صفر تا صد کامپوزیت لبه شیشه ای

صفر تا صد کامپوزیت لبه شیشه ای

مهر ۳۰, ۱۴۰۲ ۴:۱۷ ب٫ظ

کامپوزیت دندان روشی برای اصلاح طرح لبخند با مواد همرنگ دندان به صورت محافظه کارانه می باشد که مانند خمیری نازک روی سطح جلویی دندان توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی گذاشته می شود و سپس به آن فرم و شکل داده می شود. کامپوزیت دندان را معمولا با نام های ونیر کامپوزیت، لمینیت کامپوزیتی، کامپوزیت لبه شیشه ای، کامپوزیت لیرینگ، لیرینگ دندان، لیرینگ لب شیشه ای و کامپوزیت ونیر می شناسند.

کامپوزیت یا همان مواد سفید رنگ رزینی برای رفع عیوب دندانی و حتی پر کردن دندان ها استفاده می شود. در گذشته تنها کاربرد آن پر کردن دندان برای افرادی بود که مواد مشکی رنگ برای پر کردن دندان را نمی پسندیدند. اما امروزه کامپوزیت با رنگ و برند های مختلفی تولید می شود که می تواند مانند یک لایه کاملا طبیعی بر روی دندان قرار داده شود.

کامپوزیت ونیر 

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ونیر کامپوزیت به روش لیرینگ با لبه‌ شیشه‌ ای چیست و چگونه انجام می ‌شود؟ برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت لبه شیشه ای یا به عبارتی کامپوزیت لیرینگ با ما همراه باشید.

ونیر کامپوزیت لبه شیشه ای

آشنایی با ونیر کامپوزیت لبه شیشه ای

به طور کل و حالت معمول، در دندان‌ های طبیعی شما ، قسمت هایی وجود دارد که تناژ رنگی متفاوتی دارد در واقع رنگ و سایه ها در دندان های شما یک دست نیست به طور مثال اگر در آینه نگاهی به دندان های خود بیاندازید متوجه این موضوع خواهید شد که لبه های دندان شما حالت شفاف و شیشه ای مانند دارد.

کلیک کنید: همه چیز درباره لمینیت دندان

با پیشرفت متد ها در علم دندانپزشکی و روش های جدید زیبایی و اصلاح طرح لبخند، متخصصان دندانپزشک قادر به این هستند که در اصلاح نواقص دندانی و لبخند به دندان ها جلوه ای زیبا و جذاب و در عین حال طبیعی بدهند، به این منظور متخصص دندانپزشک از کامپوزیت های مخصوصی استفاده می ‌کند که دارای شفافیت و رنگ ‌های متنوعی هستند. ونیر کامپوزیت به روش لبه‌ شیشه‌ ای یا شیاردار یکی از روش ها و شیوه های جدید و نوین کامپوزیت دندان است که به واسطه  آن می ‌توان دندان‌ هایی یک دست و کاملا طبیعی داشت.

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان

انتخاب رنگ مناسب کامپوزیت دندان

رنگ انتخاب شده برای انجام کامپوزیت دندان، باید با رنگ چهره، سن و جنسیت بیمار هماهنگ باشد، در غیر اینصورت نمی توان انتظار دندان هایی با ظاهر طبیعی را داشت.

 کامپوزیت براق یا مات

برخلاف تصور عده ای که فکر می کنند کامپوزیت دندان نمی تواند شفاف و طبیعی باشد، اما اگر اصول مربوط به شکل و فرم دندان رعایت شود، نوع کامپوزیت مورد استفاده مناسب باشد ، تکنیک درست بکار گرفته شود و پالیش و پرداخت به دقت انجام شود، نتیجه درمان زیبا و طبیعی می شود. در افرادی که تغییر رنگ دندان ها خیلی شدید است، اگر بخواهیم با کامپوزیت دندان آن ها را اصلاح کنیم، قاعدتا رنگ دندان زیر از پشت لایه نازک کامپوزیت دندان دیده می شود.

کلیک کنید: معرفی درمانهای زیبایی دندان ها

در این موارد بایست از کامپوزیت های مات تر ( اوپک) استفاده کنیم تا بتوانیم رنگ زیری را تا حد امکان پوشش بدیم. یکی از مهمترین اصول در درمان های زیبایی طبیعی بودن درمان و بازسازی دقیق جزییات دندان در رنگ و فرم است. گاهی زیاده روی و اغراق در بعضی موارد زیبایی نتیجه معکوس خواهد داشت و موجب حالت و نمای غیر واقعی دندان ها می شود. این موضوع چه در روشن تر کردن رنگ دندان مصداق دارد و چه در ایجاد جزییات مربوط به شیارها و برجستگی های آناتومیک دندان ها.

شکل و فرم دندان ها

هر چه جزییات بیشتری در شکل کامپوزیت دندان رعایت شود، ظاهر دندان ها طبیعی تر خواهد بود. ترانسلوسنسی و یا اپاسیته مناسب در هر لایه، همراه با کیفیت بالای پولیش و پرداخت کامپوزیت باعث می شود که دندان ها سطحی کاملا صاف و براق داشته باشند. اگر متخصص دندانپزشک موارد فوق را به درستی رعایت کند، نتیجه نهایی ونیر کامپوزیتی کاملا منطبق با طبیعت ذاتی دندان ها خواهد بود، به طوری که جذابیت ظاهری دندان ها و طرح لبخند برای مدت طولانی باقی می مانند بدون اینکه نیاز به انجام درمان های زیبایی مجدد داشته باشد.

مراحل کامپوزیت دندان با لبه شیشه ای

مراحل کامپوزیت دندان با لبه شیشه ای

کامپوزیت دندان لبه شیشه ای یا لیرینگ لب شیشه ای طی ۴ مرحله صورت می‌ گیرد.

معاینه دندان ‌‌ها، آماده سازی دندان‌ ها، نصب کامپوزیت، پولیش دندان

متخصص دندانپزشک همانند مراحل انجام کامپوزیت دندان در روش لیرینگ نیزعمل می کند با این تفاوت که در قسمت لبه های دندان از تکنیک متفاوتی استفاده می کند. در این تکنیک متخصص دندانپزشک لایه شفاف و شیشه ای و بی رنگ کامپوزیتی را در لبه های دندان به کار می برد و با ایجاد شیارهای متناسب در مواد کامپوزیتی حالت طبیعی دندان را ایجاد می کند که همین موضوع باعث انعکاس نور جذاب تر و درخشان تری می شود. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل انجام کامپوزیت دندان می توانید مقاله ی کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ را مطالعه نمایید.

مزایای کامپوزیت لبه شیشه ای (کامپوزیت لیرینگ)

  • این روش ظاهری کاملا طبیعی و زیبایی را ارائه می دهد.
  • این روش کامپوزیت دندان بسیار زیبا تر از انواع دیگر است.
  • تغییر شکل و تغییر رنگ در دندان ها را می توان به راحتی با این روش اصلاح کرد.
  • پس از اعمال، ظاهری جوان تر و لبخندی پویا به دست می آید و….

چرا اتصال کامپوزیت ونیر ها به دندان ها با کمترین عوارض همراه است؟

چرا اتصال کامپوزیت ونیر ها به دندان ها با کمترین عوارض همراه است؟

حداقل به سه دلیل زیر فرآیند اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت ونیرها، برای دندان‌ ها عوارضی ندارد:

حفظ ساختار دندان به حداکثر میزان

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان یک اقدام دندانپزشکی یا درمان محافظه کارانه است. به جز در موارد محدود، برای نصب آن‌ ها نیازی به تراش دادن دندان‌ ها نیست و تنها در صورت نیاز ممکن است میزان بسیار جزئی و اندکی از ضخامت مینای دندان تراشیده شود. (به عنوان مثال زمانی که یک دندان یا قسمتی از دندان در خارج از قوس دندانی باشد مقدار جزئی از دندان تراش می‌ خورد.) بنابراین درمان با کامپوزیت ونیر از این دست، می ‌تواند درمانی کاملا محافظه ‌کارانه باشد که به هیچ وجه موجب حساسیت دندان ‌ها نمی ‌گردد.

کلیک کنید: تفاوت های بلیچینگ و لمینیت سرامیکی

حفاظت از لثه‌ ها و عدم تداخل با فضای لثه ‌ای

به طور کلی در هر درمانی که بر روی تاج دندان انجام می ‌شود، اعم از ترمیم‌ ها، روکش‌ ها و ونیر‌های مختلف، نباید تداخلی با فضای لثه ‌ای داشته باشند. تهاجم به فضایی که مختص لثه‌ هاست، به مرور زمان موجب تورم، التهاب، تغییر رنگ و تحلیل لثه ‌ها شده و در دراز مدت سبب تحلیل استخوان می‌ گردد.

نحوه محافظت از لثه ها طی فرآیند اتصال کامپوزیت دندان

ونیر کامپوزیت ها باید با روش صحیح و با کمک گرفتن از وسایلی خاص، در ناحیه ‌ی تماس با بافت لثه ‌ای قرار بگیرند. این وسایل شامل نخ‌ های زیر‌ لثه‌ ای و ماتریس‌ های (نوارهای) مخصوص هستند که کمک می‌ کنند تا کامپوزیت دندان حین قرار گیری بر روی دندان وارد فضای لثه‌ ای نشوند و موجب التهاب نگردند.

انجام پالیش دقیق پس از انجام کار و انجام پالیش ‌های دوره‌ ای منظم

عامل دیگری که سبب می‌ گردد کامپوزیت دندان بدون عارضه و با دوام بیشتر در دهان باقی بمانند، انجام پالیش‌ نهایی و دقیق و همراه با صرف زمان مناسب است. در این حالت سطحی صیقلی در تمام نواحی کامپوزیت دندان اعم از سطح خارجی، بین دندانی و در تماس با لثه‌ ها ایجاد می ‌شود. به این ترتیب تجمع پلاک میکروبی بر روی کامپوزیت دندان به حداقل رسیده و کامپوزیت ها عوارضی مانند التهاب لثه‌ ها که عامل اصلی آن پلاک میکروبی است را ایجاد نمی‌ کنند. همچنین با انجام پالیش ‌ها به طور دوره ‌ای و منظم، ثبات رنگ مناسبی به دست خواهد آمد و عارضه‌ ی تغییر رنگ کامپوزیت دندان به حداقل میزان کاهش پیدا خواهد کرد.

تفاوت لمینیت سرامیکی و کامپوزیت لیرینگ

لمینیت سرامیکی نیز عملکرد مشابه کامپوزیت لیرینگ دارد. تفاوت در نوع ماده و نحوه ساخت آن هاست. درحالی که کامپوزیت لیرینگ هر فک در یک جلسه حدودا پنج ساعته در مطب انجام می شود، لمینیت سرامیکی همراه با تراش کم و اسکن و ارسال آن به لابراتوار انجام می شود و حدود سه هفته به طول می انجامد. کامپوزیت لیرینگ معمولا نیاز به تراش ندارد.

کلیک کنید: عوامل موثر بر ماندگاری و دوام بلیچینگ دندان ها

تراش لمینیت سرامیکی در حدود نیم میلی متر است و البته به موقعیت از لحاظ جلو و عقب بودن نیز بستگی دارد. در حالی که ماندگاری کامپوزیت لیرینگ حدود پنج تا هفت سال است، این مشخصه برای لمینیت سرامیکی حدود پانزده الی بیست سال است. کامپوزیت لیرینگ همانند دندان استین می گیرد و البته تا حدودی قابل پالیش است. در حالی که لمینیت سرامیکی تعییر رنگ نمی دهد یا به عبارتی دیگر رنگ نمی گیرد.

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت

مراقبت های بعد از کامپوزیت

در صورتی که از دندان های کامپوزیت شده خود مراقبت و نگهداری لازم را داشته باشید قطعا طول عمر بیشتری از آن را تجربه خواهید کرد. در این بخش قصد داریم مراقبت های بعد از کامپوزیت را برایتان شرح دهیم:

بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی حفظ کنید.

بهتر است از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان طبیعی خود نگهداری کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به همین علت بهتر است از خمیر دندان هایی که دارای فلوراید کافی هستند  استفاده نمائید و به صورت مرتب روزانه دو الی سه مرتبه دندان های خود را مسواک کنید، و روزانه  دو مرتبه برای جلوگیری از پوسیدگی بین دندانی از نخ دندان استفاده نمائید. هر چه به سلامت لثه و دندان های خود بپردازید قطعا می توانید مدت زمان بیشتری از کامپوزیت دندان های خود استفاده نمائید.

رژیم غذایی مناسبی را برای حفظ سلامت و زیبایی کامپوزیت دندان خود رعایت کنید.

بهتر است استفاده از نوشیدنی و مواد غذایی که دارای رنگ دانه های بسیار زیاد هستند را کم کنید. موادی مانند چای، شراب، قهوه، توت فرنگی، هویج، نوشیدنی های رنگی و شکلات ها می توانند دندان های شما را زود تر لکه دار کنند. استفاده از دخانیات نیز باید کم شود، دخانیات عمر مفید کامپوزیت دندان را کاهش می دهد.

از دندان کامپوزیت شده خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.

برخی افراد عادت به استفاده از دندان های خود به عنوان ابزار دارند. برای مثال از دندان خود برای باز کردن گره های سخت استفاده می کنند و یا عادت به شکستن خشکبار در دهان با استفاده از دندان خود دارند. این افراد متاسفانه آسیب جدی به دندان های خود وارد می کنند و ممکن است در کم ترین زمان ممکن دندان های خود را از دست بدهند. زیرا کامپوزیت دندان ترک برداشته یا دچار شکستگی می شود و نیاز به ترمیم و یا تعویض پیدا می کند.

کلیک کنید: طراحي لبخند توسط ونير كامپوزيتي، روكش و يا لمينيت سراميكي؟

دوری از غذا های سفت

غذا های سفت و سخت مانند هویج خام، یخ، آجیل و .. می تواند باعث ایجاد شکاف و یا شکستن کامپوزیت دندان گردند. بنابراین از گاز زدن غذا های سفت به طور مستقیم پرهیز نمایید و سعی کنید آن ها را به شکل قطعات کوچک مصرف کنید. برخی از عادت های خود از جمله جویدن مداد و یا باز کردن در بطری با دندان را ترک کنید، زیرا سبب آسیب به کامپوزیت دندان می گردد.

درمان دندان قروچه

برخی از افراد در شرایطی که دچار استرس می شوند، عادت به دندان قروچه دارند که ممکن است این کار را حتی به هنگام خواب و ناخواسته انجام دهند. باید از فشردن دندان ها روی هم خودداری کنید و در هنگام خواب از نایت گارد جهت مراقبت از دندان ها استفاده نمایید. در این صورت احتمال شکستگی و لب پر شدن کامپوزیت ها را کاهش داده اید.

قیمت کامپوزیت لیرینگ

موارد بسیار بر قیمت کامپوزیت لیرینگ تاثیر گذارد، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند و کشور سازنده مواد کامپوزیت دندان
  • تعداد واحد های کامپوزیت دندان، قیمت کامپوزیت لیرینگ به واحد های کامپوزیت هر دندان بستگی دارد.
  • دستمزد متخصص دندانپزشک، بنا به مهارت و دانش متخصص دندانپزشک انتخابی شما

کلیک کنید: بازسازی خط لبخند

قیمت کامپوزیت لیرینگ

لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان های زیبایی، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

بهترین برند کامپوزیت چیست؟

بهترین برند کامپوزیت دندان، متعلق به مارک‌ های آمریکایی به نام‌ های Bisco,Ultradent، M3 و Cosmedent، برند سوئیسی سارمکو و از برند های ژاپنی Geanial، Gradia Direct و Kuraray هستند.

موارد عدم استفاده از کامپوزیت دندان چیست؟

  • افراد با سایش شدید
  • افراد با عادات دندان قروچه
  • بهداشت ضعیف
  • به هم ریختگی های شدید دندانی

آیا کامپوزیت دندان موجب بد بو بودن دهان می شود؟

کامپوزیت دندان مانند دندان های طبیعی به مراقبت و نگهداری بسیاری احتیاج دارد . در حالی که در طول روز سه بار مسواک زده شود و از نخ دندان یا واترجت دندانی استفاده شود به هیچ عنوان دهان بوی بدی  نخواهد گرفت.

کامپوزیت ونیر از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

خیر.  با انجام کامپوزیت ونیر لایه ای نازک روی دندان ها قرار می گیرد و همچون دیگر دندان ها اگر نکات بهداشتی رعایت نشود دندان ها دچار پوسیدگی می شوند.

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت لبه شیشه ای چه مزیتی نسبت به لمینیت سرامیکی دارد؟

کامپوزیت لبه شیشه ای مزیت‌هایی نسبت به ونیر‌های سرامیکی یا همان لمینیت‌ سرامیکی دارند. به عنوان مثال:

  • با اصلاح طرح لبخند به کمک کامپوزیت لبه شیشه ای، می ‌توان در یک جلسه ترمیم دندان را کامل کرد (بدون اینکه نیاز به کارهای لابراتواری و هزینه‌ های بیشتر آن باشد).
  • با وجود این که زمان بیشتری برای قرار دادن کامپوزیت لبه شیشه ای نیاز است، اما هزینه کامپوزیت لبه شیشه ای به طور کلی کمتر از هزینه لمینیت دندان است.
  • از مزیت های دیگر کامپوزیت لبه شیشه ای این است که بر خلاف لمینیت ‌های سرامیکی، هم به عاج دندان و هم ترمیم‌ های کامپوزیتی قدیمی باند مناسبی برقرار می ‌کنند.

از چه مسواکی بعد از کامپوزیت دندان استفاده کنیم؟

مسواک زدن منظم پس از کامپوزیت کردن دندان ‌ها همانند قبل ضروری است. از آنجایی که این مواد به سرعت خشک شده و در جای خود محکم می ‌شوند، مسواک زدن فرد بلافاصله پس از انجام این روش ممانعتی ندارد. اما چه نوع مسواکی مناسب ‌تر است؟ توصیه می ‌شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت ‌های خود آسیب نرسانید.

استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیرها آسیب می‌ رساند و باعث خراش دادن آن ها می ‌شود. و نتیجه آن تغییر رنگ و زرد و لکه‌ دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ ‌دانه‌ های مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ ها و تشکیل جرم درون آن ها است. مسواک‌ های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین نوع و بهترین برند، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

چه مواردی تعداد جلسات کامپوزیت دندان را افزایش می‌ دهند؟

در صورتی که دارای پوسیدگی ‌های دندانی و بیماری‌ های لثه باشید، برای درمان اینگونه مشکلات نیاز به مراجعات بیشتری به مطب متخصص دندانپزشک دارید. همچنین نداشتن تخصص و مهارت دندانپزشک، ممکن است سبب شود شما نیاز به مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک برای رفع برخی از مشکلات به وجود آمده داشته باشید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *