لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

آبان ۱۶, ۱۴۰۲ ۴:۴۳ ب٫ظ

بسیاری از شرایط بالینی از قبیل تغییر رنگ دندان ‌ها، شکستگی‌ های گسترده، دندان‌ های نامرتب یا پوسیدگی دندان‌ ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در زیبایی طرح لبخند شوند. این امر معمولاً سبب ایجاد تصویری ناخوشایند از خود شده و تاثیری منفی بر کیفیت زندگی دارد. در دندانپزشکی زیبایی این شرایط بالینی را می ‌توان ترمیم یا درمان کرد و زیبایی را مجددا به لبخند بازگرداند. روش ‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که یکی از آن‌ ها کامپوزیت ونیر دندان است. کامپوزیت ونیر درمانی محافظه کارانه و رایج می باشد که به شکلی اصولی و بدون آسیب به دندان ها، طرح لبخند شما را اصلاح می ‌کنند.

انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

خیلی از افراد به واسطه گسترده بودن رنگ کامپوزیت تمایل دارند جهت سفید کردن دندان هایشان، این درمان را انتخاب کنند. اما با توجه به اینکه اصلاح طرح لبخند با تکیه بر معیارهایى مانند جنسیت، سن، رنگ پوست و… بیمار انجام می شود، بهتر است با توجه به معیار های فوق و سلیقه بیمار بهترین رنگ کامپوزیت دندان انتخاب شود. در برخی از بیماران انتخاب سفیدی زیاد رنگ کامپوزیت دندان نیز به درخواست بیمار امکان پذیر می باشد. بهتر است هنگام انتخاب رنگ به تجربه و پیشنهادات متخصص دندانپزشک توجه کرده و نظر افراد دیگر مانند دوستان و نزدیکان خود را جویا شوید تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب کنید.

کاتالوگ رنگ کامپوزیت

کاتالوگ رنگ کامپوزیت

همانگونه که بیان شد کامپوزیت دندان رنگ‌ های بسیار متنوعی دارد. در واقع یک کاتالوگ رنگ کامپوزیت دندان به بیمار ارائه می‌ شود که رنگ کامپوزیت دندان را در چهار دسته ‌بندی A, B, C, D تقسیم می ‌کند. این دسته‌ بندی با توجه به ترتیب خاص خود، رنگ‌ های کامپوزیت دندان را به قهوه ‌ای متمایل به قرمز، قهوه ‌ای متمایل به زرد، خاکستری و خاکستری متمایل به قرمز تقسیم می ‌‎کند و طیف وسیعی از رنگ ‌ها را درون خود جای می ‌دهد.

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

باید در نظر داشت که این چهار دسته، رنگ ‌های استاندارد در کامپوزیت که درجه روشنایی آن ‌ها از یک الی چهار قابل دسترسی است و در این میان شماره 1 روشن ترین رنگ کامپوزیت دندان به حساب می ‌آید.

از جمله متداول‌ ترین رنگ های کامپوزیت می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • A1
  • A2
  • A3
  • A5
  • A4
  • B1
  • B2
  • B3
  • C3

البته هر فردی باید با توجه به بعضی از نکات، برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان اقدام کند. در غیر این صورت ممکن است تناسبی میان رنگ دندان و سایر اجزای صورت وجود نداشته باشد و ظاهر فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در انتخاب بهترین بهترین رنگ کامپوزیت دندان چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند؟

در انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان چه نکاتی باید در نظر گرفته شوند؟

افرادی که تصمیم می ‌گیرند دندان ‌های خود را کامپوزیت ونیر کنند، ممکن است تحت تأثیر مشاهده لبخند های هالیوودی بازیگران و سایر افراد مشهور قرار بگیرند. به همین دلیل، خیلی از بیمارانی که برای انجام کامپوزیت ونیر مراجعه می ‌کنند، به دنبال رنگ کامپوزیت سفید یخچالی هستند.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و تاثیر سیگار بر روی آن

اما انتخاب این رنگ کامپوزیت درست نیست و ممکن است برای اغلب افراد نتیجه خوبی نداشته باشد. به همین دلیل است که تاکید می ‌شود برای رسیدن به نتیجه مطلوب از کامپوزیت ونیر خود به پیشنهادات متخصص دندانپزشک خود اعتماد کنید.

برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه آن ها را بیان کرده ‌ایم:

در نظر گرفتن رنگ پوست

یکی از راهنمایی ‌ها برای انتخاب رنگ مناسب این است که رنگ پوست خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر پوست گندمی یا تیره دارید توصیه می ‌شود که رنگ ‌های بسیار روشن و رنگ کامپوزیت سفید یخچالی را انتخاب نکنید. سعی کنید طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان و مشابه با رنگ دندان ‌های خود را در نظر بگیرید. از سوی دیگر اگر جزء افرادی هستید که پوست روشن دارند، رنگ‌ های تیره کامپوزیت را انتخاب نکنید، زیرا تضاد رنگی بین دندان ‌ها و رنگ پوستتان می‌ تواند تأثیر نامطلوبی بر ظاهر دندان‌ ها و لبخند شما داشته باشد.

در نظر گرفتن رنگ دندان ‌های مجاور

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر، در نظر گرفتن رنگ دندان ‌های مجاور است. در صورتی که می‌ خواهید از این روش برای تعداد زیادی از دندان ‌های خود استفاده کنید، ممکن است این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اگر قصد انجام درمان برای تعداد کمی از دندان‌ های خود را دارید، بسیار مهم است که رنگ دندان‌ های مجاور را نیز در نظر بگیرید.

بهتر است رنگی مشابه و نزدیک به آن ها را انتخاب کنید. علت اهمیت این موضوع این است که دندان‌ ها هنگام صحبت کردن و یا لبخند زدن نمایان می‌ شوند، در صورتی که رنگ کامپوزیت ‌ها تضاد زیادی با رنگ دندان‌ های مجاور داشته باشند، باعث دو رنگ شدن آن ها می ‌شود. این موضوع نه تنها زیبایی آن ها را بهبود نمی ‌بخشد، بلکه باعث ایجاد ظاهر نامطلوب در آن ها می ‌شود.

آرایش نکردن هنگام مراجعه برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

هنگامی که برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه می ‌کنید، از آرایش کردن صورت، استفاده از رژ لب و همچنین پوشیدن لباس‌ های رنگی اجتناب کنید. زیرا این موارد می ‌توانند در انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر تاثیر بگذارند.

کلیک کنید: 7 مورد از مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت

نور مناسب محیط

نور مطب متخصص دندانپزشک نیز می ‌تواند در انتخاب رنگ نقش داشته باشد. به همین دلیل ایده ‌آل‌ترین حالت این است که نور مطب خنثی باشد تا متخصص دندانپزشک در انتخاب رنگ دچار اشتباه نشود.

اعتماد به نظر متخصص دندانپزشک

گرچه سلیقه بیماران در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان بسیار مهم است، اما نباید نظر متخصص دندانپزشک را نادیده گرفت. متخصص دندانپزشک به دلیل تجربه‌ و شناختی که از رنگ ‌ها و برند های مختلف کامپوزیت ونیر و نتایج آن ها دارد، می ‌تواند بهترین راهنمایی ‌ها را در اختیارتان قرار دهد. به همین دلیل توصیه می ‌شود که به نظر متخصص دندانپزشک خود برای انجام این درمان اعتماد کنید.

برند کامپوزیت ونیر چه تاثیری در ماندگاری رنگ آن دارد؟

ارتباط برند و مارک کامپوزیت دندان با میزان ماندگاری درخشندگی و سفیدی آن را نمی ‌توان نادیده گرفت. نکات مراقبتی که انجام آن ها بر عهده بیمار هستند، در ماندگاری سفیدی و زیبایی کامپوزیت ونیرهای دندان نقش بسیار مهمی دارند. اما در مقابل استفاده از برند مرغوب و با کیفیت نیز تأثیر بسیار مهمی در این امر دارد. کامپوزیت ونیرهایی که توسط شرکت ‌های معتبری تولید می ‌شوند، مقاومت عالی در برابر رنگ پذیری و تغییر رنگ دارند. بنابراین متخصص دندانپزشکی را انتخاب کنید که از برند های مرغوب برای کامپوزیت دندان‌هایتان استفاده کند.

چرا طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان یک انتخاب ایده آل می باشد ؟

چرا طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان یک انتخاب ایده آل می باشد ؟

هرچند که همیشه دندان های سفید به دندان های زیبا شهرت داشته اند اما این رنگ برای هر کسی مناسب نمی باشد. مانند رنگ چشم که برای هر پوست و فرم صورت زیبایی مخصوص به خود را دارد رنگ دندان نیز باید متناسب با هر رنگ پوستی انتخاب شود که از زیبایی دو چندان برخوردار باشد. رنگ کامپوزیت سفید یخچالی شاید برای برخی افراد زیبا ترین نیز باشد اما برای برخی دیگر نه تنها زیبا نبوده بلکه غیر طبیعی به نظر می رسد و در حالت کلی چهره تاثیر میگذارد.

کلیک کنید: مهمترین دلایل تغییر رنگ کامپوزیت

رنگی که بر اساس رنگ پوست، سن، جنسیت و… انتخاب شود همان طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان است و چنان می نماید که انگار با این دندان ها به دنیا آمده اید. شایان ذکر است رنگ ها غیر طبیعی شاید برای مدت کوتاهی برای شما جذاب باشد اما پس مدتی ممکن است دل زدگی ایجاد کند پس بهتر است از ابتدا به سراغ رنگ های طبیعی بروید. توجه داشته باشید که در زمان نصب و قرار دادن کامپوزیت ونیرها ممکن است به علت خشکی دهان ، ونیر ها کمی روشن تر به نظر برسند.

طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت ونیر ها هر کدام از رنگ های مختلفی برخوردار می باشند که هر کدام از رنگ های آن برای یک طیف پوستی مناسب می باشد. در اینجا ما طبیعی ترین رنگ کامپوزیت را برای هر کس به طور اختصاصی بیان می کنیم.

رنگ های گروه BL

سفید ترین رنگ های کامپوزیت ونیر محسوب می شوند که به نام رنگ های سفید هالیوودی مشهور هستند. شما با استفاده از این رنگ کامپوزیت از دندان های سفید به اندازه سفیدی یخچال برخوردار خواهید شد و لبخندی درخشان خواهید داشت. این رنگ برای افرادی با صورت های بسیار سفید، لثه و لب هایی صورتی یک انتخاب ایده آل محسوب می شود. توجه داشته باشید که برای پوست های سبزه و لثه هایی که به قهوه ای تمایل دارند شاید این رنگ چندان مناسب نباشد.

رنگ های گروه B

این رنگ ها را می توان یکی از سفید ترین و البته طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان معرفی کرد. چرا که نه به قدری سفید است که حالتی غیر طبیعی به خود بگیرد و نه به قدری تیره است که سفیدی که از دندان مد نظر دارید را نداشته باشد. این رنگ ها را می توان یکی از پر طرفدار ترین رنگ های موجود کامپوزیت دندان معرفی کرد که بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن ها را دارند.

کلیک کنید: صفر تا صد کامپوزیت لبه شیشه ای

رنگ های گروه A

این رنگ شاید مانند رنگ های فوق سفید نباشد و اضافه شدن ته مایه دودی رنگ کمی ظاهر غیر سفید به آن ها بدهد و آن ها را برای پوست های کمی تیره تر مناسب کند. اما با این وجود این رنگ همچنان برای پوست های سفید مناسب می باشد و برای آن ها طبیعی محسوب می گردد. اگر هم قصد استفاده از رنگ های بسیار طبیعی را دارید و نمی خواهید رنگ کامپوزیت شما غیر طبیعی باشد می توانید از این رنگ استفاده کنید.

طبیعی ترین رنگ کامپوزیت دندان

هر چه شماره پشت این حروف بالاتر می رود رنگ کامپوزیت ونیر بیشتر به طیف های زرد و طوسی متمایل می شود و از رنگ سفید فاصله می گیرند. به طور کلی هر چه درجه پوستی شما تیره تر باشد استفاده از درجه های تیره تر نیز جلوه طبیعی تر می دهد. با این وجود بهتر است پیش از هرچیزی در مورد رنگ طبیعی کامپوزیت دندان با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا کامپوزیت های سفید طبیعی به نظر می رسند ؟

آیا کامپوزیت های سفید طبیعی به نظر می رسند ؟

مطمنا همه ما تمایل داریم که از رنگ های سفید برای کامپوزیت ونیر استفاده کنیم و همزمان دندان های طبیعی نیز داشته باشیم. این موضوع امکان پذیر است چرا که در میان رنگ های کامپوزیت دندان، برخی از آن ها هم  سفید محسوب می شوند و هم با قرار گیری در دهان حس طبیعی بودن به آن ها می دهند.

کلیک کنید: کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

مگر آنکه بخواهید از رنگ کامپوزیت سفید یخچالی یا سفید هالیوودی استفاده کنید که در این صورت باید پیش بینی غیر طبیعی شدن دندان های خود را بکنید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

راههای افزایش دوام ونیر کامپوزیت ها

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای افزایش دوام ونیر کامپوزیت ها و همچنین سالم نگه داشتن دندان‌ ها از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. بنابراین سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. باقی ماندن پلاک دندان سبب کاهش طول عمر دندان ‌ها و ونیر کامپوزیت ها می‌ شود.

اجتناب از دندان قروچه

برخی از افراد در شرایطی که دچار استرس می‌ شوند، عادت به دندان قروچه دارند که ممکن است این کار را حتی به هنگام خواب و ناخواسته انجام دهند. باید از فشردن دندان ‌ها روی هم خودداری کنید و در هنگام خواب از نایت گارد استفاده نمایید.

مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی

مراجعه به مطب دندانپزشکی برای چکاپ دندان‌ ها، تضمینی برای درمان شما خواهد بود و سبب حفظ سلامتی دهان و دندان هایتان می ‌گردد.

پرهیز از مصرف غذا های سفت و برخی عادات رفتاری نادرست

غذا های سفت و سخت مانند هویج خام، یخ، آجیل و .. می ‌توانند باعث ایجاد شکاف و یا شکستن ونیر کامپوزیت ها گردند. بنابراین از گاز زدن غذا های سفت به طور مستقیم پرهیز نمایید و سعی کنید آن ها را به شکل قطعات کوچک مصرف کنید. برخی از عادت‌ های خود از جمله جویدن مداد و یا باز کردن در بطری با دندان را ترک کنید، زیرا سبب آسیب به ونیر ها می ‌شوند.

کلیک کنید: لمینت های دندانی

کامپوزیت دندان خراب

از آنجا که رزین کامپوزیت از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان‌ های ما است، مواد ترمیمی و پرکننده ساخته شده از آن نیز به راحتی با دندان‌ ها هماهنگ می ‌شوند و به دندان ترمیم شده، ظاهری طبیعی می ‌دهند. مواد پر کننده کامپوزیتی همچنین به عنوان پر کننده‌ های سفید یا پر کننده ‌های همرنگ دندان شناخته می ‌شوند. کسانی که مایل هستند همواره دندان‌ هایشان ظاهری طبیعی داشته باشد معمولا از پر کردن دندان با کامپوزیت استقبال بیشتری می‌ کنند.

سوالات متداول

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان باید به یک سری نکات و فاکتورها توجه داشت تا رنگ انتخاب شده، بیشترین تناسب را با ظاهر فرد داشته باشد و زیبایی بیشتری به او ببخشد. لازم به ذکر است که متخصص دندانپزشک در انتخاب رنگ ‌های کامپوزیت به بیمار کمک کرده و با بیان انواع تاثیرات رنگ‌ ها بر یکدیگر، بهترین گزینه را به بیمار پیشنهاد می‌ دهد. از جمله عواملی که در هنگام انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید به آن توجه داشت عبارت ‌اند از:

رنگ پوست

رنگ چشم

جنسیت و…

نظر متخصص دندانپزشک به بیمار این امکان را می‌ دهد تا کامپوزیت دندان با رنگ طبیعی برای دندان‌ های خود انتخاب کند. بنابراین در این میان توجه به نظر متخصص دندانپزشک بهترین راه برای به دست آوردن لبخندی زیبا خواهد بود و نباید از آن غفلت کرد.

بین لمینیت، بلیچینگ  و ونیر کامپوزیت کدام بهتر است؟

بلیچینگ در مقایسه با ونیر کامپوزیت درمانی ارزان‌ تر محسوب می ‌شود و عمر مفید بسیار کوتاه ‌تری نسبت به کامپوزیت دارد و حدود ۶ ماه الی 1 سال کارکرد خواهد داشت. اما لمینیت نسبت به این ۲ روش درمانی قیمت گران‌ تری داشته و حدود ۱۵ الی ۲۰ سال دوام خواهد آورد. انتخاب اینکه بین لمیینت، بلیچینگ و کامپوزیت کدام یک برای شما بهتر است کاملا بستگی به شرایط سلامتی و بودجه ‌تان دارد و بهتر است برای تصمیم ‌گیری دقیق با متخصص دندانپزشکتان مشورت کنید.

آیا ونیر کامپوزیت موجب بوی بد دهان می ‌شود؟

به طور طبیعی، بوی بد دهان جزو عوارض ونیر کامپوزیت محسوب نمی ‌شود اما اگر متخصص دندانپزشک به صورت اصولی ونیر کامپوزیت را انجام ندهد ممکن است به علت ایجاد فاصله بین ونیر و دندان ‌ها بوی بدی از میان‌ دندان‌ های شما به علت پوسیدگی  احساس شود، همچنین فراموش نکنید که حتی در صورت درمان صحیح ونیر کامپوزیت باید نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا به علت تجمع باکتری ‌ها و پلاک ‌ها روی دندان‌ ها موجب بوی بد دهان نشود.

چه مدت بعد از نصب کامپوزیت دندان نباید قلیان و سیگار کشید؟

همانطور که در مقاله های قبلی گفته شد ونیر کامپوزیت خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد و استعمال سیگار و قلیان به شدت باعث تغییر رنگ آن می شود. خاصیت رنگ پذیری کامپوزیت دندان در روز های اول بیشتر است. بنابراین برای به تاخیر انداختن تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت دندان و استفاده طولانی تر از آن، حداقل 48 بعد از درمان کامپوزیت ونیر از کشیدن قلیان اجتناب کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *