تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

اسفند ۷, ۱۴۰۲ ۱:۴۷ ب٫ظ

لمینیت های سرامیکی لایه نازک پوششی دندان هستند. آن ها در واقع لایه های نازک سرامیک هستند که به منظور زیبایی لبخند و ترمیم برخی از عیوب ظاهری دندان‌ ها به صورت اختصاصی ساخته می شوند و به سطح جلویی دندان ها متصل می شوند. لمینت سرامیکی دندان از مواد سرامیکی خاصی ساخته می ‌شوند که شفافیت و رنگ طبیعی دندان‌ های ما را تقلید می‌ کنند. این مساله تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی را تضمین می کند و لمینیت ها به طور یکپارچه با دندان های دیگر هماهنگ شده و لبخندی هماهنگ و طبیعی ایجاد می کنند.

آیا لمینیت سرامیکی برای من گزینه مناسبی است؟

امروزه افراد زیادی برای ترمیم دندان‌ ها و اصلاح طرح لبخند خود از لمینت سرامیکی زیبایی دندان استفاده می ‌کنند. اما این موضوع دلیل نمی ‌شود که با خود تصور کنید لمینت سرامیکی دندان برای همه افراد مناسب است و نتایج یکسانی را برای همه ارائه می‌ دهد. بهترین راه برای دانستن این موضوع، مراجعه به مطب دندانپزشکی است. پس از صحبت و مشورت با متخصص دندانپزشک و همچنین معاینه دهان و دندان شما توسط ایشان، بهترین و صحیح ‌ترین پاسخ را دریافت خواهید کرد.

لمینیت سرامیکی دندان چه کاربرد هایی دارد؟

لمینیت سرامیکی دندان چه کاربرد هایی دارد؟

این روش از درمان ‌های زیبایی دندان می ‌تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • اصلاح دندان‌ های بد رنگ
  • اصلاح دندان‌ های دارای لکه
  • اصلاح و بازسازی دندان‌ های شکسته و پوسیده
  • اصلاح دندان ‌های لب پر شده و ترک خورده
  • اصلاح فواصل دندانی
  • اصلاح به هم ریختگی های دندانی
  • اصلاح کوتاهی و بلندی دندان ها و…

مزایای لمینت سرامیکی زیبایی دندان

مزایای لمینت سرامیکی زیبایی دندان چه مزایایی دارند؟

مزایای لمینت سرامیکی زیبایی دندان

از مزایا و فواید لمینیت سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت:

لمینت سرامیکی زیبایی دندان به سادگی می ‌تواند به اصلاح طرح لبخند با روشهای مختلف شما بپردازند و تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج زیبایی دندان با لمینت در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است. لمینت سرامیکی دندان در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می ‌باشد. البته باید بدانید که همانند دندان‌ های طبیعی اگر از آن ها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آن ها وجود دارد.

متریال خاص به کار رفته در لمینت سرامیکی زیبایی دندان آن را در برابر تغییر رنگ زود هنگام مقاوم می ‌کند، بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی ‌دهند. متریال به کار رفته در لمینت سرامیکی دندان به گونه‌ ای است که به ‌راحتی می‌ تواند نور را بازتاب دهد و شفافیت خوبی داشته باشد و مشابه با دندان‌ های طبیعی می‌ باشد. نصب لمینت سرامیکی زیبایی دندان بر روی دندان‌ ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌ تواند از دندان‌ های زیبای خود لذت ببرد.

بهترین نوع لمینیت دندان کدام است؟

بهترین نوع لمینیت دندان کدام است؟

هر یک از انواع جنس لمینیت‌ های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شود. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینت سرامیکی دندان باید ویژگی ‌هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد.

از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش قیمت لمینیت می ‌گردد، استحکام، ماندگاری و از همه مهم تر زیبایی است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینت زیبایی دندان نشان دهنده جنس و کیفیت خوب آن است. از بین تمام برند های لمینیت دندان، برند لمینیت IPS ایمکس، ایمپرس و لومینیرز از بهترین‌ ها هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی ( بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟ ) را مطالعه کنید.

لمینیت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی ‌شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  • کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند.
  • کسانی که دارای پوسیدگی‌ های گسترده دندانی هستند.
  • افرادی که بیماری‌ های لثه و پریودنتال دارند.
  • کسانی که بافت مینای دندان آن ها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  • کسانی که دندان‌ های به شدت نا مرتبی دارند.
  • افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.

این افراد با مشورت متخصص دندانپزشک می‌ توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آن ها برای استفاده از لمینیت سرامیکی اقدام کنند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آن ها پیشنهاد خواهد شد.

مراحل انجام درمان لمینت سرامیکی دندان

مراحل انجام درمان لمینت سرامیکی دندان

برای انجام درمان لمینت سرامیکی دندان ابتدا باید به یک مطب تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید و سپس مراحل درمان را آغاز کنید:

تشخیص و طرح درمان

تصاویر ذهنی بیمار از لبخندی جذاب با لمینیت که خواهان آن است در اولین جلسه ملاقات و مشاوره با بیمار باید مد نظر قرار بگیرد. همچنین ارزیابی های صورتی و دندانی که به همان اندازه تکنیک و مواد به کار رفته در طرح درمان های زیبایی اهمیت دارند، باید به دقت انجام شوند.

 تراش دندان ها

در تراش دندان‌ ها نکته ای که حائز اهمیت است انجام حداقل تراش مورد نیاز بر روی دندان ها است که باید با دقت و ظرافت در نظر گرفته شده و اجرا گردد. تراش ناکافی باعث می ‌شود که لمینیت دندان برجسته و حجیم به نظر برسد یا اینکه لمینیت خیلی نازک ساخته شود و تغییر رنگ دندان را پوشش ندهد. و تراش زیاد موجب حذف مینا در بعضی نواحی و کاهش باند لمینیت به دندان می شود.

تعیین رنگ لمینیت ها

با استفاده از شید رنگ مخصوص، رنگ نهایی لمینیت ها بر اساس رنگ پایه ی دندان ها و همچنین با لحاظ کردن نظر و سلیقه ی خود بیمار انتخاب می شود. ممکن است از چند رنگ با شفافیت های مختلف برای ساخت لمینیت ها استفاده شود.

اسکن از دندان ها

پس از تکمیل تراش، از دندان‌ ها و لثه ‌های اطراف آن‌ ها اسکن گرفته می شود و جهت ساخت لمینیت ها به لابراتوار فرستاده می شود.

نصب لمینیت ها

پس از آماده شدن لمینت سرامیکی دندان در لابراتوار، متخصص دندانپزشک لمینیت ها را تک به تک بر روی دندان ها امتحان می کند. حین این روند، چگونگی نشست کامل لمینیت ها بر روی دندان ها و تطابق کامل لبه ها ی آن ها ارزیابی می شود.

مرحله ی بعدی چک کردن رنگ لمینیت هاست. لمینیت ها با رنگ انتخاب شده ساخته شده اند، اما از آنجایی که به دلیل ضخامت اندکی که دارند شفاف یا ترانسلوسنت هستند، با چسب ها یا سمان های مخصوص که محلول در آب هستند ودقیقا رنگ سمان نهایی را دارند بر روی دندان ها قرار داده می شوند.

به این صورت لمینیت ها همان رنگی را که پس از باند دائمی به دندان ها خواهند داشت را نشان می دهند. رنگ لمینیت ها  بررسی می شوند. اگر رنگ قابل قبول بوده و نظر بیمار را نیز تامین می کند، با استفاده از سمان های رزینی مخصوص مطابق رنگ انتخابی بر روی دندان‌ ها چسبانده می‌ شوند.

چطور لمینیت ها با ضخامت کمی که دارند دچار شکستگی نمی‌ شوند؟

چطور لمینیت ها با ضخامت کمی که دارند دچار شکستگی نمی‌ شوند؟

سرامیک‌ ها موادی شکننده هستند و در مقابل نیروهای فشاری و خمشی مقاومت کمی دارند. لمینت سرامیکی زیبایی دندان در ضخامت های اندکی که ساخته می شوند تا زمانی که بر روی دندان ها چسبانده نشده اند، بسیار شکننده هستند.

اما زمانی که لمینیت های دندانی به وسیله ی سمان های رزینی بر روی دندان باند شده و می چسبند، به وسیله ی بافت زیرین ساپورت شده و حمایت می شوند. در این حالت نیروهایی که به لمینیت ها وارد می شود، از آن ها عبور می کنند و در واقع این ساختار دندانی مستحکم و قوی زیر لمینیت هاست که نیروهای وارده را تحمل می کند.

طول عمر لمینیت دندان معمولا چند سال است؟

طول عمر لمینت سرامیکی زیبایی دندان به روش‌ ها و میزان مراقبت از آن ها بستگی دارد. دندان‌ هایی که بر روی آن ‌ها لمینیت قرار گرفته ‌اند مانند دیگر دندان‌ ها در صورت وجود پلاک میکروبی دندان مستعد دچار شدن به پوسیدگی و بیماری‌ های لثه و پریودنتال هستند. در نتیجه رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب نقش تعیین کننده ‌ای در ماندگاری طولانی مدت لمینیت‌ ها دارد.

عوامل موثر بر طول عمر و دوام لمینت دندان چه هستند؟

عوامل موثر بر طول عمر و دوام لمینت دندان چه هستند؟

به طور کلی عوامل متعددی می تواند بر دوام و ماندگاری لمینیت دندان تاثیر بگذارند. در این بخش ما فقط به مهم ترین عوامل آن اشاره خواهیم کرد:

کیفیت متریال لمینیت

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت لمینیت دندان نقش بسزایی در طول عمر لمینت دارد. در واقع امروزه لمینیت ها در لابراتوار های مختلف و با کیفیت های متفاوت ساخته می شوند. هرچه کیفیت مواد مورد استفاده بالاتر و لابراتوار تخصصی تر باشد، می توان انتظار داشت که دوام و طول عمر لمینت ها نیز بیشتر خواهد شد. برعکس لمینیت های ساخته شده از مواد با کیفیت کمتر، مستعد شکستگی، ترک خوردگی و … خواهند بود.

نصب صحیح

مهارت و تخصص دندانپزشکی که فرآیند نصب را انجام می دهد برای موفقیت طولانی مدت درمان بسیار مهم است. یک متخصص پروتز حاذق و با تجربه، اطمینان حاصل می کند که لمینیت ها به طور دقیق بر روی سطح دندان ها قرار گیرند و به طور ایمن به دندان ها چسبانده می شوند. به این صورت میزان ماندگاری و دوام لمینیت دندان نیز می تواند بیشتر شود.

روتین مراقبت از دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان برای افزایش دوام و طول عمر لمینت دندان بسیار مهم است. مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، همراه با استفاده از خمیر دندان غیر ساینده، به حفظ وضعیت مطلوب دندان های طبیعی و لمینیت ها کمک زیادی می کند.

عادات مرتبط به سبک زندگی

برخی عادات سبک زندگی می تواند بر دوام و طول عمر لمینت دندان تأثیر بگذارد.  عاداتی مانند جویدن ناخن، دندان قروچه یا استفاده از دندان به عنوان ابزار می توانند باعث کاهش ماندگاری لمینیت شوند.

لمینیت سرامیکی دوام بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

لمینیت سرامیکی دوام بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟

به دلیل ساخته شدن لمینیت سرامیکی در لابراتوار، می ‌توان گفت که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد. با این حال مراقبت‌ هایی که شما بعد از این درمان انجام می ‌دهید در این ماندگاری بی تأثیر نیست. اگر توجهی به نکاتی که در عنوان‌ های قبلی مطرح کردیم، نداشته باشید ممکن است لمینیت دندان شما در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب دیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

 کلیک کنید: روشهای ترمیم لمینت دندان + هزینه

انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان

برای داشتن بهترین و مناسب ‌ترین انتخاب رنگ لمینت به شما توصیه می ‌کنیم که حتماً دو فاکتور را در نظر داشته باشید. اول اینکه به این نکته توجه کنید که لمینیت قرار است برای سال‌ های زیادی بر روی دندان‌ هایتان باقی بماند، به همین دلیل بهتر است برای زیبایی دندان با لمینت و لبخندی جذاب با لمینیت، طبیعی ترین رنگ لمینت دندان را انتخاب کنید.

ممکن است انتخاب رنگ‌ های خیلی روشن باعث شود پس از مدت زمان کوتاهی احساس نارضایتی از آن پیدا کنید. نکته دیگر این است که در انتخاب رنگ لمینیت به متخصص دندانپزشک خود اعتماد کنید، زیرا ایشان با توجه به سابقه و تجربه ‌ای که در زمینه انجام خدمات زیبایی و ترمیمی دندان دارند، می ‌توانند مشاوره خوبی در این زمینه به شما بدهند.

پالیش لمینت دندان چیست؟

پالیش لمینت دندان چیست؟

به صورت کلی می ‌توان پالیش لمینت دندان را به این صورت معرفی کرد که باعث حفظ شدن زیبایی لمینیت دندان می ‌شود. به زبان ساده‌ تر این روش مانند جرم گیری عمل خواهد کرد که می ‌توانید علاوه بر آن که دندان ‌هایی صاف و براق داشته باشید، سلامتی دهان و دندان‌ های لمینت شده خود را دو برابر کنید. پالیش کامپوزیت نیز عملی مشابه پولیش لمینت می باشد که پزشکان متخصص زیبایی دندان آنرا انجام می دهند.

قیمت لمینت زیبایی دندان

قیمت لمینت زیبایی دندان

قیمت لمینت زیبایی دندان به عواملی مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن ها را بیان کرده ایم:

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینیت تاثیر گذار باشد.

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

 

آیا لمینیت های دندانی دائمی هستند یا می توانند برداشته شوند؟

لمینت سرامیکی دندان (به جز انواع بدون تراش) یک درمان دائمی دندان محسوب می شود. آن ها حدودا 15 تا 20 سال ماندگاری دارند و پس از آن لازم است تعویض شوند. به این دلیل توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد انجام لمینیت دندان، با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید و تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.

بین دو دندان جلو حدودا 8 میلی متر فاصله وجود دارد آیا باید ارتودنسی کنم؟

اگر می خواهید اصولی و از ریشه دندان را جا به جا کرده و فاصله را به طور موثر ببندید بهتر است ارتودنسی کنید. اما اگر تنها ظاهر دندان ها برایتان مهم است می توانید با لمینیت سرامیکی یا ونیر کامپوزیت فاصله را ببندید.

قبل از انتخاب لمینیت دندان، چه چیزهایی را باید با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذاریم؟

اهداف: اهداف شما برای انجام لمینیت دندان چیست؟ درباره آن ها فکر کنید و با متخصص دندانپزشک خود در مورد اهدافتان بحث کنید.

بودجه: تعیین بودجه، روش خوبی برای انتخاب نوع لمینیت هاست. این موضوع که تا چه میزان می توانید هزینه کنید به شما کمک خواهد کرد تا لمینیت مناسب خود را انتخاب کنید.

مشکلات: تمامی مشکلات دندانی خود را با متخصص دندانپزشک خود در میان بگذارید. بحث در مورد نگرانی ها و نیازهای شما، مرحله بسیار مهمی است.

عوارض جانبی: بحث در مورد احتمال عوارض جانبی لمینیت ها، مهم است؛ زیرا باید تصمیم مناسبی بگیرید.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی لمینیت دندان، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد.

لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

آیا بعد از انجام لومینیرز، دندان ها حساس می شوند؟

برای استفاده از لومینیرز دندان نیازی به تراش لایه بیرونی دندان نیست. پس از تکمیل درمان، بیمار دچار حساسیت دندان یا ناراحتی نمی شود. به طوری که بلافاصله پس از درمان بیمار می تواند هر چیزی که بخواهد بخورد و بنوشد.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *