مهمترین دلایل تغییر رنگ کامپوزیت

مهمترین دلایل تغییر رنگ کامپوزیت

آبان ۸, ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰ ق٫ظ

ونیر کامپوزیت، یک درمان زیبایی محبوب در دندانپزشکی زیبایی مسی باشد که می ‌توانند طرح لبخند افراد متقاضی را تغییر داده و اعتماد به نفس را در آن ‌ها افزایش دهند. ونیر کامپوزیت از نظر زیبایی، ظاهری زیبا، طبیعی دارد و دارای طول عمری نسبتا بالایی می باشد. در این مقاله تلاش شده تا درباره ی مهمترین دلایل تغییر رنگ کامپوزیت اطلاعات مهمی ارائه شود. اگر در این خصوص کنجکاو هستید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

آیا رنگ کامپوزیت به خودی خود تغییر می ‌کند؟

کامپوزیت به خودی خود و در مدت زمان کوتاه دچار تغییر رنگ نمی‌ شود. در واقع باید گفت تغییر رنگ کامپوزیت بر اثر دخالت موارد متعددی که در ادامه به طور دقیق برایتان شرح می‌ دهیم، می ‌توانند سبب زرد شدن کامپوزیت و تغییر در رنگ آن گردند.

علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

کیفیت مواد سازنده کامپوزیت دندان

امروزه برند ها و انواع متفاوتی از کامپوزیت‌های دندانی در بازار موجود هستند که هر کدام از آن ها ساختارهای متفاوتی دارند. درصد مواد رزینی به کار رفته در هر کدام از برند های کامپوزیت مختلف بوده و همین موضوع بیانگر مقاومت آن ها در برابر تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت خواهد بود. استفاده از برند های ن امرغوب و بی کیفیت ممکن است دلیلی بر تغییر رنگ سریع کامپوزیت ونیر باشد.

آسیب رسیدن به دندان

اتفاقاتی مانند سقوط از ارتفاع و یا وارد شدن ضربه ی محکم به صورت، می ‌توانند با آسیب به عاج (بافت داخلی دندان) سبب تغییر رنگ و حتی سیاه شدن دندان شوند. این تغییر رنگ و به ویژه سیاه شدن دندان زیر کامپوزیت، به این دلیل که ونیرها نازک هستند، ممکن است از پشت کامپوزیت ونیر قابل مشاهده باشد و سبب سیاه دیده شدن کامپوزیت دندان شود.

پوسیدگی دندان

معمولا زمانی که دندان پوسیده می‌ شود، ساختار تاج آن به رنگ سیاه در می ‌آید. گاهی اوقات دلیل سیاه شدن کامپوزیت دندان وجود همین پوسیدگی روی دندان است.

کلیک کنید: صفر تا صد کامپوزیت لبه شیشه ای

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ ترین مواردی که علاوه بر حفظ سلامت دهان به افزایش ماندگاری کامپوزیت ونیر کمک می ‌کند، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر به این موضوع بی توجهی شود، تجمع مواد غذایی در اطراف و یا سطح کامپوزیت دندان به مرور به تغییر رنگ آن منجر می‌ شود. بنابراین، به طور روزانه از مسواک، خمیر دندان مخصوص، نخ دندان و دهان ‌شویه مناسب استفاده کنید.

میزان مهارت متخصص دندانپزشک

موضوع دیگری که در تغییر رنگ ونیر کامپوزیت اهمیت دارد، تخصص و میزان مهارت متخصص دندانپزشک است. عدم فرم دهی و پولیش مناسب، بعد از مدت کوتاهی شما را با زرد شدن کامپوزیت رو به ‌رو می‌ کند.

عدم توجه به مراقب های بعد از کامپوزیت دندان

دیگر علل تغییر رنگ کامپوزیت، بی توجهی به نکات بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و نداشتن رژیم غذایی مناسب پس از ونیر کامپوزیت است. مصرف بیش از اندازه غذا ها و نوشیدنی ‌های رنگی از جمله چای، نوشابه و قهوه می‌ تواند سبب این تغییر رنگ شوند.

استعمال سیگار و دخانیات

نیکوتین موجود در سیگار همانطور که بر دندان‌ های طبیعی اثر گذار است، می‌ تواند سبب ایجاد لکه‌ هایی روی ونیر کامپوزیت نیز شود.

تحلیل رفتن لثه

تحلیل لثه به نوبه خود دلیلی بر تغییر رنگ ونیر کامپوزیت نیست. در واقع مشکل از این جا شروع می ‌شود که با تحلیل لثه فضایی ایجاد می ‌شود که به مرور به یک مکان مناسب برای تجمع مواد غذایی تبدیل می ‌گردد. فعالیت باکتری ‌ها در آن ناحیه و تشکیل جرم و بی توجهی به این موضوع، به مرور بر رنگ کامپوزیت تاثیر نامطلوبی می‌ گذارد.

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

اینکه میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است، به نحوه کار متخصص دندانپزشک و مراقبت ‌های بیمار بعد از این درمان زیبایی بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی ‌ها و غذا های رنگی مصرف کنید، سیگار بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، زود تر و با شدت بیشتری با بدر نگ شدن و زرد شدن کامپوزیت‌ های دندان خود رو به ‌رو می ‌شوید.

با رعایت توصیه ‌های بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و مراجعه به مطب دندانپزشکی می ‌توانید شدت تغییر رنگ کامپوزیت را کاهش دهید و همچنین زمان این تغییر را به تعویق بیندازید.

کلیک کنید: کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

کدام مواد غذایی سبب تغییر دادن رنگ کامپوزیت می ‌شوند؟

از جمله مواد غذایی و نوشیدنی‌ هایی که به کاهش مصرف آن ها بعد از این درمان کامپوزیت توصیه می ‌شود، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چای
  • قهوه
  • زعفران
  • توت فرنگی
  • نوشابه
  • مشروبات الکلی
  • زرد چوبه
  • سس کچاپ

کامپوزیتم زرد شده چکار کنم؟

کامپوزیتم زرد شده چکار کنم؟

آیا تغییر رنگ کامپوزیت دندان قابل اصلاح است؟

اگر به هر دلیلی رنگ کامپوزیت دندان تغییر کند، امکان ترمیم و تعویض این ونیر کامپوزیتی وجود دارد. بنابراین این موضوع جای نگرانی ندارد و شما می ‌توانید با مراجعه به متخصص دندانپزشک خود برای رفع این عارضه اقدام کنید. نکته‌ ای که اهمیت دارد این است که این تغییر رنگ را جدی بگیرید و اجازه ندهید مدت ‌زمان زیادی روی کامپوزیت ونیر دندان ‌هایتان باقی بماند، زیرا در این صورت ترمیم آن سخت ‌تر شده و ممکن است نیاز به تعویض کامل کامپوزیت خود داشته باشید.

کلیک کنید: چطور دندان خراب را کامپوزیت کنیم؟

عوارض ناشی از عدم رعایت رژیم غذایی پس از کامپوزیت دندان

گرچه پس از کامپوزیت دندان ‌ها محدودیت‌ های غذایی وجود ندارد، اما توصیه می‌ شود برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر کامپوزیت، رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. به عنوان مثال از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های الکلی، اسیدی، رنگی و شیرین اجتناب کنید و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

توجه نکردن به رژیم غذایی پس از درمان کامپوزیت ونیر می‌ تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

تغییر رنگ کامپوزیت، زرد و یا لکه‌دار شدن آن

شل شدن کامپوزیت و یا افتادن آن از روی دندان

  • پوسیدگی دندان ها دندان و در نتیجه نیاز به برداشتن ونیر کامپوزیت و صرف هزینه ‌های اضافی برای ترمیم دندان و جایگزین کردن کامپوزیت ونیر
  • عفونت لثه در نتیجه ی پیشرفت پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان بر اثر پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت دندان
  • شکستن یا لب پر شدن ونیر بر اثر گاز زدن خوراکی ‌ها و مواد غذایی سفت

اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت ونیر چگونه انجام می ‌شود؟

درمان تغییر رنگ کامپوزیت دندان

همانطور که پیش ‌تر گفته شد، زرد شدن کامپوزیت و ایجاد تغییر رنگ در کامپوزیت علل متعددی دارد، بنابراین برای انتخاب بهترین راهکار درمانی، باید علت تغییر رنگ کامپوزیت مشخص گردد.

کلیک کنید: بهترین روش های ترمیم دندان پوسیده جلو

از جمله رایج ‌ترین راهکارها برای درمان تغییر رنگ کامپوزیت، پولیش کامپوزیت دندان است. لازم به ذکر است که اگر مدت زمان زیادی از تغییر رنگ گذشته باشد، احتمالاً نیاز به تعویض مجدد ونیر کامپوزیت خواهد بود.

قیمت اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت دندان

هزینه ترمیم تغییر رنگ کامپوزیت دندان چقدر است؟

قیمت اصلاح کامپوزیت تغییر رنگ داده شده بستگی به نوع روش ترمیمی دارد. اگر ترمیم آن با پالیش انجام شود، هزینه ای جزئی خواهد داشت. اما چنانچه کامپوزیت ونیر نیاز به تعویض داشته باشد، هزینه آن همانند نصب اولیه خواهد بود. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان های زیبایی، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

چه نوع مسواکی مناسب کامپوزیت دندان است؟

جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

مسواک زدن منظم پس از کامپوزیت دندان ‌ها همانند قبل ضروری است. از آنجایی که این مواد به سرعت خشک شده و در جای خود محکم می ‌شوند، مسواک زدن بیمار بلافاصله پس از انجام این درمان زیبایی ممانعتی ندارد.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

چه نوع مسواکی مناسب کامپوزیت دندان است؟

توصیه می‌ شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت ‌دندان های خود آسیب نرسانید. استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیر کامپوزیت آسیب می ‌رساند و باعث خراشیدگی آن ها می ‌شود. و نتیجه ی آن تغییر رنگ، زرد و لکه‌ دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ‌ دانه ‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ ها و تشکیل جرم درون آن ها است. مسواک‌ های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین نوع و بهترین برند مسواک کامپوزیت ونیر، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

نخ دندان مناسب برای کامپوزیت ونیر

چه نخ دندانی برای کامپوزیت دندان مناسب است؟

کامپوزیت‌ های دندانی نیاز به مراقبت ‌های متفاوت یا خاصی در منزل ندارند و مراقبت‌ هایی که بیمار باید انجام دهد، کاملاً مشابه با مراقبت از دندان ‌های طبیعی است. بیمارانی که دندان‌ های خود را کامپوزیت می ‌کنند، باید همانند قبل به طور روزانه نخ دندان بکشند تا از باقی نماندن ذرات مواد غذایی بین دندان‌ های خود اطمینان حاصل کنند. نخ دندان در انواع مختلف و توسط برند های مختلف تولید می ‌شود. اگر می‌ خواهید مناسب ‌ترین و بهترین نخ دندان برای کامپوزیت ونیر دندان های خود را تهیه کنید بهتر است که با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. ایشان بهترین نخ دندان، دندان های کامپوزیت شده را به شما معرفی می‌ کند و با استفاده از آن می توانید فضای بین ونیر کامپوزیت های خود را تمیز کنید.

کلیک کنید: آیا امکان بازسازی دندان پوسیده یا شکسته وجود دارد؟

دهانشویه مناسب برای کامپوزیت دندان

از کدام دهانشویه بعد از کامپوزیت ونیر استفاده کنم؟

از دهانشویه‌ های حاوی الکل یا فلوراید برای شستشوی دندان ‌های کامپوزیت شده خود استفاده نکنید. الکل می ‌تواند به چسب کامپوزیت آسیب برساند و باعث شل شدن یا افتادن کامپوزیت از روی دندان شود. از سوی دیگر فلوراید نیز ماده فعالی است که می ‌تواند به کامپوزیت ونیر آسیب برساند و باعث تغییر رنگ آن شود، به همین دلیل باید در انتخاب دهانشویه خود دقت کافی را داشته باشید. حتماً پیش از استفاده از هر نوع دهانشویه ‌ای با متخصص دندانپزشک خود درباره آن مشورت کنید و از ایشان بخواهید نوع مناسب آن را به شما معرفی کند.

طول عمر کامپوزیت ونیر دندان

طول عمر کامپوزیت ونیر دندان چقدر است؟

مطالعات و تحقیقات متعددی برای تعیین میانگین دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر ها انجام شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که نتایج ممکن است بر اساس عواملی که در پیش تر به آن ها اشاره کرده ‌ایم، متفاوت باشد. به طور متوسط، کامپوزیت ونیرها می ‌توانند بین 5 تا 10 سال دوام بیاورند. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، آن ‌ها به طور بالقوه می ‌توانند حتی بیشتر از این میزان عمر کنند.

کلیک کنید: روكش تمام سراميك چه تفاوتی با روکش متال سراميك دارد؟

عوامل مؤثر بر طول عمر کامپوزیت ونیر دندان

فاکتورها و عوامل مختلفی وجود دارند که بر میزان ماندگاری، دوام و طول عمر ونیر کامپوزیت‌ ها تأثیر می ‌گذارند. مهم‌ ترین عوامل عبارتند از:

کیفیت کامپوزیت استفاده شده

کیفیت کامپوزیت استفاده شده توسط متخصص دندانپزشک، نقش بسزایی در طول عمر کامپوزیت ونیر دندان دارد. مواد کامپوزیتی با کیفیت بالا، همراه با تکنیک ‌های باندینگ مناسب، می ‌تواند منجر به انجام کامپوزیت دندان بادوام و با کیفیت شود.

مهارت و تجربه متخصص دندانپزشک

مهارت و تجربه متخصص دندانپزشک می ‌تواند مستقیماً بر میزان طول عمر کامپوزیت ونیر تأثیر بگذارد. یک متخصص دندانپزشک که در دندانپزشکی زیبایی تخصص داشته و در تکنیک ‌های باندینگ کامپوزیت مهارت بالایی دارد، می ‌تواند از انجام درمان به شکلی مناسب اطمینان حاصل کند. با این اقدامات و انجام مراقبت‌ های لازم از سوی بیمار، قطعاً میزان دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر نیز افزایش خواهد یافت.

چه زمانی نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

چه زمانی نیاز به تعویض کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

با گذشت زمان، کامپوزیت ونیر دندان ممکن است علائم سایش را نشان دهند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. چندین شاخص وجود دارد که نشان می ‌دهند ممکن است زمان تعویض کامپوزیت‌ های آسیب دیده و یا فرسوده فرا رسیده است:

کلیک کنید: روکش های دندانی

تغییر رنگ یا لک شدن کامپوزیت

کامپوزیت ونیرها ممکن است به دلیل عواملی مانند قهوه، چای، تنباکو یا برخی غذاها تغییر رنگ داده یا لک شوند. اگر پالیش کامپوزیت ظاهر اصلی کامپوزیت ونیر را بازیابی نکرد، ممکن است نیاز به تعویض کامپوزیت دندان باشد.

شکستگی و یا ترک خوردگی کامپوزیت

تروما یا وارد شدن نیروی بیش از حد به دندان ‌ها می ‌تواند باعث ترک خوردن، شکستگی و یا لب پر شدن کامپوزیت ونیرها شود. اگر آسیب قابل توجه باشد یا بر یکپارچگی کامپوزیت تأثیر بگذارد، یعنی طول عمر کامپوزیت به سر آمده و نیاز به تعویض یا ترمیم مجدد کامپوزیت ونیر وجود دارد.

عوارض کامپوزیت ونیر

حقیقت آن است که مزایای کامپوزیت ونیر دندان زیاد است و تعدادی عیب و ایراد نیز دارد. با این حال تاکنون چیزی به عنوان عوارض کامپوزیت ونیر به آن شکل گزارش نشده است. خود ماده کامپوزیت نمی تواند به دندان ها آسیب بزند و مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر عوارضی نیز رخ دهد احتمال ایجاد پوسیدگی ثانویه یا التهاب لثه است.

سوالات متداول

آیا ونیر کامپوزیت می ‌تواند سبب بوی بد دهان شود؟

در صورتی که متخصص دندانپزشک برای انجام کامپوزیت، مهارت کافی داشته باشد و بیمار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند، دهان هیچ بوی بدی نخواهد گرفت. اما اگر متخصص دندانپزشک برای انجام کامپوزیت دارای مهارت کافی نباشد، ممکن است بین ونیر کامپوزیت و دندان درزی ایجاد شود که می‌ تواند منجر به بوی بد دهان و تجمع باکتری ها گردد. بنابراین اگر بوی بد دهان را حس کردید، به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

چرا کامپوزیت سیاه می‌ شود؟

تجمع جرم و یا پوسیدگی دندان می ‌تواند علت سیاه شدن کامپوزیت باشد. البته سیاه شدن دندان ممکن است علل دیگری هم داشته باشد. به عنوان مثال، در صورتی که دندان در اثر آسیب دچار نکروز شود، ممکن است از بعد از مدتی سیاه شده و روی رنگ کامپوزیت تاثیر بگذارد.

آیا امکان کامپوزیت کردن دندان‌ های روکش شده وجود دارد؟

در صورتی که دندان ‌های شما قبلا روکش شده باشند، ابتدا متخصص دندانپزشک دندان‌ ها را معاینه نموده و وضعیت آن ها را بررسی می‌ کند. در صورتی که امکان پذیر باشد، روکش‌ های قبلی را با روکش‌ های جدید تعویض می ‌نماید.

آیا قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت به دندان‌ ها آسیب وارد می ‌کند؟

بله. مصرف انواع دخانیات در هر صورت، چه کامپوزیت و یا سایر ترمیم‌ ها بر روی دندان‌ ها چه نصب شده باشند و چه نباشند، نه تنها به خود دندان ‌ها، بلکه به هر نوع ترمیمی، آسیب می‌ رسانند. در واقع باید بدانید که مواد ترمیمی محافظتی را برای دندان ‌ها به وجود نمی ‌آورند.

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توانم غذا بخورم؟

با توجه به اینکه بعد از کامپوزیت دندان دوره نقاهتی وجود ندارد می توانید بلافاصله بعد از جلسه درمانی غذاها و نوشیدنی های مناسب را مصرف کنید. خوردن و گاز زدن غذا ها بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان مانعی ندارد اما وارد آوردن فشار زیاد مستقیماً روی ونیر های کامپوزیت با مصرف مواد غذایی بسیار سفت می تواند به آن ها آسیب وارد کند. در صورتی که متخصص دندانپزشک از داروی بی حسی برای شما استفاده کرده، بهتر است تا ۲۴ ساعت از جویدن شدید با کامپوزیت ونیر خود پرهیز کنید.

چون طی این مدت میزان فشاری که به کامپوزیت ها وارد می شود را احساس نخواهید کرد. البته می توانید از دندان های آسیا برای خوردن غذا ها کمک بگیرید و بعد از رفع بی حسی می توانید خوردن غذاهای جامد را آغاز کنید. کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد چای، قهوه و شراب قرمز و نوشیدنی‌ ها و غذاهای رنگی دیگر می‌ تواند ونیرهای کامپوزیت شما را زرد کنند. بنابراین بهتر است به مدت ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمانی از خوردن و نوشیدن این مواد غذایی خودداری کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

3/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *