تغییر رنگ لمینت

تغییر رنگ لمینت

دی ۳, ۱۴۰۲ ۲:۴۶ ب٫ظ

لمینت یا لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین درمان ‌های زیبایی دندان برای افرادی است که به دنبال ترمیم یا اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ های سرامیکی می‌ توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ ها، تا سالیان سال پا برجا خواهد بود.

 

تغییر رنگ لمینیت

 

تغییر رنگ لمینیت

لمینت سرامیکی لایه ی نازکی از جنس سرامیک است که به استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر شکستگی و تغییر رنگ شناخته شده است. این روش نسبت به سایر روش‌ های زیبایی دندان مانند کامپوزیت ونیر و بلیچینگ دندان، دندان‌ ها را برای مدت زمان طولانی ‌تری سفید، روشن و درخشان نگه می ‌دارد. اما در صورتی که مراقبت‌ های لازم انجام نشوند، این درمان زیبایی همانند سایر درمان ‌های دیگر زیبایی دندان آسیب می ‌بیند. لمینت دندان بیمارانی که نکات مراقبتی را رعایت می‌ کنند تا زمانی که طول عمر آن پایان نیابد، سفید و درخشان باقی می ‌ماند.

 

علت تغییر رنگ لمینیت دندان

 

علت تغییر رنگ لمینیت دندان چیست؟

در ادامه تمام مواردی را که می ‌توانند منجر به تغییر رنگ لمینیت سرامیکی شوند را با بیان توضیحات مختصری، عنوان کرده‌ ایم:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

رعایت کردن بهداشت دهان و دندان شامل انجام کارهای بسیار ساده‌ای مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است که وقت زیادی نمی ‌گیرد. با این حال برخی از بیماران نسبت به انجام آن ها سهل انگاری می‌ کنند و عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی نمی ‌گیرند. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث تغییر رنگ لمینیت ‌ها بر اثر تجمع جرم و پلاک بر روی آن ها می‌ شود.

استعمال دخانیات

یکی از مواردی که دندانپزشکان پس از انجام این درمان بر رعایت کردن آن به بیماران تأکید می ‌کنند، عدم استعمال سیگار و سایر دخانیات است. زیرا این موارد بر روی رنگ دندان‌ ها تأثیر می گذارند و لمینیت که که لایه ای نازک می باشد تا حدودی رنگ دندان زیر خود را انعکاس می دهد و در صورت زرد شدن دندان های زیرین لمینیت دندان نیز زرد به نظر می رسد.

مصرف برخی داروها

تتراسایکلین و برخی دارو های دیگر از جمله داروهایی هستند که رنگ دندان ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و لکه‌ های پر رنگی را بر روی آن ها ایجاد می‌ کنند. در برخی موارد شدت این لکه ‌ها و تغییر رنگ‌ های دندانی به قدری است که از زیر لایه نازک لمینیت نیز مشخص شده و باعث بد رنگ دیده شدن آن می ‌شود.

استفاده زیاد از فلوراید

استفاده بیش از حد و در دوز بالا از فلوراید به مرور زمان عوارضی مانند تغییر رنگ و تیره ‌تر شدن دندان ‌ها را به همراه خواهد داشت. تغییر رنگ و تیره شدن دندان ‌ها، رنگ لمینیت‌ های نصب شده بر روی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. پس چنانچه قصد استفاده از محصولات حاوی فلوراید را پس از انجام این درمان دارید، حتماً ابتدا با متخصص دندانپزشک خود درباره آن مشورت کنید.

پایان طول عمر لمینت

زمانی که طول عمر لمینت رو به پایان است، لمینیت کدر شده و یا به راحتی دچار تغییر رنگ می ‌شود و لکه ‌ها را به خود جذب می ‌کند.

استفاده از مسواک نامناسب

گرچه لمینیت دارای استحکام بسیار خوبی است، اما استفاده از مسواک زبر می ‌تواند به مرور زمان خراش‌ هایی را بر روی آن ایجاد کند. با تجمع پلاک ‌های دندانی و یا جذب شدن رنگ‌ دانه ‌های غذاها درون خراش ‌های ایجاد شده، پس از مدتی دچار تغییر رنگ می‌ شود و زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد.

 

متوسط طول عمر لمینت دندان

 

متوسط طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینیت های سرامیکی می توانند به طور متوسط 15 تا 20 سال دوام بیاورند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این میزان ماندگاری ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد و طول عمر لمینت در برخی افراد بسیار بیشتر از 20 سال باشد، یا در برخی دیگر کمتر از 15 یا حتی 10 سال باشد.

 

عوامل موثر بر طول عمر و دوام لمینت دندان

 

عوامل موثر بر طول عمر و دوام لمینت دندان چه هستند؟

به طور کلی عوامل متعددی می تواند بر دوام و ماندگاری لمینیت دندان تاثیر بگذارند. در این بخش ما فقط به مهم ترین عوامل آن اشاره خواهیم کرد:

کیفیت متریال لمینیت

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت لمینیت دندان نقش بسزایی در طول عمر لمینت دارد. در واقع امروزه لمینیت ها در لابراتوار های مختلف و با کیفیت های متفاوت ساخته می شوند. هرچه کیفیت مواد مورد استفاده بالاتر و لابراتوار تخصصی تر باشد، می توان انتظار داشت که دوام و طول عمر لمینت ها نیز بیشتر خواهد شد. برعکس لمینیت های ساخته شده از مواد با کیفیت کمتر، مستعد شکستگی، ترک خوردگی و … خواهند بود.

نصب صحیح

مهارت و تخصص دندانپزشکی که فرآیند نصب را انجام می دهد برای موفقیت طولانی مدت درمان بسیار مهم است. یک متخصص پروتز حاذق و با تجربه، اطمینان حاصل می کند که لمینیت ها به طور دقیق بر روی سطح دندان ها قرار گیرند و به طور ایمن به دندان ها چسبانده می شوند. به این صورت میزان ماندگاری و دوام لمینیت دندان نیز می تواند بیشتر شود.

روتین مراقبت از دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان برای افزایش دوام و طول عمر لمینت دندان بسیار مهم است. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، همراه با استفاده از خمیر دندان غیر ساینده، به حفظ وضعیت مطلوب دندان های طبیعی و لمینیت ها کمک زیادی می کند.

عادات مرتبط به سبک زندگی

برخی عادات سبک زندگی می تواند بر دوام و طول عمر لمینت دندان تأثیر بگذارد.  عاداتی مانند جویدن ناخن، دندان قروچه یا استفاده از دندان به عنوان ابزار می توانند باعث کاهش ماندگاری لمینیت شوند.

 

لمینیت سرامیکی دوام بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

 

لمینیت سرامیکی دوام بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

به دلیل ساخته شدن لمینیت سرامیکی در لابراتوار، می ‌توان گفت که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد. با این حال مراقبت‌ هایی که شما بعد از این درمان انجام می ‌دهید در این ماندگاری بی تأثیر نیست. اگر توجهی به نکاتی که در عنوان‌ های قبلی مطرح کردیم، نداشته باشید ممکن است لمینیت دندان شما در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب دیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

آیا می شود رنگ لمینیت دندان را تغییر داد؟

زمانی که لمینیت ‌ها تغییر رنگ می ‌دهند ممکن است بیماران وسوسه شوند از روش‌ هایی برای سفید کردن لمینیت های خود استفاده کنند. استفاده از کیت‌ های سفید کننده دندان در منزل، روش‌ های خانگی مانند شست و شوی دندان با جوش شیرین و سرکه و برخی موارد دیگر از جمله این موارد‌ هستند. اما استفاده از این روش‌ ها نه تنها تأثیری بر بهبود رنگ آن ها نمی ‌گذارند، بلکه می‌ توانند آسیب های دیگری نیز به لمینیت ‌ها وارد کنند.

بنابراین بهتر است پیش از امتحان کردن هریک از این روش ‌ها حتماً با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. بهترین راه این است که به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید تا با پالیش دندان و تمیز کردن حرفه ‌ای لمینیت ‌ها (در صورت امکان) لکه‌ های سطحی حذف شده و لمینیت‌ ها دوباره سفید شوند. توجه: لمینیت‌ هایی که دچار تغییر رنگ و یا لکه‌ های شدید شده‌ اند را نمی ‌توان با پالیش سفید کرد و بهترین راه، تعویض آن ها می باشد.

 

انتخاب رنگ لمینیت دندان

 

انتخاب رنگ لمینیت دندان

رنگ BL1 به افرادی که به دنبال روشن ‌ترین،  سفید ترین و رنگ بلیچ لمینت دندان هستند، توصیه می ‌شود. البته لازم است بدانید که به دلیل روشن بودن و درخشندگی زیاد این رنگ، ظاهر دندان ‌ها غیر طبیعی و مصنوعی به نظر خواهد رسید.

متخصص دندانپزشک چگونه بهترین رنگ لمینت را انتخاب می ‌کند؟

متخصص دندانپزشک کاتالوگ رنگ لمینت دندان را در مقابل دندان‌ های بیمار قرار می‌ دهد و با استفاده از این راهنما بهترین رنگ لمینت را برای بیمار انتخاب می ‌کند. ایشان برای داشتن بهترین انتخاب فاکتور هایی مانند رنگ پوست، رنگ سفیدی چشم‌ ها، رنگ دندان‌ های طبیعی فرد، سن او و … را در نظر می‌ گیرد. در تمامی موارد، انتخاب رنگ لمینیت، کامپوزیت و تمامی خدمات مربوط به رنگ دندان این عمل باید انجام شود.

یکی از مواردی که می ‌تواند انتخاب رنگ لمینت سرامیکی را تحت تأثیر قرار دهد، رنگ و بازتاب نور محیط مطب است که می ‌تواند باعث شود بیمار رنگ مناسبی را انتخاب نکند. اما متخصص دندانپزشک با توجه به تجربه و شناختی که میزان تأثیر نور محیط بر رنگ لمینت دارد، راهنمایی‌ های لازم را در اختیار بیمار قرار می ‌دهد تا بتواند بهترین رنگ لمینیت را انتخاب کند.

 

انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

 

انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

برای داشتن بهترین و مناسب ‌ترین انتخاب رنگ لمینت به شما توصیه می ‌کنیم که حتماً دو فاکتور را در نظر داشته باشید.

  • اول اینکه به این نکته توجه کنید که لمینیت قرار است برای سال‌ های زیادی بر روی دندان‌ هایتان باقی بماند، به همین دلیل بهتر است طبیعی ترین رنگ لمینت دندان انتخاب کنید. ممکن است انتخاب رنگ‌ های خیلی روشن باعث شود پس از مدت زمان کوتاهی احساس نارضایتی از آن پیدا کنید.
  • نکته دیگر این است که در انتخاب رنگ لمینیت به متخصص دندانپزشک خود اعتماد کنید، زیرا ایشان با توجه به سابقه و تجربه ‌ای که در زمینه انجام خدمات زیبایی و ترمیمی دندان دارند، می ‌توانند مشاوره خوبی در این زمینه به شما بدهند.

 

پولیش لمینت دندان

 

پولیش لمینت دندان چیست؟

به صورت کلی می ‌توان پولیش لمینت دندان را به این صورت معرفی کرد که باعث حفظ شدن برخی از خصوصیات لمینت می ‌شود و علاوه بر این موضوع درخشندگی سطحی را به لمینت ‌ها برمی‌ گرداند. به زبان ساده‌ تر این روش مانند جرم گیری عمل خواهد کرد که می ‌توان علاوه بر آن که دندان ‌هایی صاف و براق داشته باشید، سلامتی دهان و دندان‌ های لمینت شده خود را دو برابر کنید. پالیش کامپوزیت نیز عملی مشابه پولیش لمینت می باشد که پزشکان متخصص زیبایی دندان آنرا انجام می دهند.

 

بهترین برند لمینیت بدون تراش

 

بهترین برند لمینیت بدون تراش

لمینیت‌ هایی که نصب آن ها بر خلاف لمینیت‌ های استاندارد نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارند، با نام لمینیت بدون تراش (لومینیرز) شناخته می ‌شوند. این نوع از ونیرهای سرامیکی فوق نازک توسط شرکت‌ های مختلفی تولید می ‌شوند که در ادامه بهترین نوع لمینیت های بدون تراش را معرفی کرده‌ ایم:

لمینیت بدون تراش دوراتین

لمینیت‌ های سرامیکی دوراتین (DURAthin) از ونیرهای سرامیکی بسیار مرغوب و با کیفیتی هستند که تحت تکنولوژی ‌های پیشرفته CAD/CAM ساخته می‌ شوند. از این لمینیت ‌ها می ‌توان برای پوشاندن ایرادات جزئی دندان ‌ها و اصلاح سریع طرح لبخند، استفاده کرد و بیمار هر زمان بخواهد می ‌تواند آن ها را از روی دندان ‌های خود بردارد.

لمینیت بدون تراش لومینیرز

لمینیت‌ های فوق نازک و بسیار مرغوب برند لومینیرز (LUMINEERS) که در ایران شهرت زیادی دارند و توسط دندانپزشکان زیادی مورد استفاده قرار می ‌گیرند، از دیگر برند های خوب لمینیت بدون تراش هستند. ضخامت این ونیرهای سرامیکی در حدود 0.2 میلی متر است و مستقیماً و بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان بر روی دندان ‌ها نصب می‌ شوند.

لمینیت بدون تراش ویوانیرز

ونیرهای سرامیکی بدون نیاز به تراش مینای دندان ویوانیرز Vivaneers) ) یکی دیگر از برند های مرغوب و با کیفیت لمینیت‌ های فوق نازک هستند که برای اصلاح سریع طرح لبخند به کار برده می ‌شوند. در ساخت این نوع از لمینیت‌ ها از موادی مانند زیرکونیا، سرامیک سیلیکات لیتیوم و دی سیلیکات لیتیوم ایمکس IPS استفاده می‌ شود که در استحکام و دوام بالای آن ها نقش دارند. ونیرهایی که توسط این شرکت تولید می‌ شوند و در دسته بهترین برند لمینیت دندان قرار می ‌گیرند، می ‌توان ونیرهای BruxZir را نام برد.

 

لمینیت فوری دندان

 

لمینیت فوری دندان

لمینیت فوری دندان یا اسنپ‌ آن ‌اسمایل که به آن لمینیت متحرک دندان هم می گویند، کاور یا روکش نازکی است که روی دندان ها قرار می گیرد و مانند یک پوشش می تواند عیب و ایرادات دندان ها را پنهان کند و ظاهر بهتری به دندان ها و لبخند شما بدهد. این لمینیت متحرک دندان در واقع یک پلاک متحرک است که از نوعی پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با فناوری خاصی در لابراتوار متناسب با شکل و قالب هر دندان ساخته می شود.

این وسیله به این دلیل لمینیت فوری دندان نامیده می شود که هدف آن مانند لمینیت دائمی دندان، پوشاندن عیوب دندان و زیبا تر کردن ظاهر دندان هاست و متحرک بودن آن به این معناست که یک درمان دائمی نیست و از روی دندان ها برداشته می شود. در واقع شما تنها زمانی که می خواهید به مهمانی یا جلسه مهمی بروید آن را روی دندان های خود قرار می دهید و برای غذا خوردن و شب، هنگام خوابیدن باید آن را از روی دندان های خود بردارید.

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب هستند؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید که به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده نمایید.

در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینیت فوری دندان مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

 

قیمت لمینیت دندان

 

قیمت لمینیت دندان

قیمت لمینیت دندان به عواملی مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم:

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینیت تاثیر گذار باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

لمینیت دندان چقدر طول می کشد؟

انجام درمان لمینیت دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول، 2 الی 3 هفته طول می کشد تا لمینیت دندان شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لمینیت دندان ساخته شد متخصص دندانپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

آیا لمینیت های فوری دندان را می توان هر زمان گذاشت و برداشت؟

بله. این لمینیت ها ثابت نیستند بلکه متحرک و قابل در آوردن هستند. هر زمانی که بخواهید آن را می توانید بردارید و یا بگذارید.

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

لمینیت ها (به جز انواع بدون تراش) یک درمان دائمی دندان محسوب می شوند. آن ها حدودا 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس از آن لازم است تعویض شوند. به این دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام لمینیت دندان، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.

آیا مسواک و خمیر دندان در ماندگاری لمینیت تأثیر دارند؟

بله شما باید از مسواک با موهای نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است لمینیت دچار ساییدگی شود. توصیه می ‌شود برای انتخاب مناسب ترین مسواک و خمیر دندان با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *