صفر تا صد کورتاژ لثه

صفر تا صد کورتاژ لثه

آذر ۶, ۱۴۰۲ ۳:۴۶ ب٫ظ

کورتاژ لثه چیست؟

متخصص دندانپزشک برای درمان پاکت پریودنتال که بر اثر تجمع جرم زیر بافت لثه به وجود آمده و به لثه آسیب رسانده است، از روش کورتاژ لثه استفاده می‌ کند. در واقع با ابزار مخصوص، جرم و بافت لثه آسیب دیده را خارج کرده و اجازه می‌ دهد تا بافت جدید به دیواره دندان متصل شود.

انواع کورتاژ لثه

معمولا کورتاژ لثه به دو صورت قابل انجام است که در زیر به آن ها اشاره شده است:

کورتاژ لثه ‌ای

زمانی که پاکت پریودنتال خیلی عمیق نباشد، متخصص دندانپزشک می ‌تواند با استفاده از کورت، بافت ملتهب دیواره لثه را برداشته و به بهبود وضعیت لثه کمک کند. معمولا در این روش، دیواره حاوی میکروب و عفونت خارج می‌ شود.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و اصلاح جلو بودن فک پایین

کورتاژ زیر لثه ‌ای

زمانی که پاکت پریودنتال عمیق ‌تر باشد، متخصص دندانپزشک باید با کورت، قسمت‌ های بیشتری را بردارد. در این روش، بافت نزدیک به انتهای ریشه دندان برداشته می‌ شود. حتی در خیلی از مواقع، اتصال بافت همبند با استخوان نیز قطع می ‌شود.

علت نیاز به انجام کورتاژ لثه

به چه دلایلی نیاز به انجام کورتاژ لثه داریم؟

علت نیاز به انجام کورتاژ لثه

دلایل زیادی وجود دارند که می ‌توانند سبب نیاز بیمار به انجام کورتاژ لثه شوند. در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

حساسیت و درد در ناحیه لثه و یا دندان

گاهی اوقات ممکن است بیمار در قسمتی از بافت لثه یا دندان احساس درد و حساسیت کند.

کلیک کنید: مهمترین علت لق شدن کامپوزیت دندان

بوی بد دهان

در صورتی که جرم دندان در زیر بافت لثه تجمع پیدا کنند، می‌ توانند سبب بروز بوی بد دهان نیز شوند. برای درمان این مشکل، باید پاکت پریودنتال را درمان کرد تا بار میکروبی این ناحیه کاهش پیدا کند. کورتاژ لثه یکی از موثرترین روش‌ های درمان این عارضه است.

تحلیل استخوان

در صورتی که جرم در زیر بافت لثه باقی بماند، علاوه بر ایجاد پاکت، سبب تحلیل استخوان نیز می‌ شود. برای اینکه تحلیل استخوان متوقف شود، باید از کورتاژ لثه کمک گرفته شود.

لق شدن دندان‌ ها

در صورتی که تحلیل لثه و عمق پاکت خیلی زیاد باشند، احتمال لق شدن دندان وجود دارد. با این روش این عارضه برطرف خواهد شد.

کورتاژ لثه چگونه انجام می ‌شود؟

کورتاژ لثه چگونه انجام می ‌شود؟

خیلی از بیماران با توجه به عدم شناخت درست از نحوه ی انجام کورتاژ لثه، ممکن است نسبت به انجام آن تردید داشته باشند. در ادامه مراحل درمان به طور کامل شرح داده شده است تا شما عزیزان بدون استرس برای این درمان اقدام کنید:

کلیک کنید: لمینیت دندان: راهنمای جامع زیبایی دندان با لمینت

  • در ابتدا باید برای معاینه کامل بافت لثه به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. در این مرحله، متخصص دندانپزشک با بررسی میزان التهاب و جرم لثه، روش درمان را تعیین می ‌کند.
  • در ادامه جرم گیری دندان‌ ها و بافت لثه را انجام می شود.
  • سپس با استفاده از ابزار مخصوص، قسمتی از بافت لثه که دچار عفونت شده برداشته می شود. با این کار، قسمت آسیب دیده خارج شده و بافت جدید جایگزین آن خواهد شد.

مزایای کورتاژ لثه

کورتاژ لثه یکسری مزایایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • علی رغم اینکه کورتاژ لثه یک درمان نسبتا تهاجمی به شمار می ‌‌رود، اما نسبت به سایر درمان های جراحی، بسیار آسان‌ تر است.
  • این درمان معمولا در زمان خیلی کمتری نسبت به سایر درمان ‌ها انجام می‌ شود.
  • علاوه بر این نیز، به زمان کمتری برای بهبودی نیاز دارد.
  • درد و خونریزی حین و بعد از کورتاژ لثه بسیار اندک است. به همین دلیل، بیمار هیچ استرسی حین و بعد از درمان نخواهد داشت.
  • معمولا میزان موفقیت این درمان بالا است.
  • کورتاژ لثه می‌ تواند با توقف و درمان بیماری پریودنتال، از بروز مشکلات جدی ‌تر پیشگیری کند.

کلیک کنید: 20 موردی که باعث خرابی دندان ها می شود

مدت زمان بهبودی پس از کورتاژ لثه

به طور معمول دوره نقاهت بعد از کورتاژ لثه طولانی نیست. در صورتی که بیمار نکات مراقبتی بعد از کورتاژ لثه را به درستی رعایت کند، پس از حدود ۲ تا ۷ روز، بهبودی کامل لثه حاصل می ‌شود. گاهی ممکن است این زمان تا ۲ هفته نیز به طول بیانجامد.

مراقبت بعد از کورتاژ لثه

مراقبت بعد از کورتاژ لثه

مراقبت تا ۲۴ پس از جراحی  لثه

بعد از جراحی لثه از موارد زیر برای حداقل ٢۴ ساعت پرهیز کنید:

  • استعمال دخانیات
  • استفاده از نی برای نوشیدن
  • نوشیدن الکل
  • خوردن غذا ها نوشیدنی های داغ
  • تخلیه شدید محتویات دهان یا بینی (تف کردن شدید و …)
  • در روز جراحی سوپ ولرم، نوشیدنی های سرد و بستنی میل کنید.

مدیریت ناراحتی و درد بعد از کورتاژ لثه

معمولاً بعد از کورتاژ لثه احساس ناراحتی، تورم و خونریزی لثه خفیف خواهید داشت. پریودنتیست شما ممکن است مسکن های بدون نسخه را برای کاهش و مدیریت درد به شما توصیه کند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک ها را برای مدیریت هر گونه ناراحتی یا جلوگیری از عفونت نیز تجویز می کند. استفاده از کمپرس یخ در قسمت بیرونی دهان نیز می تواند به کاهش تورم کمک کند.

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کورتاژ لثه

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. متخصص لثه قطعا شما را راهنمایی می کند که چگونه به آرامی دندان ها و لثه های خود را بدون ایجاد آسیب یا اختلال در محل جراحی تمیز کنید. ایشان همچنین ممکن است استفاده از دهانشویه مخصوص یا یک مسواک نرم را برای اطمینان از مراقبت ملایم از دهان و دندان توصیه کنند.

ویزیت های بعدی

شرکت در ویزیت های بعدی با متخصص دندانپزشک جهت نظارت بر پیشرفت بهبودی و اطمینان از دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است. این ویزیت به متخصص دندانپزشک شما اجازه می دهد تا بهبودی شما را ارزیابی کند، هرگونه نگرانی را برطرف کند و راهنمایی های بیشتری برای حفظ سلامت طولانی مدت لثه به شما ارائه دهد.

هزینه کورتاژ لثه

هزینه کورتاژ لثه

هزینه کورتاژ لثه بسته به یکسری عوامل ممکن است متغیر باشد. معمولا متخصص دندانپزشک با معاینه بیمار و با توجه به شدت بیماری پریودنتال، هزینه کورتاژ لثه را تعیین می‌ کند. برای اینکه از هزینه کورتاژ لثه مطلع شوید، بهتر است از طریق چت واتس اپ و یا تماس تلفنی با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

کلیک کنید: صفر تا صد اصلاح طرح لبخند با روش های مختلف

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه که به عنوان جراحی پریودنتال نیز شناخته می شود، یک روش تخصصی دندانپزشکی است که شامل برداشتن بافت لثه از یک ناحیه از دهان (یا یک منبع اهدا کننده) و پیوند آن به ناحیه دیگری است که در آن تحلیل لثه رخ داده باشد. تحلیل رفتن لثه می تواند در اثر عواملی مانند بیماری پریودنتال، مسواک زدن تهاجمی، ناهماهنگی دندان ها و یا ضربه ایجاد شود.

هدف از انجام پیوند لثه چیست؟

پیوند لثه به طور کلی به دلایل زیر انجام می شود:

  • بازیابی بافت لثه ای که عقب نشینی کرده است و یا دچار تحلیل شده باشد. در چنین وضعیتی ریشه های دندان در معرض دید قرار می گیرند و با عمل پیوند لثه، می توان از تحلیل رفتن بیشتر لثه و عوارض مرتبط با آن (مانند حساسیت دندان و پوسیدگی ریشه) جلوگیری کرد.
  • ایجاد یک خط لثه متعادل تر و زیبا تر (اصلاح طرح لبخند)
  • بهبود سلامت لثه و کاهش خطر بیماری پریودنتال.

انواع عمل جراحی پیوند لثه

انواع عمل جراحی پیوند لثه

پیوند بافت همبند (Connective Tissue Graft)

این  روش درمانی برای پوشاندن ریشه دندان‌ های در معرض و جهت درمان تحلیل لثه استفاده می ‌شود. پیوند بافت همبند شامل تکنیک‌ های ظریف و پیچیده میکروسکوپی برای آماده کردن هر دو بخش دهنده و گیرنده بافت و یک جراحی ترمیمی است. پیوند لثه نیاز به مهارت، هنر و مراقبت دقیق دارد.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود؟

پیوند آزاد لثه (Free Gingival Graft)

در این روش درمانی یک لایه خیلی نازک از پوست ناحیه کام یا نواحی دیگر که بافت مشابه با لثه دارند، گرفته می ‌شود. لثه پیوندی از بخش دهنده گرفته شده و شکل داده می‌ شود و سپس برای ایجاد بافت لثه جدید در بخش گیرنده پیوند داده می‌ شود. هر دو ناحیه دهنده و گیرنده بدون هیچ مشکلی بهبود می ‌یابند.

پیوند پدیکل (Pedicle Graft)

در این روش درمانی به جای استفاده از بافت کام، از بافت لثه مجاور ناحیه تحلیل رفته استفاده می شود. پیوند تا حدی برش داده می شود و روی ریشه در معرض دید کشیده می شود و نتیجه ای طبیعی ایجاد می کند.

چه مدت بعد از جراحی لثه بیمار باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کند؟

بسته به میزان شدت جراحی، متخصص دندانپزشک پیشنهاد می ‌کند 1 الی 2 هفته پس از جراحی لثه، مجدد ویزیت شوید تا روند بهبودی بررسی شود در این جلسه اگر همه چیز قابل قبول باشد، در صورت وجود بخیه‌ آن ها کشیده می ‌شوند. پس از آن لثه ها به سوی بهبودی رفته و کاملا ترمیم می ‌شوند.

کلیک کنید: خدمات دندانپزشکی زیبایی: 5 روش مفید زیبایی دندان

هزینه جراحی لثه 1402

هزینه جراحی لثه 1402

هزینه پیوند لثه با توجه به شرایط هر بیمار متفاوت بوده و قیمت ثابتی ندارد. متخصص دندانپزشک متخصص با بررسی و معاینه وضعیت دهان و دندان بیمار، هزینه پیوند لثه را برای او مشخص می کند، به طور کلی هزینه پیوند لثه به برخی عوامل بستگی داشته که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • روش درمانی
  • تخصص و مهارت دندانپزشک
  • مواد و متریال مصرفی و…

پیوره لثه چیست؟

پیوره لثه چیست؟

پیوره لثه، پریودنتیت یا پیرادندان‌آماس، این بیماری عفونتی است در ناحیه لثه ‌ها و سایر نسوج نگه ‌دارنده دندان از پای دندان‌ ها خونابه می ‌آید و دهان بد بو و عفونی می ‌شود. شیوع پیوره لثه که نوع جدی ‌تری از بیماری های لثه است با افزایش سن بیشتر می‌ شود. نزدیک به ۵۰ درصد بالغین بالای ۴۵ سال به نوعی به این بیماری مبتلا هستند. پیوره لثه می ‌تواند به لق شدن و حتی افتادن دندان‌ ها منجر شود.

کلیک کنید: مقايسه لمينيت، كامپوزيت و بليچينگ ( زيبايي، رنگ پذيري، استحكام)

مهم‌ ترین علامت پیوره لثه

ورم لثه‌ که باعث می‌ شود لثه‌ به راحتی دچار خونریزی شود، به ویژه موقع مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن. سایر علایم و نشانه‌ های آن نیز عبارت اند از: بوی بد دهان، حساس شدن لثه‌ ها، تجمع چرک در زیر خط لثه، چین و چروک خوردن لثه در فاصله ‌ای دورتر از دندان، لق شدن دندان و تغییراتی در نحوه استقرار دندان.

علت پیوره لثه

علت پیوره لثه مانند پوسیدگی دندان، پلاک ‌های دندانی است. وقتی پلاک های دندانی در خط لثه تجمع پیدا می ‌کنند باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می ‌شود به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه می ‌گویند. اگر این پلاک‌ ها هر روز با مسواک یا نخ دندان از بین نروند به مرور سفت ‌تر شده و ماده‌ ای غیرقابل برداشت ایجاد می‌ کنند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری لثه مزمن خواهد شد.

با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ ها جدا می‌ شود و حفره ‌هایی ایجاد می‌ شود که در آنجا این باکتری ها تجمع پیدا می ‌کنند. با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند تحلیل استخوان اطراف دندان ها شروع می شود. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می ‌گویند. در نهایت، باکتری های موجود بافت و استخوان نگه‌ دارنده دندان را تخریب می‌ کنند. در صورت عدم درمان پیوره لثه این بیماری تا لق شدن و افتادن دندان ادامه می ‌یابد.

کلیک کنید: دلایل بروز خروپف در زنان

سوالات متداول

آیا جایگزینی برای پیوند لثه جهت درمان تحلیل وجود دارد؟

در برخی موارد، جایگزین هایی مانند استفاده از مشتقات ماتریکس مینا یا بازسازی بافت هدایت شده ممکن است توصیه شود. با این حال، مناسب بودن این جایگزین ها به موارد خاص بستگی دارند و باید با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بسته به نوع روش جراحی لثه، طیف وسیعی از موارد ممکن است رخ دهد. بیشتر عمل های جراحی لثه حدود 1 ساعت طول می کشند. جراحی لثه فقط شامل استفاده از بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه است. تزریق داروی بی حسی می تواند در ابتدا کمی ناراحت کننده باشد. اما به طور کامل باعث بی حس شدن بافت لثه می شود و در طول جراحی لثه، بیمار دردی احساس نمی کند.

آیا می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

از آنجا که بیماری لثه در اثر رشد بیش از حد باکتری ها ، پلاک ها و ایجاد تارتار ایجاد می شود ، داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب معمولاً در جلوگیری و معکوس کردن این بیماری مؤثر است. در بیشتر موارد، با مراقبت منظم از دهان و دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در طول روز به جلوگیری از بروز بیماری های لثه و کاهش هزینه جراحی لثه منجر می شود.

در صورت عدم درمان بیماری لثه چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم درمان بیماری لثه، ممکن است در آینده به انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت مبتلا شوید. مادرانی که از این بیماری رنج می برند ممکن است فرزندی به دنیا بیاورند که وزن کمی دارند.

حتی ممکن است زایمان زودرس را به نیز تجربه کنند. بیماری لثه همچنین می تواند به یک وضعیت بهداشتی جدی تبدیل شود که روی دندان ها ، لثه ها و استخوان فک تأثیر می گذارد و منجر به عفونت و مرگ استخوان و بافت آن شود. این بیماری ممکن است نیاز به جراحی لثه به صورت گسترده برای ترمیم و درمان داشته باشد.

عوامل موثر در بروز بیماری ‌های پریودنتال چیست؟

بیماری ‌های پریودنتال در اثر تجمع باکتری ‌های مضر در دور خط لثه ایجاد می ‌شوند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان بیماری پریودنتال ایجاد می ‌شود. برخی از عوامل موثر در ایجاد بیماری ‌های پریودنتال عبارت اند از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • قرارگیری در شرایط نا مطلوب محیطی
  • نبودن نقاط تماس مناسب بین دندان‌ های ترمیم شده و باقی‌ ماندن مواد غذایی در این فواصل
  • کمبود ویتامین ‌ها به خصوص ویتامین C
  • رژیم غذایی سرشار از مواد قندی
  • مصرف سیگار و نوشیدنی‌ های الکلی
  • بهداشت نا مناسب دهان و دندان

وستیبولوپلاستی چیست؟

وستیبولوپلاستی یک روش جراحی است که برای افزایش عمق وستیبول یا فضای بین لب، گونه و لثه، انجام می ‌شود. این روش معمولاً برای بیمارانی انجام می‌ شود که در اثر بیماری‌ های پریودنتال، بی دندانی و یا آسیب‌ های تروماتیک، بخشی از بافت لثه خود را از دست داده ‌اند. به کمک وستیبولوپلاستی بافت های نا مناسب حذف می شوند و فرم مناسب برای نگهداری دندان مصنوعی و یا اوردنچر ایجاد می شود.

چه زمانی به پیوند بافت نرم در لثه نیاز است ؟

این نوع از جراحی لثه زمانی توصیه می گردد که ریشه های دندان در معرض دید قرار گیرند. قرار گرفتن ریشه دندان در معرض دید، موجب می شود که دندان ها مستعد انواع آلودگی و عفونت ها و همچنین ساییدگی و حساسیت گردند. علاوه بر نکات بهداشتی و درمانی، لبخند و زیبایی فرد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین در زمانی که تحلیل لثه شدت نیافته است بهترین زمان برای انجام پیوند لثه است.

عمل کانتورینگ لثه چیست؟

یکی از انواع عمل جراحی زیبایی لثه، عمل کانتورینگ لثه است که تحت عنوان جراحی لیفت لثه شناخته می شود. این عمل صرفا برای زیبایی لثه افرادی انجام داده می شود که لثه آن ها سالم است ولی از نظر ظاهری و اندازه لثه های خود رضایت ندارند.

جراح یا متخصص دندانپزشک با کمک لیزر و یا چاقوی جراحی، شکل لثه ها را به گونه ای تغییر می دهد تا دندان ها بلند تر به نظر برسند و خط لثه نیز یکدست و هماهنگ شود. خیلی از افراد کانتورینگ لثه یا جراحی لیفت لثه را برای اصلاح طرح لبخند خود انجام می دهند و در نهایت نتیجه خوبی از این عمل دریافت می کنند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *