جرمگیری دندان کامپوزیت شده

جرمگیری دندان کامپوزیت شده

آذر ۲, ۱۴۰۲ ۸:۱۳ ق٫ظ

جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان پروسه‌ ای است که به طور روتین به منظور برداشتن جرم اطراف دندان ها و زیر لثه انجام می‌ شود. پلاک میکروبی و جرم‌ دندان، عامل ایجاد کننده بیماری ‌های لثه هستند. به همین دلیل انجام مرتب جرمگیری دندان سبب پیشگیری و همچنین بهبود بیماری ‌های لثه و پریودنتال خواهد شد. در واقع بزرگترین هدف جرمگیری دندان حذف پلاک دندانی است.

پلاک دندانی یا پلاک باکتریایی دشمن شماره یک دندان‌ های شما است و اگر به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم با شکل‌ گیری پلاک و نهایتاً سخت شدن آن و تشکیل جرم، بیماری ‌ها و مشکلات زیادی برای ما پیش خواهند آمد. هدف اصلی جرمگیری دندان نیز از بین بردن این پلاک ‌ها و درمان مشکلات موجود و پیشگیری از عوارض آینده است.

آیا جرمگیری مینای دندان را از بین می برد؟

خیر، با قطعیت کامل خیر، جرمگیری یا با قلم های دستی و یا با دستگاه اولتراسونیک انجام می شود و هیچ کدام از این وسایل قادر نیستند حتی روی مینا خش ایجاد کنند.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و اصلاح جلو بودن فک پایین

مزایای جرمگیری دندان چیست؟

از بین بردن جرم‌ های دندانی فواید بسیار زیادی دارد. برخی از مهم‌ ترین فواید جرمگیری دندان عبارت اند از:

  • پیشگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد حفره های دندانی
  • پیشگیری از بیماری های لثه و پریودنتال
  • از بین بردن برخی از لکه های دندانی
  • کمک به رفع بوی بد دهان یا پیشگیری از آن
  • صرفه ‌جویی در هزینه های دندانپزشکی
  • زیباتر شدن طرح لبخند

پروسه جرمگیری چگونه انجام می ‌شود؟

پروسه جرمگیری دندان شامل حذف پلاک دندانی به ویژه باکتری های بی‌ هوازی و مخرب از سطح دندان و در زیر خط لثه است. این روش باید قبل از شروع عوارض و مشکلات ناشی از تشکیل و ماندگاری پلاک و بیماری‌های لثه (مانند از دست رفتن دندان و …) صورت بگیرد. دندانپزشکان برای انجام این پروسه از دو روش رایج و مرسوم کمک می‌ گیرند. هرچند که هر دو روش به منظور از بین بردن پلاک‌ ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد اما نحوه ی انجام آن ‌ها با هم تفاوت ‌های اساسی دارد.

جرم‌ گیری دندان با کمک ابزارهای دستی دندانپزشکی

انواع جرمگیری دندان 

جرم‌ گیری دندان با کمک ابزارهای دستی دندانپزشکی

در روش اول متخصص دندانپزشک با کمک ابزارهای فلزی مانند کورت (curette) یا اسکیلر (scaler) اقدام به برداشت جرم دندان از زیر لثه می ‌کند. به عبارتی برای دسترسی به فضای زیر خط لثه، متخصص دندانپزشک از این ابزارها استفاده می‌ کنند.

کلیک کنید: مهمترین علت لق شدن کامپوزیت دندان

جرمگیری دندان با کمک ابزارهای اولتراسونیک

جرمگیری دندان با کمک ابزارهای اولتراسونیک

در روش دوم نیز متخصص دندانپزشک از ابزارهای اولتراسونیک جهت برداشت پلاک و جرم‌ های تشکیل ‌شده در خط لثه و بالای آن کمک می ‌گیرد. دستگاه‌ های پیشرفته اولتراسونیک دارای یک نوک فلزی با خاصیت ایجاد ارتعاش هستند که در نقش ویبراتور عمل می ‌کنند. همزمان با ایجاد ارتعاش آب با فشار نیز از دستگاه خارج می ‌شود که به بیرون راندن پلاک و جرم و ساختاری های آسیب ‌دیده و بیمار زیر خط لثه نیز کمک می ‌کند.

عوارض جرمگیری دندان چیست؟

متاسفانه در خصوص جرمگیری دندان باورهای اشتباه زیادی وجود دارد که همین باورهای نادرست موجب بی اعتمادی افراد نسبت به این درمان شده است. حقیقت آن است که ما در واقع چیزی به اسم عوارض جرمگیری دندان نداریم و این درمان کاملاً ایمن و بی خطر است.

علت حساسیت دندان ها بعد از انجام جرمگیری چیست؟

در واقع در افرادی که به علت وجود پلاک میکروبی و جرم های دندانی مشکلات لثه ای دارند، پوشش روی ریشه دندان که سمان نامیده می شود بیمار می گردد. در جرمگیری این سمان بیمار برداشته شده و سطح عاج ریشه به محیط دهان باز می شود.

کلیک کنید: لمینیت دندان: راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینت

به این دلیل که عاج عصب دارد، دندان ها به سرما و گرما حساس می شوند. اما سمان پوشاننده ریشه دندان بر عکس مینا که روی تاج دندان ها را می پوشاند قابلیت ترمیم و بازسازی دارد و پس از یک تا دو هفته سمان مجددا بازسازی شده و حساسیت به طور کامل از بین می رود.

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندان ‌ها می‌ شود؟

آیا جرمگیری باعث سفید شدن دندان ‌ها می‌ شود؟

هر چند که این پروسه به خودی خود منجر به سفید شدن کامل دندان‌ ها نمی ‌شود اما انجام دادن  آن می ‌تواند به سفید شدن دندان ‌ها کمک کند. زیرا رنگدانه‌ های خارجی روی سطح دندان‌ ها که سبب بد رنگ شدن دندان‌ ها می ‌شود را از بین می ‌برد. انجام یک پروسه بروساژ که شامل تمیز کردن حرفه ‌ای سطوح دندان‌ ها در مطب تخصصی دندانپزشکی می ‌باشد، می ‌تواند مکمل جرمگیری باشد. باید دقت شود جرمگیری رنگ اصلی دندان را تغییر نمی ‌دهد و برای روشن شدن رنگ دندان ‌ها باید از درمان بلیچینگ استفاده کرد.

آیا امکان جرمگیری کامپوزیت دندان وجود دارد؟

آیا امکان جرمگیری کامپوزیت دندان وجود دارد؟

امکان انجام جرمگیری دندان برای افرادی که ونیر کامپوزیت انجام داده ‌اند، وجود دارد. اما فقط دندان های کامپوزیت ونیر نشده می توانند جرمگیری شوند و سطح داخلی دندان های کامپوزیت ونیر شده و برای سطح رویی دندان های کامپوزیت ونیر شده از روش پالیش کامپوزیت ونیر استفاده می شود.

کلیک کنید: تخفیف جمعه سیاه: خدمات دندانپزشکی زیبایی، لمینیت، کامپوزیت و اصلاح طرح لبخند با 25% تخفیف

آیا ممکن است جرمگیری کامپوزیت دندان به کامپوزیت آسیب وارد کند؟

انجام این روند درمان توسط متخصص دندانپزشک انجام می شود و هیچگونه آسیبی به ونیر کامپوزیت شما وارد نخواهد کرد، بنابراین آنچه که باید به آن اهمیت دهید، بهداشت دهان و دندان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و رفع نگرانی ‌های خود در این باره می‌ توانید از یک جلسه مشاوره در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد بهره‌ مند شوید.

شاید این سؤال برایتان ایجاد شده باشد که اصلاً چه دلیلی برای جرمگیری بعد از ونیر کامپوزیت وجود دارد؟

همانطور که گفته شد معمولاً تمام افراد تجمع پلاک ‌های دندانی را در دهان خود تجربه می ‌کنند. باکتری‌ های دهان به کمک بزاق و پروتئین‌ های موجود در دهان شما، لایه‌ های ریزی را تشکیل می ‌دهند که تقریباً همواره در دهان وجود خواهند داشت. زمانی که غذا می ‌خورید، ذرات ریز، اسید ها و قند های غذا به این لایه ها می ‌چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می ‌کنند که به آن پلاک می‌ گویند.

باکتری‌ هایی که در این پلاک زندگی می‌ کنند، می‌ توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ‌ها به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی ‌تر کمک می‌ کند. اگر لثه ‌های سالمی دارید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می ‌گیرد و پلاک ‌ها را بیرون نگه می ‌دارد. با این حال، اگر بیماری لثه شروع به شکل گیری کند، این بافت شل می ‌شود.

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

لثه‌ های سالم فقط ۱ تا ۳ میلی متر زیر خط لثه به دندان می‌ چسبند. با بیماری لثه، پاکت عمیق در اطراف آن شکل می ‌گیرد که به مرور خطرات بسیار بیشتری را برایتان به همراه خواهد داشت. تمام مواردی که بیان شد، برای حفظ سلامت دهان و دندان شما است و تفاوتی ندارد که دندان‌ های طبیعی دارید و یا آن ها را کامپوزیت کرده‌ اید. ونیر کامپوزیت یک نوع درمان زیبایی محسوب می ‌شود و همانند دندان ‌های طبیعی به محافظت نیاز دارد.

علائم نیاز به جرمگیری دندان کامپوزیت شده

علائم نیاز به جرمگیری دندان کامپوزیت شده

به طور کلی شما باید حداقل هر 6 ماه تا 1سال برای چکاپ به مطب تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید. با این وجود برخی از علائمی که نیاز به جرمگیری را بیان می ‌کنند، در ادامه شرح داده ‌ایم:

خونریزی لثه

اگر هنگام استفاده از نخ دندان یا مسواک زدن متوجه شدید که لثه ‌هایتان خونریزی می‌ کنند، حتماً باید برای ویزیت به کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان نشانه بسیاری از مشکلات دندانی است. اما همچنین می ‌تواند نشانه بیماری لثه باشد که باید درمان شود. لازم به ذکر است که اگر به طور مرتب مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، پلاک و جرم روی دندان‌ هایتان جمع می ‌شوند. این مواد حاوی باکتری‌ ها و سمومی هستند که باعث بوی بد دهان می ‌گردند. با این وجود جرمگیری دندان از مؤثرترین روش‌ های درمانی برای این عارضه می باشد.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

حساسیت دندانی

بروز حساسیت ‌های دندانی نیز از دیگر نشانه ‌های در خطر بودن دندان ‌های شما است که باید برای بررسی آن ها اقدام کنید.

پالیش بعد از کامپوزیت

پالیش بعد از کامپوزیت

کامپوزیت‌ دندان به مرور زمان بر اثر مصرف مواد غذایی، نوشیدنی ‌ها و خوراکی ‌های رنگی و سیگار کشیدن دچار تغییر رنگ می ‌شود. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع جرم و باکتری بر روی آن  از دیگر عوامل تاثیرگذار است. با انجام پالیش بعد از کامپوزیت می‌ توان مجددا درخشندگی و سفیدی کامپوزیت ونیر‌ را برگرداند. برای درک بهتر این موضوع می ‌توان گفت که پالیش کامپوزیت به نوعی عملی مشابه با بروساژ و جرمگیری دندان است.

زمان مناسب پالیش دندان بعد از کامپوزیت

اولین باری که متخصص دندانپزشک کامپوزیت را پالیش می ‌کند، پس از اتمام درمان کامپوزیت ونیر و برای صاف و صیقلی کردن سطح و اصلاح شکل کلی آن است. اما ونیر کامپوزیت پس از آن نیز نیاز به پالیش پیدا می ‌کند. بسته به جنس کامپوزیت‌ استفاده شده، معمولاً پس از گذشت 6ماه الی 1 سال کامپوزیت کدر شده و درخشندگی اولیه اش کمتر می ‌شود.

کلیک کنید: ترمیم و بازسازی دندان های پوسیده

بیمار باید برای برگرداندن مجدد سفیدی و زیبایی آن ها به مطب دندانپزشکی مراجعه کند تا متخصص دندانپزشک پالیش کامپوزیت دندان را انجام دهد و مجددا کامپوزیت زیبا و براق شود. البته با در نظر گرفتن توجه بیماران به مراقبت از کامپوزیت‌ های خود، این مدت زمان می ‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

اهمیت پالیش کامپوزیت دندان

با انجام پالیش کامپوزیت دندان، سطوح صاف و براقی ایجاد خواهند شد که از لحاظ زیبایی و سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردارند. انجام صحیح پالیش کامپوزیت اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت عدم انجام این اقدام به صورت صحیح ممکن است با مواردی همچون سوزش لثه، سایش و پوسیدگی مکرر و تجمع پلاک در دندان های خود مواجه شوید.

خمیر پالیش کامپوزیت باید چه ویژگی ‌هایی داشته باشد؟

این خمیر باید دارای ویژگی‌ های زیر باشد:

  • هندلینگ ساده
  • ایجاد کردن سطح شفاف و صاف
  • دارای ویسکوزیته متوسط
  • قابل استفاده برای پالیش پرسلن و دیگر مواد ترمیمی

تاثیر سیگار بر کامپوزیت

تاثیر سیگار بر کامپوزیت

مصرف انواع دخانیات در هر صورت، چه کامپوزیت یا سایر ترمیم‌ ها بر روی دندان‌ ها چه نصب شده باشند و چه نباشند، نه تنها به خود دندان ‌ها، بلکه به هر نوع ترمیمی، آسیب می‌ رسانند. در واقع باید بدانید که مواد ترمیمی محافظتی را برای دندان ‌ها به وجود نمی ‌آورند.

کلیک کنید: دلایل بروز خروپف در زنان

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است؟

اینکه میزان تغییر رنگ کامپوزیت چقدر است، به نحوه کار متخصص دندانپزشک و مراقبت ‌های بیمار بعد از این درمان زیبایی بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی ‌ها و غذا های رنگی مصرف کنید، سیگار بکشید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، زود تر و با شدت بیشتری با تغییر رنگ کامپوزیت و زرد شدن کامپوزیت‌ های دندان خود رو به ‌رو می ‌شوید. با رعایت توصیه ‌های بیان شده توسط متخصص دندانپزشک و مراجعه به مطب دندانپزشکی می ‌توانید شدت تغییر رنگ کامپوزیت را کاهش دهید و همچنین زمان این تغییر را به تعویق بیندازید.

هزینه جرم گیری دندان 1402

هزینه جرم گیری دندان 1402

هزینه جرم گیری دندان با در نظر گرفتن شرایطی از جمله میزان جرم و پلاک دندانی، وضعیت بافت لثه، تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان (در مواردی که جرم و پلاک دندانی بیش از حد باشند جرمگیری دندان در 2 مرحله انجام می شود. )، روش و نوع درمان انجام می ‌گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق چت واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

کامپوزیت دندان خراب

از آنجا که رزین کامپوزیت از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان‌ های ما است، مواد ترمیمی و پرکننده ساخته شده از آن نیز به راحتی با دندان‌ ها هماهنگ می ‌شوند و به دندان ترمیم شده، ظاهری طبیعی می ‌دهند.

کلیک کنید: بهترین روش های ترمیم دندان پوسیده جلو

مواد پر کننده کامپوزیتی همچنین به عنوان پر کننده‌ های سفید یا پر کننده ‌های همرنگ دندان شناخته می ‌شوند. کسانی که مایل هستند همواره دندان‌ هایشان ظاهری طبیعی داشته باشد معمولا از پر کردن دندان با کامپوزیت استقبال بیشتری می‌ کنند.

سوالات متداول

برای رفع تاثیر سیگار بر روی کامپوزیت چه باید کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از تاثیر سیگار بر کامپوزیت دندان، ترک کامل سیگار است.

کامپوزیت ونیر از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

خیر.  با انجام کامپوزیت ونیر لایه ای نازک روی دندان ها قرار می گیرد و همچون دیگر دندان ها اگر نکات بهداشتی رعایت نشود دندان ها دچار پوسیدگی می شوند.

آیا کامپوزیت دندان موجب بد بو بودن دهان می شود؟

کامپوزیت دندان مانند دندان های طبیعی به مراقبت و نگهداری بسیاری احتیاج دارد . در حالی که در طول روز سه بار مسواک زده شود و از نخ دندان یا واترجت دندانی استفاده شود به هیچ عنوان دهان بوی بدی  نخواهد گرفت.

حساسیت دندان بعد از جرمگیری چقدر طول می کشد؟

برخی افراد ممکن است حساسیت لثه و دندان را بعد از جرمگیری دندان تجربه کنند که چندان مساله جدی و خطرناکی نیست. برای مدیریت این مساله تنها کافیست که از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید تا حساسیت کاهش یافته و از بین برود. تجربه حساسیت 24 تا 48 ساعت بعد از انجام پروسه طبیعی است.

چگونه بهترین رنگ کامپوزیت را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت باید به یک سری نکات و فاکتورها توجه داشت تا رنگ انتخاب شده، بیشترین تناسب را با ظاهر فرد داشته باشد و زیبایی بیشتری به او ببخشد. لازم به ذکر است که متخصص دندانپزشک در انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت به بیمار کمک کرده و با بیان انواع تاثیرات رنگ‌ ها بر یکدیگر، بهترین گزینه را به بیمار پیشنهاد می‌ دهد. از جمله عواملی که در هنگام انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید به آن توجه داشت عبارت ‌اند از:

رنگ پوست

رنگ چشم

جنسیت و…

نظر متخصص دندانپزشک به بیمار این امکان را می‌ دهد تا بهترین رنگ کامپوزیت را برای دندان‌ های خود انتخاب کند. بنابراین در این میان توجه به نظر متخصص دندانپزشک بهترین راه برای به دست آوردن لبخندی زیبا خواهد بود و نباید از آن غفلت کرد.

چرا کامپوزیت دندان به پالیش احتیاج پیدا می ‌کند؟

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که درمان کامپوزیت ونیر انجام داده اید، ممکن است نگران تغییر رنگ کامپوزیت یا لک شدن کامپوزیت ونیر دندان هایتان باشید. نگرانی شما در این باره بی ‌مورد نیست. بسیاری از افراد پس از مدتی مجبورند برای حفظ زیبایی کامپوزیت دندان‌ هایشان پالیش کامپوزیت دندان را انجام دهند. عوامل مختلفی می ‌تواند باعث آسیب دیدن دندان‌ های کامپوزیت شده شود، بنابراین همیشه مشکل از نحوه ی مراقبت شما از دندان ‌هایتان نیست.

برای مثال استفاده از برخی خمیردندان‌ های نامرغوب و یا مسواک ‌های نامناسب می ‌تواند باعث خراشیدگی کامپوزیت شود. استفاده از دهان ‌شویه ‌هایی که در ترکیبات آن‌ ها الکل وجود دارد و یا پالیش غیراصولی از دیگر دلایل آسیب دیدن کامپوزیت دندان به شمار می ‌روند. به همین دلیل افرادی که کامپوزیت ونیر دارند باید به صورت دوره ‌ای برای پالیش کامپوزیت دندان به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنند.

پالیش کامپوزیت تا چه اندازه به بهبود رنگ آن کمک می ‌کند؟

تفاوت رنگ در قبل و بعد پالیش کامپوزیت و سفید، درخشان ‌تر شدن آن می باشد. البته این بهبود رنگ به شدت تغییر رنگ و همچنین علتی که باعث بد رنگی‌ شده است، بستگی دارد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *