ‌شود اما انجام دادن  آن می ‌تواند به سفید شدن دندان ‌ها کمک کند. زیرا رنگدانه‌ های خارجی روی سطح دندان‌ ها که سبب بد رنگ شدن دندان‌ ها می ‌شود را از بین می ‌برد. انجام یک پروسه بروساژ که شامل تمیز کردن حرفه ‌ای سطوح دندان‌ ها در مطب تخصصی دندانپزشکی می ‌باشد، می ‌تواند مکمل جرمگیری باشد. باید دقت شود جرمگیری رنگ اصلی دندان را تغییر نمی ‌دهد و برای روشن شدن رنگ دندان ‌ها باید از درمان بلیچینگ استفاده کرد.

حساسیت دندان بعد از جرمگیری و بروساژ دندان چقدر طول می کشد؟

برخی افراد ممکن است حساسیت لثه و دندان را بعد از جرمگیری و بروساژ دندان تجربه کنند که چندان مساله جدی و خطرناکی نیست. برای مدیریت این مساله تنها کافیست که از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید تا حساسیت کاهش یافته و از بین برود. تجربه حساسیت 24 تا 48 ساعت بعد از انجام پروسه طبیعی است.

چه مدت یکبار نیاز به جرمگیری و بروساژ دندان است؟

این که هرچند وقت یکبار به جرمگیری و بروساژ دندان نیاز دارید، ب ه‌سلامت دندان‌ ها و لثه‌ هایتان بستگی دارد. به طور معمول، اکثر بیماران هر ۶ ماه یکبار به جرمگیری و بروساژ دندان نیاز دارند. دفعات تکرار این درمان به این بستگی دارد که رسوبات با چه سرعتی در دهانتان شکل می‌ گیرند.

در برخی از بیماران، رسوبات نسبتا سریع (هر ۳ الی ۴ ماه یکبار) تشکیل می ‌شوند. جرمگیری و بروساژ دندان بیش‌از‌حد در بیمارانی که مینای دندان خیلی نازک و ضعیف، سطوح ساییده شده یا فلوئوروزیس تاج دندان دارند، ممکن است منجر به تشدید این عیوب شود. در این شرایط، متخصص دندانپزشک توصیه می ‌کند که این درمان را با فواصل طولانی‌ تری انجام دهند، بهداشت دهان و دندان را به‌ خوبی رعایت کنند و برای معاینات دوره‌ ای مراجعه به متخصص دندانپزشک داشته باشند تا از تجمع پلاک روی دندان‌ ها جلوگیری شود.

جرم  و پلاک دندانی در کدام قسمت‌ ها وجود دارد؟

جرم  و پلاک دندانی در بخش‌ هایی که مسواک کمتر به آن ها می ‌رسد و تمیز کردن آن بخش‌ ها سخت ‌تر است، بیشتر تشکیل می ‌شود. در امتداد لثه و بخش ‌هایی از دندان که پر شده‌ اند معمولاً جرم  و پلاک دندانی تشکیل می‌ شوند. حتی اگر به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، باز هم دندان ‌هایتان به جرمگیری نیاز خواهند داشت چرا که جرم  و پلاک دندانی همیشه مهمان دهان و دندان‌ های ما هستند. اگر از جرمگیری دندان‌ ها غافل شوید، تنها به دندان‌ هایتان آسیب نمی ‌زنید. عدم جرمگیری باعث ایجاد بیماری‌ های لثه نیز خواهد شد. پس جرمگیری دندان‌ ها را مهم بدانید.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

اگر لثه ‌ها سالم باشند و یا ژنژیویت خفیفی داشته باشند، معمولا برداشتن جرم‌ ها چه به وسیله‌ ی وسایل دستی انجام شود و چه با دستگاه اولتراسونیک، ممکن است با درد بسیار مختصری همراه باشد. اما اگر بیماری لثه وجود داشته باشد، معمولا جرم گیری دندان با خونریزی لثه‌ ها همراه است و تجربه کمی احساس ناخوشایند و نا راحتی طبیعی است. البته در اکثر مواقع این میزان قابل تحمل بوده و حتی نیاز به انجام بی حسی نیست.

آیا التهاب لثه بعد از جرم گیری دندان طبیعی است؟

التهاب لثه یکی از عوارض طبیعی پس از جرم گیری دندان است و به طور معمول پس از گذشت 3 الی 4 روز بهبود پیدا می ‌کند. اما چنانچه التهاب لثه زیاد باشد و فرد متوجه قرمزی زیاد، تورم و درد در لثه خود شود، باید فوراً با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرد و مشکل را به او اطلاع دهد. زیرا این علائم می ‌توانند نشان دهنده عفونت لثه باشند و خطرناک هستند.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *