کامپوزیت دندان در افراد مسن

کامپوزیت دندان در افراد مسن

دی ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

این درمان زیبایی محدودیت سنی ندارد و تمام افراد می ‌توانند برای زیبایی دندان‌ های خود از این روش استفاده کنند. اما معمولا متخصص دندانپزشک ترجیح می ‌دهد برای کودکان از این روش استفاده نکند. به این دلیل که رشد دهان و استخوان‌ های فک کودک بسته به جنسیت او، تا سن مشخصی ادامه دارد. همین موضوع سبب می ‌شود تا متخصص دندانپزشک نتواند از این درمان برای کودکان با سن پایین‌ تر استفاده کند.

مناسب ترین سن برای انجام ونیر کامپوزیت

مناسب ترین سن برای انجام ونیر کامپوزیت

با وجود اینکه در بخش قبلی بیان کردیم که ونیر دندان محدودیت سنی ندارد، با این حال متخصص دندانپزشک این روش را برای کودکان پیشنهاد نمی ‌کند. در پاسخ به این سوال که از چه سنی می‌ توان کامپوزیت کرد؟

باید گفت با توجه به اینکه سن توقف رشد دهان در جنسیت ‌های مختلف متفاوت است، سن مناسب برای انجام این درمان نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، این درمان بیشتر برای دختران بالای ۱۶ و پسران بالای ۱۸ سال انجام می شود. لازم به ذکر است که در مواقع خاص امکان انجام این درمان برای افراد زیر سن مناسب نیز وجود دارد.

کلیک کنید: مزایا و معایب بروساژ دندان

سؤالی که اینجا پیش می‌ آید این است که چرا افراد زیر سن مناسب برای ونیر کامپوزیت، این درمان برایشان انجام نمی ‌شوند؟

همانطور که گفته شد، دلیل این موضوع این است که رشد استخوان فک در پسران زیر ۱۸ و دختران زیر ۱۶ سال همچنان ادامه دارد و به اتمام نرسیده است. در نتیجه اگر در این زمان کامپوزیت دندان انجام شود، با تغییر موقعیت لثه و دندان‌ ها، زیبایی ونیر نیز تحت تأثیر قرار می ‌گیرد. در این شرایط احتمال ایجاد شکاف بین دندان ‌ها نیز وجود دارد.

علاوه بر این نیز، معمولا کودکان با سن پایین‌ تر درک درستی از ترمیم‌ های زیبایی ندارند. با توجه به اینکه ترمیم ‌های زیبایی نیاز به مراقبت زیاد دارند، نمی ‌توان آن را برای کودکان استفاده کرد، چرا که به صرفه نخواهد بود. یک کودک مراقبت‌ های توصیه شده را به درستی انجام نمی ‌دهد و در اثر سهل انگاری، به کامپوزیت دندان آسیب وارد خواهد شد. به همین دلیل کمتر دیده شده است برای کودکان از این درمان استفاده شود.

آیا افراد مسن می توانند کامپوزیت دندان انجام دهند؟

آیا افراد مسن می توانند کامپوزیت دندان انجام دهند؟

همانطور که گفته شد سن مناسب کامپوزیت دندان بالای 18 سال است. افراد مسن نیز می توانند کامپوزیت دندان انجام دهند. در حقیقت، اگر افراد مسن شرایط لازم برای انجام کامپوزیت دندان را داشته باشند، این روش یک گزینه موثر و مطمئن برای بهبود ظاهر دندان ها و اصلاح طرح لبخند آن هاست. یکی از شرایط مهم برای انجام کامپوزیت دندان، مینای کافی در دندان هاست.

اگر دندان های افراد مسن در حالت عمومی سالم بوده و مینای آن ها حفظ شده باشد، این امر می تواند پایه ای مطمئن برای اجرای موفقیت آمیز کامپوزیت دندان را فراهم کند. سلامت دهان نیز از جمله عواملی است که در انتخاب کامپوزیت دندان برای افراد مسن تأثیرگذار است. اگر افراد مسن دچار مشکلات جدی سلامت دهانی نباشند و مسائلی مانند عفونت یا پوسیدگی دندانی مداوم نداشته باشند، می توانند با اطمینان برای این روش درمانی اقدام کنند.

استفاده از کامپوزیت دندان در افراد مسن می تواند بهبود ظاهر دندان ها، افزایش اعتماد به نفس و یک لبخند جوان تر را فراهم کند. این روش همچنین می تواند در ترمیم دندان های آسیب دیده کمک کند.

کلیک کنید: بلیچینگ یا جرمگیری؟

به طور کلی، اگر افراد مسن مطابق با شرایط لازم برای کامپوزیت دندان باشند، این روش یک انتخاب موثر و قابل توجه برای بهبود و زیبایی دندان ها در این گروه سنی خواهد بود.

بهترین سن مناسب کامپوزیت دندان

بهترین سن مناسب کامپوزیت دندان

اکثر افرادی که کاندیدای مناسبی برای این درمان زیبایی هستند، بین ۳۰ الی ۶۰ سال سن دارند. در این سنین رشد استخوان فک متوقف شده است، اگر افراد شرایط و دیگر موقعیت ‌های لازم برای این درمان را داشته باشند، می ‌توانند با کمک ونیر کامپوزیت اقدام به اصلاح طرح لبخند خود کنند.

در سنین پایین، کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینیت دندان؟

لمینیت سرامیکی دندان نیز از دیگر درمان های ترمیمی و زیبایی است که طول عمر، استحکام و مقاومت بسیار بالاتری به نسبت کامپوزیت دندان دارد. هر دوی این روش ‌ها برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی ‌شوند، اما اگر در سنین پایین ترمیم دندان ضرورت داشته باشد، متخصص دندانپزشک هیچ گاه از لمینیت استفاده نمی‌ کند. لمینت دندان در لابراتوار ساخته شده و برای نصب به آماده سازی و تراش مینای دندان نیاز دارد.

در واقع این درمان برگشت ‌ناپذیر است، پس از انجام آن فرد نمی ‌تواند از دندان ‌های طبیعی خود استفاده قبلی را داشته باشد. علاوه بر آن، اگر از این روش برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود، با تغییر موقعیت فک و لثه، زیبایی دندان‌ ها از بین خواهد رفت و فرد برای ترمیم شرایط پیش آمده مجبور به پرداخت هزینه‌ های بیشتری خواهد شد.

به همین جهت در شرایط ضروری متخصص دندانپزشک از ونیر کامپوزیت برای افراد در سنین پایین ‌تر استفاده می‌ کند، زیرا این درمان بر خلاف لمینت سرامیکی برگشت پذیر است.

مقایسه کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی در افراد مسن

مقایسه کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی در افراد مسن

لمینیت سرامیکی نیز عملکردی مشابه کامپوزیت  ونیر دارد. تفاوت در نوع ماده و نحوه ساخت آن هاست. درحالی که کامپوزیت ونیر هر فک در یک جلسه در مطب انجام می شود، لمینیت سرامیکی همراه با تراش کم، اسکن و ارسال آن به لابراتوار انجام می شود. در دو جلسه و فاصله جلسات حدود سه هفته به طول می انجامد.

کامپوزیت ونیر معمولا نیاز به تراش ندارد مگر آنکه دندان بیرون زده باشد. اما در لمینیت سرامیکی دندان ها نیاز به تراش دارند که این تراش در حدود نیم میلی متر است و البته به موقعیت از لحاظ جلو و عقب بودن نیز بستگی دارد. در حالیکه ماندگاری کامپوزیت ونیر حدود پنج تا هفت سال است، این مشخصه برای لمینیت سرامیکی حدود ده الی بیست سال است. کامپوزیت ونیر همانند دندان رنگ می گیرد و البته قابل پالیش است.

لمینیت سرامیکی رنگ نمی گیرد و دچار شکستگی نیز نمی شود. لمینیت سرامیکی محکم تر و ماندگارتر از کامپوزیت ونیر است. این استحکام شامل رنگ و استحکام مواد می شود. یکی از معایب لمینیت سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر تراشیده شدن دندان است.

کلیک کنید: کامپوزیت دندان و اصلاح جلو بودن فک پایین

کامپوزیت دندان در ۶۰ سالگی، آیا ممکن است؟

چرا که نه، اگر یک فرد ۶۰ ساله شرایط مورد نیاز برای انجام این درمان را داشته باشد، می تواند یکی از کاندیدای مناسب ونیر کامپوزیت به شمار رود. از شرایط لازم برای کامپوزیت دندان در افراد مسن می ‌توان به داشتن مینای کافی، سلامت دهان و داشتن دندان‌ های سالم اشاره کرد.

جایگزین درمانی برای افراد زیر ۱۸ سال

نوجوانان می توانند برای ترمیم دندان های خود از ارتودنسی کمک بگیرند. برای اینکه بهترین گزینه درمانی برای دندان ‌های فرزند خود را بیابید، لازم است که به مطب تخصصی دندانپزشکی مراجعه کرده و با متخصص دندانپزشک در این زمینه مشورت نمایید. معمولاً بهترین و مناسب ‌ترین درمان برای کودکانی که با ناهنجاری ‌های فک و دندانی رو به ‌رو هستند، ارتودنسی است.

مزایا و معایب کامپوزیت دندان در افراد مسن

مزایا و معایب کامپوزیت دندان در افراد مسن

مزایا و معایب انجام کامپوزیت در سنین بالا به شرح زیر می باشد:

مزایا کامپوزیت دندان در افراد مسن

کلیک کنید: تیر کشیدن دندان روکش شده: علت و درمان

  • استفاده از این روش برخلاف روش های مشابه نیازمند هزینه کمتری است.
  • در کمترین زمان ممکن و تنها در یک الی دو جلسه می توان روند کامپوزیت دندان را به پایان رساند.
  • برای نصب کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. همین باعث شده است این روش کم تهاجمی و قابل بازگشت تلقی شود. بدین معنی که اگر دیگر نیاز و علاقه ای به داشتن کامپوزیت دندان نداشته باشید می توانید آن را برداشته و از دندان طبیعی و سالم خود بهره ببرید.
  • در صورتی که از فرم اولیه کامپوزیت ناراضی باشید دیگر نیازی به فرستادن آن به لابراتوار و تغییر شکل نیست و متخصص دندانپزشک می تواند در همان جلسه در مطب این فرم و شکل را برای شما تغییر دهد.
  • چون در این روش نیازی به برداشتن مینای دندان نیست حساسیت دندان بعد از کامپوزیت ونیر ایجاد نمی شود.

معایب کامپوزیت دندان در افراد مسن

  • نتیجه‌ ای که نهایتا از کامپوزیت ونیر به دست می آید از لحاظ زیبایی درجه پایین تری نسبت به لمینیت سرامیکی دارد.
  • دوام و طول عمر لمینیت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت ونیر است. کامپوزیت ونیر حدوداً بعد از 2 سال شروع به ساییده شدن، لب پر شدن، یا زرد شدن می کند.

 

طول عمر کامپوزیت دندان در افراد مسن

طول عمر کامپوزیت دندان در افراد مسن

میانگین دوام و طول عمر کامپوزیت دندان در افراد مسن به طور متوسط می ‌تواند بین 5 تا 10 سال دوام باشد. با این حال، با مراقبت و نگهداری مناسب، کامپوزیت ونیر به طور بالقوه می ‌تواند حتی بیشتر از این میزان عمر کند.

کلیک کنید: همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

عوارض کامپوزیت دندان در افراد مسن

حقیقت آن است که مزایای کامپوزیت ونیر دندان زیاد است و تعدادی عیب و ایراد نیز دارد. با این حال تاکنون چیزی به عنوان عوارض کامپوزیت دندان در افراد مسن به آن شکل گزارش نشده است. خود ماده کامپوزیت نمی تواند به دندان ها آسیب بزند و مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر عوارضی نیز رخ دهد احتمال ایجاد پوسیدگی ثانویه یا التهاب لثه است.

نکات مراقبت از کامپوزیت دندان در افراد مسن

نکات مراقبت از کامپوزیت دندان در افراد مسن

کلیدی ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در افراد مسن به شرح زیر می باشند:

مراقبت‌ های بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

  • بعد از انجام کامپوزیت ونیر به مدت 24 ساعت از خوردن نوشیدنی‌ های رنگی مانند چای یا قهوه اجتناب کنید.
  • حتما بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. برای افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت، با رعایت بهداشت دهان و دندان از باقی ماندن جرم و پلاک در بین دندان‌ ها جلوگیری کنید.
  • از قرقره آب نمک برای کاهش تورم استفاده کنید.

کلیک کنید: تغییر رنگ لمینت

مراقبت ‌های بعد از کامپوزیت در بلند مدت

  • رعایت بهداشت دهان و دندان برای افزایش دوام ونیر کامپوزیت ها و همچنین سالم نگه داشتن دندان‌ ها از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. بنابراین سعی کنید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و حتما از نخ دندان استفاده کنید. باقی ماندن پلاک دندان سبب کاهش طول عمر دندان ‌ها و ونیر کامپوزیت ها می‌ شود.
  • اجتناب از دندان قروچه، برخی از افراد در شرایطی که دچار استرس می‌ شوند، عادت به دندان قروچه دارند که ممکن است این کار را حتی به هنگام خواب و ناخواسته انجام دهند. باید از فشردن دندان ‌ها روی هم خودداری کنید و در هنگام خواب از نایت گارد استفاده نمایید.
  • مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی، مراجعه به مطب دندانپزشکی برای چکاپ دندان‌ ها، تضمینی برای درمان شما خواهد بود و سبب حفظ سلامتی دهان و دندان هایتان می ‌گردد.
  • پرهیز از مصرف غذا های سفت و برخی عادات رفتاری نادرست، غذا های سفت و سخت مانند هویج خام، یخ، آجیل و .. می ‌توانند باعث ایجاد شکاف و یا شکستن ونیر کامپوزیت ها گردند. بنابراین از گاز زدن غذا های سفت به طور مستقیم پرهیز نمایید و سعی کنید آن ها را به شکل قطعات کوچک مصرف کنید. برخی از عادت‌ های خود از جمله جویدن مداد و یا باز کردن در بطری با دندان را ترک کنید، زیرا سبب آسیب به ونیر ها می ‌شوند.

هزینه کامپوزیت دندان در افراد مسن

هزینه کامپوزیت دندان در افراد مسن

موارد بسیاری بر هزینه کامپوزیت دندان در افراد مسن تاثیر گذارند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیک کنید: مهمترین علت لق شدن کامپوزیت دندان

  • برند و کشور سازنده مواد کامپوزیت دندان
  • تعداد واحد های کامپوزیت دندان، قیمت کامپوزیت دندان به واحد های کامپوزیت هر دندان بستگی دارد.
  • دستمزد متخصص دندانپزشک، بنا به مهارت و دانش متخصص دندانپزشک انتخابی شما

لازم به ذکر است که انجام کلیه خدمات درمانی و زیبایی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از درمان های زیبایی، می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

آیا قیمت کامپوزیت دندان در سنین پایین کمتر است؟

معمولاً سن انجام کامپوزیت دندان از موارد تأثیر گذار در قیمت نهایی این درمان نیست، هزینه هر واحد کامپوزیت دندان بر اساس مواردی از جمله نوع و برند کامپوزیت، تعداد دندان ‌هایی که به این درمان نیاز دارند و سایر موارد تعیین می ‌شود.

چه زمانی ونیر کامپوزیت بهتر از لمینیت سرامیکی است؟

اگر میزان تغییراتی که باید روی دندان ها انجام گیرد، کم باشد و عملکرد مناسب دندان ها مد نظر باشد، ونیر کامپوزیت گزینه بهتری است. یکی از مهم‌ ترین مزایای کامپوزیت ونیر این است که مانند لمینیت سرامیکی نیازی نیست که در لابراتوار توسط تکنسین ساخته شود به همین علت نصب کامپوزیت ونیر یک فرایند فوری است. یکی دیگر از مزایای کامپوزیت ونیر این است که نیازی به تراشیدن سطح دندان برای نصب آن نیست به همین علت آسیب کمتری به دندان ها می رسد.

آیا بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان می توانم غذا بخورم؟

با توجه به اینکه بعد از کامپوزیت دندان دوره نقاهتی وجود ندارد می توانید بلافاصله بعد از جلسه درمانی غذاها و نوشیدنی های مناسب را مصرف کنید. خوردن و گاز زدن غذا ها بلافاصله بعد از کامپوزیت دندان مانعی ندارد اما وارد آوردن فشار زیاد مستقیماً روی ونیر های کامپوزیتی با مصرف مواد غذایی بسیار سفت می تواند به آن ها آسیب وارد کند. در صورتی که متخصص دندانپزشک از داروی بی حسی برای شما استفاده کرده، بهتر است تا ۲۴ ساعت از جویدن شدید با کامپوزیت ونیر خود پرهیز کنید. چون طی این مدت میزان فشاری که به کامپوزیت ها وارد می شود را احساس نخواهید کرد. البته می توانید از دندان های آسیا برای خوردن غذا ها کمک بگیرید و بعد از رفع بی حسی می توانید خوردن غذا های جامد را آغاز کنید. کشیدن سیگار، مصرف بیش از حد چای، قهوه و شراب قرمز و نوشیدنی‌ ها و غذاهای رنگی دیگر می‌ تواند ونیرهای کامپوزیت شما را زرد کند. بنابراین بهتر است به مدت ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمانی از خوردن و نوشیدن این مواد غذایی خودداری کنید.

آیا مراقبت‌ های بعد از ونیر کامپوزیت با لمینیت فرق دارد؟

دندان ‌های کامپوزیت شده به مراقبت بیشتری نسبت به لمینیت سرامیکی نیاز دارند. بعد از انجام درمان، متخصص دندانپزشک این مراقبت‌ ها را به اطلاع شما می ‌رساند تا دوام و ماندگاری آن ها را بالاتر ببرید.

آیا افراد مسن نیز می ‌توانند با کمک کامپوزیت برای طرح لبخند خود اقدام کنند؟

بله، اما لازمه انجام این درمان سلامت دهان و دندان ها است. افراد مسن ‌تر تنها در صورتی می ‌توانند کاندیدای کامپوزیت باشند که مینای دندان کافی و سالمی داشته باشند. در غیر این صورت باید از روش ‌های طرح لبخند دیگری استفاده نمایند.

برند کامپوزیت ونیر چه تاثیری در ماندگاری رنگ آن دارد؟

ارتباط برند و مارک کامپوزیت دندان با میزان ماندگاری درخشندگی و سفیدی آن را نمی ‌توان نادیده گرفت. نکات مراقبتی که انجام آن ها بر عهده بیمار هستند، در ماندگاری سفیدی و زیبایی کامپوزیت ونیرهای دندان نقش بسیار مهمی دارند. اما در مقابل استفاده از برند مرغوب و با کیفیت نیز تأثیر بسیار مهمی در این امر دارد. کامپوزیت ونیرهایی که توسط شرکت ‌های معتبری تولید می ‌شوند، مقاومت عالی در برابر رنگ پذیری و تغییر رنگ دارند. بنابراین متخصص دندانپزشکی را انتخاب کنید که از برند های مرغوب برای کامپوزیت دندان‌ هایتان استفاده کند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (9 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *