کامپوزیت دندان و تاثیر سیگار بر روی آن

کامپوزیت دندان و تاثیر سیگار بر روی آن

آبان ۱۴, ۱۴۰۲ ۳:۵۸ ب٫ظ

کامپوزیت دندان یکی از اقداماتی است که امروزه شما می توانید برای داشتن دندان هایی زیباتر اقدام به انجام این درمان کنید. شما به وسیله ی این درمان زیبایی می توانید بدون نیاز به صرف زمان زیاد دندان هایی زیباتر داشته باشید. امروزه یکی از سوالاتی که بسیاری از افرادی که قصد انجام کامپوزیت دندان را دارند تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان می باشد. به همین علت ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا کمی بیشتر درباره تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان صحبت کنیم و نکاتی را درباره این موضوع برای شما بیان کنیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به کامپوزیت کردن دندان های خود هستید ولی سوالاتی درباره تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان دارید به شما توصیه می کنیم ما را در این مقاله همراهی کنید.

آیا رنگ کامپوزیت دندان به خودی خود تغییر می‌ کند؟

کامپوزیت به خودی خود و در مدت زمان کوتاه دچار تغییر رنگ نمی ‌شود. در واقع باید گفت دخالت موارد متعددی می‌توانند سبب زرد شدن کامپوزیت و تغییر در رنگ آن گردند.

علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

علل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

کیفیت مواد سازنده کامپوزیت دندان

امروزه برند ها و انواع متفاوتی از کامپوزیت‌ های دندانی در بازار موجود هستند که هر کدام از آن ها ساختارهای متفاوتی دارند. درصد مواد رزینی به کار رفته در هر کدام از برند های کامپوزیت ونیر مختلف بوده و همین موضوع بیانگر مقاومت آن ها در برابر تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت خواهد بود. استفاده از برند های نامرغوب و بی کیفیت ممکن است دلیلی بر تغییر رنگ سریع کامپوزیت ونیر باشد.

آسیب رسیدن به دندان

اتفاقاتی مانند سقوط از ارتفاع و یا وارد شدن ضربه ی محکم به صورت، می ‌توانند با آسیب به عاج (بافت داخلی دندان) سبب تغییر رنگ و حتی سیاه شدن دندان شوند. این تغییر رنگ و به ویژه سیاه شدن دندان زیر کامپوزیت، به این دلیل که ونیرها نازک هستند، ممکن است از پشت کامپوزیت ونیر قابل مشاهده باشد و سبب سیاه دیده شدن کامپوزیت دندان شود.

پوسیدگی دندان

معمولا زمانی که دندان پوسیده می‌ شود، ساختار تاج آن به رنگ سیاه در می ‌آید. گاهی اوقات دلیل سیاه شدن کامپوزیت دندان وجود همین پوسیدگی روی دندان است.

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ ترین مواردی که علاوه بر حفظ سلامت دهان و دندان به افزایش ماندگاری کامپوزیت ونیر کمک می ‌کند، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر به این موضوع بی توجهی شود، تجمع مواد غذایی در اطراف و یا سطح کامپوزیت دندان به مرور به تغییر رنگ آن منجر می‌ شود. بنابراین، به طور روزانه از مسواک، خمیر دندان مخصوص، نخ دندان و دهان ‌شویه مناسب استفاده کنید.

میزان مهارت متخصص دندانپزشک

موضوع دیگری که در تغییر رنگ ونیر کامپوزیت اهمیت دارد، تخصص و میزان مهارت متخصص دندانپزشک است. عدم فرم دهی و پولیش مناسب، بعد از مدت کوتاهی شما را با زرد شدن کامپوزیت رو به ‌رو می‌ کند.

عدم توجه به مراقب های بعد از کامپوزیت دندان

دیگر علل تغییر رنگ کامپوزیت، بی توجهی به نکات بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و نداشتن رژیم غذایی مناسب پس از ونیر کامپوزیت است. مصرف بیش از اندازه غذا ها و نوشیدنی ‌های رنگی از جمله چای، نوشابه و قهوه می‌ تواند سبب این تغییر رنگ شوند.

استعمال سیگار و دخانیات

نیکوتین موجود در سیگار همانطور که بر دندان‌ های طبیعی اثر گذار است، می‌ تواند سبب ایجاد لکه‌ هایی روی ونیر کامپوزیت نیز شود.

تحلیل رفتن لثه

تحلیل لثه به نوبه ی خود دلیلی بر تغییر رنگ ونیر کامپوزیت نیست. در واقع مشکل از این جا شروع می ‌شود که با تحلیل لثه فضایی ایجاد می ‌شود که به مرور به یک مکان مناسب برای تجمع مواد غذایی تبدیل می ‌گردد. فعالیت باکتری ‌ها در آن ناحیه و تشکیل جرم و بی توجهی به این موضوع، به مرور بر رنگ کامپوزیت تاثیر نامطلوبی می‌ گذارد.

سیگار کشیدن چگونه باعث آسیب به کامپوزیت دندان می ‌شود؟

سیگار کشیدن چگونه باعث آسیب به کامپوزیت دندان می ‌شود؟

درست است که نیکوتین ناشی از دود سیگار بی ‌رنگ است. اما این ماده زمانی که در معرض هوا قرار بگیرد لایه زرد رنگی روی دندان ایجاد می ‌کند. با تکرار این عمل و تجمع این لایه ‌های زرد رنگ، روند رشد پلاک‌ ها و باکتری‌ های مضر نیز افزایش‌ یافته و درنهایت باعث پوسیدگی و بد رنگی دندان‌ ها و بوی بد دهان می ‌گردد.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

عوارض مصرف سیگار بعد از کامپوزیت

مسلماً بعد از کامپوزیت ونیر هم می‌ توانید سیگار کشیدن را ادامه دهید، اما متخصصین دندانپزشک توصیه می ‌کنند تا 48 ساعت از این کار پرهیز کنید زیرا مواد رزینی کامپوزیت هنوز استحکام کافی را نداشته و بافت آسیب ‌پذیرتری دارد و به‌ راحتی تحت تأثیر قرار می‌ گیرند. در ادامه بررسی می‌ کنیم که سیگار می ‌تواند چه تاثیری بر کامپوزیت ونیر دشته باشد.

تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

رنگ‌ دانه‌ های قهوه‌ ای برگ تنباکو علت اصلی مخرب بودن نیکوتین می باشند. این رنگ ‌دانه ‌ها روی کامپوزیت دندان جمع می ‌شوند و رنگ زردی را به کامپوزیت‌ دندان هدیه می‌ دهند.

تحلیل لثه

تحلیل لثه از عوارض دیگر مصرف مداوم سیگار است. معمولاً افراد سیگاری مجبورند سالی یکبار یا حتی چند بار برای ترمیم کامپوزیت‌ ونیر های خود به متخصص دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا با تحلیل رفته لثه، فاصله بین کامپوزیت ونیر و لثه افزایش می ‌یابد و فعالیت باکتری ‌ها در آن ناحیه و تشکیل جرم و بی توجهی به این موضوع، به مرور بر رنگ کامپوزیت تاثیر نامطلوبی می‌ گذارد.

پوسیدگی دندان

سیگار کشیدن باعث افزایش پلاک ‌های مضر دندان و پوسیدگی می ‌گردد. معمولاً متخصص دندانپزشک در چکاپ های دوره ‌ای این پوسیدگی‌ های خفیف را ترمیم می‌ کند. اما زمانی که پوسیدگی زیر کامپوزیت دندان اتفاق بیافتد به ناچار باید کامپوزیت دندان را جایگزین کرد که هزینه بیشتری در پی خواهد داشت.

کلیک کنید: ترمیم و بازسازی دندان های پوسیده

عفونت لثه

بر اساس مطالعات، افراد سیگاری 4 برابر افراد معمولی درگیر بیماری ‌های پریودنتال هستند. رشد پلاک ‌ها در اطراف کامپوزیت دندان باعث از بین رفتن باندیگ کامپوزیت و مینای دندان شده و در نتیجه کامپوزیت دندان از روی دندان می‌ افتد.

لمینیت دندان و سیگار

لمینیت دندان و سیگار

تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان بسیار زیاد است و همین موضوع نیز باعث می شود تا امروزه افراد زیادی مجبور باشند برای کامپوزیت کردن دندان های خود سیگار را ترک کنند. البته باید دقت داشته باشید که اگر به جای کامپوزیت ونیر از لمینیت سرامیکی استفاده کنید ونیر دندان شما آسیب نمی بیند چرا که این نوع ونیرها مقاومت بالایی در برابر سیگار و رنگ دارند.

قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان

قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان

یکی از مهمترین سوالات در خصوص کامپوزیت دندان، استعمال دخانیات بعد از کامپوزیت دندان است. قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان، با توجه به اثرات سویی که قلیان کشیدن بر کامپوزیت دندان دارد دندانپزشکان تاکید می کنند که  استعمال سیگار و قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان کاهش یابد. و حداقل 48 ساعت بعد از درمان کامپوزیت نباید قلیان کشید. قلیان کشیدن سبب تغییر رنگ فوری کامپوزیت دندان می شود.

کلیک کنید: روکش های دندانی

هر چند که بعد از مدت زمان مذکور هم، قلیان و سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن کامپوزیت دندان می شود. اما هر چه این مدت زمان به تاخیر بیفتد بهتر است.

مراقبت های بعد از درمان کامپوزیت ونیر

مراقبت های بعد از درمان کامپوزیت ونیر

داشتن دندان های مرتب و سفید جذابیت و زیبایی شما را دو چندان می کند و بر اعتماد به نفستان تاثیر بسزایی دارد. اما درمان کامپوزیت ونیر نیازمند نگهداری و رعایت نکات بهداشتی زیادی است که باید به آن بسیار توجه داشت. عدم توجه به این امر مهم سبب تغییر رنگ کامپوزیت ونیر و بیماری های لثه ای می شود. در صورت رعایت مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت ونیر شکل و ظاهر کامپوزیت به خوبی حفظ می شود  و ماندگاری طولانی تری را به دنبال دارد. مهمترین مراقبت های بعد از درمان کامپوزیت ونیرعبارت اند از:

  • پرهیز از مصرف مواد خوراکی رنگ دانه دار و کشیدن قلیان بعد از کامپوزیت دندان.
  • انتخاب خمیر دندان مناسب.
  • از جویدن ناخن، باز کردن درب خوراکی و .. با دندان های کامپوزیت شده جلوگیری شود، زیرا سبب شکستگی کامپوزیت و کاهش عمر مفید آن می شود.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت اصولی.
  • استفاده از دهانشویه مناسب.
  • چکاپ منظم دندان با مراجعه به مطب متخصص دندانپزشک و … از مهمترین مواردی است که باید بعد از درمان کامپوزیت ونیر به آن توجه داشت.

مسواک بعد از سیگار

شستن دهان پس از سیگار کشیدن می تواند میزان لک شدن دندان ها را کاهش دهد. مسواک زدن بعد از سیگار کشیدن می تواند نفس شما را بهبود بخشد. همچنین مدت زمان نشستن نیکوتین و قطران بر روی دندان ها و لثه ها را کاهش می دهد. مسواک بعد از سیگار می تواند باعث کاهش لک روی کامپوزیت دندان شود. مصرف مکرر آب می تواند با اثرات کم آبی سیگار مقابله کند. رعایت بهداشت دهان و دندان برای افراد سیگاری بسیار حیاتی است زیرا در مقایسه با افراد غیر سیگاری در معرض خطر پوسیدگی و بیماری لثه هستند. این امر همچنین به کاهش بوی بد دهان کمک می کند. استفاده از خمیردندان مخصوص کامپوزیت، مسواک، نخ دندان، می تواند کمک زیادی به بهبود عوارض سیگار کند.

کلیک کنید: بليچينگ و ميزان تاثير آن بر روي دندانهاي مختلف

چه زمانی باید کامپوزیت دندان را تعویض کرد؟

اگر دیگر از ظاهر ونیرهای کامپوزیتی خود راضی نیستید و به هر دلیلی ونیرهای شما دچار تغییر رنگ، شکستگی، لب پر شدگی و یا ساییدگی شده، زمان آن رسیده که به فکر برداشتن کامپوزیت و تعویض آن‌ ها باشید. می ‌‌توانید جهت برداشتن کامپوزیت و تعویض آن به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید.

خمیردندان مخصوص کامپوزیت

خمیردندان مخصوص کامپوزیت

خمیر دندان های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین خمیر دندان مخصوص کامپوزیت ونیر، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

چه نوع مسواکی مناسب کامپوزیت دندان است؟

توصیه می‌ شود که از مسواک نرم استفاده کنید تا به کامپوزیت ‌دندان های خود آسیب نرسانید. استفاده از مسواک زبر به مرور زمان به سطح ونیر کامپوزیت آسیب می ‌رساند و باعث خراشیدگی آن ها می ‌شود. و نتیجه ی آن تغییر رنگ، زرد و لکه‌ دار شدن کامپوزیت به دلیل جذب رنگ‌ دانه ‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ ها و همچنین تجمع ذرات مواد غذایی، باکتری‌ ها و تشکیل جرم درون آن ها است. مسواک‌ های مناسب کامپوزیت دندان در مارک ‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می ‌شوند. برای تهیه مناسب ‌ترین نوع و بهترین برند مسواک کامپوزیت ونیر، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود در این باره مشورت کنید.

کلیک کنید: آیا دندان من نیاز به عصب کشی دارد؟

چه نخ دندانی برای کامپوزیت دندان مناسب است؟

کامپوزیت‌ های دندانی نیاز به مراقبت ‌های متفاوت یا خاصی در منزل ندارند و مراقبت‌ هایی که بیمار باید انجام دهد، کاملاً مشابه با مراقبت از دندان ‌های طبیعی است. بیمارانی که دندان‌ های خود را کامپوزیت می ‌کنند، باید همانند قبل به طور روزانه نخ دندان بکشند تا از باقی نماندن ذرات مواد غذایی بین دندان‌ های خود اطمینان حاصل کنند. نخ دندان در انواع مختلف و توسط برند های مختلف تولید می ‌شود. اگر می‌ خواهید مناسب ‌ترین و بهترین نخ دندان برای کامپوزیت ونیر دندان های خود را تهیه کنید بهتر است که با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. ایشان بهترین نخ دندان، دندان های کامپوزیت شده را به شما معرفی می‌ کند و با استفاده از آن می توانید فضای بین ونیر کامپوزیت های خود را تمیز کنید.

غذا خوردن بعد از کامپوزیت

یکی از سوالات دیگر افرادی که می خواهند درمان کامپوزیت ونیر را انجام دهند نحوه ی غذا خوردن بعد از کامپوزیت می باشد. نحوه غذا خوردن بعد از کامپوزیت دندان بر طول عمر آن تاثیر قابل توجهی دارد. پس از درمان کامپوزیت، متخصص دندانپزشک به بیمار نحوه ی غذا خوردن پس از کامپوزیت دندان را توضیح خواهد داد. برای اطلاعات بیشتر می تواند مقاله ی (کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان) را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

چگونه از زرد شدن کامپوزیت دندانم جلوگیری کنم؟

 تمام ترمیم‌ های دندانی نیاز به نگهداری کامل دارند. مراقبت ‌های حرفه ‌ای دندانپزشکی و مراقبت‌ های خانگی برای آن ها ضروری است تا بتوان تا حد ممکن از زرد شدن آن ها پیشگیری کرد و دوام آنها را افزایش داد. توصیه می ‌شود هر 6 ماه یکبار برای تمیز کردن حرفه ‌ای کامپوزیت ‌هایی خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. همچنین در منزل از مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و همچنین شست و شو با دهانشویه قافل نشوید.

میزان تغییر رنگ کامپوزیت دندان چقدر است؟

اینکه میزان تغییر رنگ کامپوزیت دندان چقدر است، به نحوه کار متخصص دندانپزشک و مراقبت ‌های بیمار بعد از این درمان زیبایی بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی ‌ها و غذا های رنگی مصرف کنید، سیگار بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، زود تر و با شدت بیشتری با بدر نگ شدن و زرد شدن کامپوزیت‌ های دندان خود رو به ‌رو می ‌شوید. با رعایت توصیه ‌های بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و مراجعه به مطب دندانپزشکی می ‌توانید شدت تغییر رنگ کامپوزیت را کاهش دهید و همچنین زمان این تغییر را به تعویق بیندازید.

آیا تعویض ونیر کامپوزیت قدیمی دندان خطرناک است؟

خیر مادامی که برای برداشتن و تعویض ونیر کامپوزیت دندان از ابزارها و تکنیک صحیح استفاده شود، هیچ خطری متوجه بیمار نخواهد بود. متخصص دندانپزشک پیش از برداشتن کامپوزیت ونیربه کلیه نکات محافظتی توجه می کند و مانع از بروز آسیب به دندان می شود.

برای رفع تاثیر سیگار بر روی کامپوزیت چه باید کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از تاثیر سیگار بر روی کامپوزیت دندان، ترک کامل سیگار است.

چه مدت بعد از نصب کامپوزیت دندان نباید قلیان و سیگار کشید؟

همانطور که گفته شد ونیر کامپوزیت خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد و استعمال سیگار و قلیان به شدت باعث تغییر رنگ آن می شود. خاصیت رنگ پذیری کامپوزیت دندان در روز های اول بیشتر است. بنابراین برای به تاخیر انداختن تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت دندان و استفاده طولانی تر از آن، حداقل 48 بعد از درمان کامپوزیت ونیر از کشیدن قلیان اجتناب کنید.

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توانم غذا بخورم؟

با توجه به اینکه بعد از کامپوزیت دندان دوره نقاهتی وجود ندارد می توانید بلافاصله بعد از جلسه درمانی غذاها و نوشیدنی های مناسب را مصرف کنید. خوردن و گاز زدن غذا ها بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان مانعی ندارد اما وارد آوردن فشار زیاد مستقیماً روی ونیر های کامپوزیت یا مصرف مواد غذایی بسیار سفت می تواند به آن ها آسیب وارد کند. در صورتی که متخصص دندانپزشک از داروی بی حسی برای شما استفاده کرده، بهتر است تا ۲۴ ساعت از جویدن شدید با کامپوزیت ونیر خود پرهیز کنید. چون طی این مدت میزان فشاری که به کامپوزیت ها وارد می شود را احساس نخواهید کرد. البته می توانید از دندان های آسیا برای خوردن غذا ها کمک بگیرید و بعد از رفع بی حسی می توانید خوردن غذاهای جامد را آغاز کنید. کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد چای، قهوه و شراب قرمز و نوشیدنی‌ ها و غذاهای رنگی دیگر می‌ تواند ونیرهای کامپوزیت شما را زرد کند. بنابراین بهتر است به مدت ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمانی از خوردن و نوشیدن این مواد غذایی خودداری کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *