لمینیت یا بلیچینگ؟

بهمن ۱۱, ۱۴۰۲ ۳:۴۳ ب٫ظ

برای انتخاب بین بلیچینگ یا لمینیت دندان باید در مورد هر یک از این دو درمان اطلاع داشت. بلیچینگ یا لمینیت دو‌ درمان کاملا متفاوت هستند و هر یک فلسفه و کاربرد خود را دارند. هرگز نباید موردی را که با بلیچینگ درمان می شود و‌ نتیجه مطلوب می گیرد به سمت لمینیت سوق داد. همین طور موردی که نیاز به لمینیت دارد به اشتباه با بلیچینگ درمان شود.

بلیچینگ

بلیچینگ

زمانی که صحبت از بلیچینگ دندان به میان می‌ آید، دو راه بیشتر وجود ندارد:  آفیس بلیچینگ یا هوم بلیچینگ در هر دو روش برای سفید کردن دندان ‌ها از مواد سفید کننده مبتنی بر پروکسید استفاده می‌ شود. روش‌ های خانگی حاوی ۳ الی ۲۰ درصد پروکسید است. در حالی که روش بلیچینگ در مطب با ۱۵ و ۴۳ درصد پروکسید ارائه می ‌شود.

روش سفید کردن دندان‌ ها برای افراد دارای دندان‌ ها و لثه ‌های سالم و ترمیم نشده بسیار ایده ‌آل است و کسانی که از تیره شدن دندان هایشان رنج می ‌برند بهترین نتیجه را از این روش مشاهده می ‌کنند. البته این درمان زیبایی لبخند برای همه توصیه نمی‌ شود. بلیچینگ دندان یکی از راه کار های علمی در سفید کردن دندان ها می باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیک کنید: مزایا و معایب بروساژ دندان

از آنجایی که سفیدی دندان ها به طور ناخودآگاه نشانه ای از جوانی و زیبایی بر شمرده می شود و در زیبایی فرد تاثیرات بسیاری دارد، همواره سفید کردن دندان ها که در علم دندانپزشکی به آن بلیچینگ نیز گفته می شود، از محبوبیت برخوردار بوده است. این نکته قابل ذکر است که بلیچینگ دندان بر روی روکش های دندانی و ترمیم های دندانی قابل انجام نمی باشد.

مزایا و معایب بلیچینگ

مزایای بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان مزایای بسیاری در بین روش های رایج برای سفید کردن دندان دارد که عبارت اند از:

  • بلیچینگ یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های سفید کردن دندان است.
  • داشتن دندان هایی سفید به افزایش اعتماد به نفس کمک بسیار زیادی می کند. یکی از موارد مهمی که تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارد، زیبایی دندان ها می باشد. بلیچینگ با از بین بردن لکه های پایدار، دندان ها را بسیار روشن تر و درخشان تر می کند. به همین جهت دیگر در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن خجالت نمی کشید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • بلیچینگ دندان اثر بسیار چشمگیری را به ارمغان می آورد.
  • انجام این روش بسیار کوتاه و در یک جلسه می باشد.
  • بلیچینگ دندان یک روش محافظه کارانه و کم تهاجمی می باشد، زیرا همانند دیگر روش های درمانی نیازی به آماده سازی دندان ها و تغییر در ساختار دندان ندارد. در واقع این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد و بدون هیچ آسیبی به دندان، باعث سفیدی و زیبایی دندان ها می شود.
  • هزینه آن نسبت به دیگر روش های سفید کردن دندان، ارزان تر است.
  • بلیچینگ دندان می تواند برای سلامت روان نیز اثر بسیار مثبتی داشته باشد، زیرا با زیبا ساختن دندان ها کمک بسیار زیادی به خندیدن می کند، در نتیجه مغز دائما پیام های مثبتی را اعلام خواهد کرد.

کلیک کنید: روشهای ترمیم لمینت دندان + هزینه

معایب بلیچینگ دندان چیست؟

  • تقریبا نتایج هیچ درمانی در دندانپزشکی دائمی نیست. این روش هم پس از مدتی نیاز به تمدید شدن دارد. زیرا دندان ها به صورت طبیعی مستعد لکه دار شدن و تغییر رنگ هستند.
  • اگر مواد بلیچینگ دندان برای یک مدت طولانی بر روی دندان ها باقی بمانند، تاثیرات بدی بر روی آن ها خواهد گذاشت. کمترین پیامد در این وضعیت افزایش حساسیت دندان است.
  • یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌ شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می ‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌ رسد.

تعداد جلسات لازم برای انجام بلیچینگ دندان

معمولا بیلیچینگ دندان در مطب با یک جلسه ی درمانی در طی دو ساعت انجام می پذیرد. با این وجود بسته به شرایط بیمار و میزان تیرگی دندان ها ممکن است به یک جلسه مجدد برای بیلیچینگ در مطب و یا درمان تکمیلی بلیچینگ در منزل نیاز باشد.

لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی

لمینت دندان یا ونیر پرسلن، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می روند. جنس لمینت دندان از سرامیک مرغوب دندانپزشکی است.

کلیک کنید: اثرات دیابت بر سلامت دهان و دندان

هدف از لمینت اصلاح فرم، بد رنگی، شکل، طول دندان و یا بستن فاصله  بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی هایی دندانی می باشد. لمینت دندان به صورت لایه ای نازکی روی سطح دندان قرار می گیرد و ایراد های دندانی را می پوشاند.

مزایا و معایب لمینت دندان

مزایای لمینت دندان

لمینیت سرامیکی به سادگی می ‌تواند به درمان زیبایی لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.

  • لمینیت های سرامیکی در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌ باشند. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد.
  • متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ مقاوم می‌ کنند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی‌ دهند.
  • متریال به کار رفته در آن ها به گونه ‌ای است که به ‌راحتی می‌ توانند نور را بازتاب دهند و شفافیت خوبی داشته باشند و مشابه با دندان ‌های طبیعی می ‌باشند.
  • نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می ‌تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

کلیک کنید: ۱۱ مورد از بهترین برندهای کامپوزیت ونیر

معایب لمینیت

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی در فشار زیاد
  • هزینه بالا تر و گران تر بودن نسبت به سایر روش های زیبایی لبخند
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت متخصص دندانپزشک بسیار موثر است. (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود.)

تعداد جلسات لازم برای انجام لمینیت دندان

انجام لمینیت دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول، 2 الی 3 هفته طول می کشد تا لمینیت دندان شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لمینیت دندان ساخته شد متخصص دندانپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

تفاوت لمینت و بلیچینگ مقایسه بلیچینگ و لمینت

تفاوت لمینت و بلیچینگ

مقایسه بلیچینگ و لمینت

کاربرد

از لمینت دندان علاوه بر سفید کردن می‌ توان برای اصلاح سایر مشکلات ظاهری دندان ‌ها از جمله شکستگی، لب پر شدگی، ترک خوردگی، بستن فاصله بین دندان ‌ها و اصلاح کجی جزئی آن ها استفاده کرد. در حالی که این موارد را با استفاده از بلیچینگ نمی توان اصلاح نمود.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان در افراد مسن

مواد مورد استفاده

لمینیت دندان لایه بسیار نازکی از جنس سرامیک است که پس از اسکن دیجیتال از دندان در لابراتوار ساخته شده و سپس توسط متخصص دندانپزشک بر روی دندان‌ ها نصب می ‌شود. اما بلیچینگ ماده ژل مانند حاوی کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید است که با نفوذ به ساختار دندان بر روی رنگ آن تأثیر می‌ گذارد.

نحوه انجام

نحوه انجام سفید کردن دندان‌ ها با استفاده از این دو روش کاملاً باهم متفاوت است. در بلیچینگ، متخصص دندانپزشک ماده کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید را در غلظت لازم و مدت زمانی که متناسب با نیاز بیمار باشد را بر روی دندان‌ های او قرار می‌ دهد و پس از آن دندان‌ های بیمار را به طور کامل شست و شو می ‌دهد.

اما در روش دیگر، لازم است که ابتدا دندان‌ ها مقداری تراشیده شده و از آن ها اسکن دیجیتال گرفته شود. فایل اسکن  تهیه شده به لابراتوار ارسال شده و بر اساس آن ها لمینیت ‌های هر بیمار ساخته می ‌شوند. در مرحله آخر لمینیت‌ های آماده شده توسط متخصص دندانپزشک بر روی دندان‌ های بیمار نصب می ‌گردند.

کلیک کنید: صفر تا صد ارتودنسی متحرک

تفاوت قیمت

تفاوت قیمت این دو روش در تعداد دندان‌ هایی که تحت درمان قرار می‌ گیرند، مواد مورد استفاده برای انجام هر یک از این درمان‌ ها، فرایند انجام آن ها و … در تعیین قیمت نقش دارند. اما در کل می ‌توان گفت که لمینیت در مقایسه با بلیچینگ، درمان گران ‌تری است.

تعداد جلسات لازم

این دو روش جزء تکنیک ‌های سریع سفید کردن دندان‌ ها هستند که افراد با انجام آن ها می ‌توانند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر خود برسند. مدت زمان انجام درمان بلیچینگ از لمینیت کمتر بوده و تنها در یک جلسه انجام می‌ شود، اما ونیر پرسلن نیاز به ۲ الی ۳ جلسه مراجعه به مطب دندانپزشکی دارد.

میزان تاثیر بر ساختار دندان

متخصص دندانپزشک برای ایجاد پیوند محکم بین لمینیت و دندان و همچنین برای پیشگیری از برجسته شدن لایه لمینیت و طبیعی به نظر رسیدن آن، مقداری از سطح دندان را می ‌تراشد. اما برای بلیچینگ نیازی به تغییر در ساختار دندان و تراشیدن آن وجود ندارد.

مقایسه میزان ماندگاری لمینیت و بلیچینگ

مقایسه میزان ماندگاری لمینیت و بلیچینگ

ماندگاری سفیدی دندان‌ ها با بلیچینگ در حدود ۶ ماه الی 1 سال است، اما طول عمر و ماندگاری لمینیت بسیار بیشتر از این مدت زمان و در حدود 15 تا 20 سال است.

با بلیچینگ دندان های زیباتری خواهم داشت یا با لمینیت؟

میزان زیبایی سفیدی دندان‌ ها به سلیقه افراد بستگی دارد. در لمینیت دندان افراد می ‌توانند رنگ و میزان سفیدی آن را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنند، اما در بلیچینگ میزان سفید شدن دندان‌ ها قابل پیش بینی نیست. به طور کلی نتیجه زیبا تر به میزان تیره شدن دندان ها و سایر آسیب‌ های دندان، مهارت متخصص دندانپزشک در انجام درمان‌های زیبایی دندان و سلیقه بیمار بستگی دارد، به همین دلیل نمی ‌توان به طور قاطعانه گفت که کدام روش نتیجه زیباتر از دیگری را ارائه می ‌دهد.

انتخاب هر یک از این روش ‌ها به نیاز بیمار و سایر شرایط او بستگی دارد. متخصص دندانپزشک پس از معاینه دهان و دندان بیمار و بررسی نوع و میزان آسیب ‌دیدگی‌ های دندانی او، میزان بد رنگی دندان‌ ها، شرایط بهداشت دهان و دندان بیمار، سن، شرایط مالی و … بهترین روش برای سفید کردن دندان‌ ها را به بیمار پیشنهاد می ‌دهد.

کدام روش از میان بلیچینگ و لمینیت به دندان‌ ها آسیب می ‌رساند؟

کدام روش از میان بلیچینگ و لمینیت به دندان‌ ها آسیب می ‌رساند؟

امروزه تجهیزات، مواد و تکنیک‌ های مورد استفاده در انجام روش ‌های مختلف زیبایی و درمانی دندان ‌ها بسیار پیشرفت کرده است و همچنین بسیاری از دندانپزشکان در انجام آن ها مهارت بالایی دارند، بر این اساس می ‌توان گفت که سفید کردن دندان ‌ها با استفاده از این روش ‌ها به دندان ‌ها آسیبی وارد نمی ‌کند.

لازم به ذکر است که در صورتی که بیمار به دندانپزشکی مراجعه کند که تجربه و مهارت کافی در انجام این روش ‌ها را نداشته باشد، از مواد با کیفیت استفاده نکند و یا بیمار در مراقبت‌ های پس از انجام هر یک از این درمان‌ ها و روش‌ های ترمیمی دندان پوسیده سهل انگاری کند، احتمال آسیب دیدن دندان‌ ها  بالا می ‌رود.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و تاثیر سیگار بر روی آن

تفاوت لمینت و بلیچینگ

بلیچینگ پروسه ی سفید کردن دندان هاست در این روش دندان های تغییر رنگ یافته را با استفاده از مواد مخصوصی که خاصیت سفید کنندگی دارند سفید می کنند بدین ترتیب که متخصص دندانپزشک مواد بلیچینگ را روی دندان بیمار گذاشته و با لیزر لکه ها را پاک می کند اما لمینیت روشی پیشرفته برای از بین بردن لکه هایی است که بلیچینگ قابلیت پاک کردن آن ها را ندارد. بلیچینگ صرفا برای سفید کردن دندان هاست در حالی که لمینیت علاوه بر سفید کردن یک تکنیک ترمیمی زیبایی می باشد و توسط آن فرم کلی دندان ها نیز اصلاح می یابد.

سوالات متداول

مواد بلیچینگ چطور عمل می ‌کنند؟

ژل‌ سفید کننده در بلیچینگ دندان حاوی هیدروژن پراکسید و یا ماده‌ ای به نام کارباماید پراکسید بوده و غلظتی بین 10 تا 40 درصد دارد. هیدروژن پراکسید یک ماده اکسید کننده است که بر روی دندان پخش می ‌شود و باعث ایجاد رادیکال‌ های آزاد ناپایدار می‌ گردد. این رادیکال‌ ها به مولکول‌ های رنگی آلی (که در فضای بین نمک‌ های غیر آلی مینای دندان وجود دارند) حمله می‌ کنند. این حمله اتصال بین مولکول های رنگی را نشانه می ‌رود و آن‌ ها را به رنگدانه ‌های ضعیف و کوچک ‌تر تقسیم می کند. از طرفی این مولکول‌ های کوچک ‌تر طیف جذبی متفاوتی دارند، و به این صورت است که سفید شدن دندان آغاز می ‌شود.

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می ‌زند؟

مواد بلیچینگ دندان خودشان به تنهایی بدون ضرر بوده و به دندان‌ ها آسیب نمی ‌رسانند، چون مواد شیمیایی موجود در آن‌ ها، هیچ تاثیری روی ساختار معدنی دندان ‌های ما ندارند. این مواد تنها به مولکول‌ های آلی رنگی که باعث تغییر رنگ دندان‌ ها شده‌ اند حمله می‌ کنند. با این حال، برخی از برند ها برای افزایش طول عمر عامل سفید کننده موجود در ژل‌ ها، اقدام به کاهش سطح PH آن می ‌کنند. این اقدام هرچند که دوام و ماندگاری ژل‌ ها را بیشتر می ‌کند، اما تاثیر منفی بر روی مینای دندان می‌ گذارد. اعمال ژل‌ هایی که سطح ph پایینی دارند، مستقیماً بر روی ضخامت و سختی مینا تاثیر گذاشته و باعث تحلیل آن می‌ شود.

در چه سنی می توان بیلیچینگ دندان را انجام داد؟

بیلیچینگ دندان را برای تمامی افراد بالای 18 سال می توان انجام داد. از آنجایی که قبل از سن 18 سالگی دندان ها هنوز عاج و مینای بالغ شده ای ندارند، انجام بلیچینگ دندان می تواند موجب حساسیت های دندانی شود. علاوه بر این افرادی که در دندان های جلو، ترمیم همرنگ دندان دارند نمی توانند بیلیچینگ دندان را انجام دهند. چرا که با سفید کردن دندان هایشان، دو رنگی بین مواد ترمیمی و دندان های طبیعی شان ایجاد خواهد شد.

میزان سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان چقدر است؟

میزان قطعی برای سفید شدن دندان ها بعد از بیلیچینگ دندان نمی توان اعلام کرد چرا که بسته به میزان بد رنگی دندان و جنس دندان بیمار ممکن است دندان ها از یک تا چند درجه تغییر رنگ کند.

بعد ازبلیچینگ دندان، تا چه زمانی دندان ها سفید می ماند؟

با توجه شما به توصیه ها و مراقبت های پس از درمان و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و نوع تغذیه شما دوام و ماندگاری سفیدی دندان شما متغیر خواهد بود. اما لازم است برای تثبیت سفیدی دندان، هر چند وقت یکبار درمان بلیچینگ دندان را تکرار کنید. این موضوع هم بستگی به بهداشت دهان فرد و هم رژیم غذایی او دارد. استفاده کمتر از غذا ها و نوشیدنی های رنگدانه دار کمک می کند دندان ها به مدت طولانی تری سفید بمانند. ضمنا بلیچینگ درمانی است که باید هر چند وقت یکبار تکرار شود تا رنگ دندان ها به صورت دائمی سفید بمانند.

آیا می ‌توان دندان ‌های لمینیت شده را با بلیچینگ سفید کرد؟

خیر. مواد بلیچینگ نمی‌ تواند بر روی ساختار روکش‌ های دندانی از قبیل لمینیت و کامپوزیت تأثیری داشته باشند و رنگ آن ها را تغییر دهند و تنها می‌ توانند به بافت دندان‌ های طبیعی فرد نفوذ کنند و تغییراتی را در رنگ و لکه‌ های آن ها به وجود آورند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *