روش ‌های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لمینیت دندان

روش ‌های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لمینیت دندان

بهمن ۱۵, ۱۴۰۲ ۴:۰۲ ب٫ظ

یکی از مهم‌ ترین المان ‌های زیبایی داشتن یک لبخند زیبا و طرح لبخندی شکیل است. دندان‌ های یک دست و زیبا می ‌توانند جذابیت و زیبایی شما را تضمین نمایند. برای داشتن دندان‌ های سالم و زیبا می ‌توانید از خدمات دندانپزشکی زیبایی بهره مند شوید و با توجه به نیاز دندان‌ ها نسبت به این مساله تصمیم گیری ‌های لازم را انجام دهید. دندان‌ های زیبا نشانه‌ زیبایی و جذابیت شماست، تا به حال به ظاهر خود بدون دندان توجه کرده ‌اید، هیچ زیبایی بدون دندان‌ های مرتب و یکدست جذاب نیست.

امروزه درمان ‌های زیبایی دندان بخش وسیعی از خدمات دندانپزشکی زیبایی را ارائه می‌ نماید، روکش ‌ها، لمینیت های سرامیکی، کامپوزیت ونیر و ایمپلنت ‌های دندانی بخش بسیار کوچکی از خدمات ویژه‌ یک دندانپزشکی زیبایی می‌ باشند. به کمک درمان‌ های زیبایی دندان می ‌توانید مشکلات ظاهری دندان ها و البته درمانی را رفع و از یک چهره جذاب و دلنشین لذت ببرید.

لمینت دندان

لمینت دندان

لیمنیت های سرامیکی یک لایه بسیار نازک هستند که با توجه به رنگ دندان بیمار و یا خواسته بیمار طراحی و ساخته می شوند. این لایه های سرامیکی به قسمت جلویی دندان متصل می شوند و باعث می شوند که رنگ دندان ها، ظاهر و اندازه آن ها تغییر پیدا کنند. شما می تواند طول دندان های خود را به کمک لمینیت های سرامیکی تغییر دهید.

زمانی که از لمینیت های سرامیکی استفاده می کنید، متخصص دندانپزشک شما کم ترین حجم از تهاجم را در روش درمانی خود مورد استفاده قرار می دهد در نتیجه برای شروع کار تنها نیاز به یک آماده سازی سطحی است. در نظر داشته باشید که تجربه متخصص دندانپزشک شما در موفقیت درمان لمینیت دندانی شما بسیار حائز اهمیت است. در رابطه با استفاده از لمینیت های دندانی اجازه دهید تا متخصص دندانپزشک شما تصمیم نهایی را اتخاذ کند چرا که ممکن است دندان های شما بنا بر دلایل مختلف آماده استفاده از این روش نباشند. شکل ظاهری لمینیت های سرامیکی همان چیزی است که شما می خواهید و این یک انتخاب کورکورانه نخواهد بود.

درواقع با کمک لمینیت دیجیتال دندان، دندانپزشکان حرفه ای با استفاده از سیستم های کامپیوتری می توانند طرح لبخند شما را به صورت دیجیتالی ایجاد کنند. در این حالت شما این فرصت را خواهید داشت که در رابطه با رنگ و شکل ظاهری لمینیت های سرامیکی خود نظر دهید تا بتوانید آن ها را در نهایت مطابق با سلیقه شخصی خود در اختیار داشته باشید.

از طرفی  لمینیت‌ ها عموماً طبیعی بوده و در برابر تغییر رنگ و آسیب ‌های مختلف مقاومت بالایی دارند و به همین جهت گزینه ‌ای مناسب برای زیبایی لبخند شما هستند. مازاد بر این لمینیت ‌ها می‌ توانند دندان‌ هایی که کج شده یا زاویه ‌شان تغییر کرده باشد را هم اصلاح نمایند. در این حالت متخصص دندانپزشک با ساخت یک لمینیت متناسب با زاویه اصلی می‌ تواند این موضوع را بر طرف نماید. رفع مشکل ساییدگی دندان، بدرنگی دندان، پریدگی لبه، آسیب دیدگی و… از دیگر مواردی است که می‌ توان به وسیله لمینت دندان آن را بر طرف کرد.

لمینیت سرامیکی دندان چه کاربرد هایی دارد؟

این روش از درمان ‌های زیبایی دندان می ‌تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

مزایای لمینیت های سرامیکی لمینیت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

مزایای لمینیت های سرامیکی

لمینیت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

از مزایا و فواید لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

لمینت دندان به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است. پرسلن ونیر در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد. متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ زود هنگام مقاوم می ‌کند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی ‌دهند.

متریال به کار رفته در آن به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می‌ تواند نور را بازتاب دهد و شفافیت خوبی داشته باشد و مشابه با دندان‌ های طبیعی می‌ باشد. نصب پرسلن ونیر بر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌ تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

در چه صورت لمینیت دندان جایگزین خوبی برای ارتودنسی دندان است؟

ارتودنسی دندان شاخه ‌ای از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی‌ ها و عدم تراز فکین و دندان‌ ها می ‌پردازد. این شاخه قادر است تقریبا اغلب مشکلاتی که باعث کج و نا صاف شدن دندان ‌ها می ‌شود را برطرف کند. بستن فاصله بین دندان ها و یا صاف کردن دندان‌ های کج، دو مشکل رایج ارتودنسی هستند که با کمک یک متخصص ارتودنسی برطرف می ‌شوند.

با این حال، اگر فاصله بین دندان ها کم باشد و دندان ‌ها به صورت جزئی کج باشند می‌ توان به جای ارتودنسی، اقدام به نصب لمینت دندان کرد. از همین رو به لمینت دندان ارتودنسی سریع هم گفته می‌ شود. زیرا با صرف حداقل زمان و هزینه کمتر، زیبایی را به لبخند افراد برمی‌ گرداند.

علت تغییر رنگ لمینیت دندان چیست؟

علت تغییر رنگ لمینیت دندان چیست؟

در ادامه تمام مواردی را که می ‌توانند منجر به تغییر رنگ لمینت شوند را با بیان توضیحات مختصری، عنوان کرده‌ ایم:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان شامل انجام کارهای بسیار ساده‌ ای مانند مسواک و نخ دندان کشیدن است که وقت زیادی نمی ‌گیرد. با این حال برخی از بیماران نسبت به انجام آن ها سهل انگاری می‌ کنند و عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی نمی ‌گیرند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تغییر رنگ لمینت بر اثر تجمع جرم و پلاک بر روی آن می‌ شود.

سیگار کشیدن

یکی از مواردی که دندانپزشکان پس از انجام این درمان بر رعایت کردن آن به بیماران تأکید می ‌کنند، عدم استعمال سیگار و سایر دخانیات است. زیرا این موارد بر روی رنگ دندان‌ ها تأثیر می گذارند و لمینیت که که لایه ای نازک می باشد تا حدودی رنگ دندان زیر خود را انعکاس می دهد و در صورت زرد شدن دندان های زیرین لمینت دندان نیز زرد به نظر می رسد.

مصرف برخی دارو ها

تتراسایکلین و برخی دارو های دیگر از جمله داروهایی هستند که رنگ دندان ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و لکه‌ های پر رنگی را بر روی آن ها ایجاد می‌ کنند. در برخی موارد شدت این لکه ‌ها و تغییر رنگ‌ های دندانی به قدری است که از زیر لایه نازک لمینیت نیز مشخص شده و باعث بد رنگ دیده شدن آن می ‌شود.

استفاده زیاد از فلوراید

استفاده بیش از حد و در دوز بالا از فلوراید به مرور زمان عوارضی مانند تغییر رنگ و تیره ‌تر شدن دندان ‌ها را به همراه خواهد داشت. تغییر رنگ و تیره شدن دندان ‌ها، رنگ لمینیت‌ های نصب شده بر روی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. پس چنانچه قصد استفاده از محصولات حاوی فلوراید را پس از انجام این درمان دارید، حتماً ابتدا با متخصص دندانپزشک خود درباره آن مشورت کنید.

عمر لمینت دندان

زمانی که طول عمر لمینت دندان رو به پایان است، لمینیت کدر شده و یا به راحتی دچار تغییر رنگ می ‌شود و لکه ‌ها را به خود جذب می ‌کند.

مسواک و خمیردندان نامناسب

گرچه لمینیت دارای استحکام بسیار خوبی است، اما استفاده از مسواک زبر می ‌تواند به مرور زمان خراش‌ هایی را بر روی آن ایجاد کند. با تجمع پلاک ‌های دندانی و یا جذب شدن رنگ‌ دانه ‌های غذا ها درون خراش ‌های ایجاد شده، پس از مدتی دچار تغییر رنگ می‌ شود و زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد.

سن بیمار

با افزایش سن، بافت‌ های لثه که به دندان ‌های طبیعی متصل می ‌باشند منقبض شده و دچار تحلیل می ‌گردند. در این صورت با کنار رفتن از اطراف دندان، سطح ریشه بیشتر نمایان می‌ شود. در این شرایط بیمار باید برای تعویض لمینیت خود به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه داشته باشد.

مشکلات ناشی از تغییر رنگ لمینت دندان

مشکلات ناشی از تغییر رنگ لمینت دندان

تغییر رنگ لمینت سرامیکی دندان عوارض زیر را به همراه خواهد داشت:

تعویض ونیر

لمینت های سرامیکی مورد استفاده برای اصلاح طرح لبخند به طور کلی ماندگاری بالایی دارند، اما هنگامی که در مدت زمانی کوتاه‌ تر از مدت زمان تعیین شده دچار آسیب دیدگی می ‌شوند، باید تعویض ونیر انجام شود زیرا چیزی به نام ترمیم لمینت دندان وجود ندارد.

ایجاد ظاهر نامطلوب

تغییر رنگ و لکه دار شدن لمینت‌ ها، زیبایی آن ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و ظاهر نامطلوبی را ایجاد می ‌کند.

نیاز به صرف هزینه‌ برای تعویض ونیر

تعویض ونیر پرسلن، نیازمند به پرداخت هزینه‌ های اولیه درمان را دارد.

ترمیم و برداشتن لمینت

ترمیم و برداشتن لمینت

لمینیت دندان لایه بسیار نازک با استحکام و مقاومت بالایی است که معمولاً به راحتی دچار آسیب دیدگی نمی ‌شود. اما چنانچه آسیب ببیند دیگر امکانی برای ترمیم لمینت دندان وجود ندارد. دندانپزشکان توصیه می ‌کنند هرچه سریع ‌تر آن را تعویض کنید.

بهترین راه ترمیم لمینت دندان

همانطور که گفته شد بهترین راه ترمیم لمینت دندان تعویض آن می باشد، نحوه تعویض ونیر کاملاً همانند نصب اولیه آن انجام می ‌شود. برای انجام این کار، مراحل برداشت لمینیت قدیمی، اسکن  و ارسال فایل اسکن به لابراتوار برای ساخت لمینیت، مجدداً انجام می ‌شود. در این حال نیز بیمار باید در حدود ۲ هفته منتظر بماند تا لمینیت ساخته شود. پس از آماده شدن لمینیت، در مراجعه بعدی به مطب تخصصی دندانپزشکی روی دندان ‌های بیمار نصب می‌ شود.

تاثیر رژیم غذایی بر لمینت دندان

تاثیر رژیم غذایی بر لمینت دندان

نحوه ساخت منحصر بفرد لمینت ‌ها موجب شده که ماندگاری خوبی داشته باشند. لمینت ‌‌های  سرامیکی نسبت به کامپوزیت ‌ها هزینه زیاد تری دارند، اما کم تر دچار تغییر رنگ و شکستگی‌ می‌ شوند. با رعایت نکات بهداشتی‌ توصیه شده توسط متخصص دندانپزشک می‌ توان لمینت ‌‌های سرامیکی را همچنان زیبا و تمیز نگه داشت و از آسیب دیدن آن‌ ها جلوگیری کرد.

رژیم غذایی صحیح بعد از انجام لمینیت های سرامیکی

  • پس از انجام لمینیت سرامیکی دندان، امکان حساسیت موقت به نوشیدنی های گرم و سرد وجود دارد. پس نگران نباشید چرا که این حساسیت در مدت کوتاهی رفع می شود.
  • حداقل دو بار در روز به صورت منظم مسواک و نخ دندان بزنید.
  • توصیه می کنیم از مصرف نوشیدنی و غذای رنگی، پرهیز کنید. این خوراکی ها مثل قهوه، چای، نوشابه و مواد خوراکی دیگری که حاوی رنگدانه های زیادی هستند اشاره کرد. این مواد خوراکی بر روی لمینیت های سرامیکی تاثیری ندارند، بلکه بر روی رنگ مینای طبیعی دندان اثر گذار هستند.
  • از خوردن غذاهای سخت، جویدن یخ، آب نبات سفت، ته دیگ و میوه های سفت خودداری کنید. توجه داشته باشید، هرگز از دندان برای شکستن آجیل استفاده نکنید، زیرا این کار به قطع باعث شکستگی دندان و لمینیت دندان شما می شود.
  • برای استفاده از دهان شویه حتما از متخصص دندانپزشک معالج خود مشورت بگیرید که دهانشویه مخصوصی را به شما پیشنهاد کند.
  • مراجعه به متخصص دندانپزشک و چکاپ های دوره ای دندان را هر 6 ماه یکبار داشته باشید تا از بیماری دهان و دندان پیشگیری شود.
  • مصرف مواد غذایی چسبناک مانند شیرینی را به حداقل برسانید، زیرا احتمال آسیب به دندان را افزایش می دهد و برای لمینیت دندان مشکل ساز است.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لیمنت

روش های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لیمنت

به طور کلی عوامل متعددی می تواند بر دوام و ماندگاری لمینیت دندان تاثیر بگذارند. در این بخش ما فقط به مهم ترین روش های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لیمنت اشاره خواهیم کرد:

روتین مراقبت از دهان و دندان

استفاده از بهترین روش مراقبت از دندان برای حفظ بهداشت دهان و دندان برای افزایش طول عمر و جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لیمنت بسیار مهم است. مسواک و نخ دندان، همراه با استفاده از خمیردندان مناسب و غیر ساینده، به حفظ وضعیت مطلوب دندان های طبیعی و لمینیت ها کمک زیادی می کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث زردی و تغییر رنگ قابل توجهی در دندان‌ ها می شود و همچنین رنگ لمینت را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد. زیرا سیگار کشیدن بر روی رنگ دندان‌ ها تأثیر می گذارند و لمینیت که که لایه ای نازک می باشد تا حدودی رنگ دندان زیر خود را انعکاس می دهد و در صورت زرد شدن دندان های زیرین لمینت دندان نیز زرد به نظر می رسد. علاوه بر این، استحکام سمانی که لمینیت ها  را در موقعیت خود محکم نگه می دارد را نیز کم می ‌کند و به مرور بیمار ناچار به تعویض ونیر می ‌شود.

محدود کردن مصرف نوشیدنی و غذای رنگی

مصرف خوراکی‌ ها و نوشیدنی‌ های با رنگ تیره باعث می‌ شود که رنگ ونیرها به مرور تغییر کند و یا لکه دار شوند. پس با محدود کردن مصرف نوشیدنی و غذای رنگی از رژیم غذایی خود و یا محدود کردن میزان مصرف آن ها، می‌ توانید از تغییر رنگ لمینت ها پیشگیری کنید. زیرا مصرف نوشیدنی و غذای رنگی بر روی رنگ دندان‌ ها تأثیر می گذارند و لمینیت که که لایه ای نازک می باشد تا حدودی رنگ دندان زیر خود را انعکاس می دهد.

سوالات متداول

مهارت های متخصص زیبایی دندان چیست؟

هر کسی که مایل است به فرم دلخواه و زیبایی برای دندان های خود برسد، باید به دندانپزشک متخصصی مراجعه کند که صلاحیت انجام دو مورد زیر را داشته باشد:

  • با روش ها و تکنیک های ترمیمی دندان کاملا آشنا باشد و بتواند متناسب با نوع دندان و ویژگی های شخص بیمار، بهترین نتیجه ممکن را برای او رقم بزند.
  • در مهارت های زیبایی شناسی به درک بالایی دست پیدا کرده باشد.

وجود چنین شخصی متضمن بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند افراد خواهد بود و این شخص کسی نیست جز متخصص پروتز و زیبایی دندان.

فرآیند برداشتن لمینت دندان چگونه است؟

فرآیند برداشتن لمینت دندان، درست همانند نصب اولیه آن انجام می شود، با این تفاوت که دیگر نیاز به تراش مجدد مینای دندان وجود ندارد و لمینیت جدید پس از اسکن دیجیتال از دندان ها و ساخته شدن در لابراتوار تخصصی دیجیتال، بر روی دندان نصب می شود.

چند وقت یکبار نیاز است تا لمینیت دندان تعویض گردد؟

در صورت انجام مراقبت های لازم به صورت اصولی، لمینیت دندان می تواند تا 10الی20 سال ماندگاری داشته باشد، مگر اینکه تحت تاثیر عواملی مانند افزایش سن و یا آسیب به دندان، مجبور به تعویض لمینیت دندان، شویم.

آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینیت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت و با استفاده از مسواک و خمیردندان نامناسب ممکن است لمینیت دچار ساییدگی شود. توصیه می ‌شود برای انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

خوردن چه غذاهایی بعد از کامپوزیت دندان مجاز است؟

شما می توانید تمام خوراکی ها و نوشیدنی های مورد علاقه خود را با ونیر کامپوزیت بخورید. تا زمانی که نسبت به مصرف مواد غذایی احتیاط های لازم را در نظر بگیرید و بهداشت دهان و دندان خود را نیز رعایت نمایید، آسیبی به کامپوزیت های شما وارد نخواهد شد.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *