مراقبت های بعد از لمینیت دندان

مراقبت های بعد از لمینیت دندان

فروردین ۱۱, ۱۴۰۳ ۵:۴۷ ق٫ظ

دانستن و رعایت نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان بر افرادی که دندان ‌های خود را لمینیت کردند، واجب است. چرا که عدم توجه به نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان منجر به از بین رفتن زیبایی آن ها در مدت زمان کوتاه و کاهش طول عمر لمینیت دندان می ‌شود. در این مقاله تمام نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان بیان شده است. پس اگر می ‌خواهید زیبایی دندان‌ های خود را برای مدت زمان زیادی حفظ کنید، حتما این مطلب را بخوانید.

آیا باید از لمینیت سرامیکی مراقبت کرد؟

با وجود اینکه لمینیت سرامیکی در لابراتوار و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ساخته می ‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد، اما همانند دندان‌ های طبیعی نیازمند مراقبت و نگهداری است. در واقع رعایت نکاتی که متخصص دندانپزشک برای شما شرح می‎ دهد، در افزایش طول عمر لمینیت دندان تاثیر بسیار زیاد دارد. در صورتی که در رعایت این مراقبت‌ ها سهل انگاری کنید، مطمئنا لمینیت دندان شما بعد از مدتی زیبایی خود را از دست خواهد داد.

نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان

نکات مراقبتی بعد از لمینیت دندان

مراقبت ‌های ۴۸ ساعت اول بعد از لمینیت دندان

در ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از انجام درمان لمینیت سرامیکی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

کلیک کنید: مراحل درمان لمینیت دندان به زبان ساده

  • بعد از انجام این درمان معمولاً دندان‌ های شما دچار مقداری درد و حساسیت می ‌شوند. باید بدانید این حساسیت طبیعی بوده و به مرور رفع می‌ شود. ممکن است تا حدود یک هفته زمان ببرد، اما اگر بیشتر از آن طول کشید به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • برای کاهش حساسیت دندان می ‌توانید از خمیر دندان‌ های ضد حساسیت کمک بگیرید.
  • همچنین مصرف غذاهای نرم و عدم مصرف نوشیدنی ‌ها و غذاهای بسیار داغ و بسیار سرد در رفع این حساسیت نیز به شما کمک می‌ کند.
  • تا ۴۸ ساعت ابتدایی از مصرف نوشیدنی ‌ها و غذاهای رنگی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌ های گازدار، انواع توت‌ ها و … پرهیز کنید.
  • از کشیدن سیگار و دخانیات اجتناب نمایید.
  • در صورتی که احساس کردید لمینیت دندان بلند یا تیز است، برای رفع آن به مطب متخصص دندانپزشک خود مراجعه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پسته، بادام یا هر چیز سفت دیگری را با دندان ‌های خود نشکنید.

مراقبت های بعد از لمینیت دندان

مراقبت های بعد از لمینیت دندان

راه های افزایش طول عمر لمینیت دندان

اگر تمایل به افزایش ماندگاری لمینیت دندان خود را دارید، نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

رعایت بهداشت دهان و دندان

از ابتدایی ‌ترین و مهم ‌ترین مواردی که باید آن را در نظر داشته باشید، رعایت بهداشت دهان و دندان است. هرچه توجه ویژه‌ تری به این مورد داشته باشید، قطعاً کمک شایانی به افزایش طول عمر لمینیت دندان خود خواهید کرد. پس نکات زیر را به درستی رعایت کنید:

کلیک کنید: راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

ایده آل است که بعد از مصرف هر وعده غذایی مسواک بزنید. اگر چنین امکانی نداشتید، حداقل دو بار در روز این کار را انجام دهید. بعد از هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان، مواد غذایی باقی مانده بین دندان‌ های خود را خارج کنید. البته به این نکته توجه کنید که استفاده از نخ دندان بعد از لمینیت دندان صرفا برای خارج کردن مواد غذایی نیست. در واقع شما باید اصول کشیدن نخ دندان بعد از لمینیت دندان را یاد گرفته و از آن برای خارج کردن پلاک دندانی استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است بعد از مدتی دندان شما در ناحیه بین دندانی دچار پوسیدگی شود.

مسواک زدن بعد از لمینیت دندان

نکته حائز اهمیت دیگر مسواک زدن بعد از لمینیت دندان است، از مسواک نرم و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. مسواک ‌های دارای پرز سخت می ‌توانند سبب ساییده شدن لمینیت ‌های شما شوند. در رابطه با خمیر دندان نیز باید از انواع غیر سفید کننده و غیر ساینده استفاده کنید.

مراجعه به دندانپزشک بعد از لمینیت دندان

شما باید حداقل هر ۶ ماه یک بار مراجعه به دندانپزشک بعد از لمینیت دندان داشته باشید. در این صورت اگر دچار هر گونه مشکلی شده باشید، با درمان به موقع می‌ توانید مانع از نیاز به درمان‌ های پیچیده ‌تر و آسیب به لمینیت سرامیکی خود شوید.

عدم جویدن خوراکی‌ ها و غذاهای سفت

با وجود اینکه لمینت سرامیکی مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد، اما اگر مواد غذایی سفت را با آن ها بجوید، ممکن است دچار آسیب شوند. برخی از افراد این تصور را دارند که بعد از لمینیت کردن دندان‌ ها خود دچار محدودیت می‌ شوند، اما در واقع شما قادر به خوردن همه چیز خواهید بود، تنها کافی است احتیاط لازم را رعایت کنید و برای جویدن مواد غذایی سفت از دندان‌ های عقبی خود کمک بگیرید.

عادات مضر بعد از لمینیت دندان

برخی از عادت‌ ها از جمله باز کردن درب بطری با دندان می ‌توانند موجب آسیب دیدگی لمینیت دندان شوند.

عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی

با وجود مقاومت بالایی که لمینیت ‌های سرامیکی در برابر تغییر رنگ دارند، اما مصرف مداوم نوشیدنی ‌ها و غذاهای رنگی می ‌تواند در تغییر رنگ آن ها تأثیر داشته باشد. منظور این نیست که از مصرف این مواد غذایی به طور کامل پرهیز کنید، منظور این است که هرچه مصرف آن ها را محدود تر کنید، به طبع ماندگاری سفیدی دندان‌ های خود را افزایش داده ‌اید. توصیه این است که پس از مصرف این مواد و نوشیدنی‌ ها دهان خود را با آب بشویید.

کلیک کنید: تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

عدم استعمال سیگار و دخانیات

نیکوتین موجود در سیگار تا حد زیادی به سلامت دهان و دندان ها آسیب وارد کرده و موجب زرد شدن و شل شدن سمان لمینیت ‌های سرامیکی خواهد شد.

استفاده از نایت گارد

اگر در ورزش‌ هایی مانند بوکس، کاراته و دیگر موارد مشابه شرکت می‌ کنید، برای جلوگیری از ترک خوردن و یا شکستگی لمینیت سرامیکی بهتر است در حین انجام اینگونه فعالیت‌ ها از نایت گارد استفاده کنید. همچنین دندان قروچه یا براکسیسم نیرویی بسیار بالاتر از نیروی معمول جویدن بر دندان‌ ها وارد می ‌کند و در نتیجه لمینیت‌ ها را در خطر شکستگی قرار می‌ دهد.

در تحقیقی که در سال 2012  انجام شد، این ریسک شکستگی تا هشت برابر بیشتر ارزیابی شده است. بعضی از بیماران شاید قادر باشند که براکسیسم خود را به نحوه موفقیت آمیزی در طول روز کنترل کنند، اما در حین خواب این عمل غیرممکن است. در نتیجه چنین افرادی نیاز به استفاده از نایت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمینیت ها به حداقل میزان رسیده و ماندگاری آن ها طولانی تر گردد.

کنترل عادات مخربی که موجب تحلیل لثه دندان‌ های لمینیت شده می ‌شوند

تحلیل لثه عاملی است که بر طول عمر لمینیت‌ سرامیکی اثر دارد. در هنگام ساخت لمینیت‌ ها، لبه آن ‌ها در حد لثه و یا به میزان بسیار کمی زیر لثه قرار می ‌گیرند.

اگر لثه ها دچار تحلیل شوند، هر چند عملکرد خود لمینیت هیچ مشکلی نداشته باشد اما ظاهر ناخوشایند آن باعث می ‌شود که نیاز به تعویض آن به وجود آید. تحلیل لثه می تواند به علل مختلفی مانند مسواک زدن با روش نادرست، مسواک زدن با فشار زیاد و یا حتی عاداتی مانند فشار دادن و یا سابیدن دندان ها بر هم ایجاد شود. دقت در رعایت اصول صحیح مسواک زدن و استفاده از نایت گارد عواملی موثر در پیشگیری از تحلیل لثه ها هستند.

به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت‌ های بسیار بالا و پایین

قرار گرفتن ونیر سرامیکی بر روی دندان، مجموعی از سه ماده مختلف می باشد: مینای سطح دندان، سمان رزینی چسباننده و ونیر سرامیکی. هر کدام از این مواد در حرارت‌ های مختلف به میزان متفاوتی منبسط و منقبض می ‌شوند.

کلیک کنید: روش ‌های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لمینیت دندان

در نتیجه بهتر است مصرف مواد بسیار گرم و یا بسیار سرد را محدود کرد تا با گذشت زمان ونیرهای سرامیکی به نقطه ‌ای نرسند که دچار ترک و یا شکستگی شوند.

دهان شویه بعد از لمینیت دندان

دهان شویه بعد از لمینیت دندان

استفاده از دهان شویه بعد از لمینیت دندان باید حتما طبق نظر متخصص دندانپزشک باشد و از دهانشویه مخصوص استفاده شود. دهان شویه بعد از لمینیت دندان نباید حاوی موادی باشد که به ونیر دندان آسیب بزند.

خمیر دندان مخصوص لمینیت دندان

آیا بعد از لمینیت سرامیکی باید از خمیر دندان خاصی استفاده کرد؟

برخی خمیر دندان‌ ها به طور خاص برای مراقبت از لمینیت‌ ها و یا سایر ترمیم ‌های دندانی فرموله شده ‌اند. استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینیت سرامیکی برای پیشگیری از آسیب به لمینیت ها در مدت زمان کوتاهی پس از نصب بسیار مهم است. به همین دلیل لازم است که پس از انجام این درمان، از خمیر دندان مناسبی استفاده کنید.

آیا از خمیر دندان سفید کننده بعد از لمینیت دندان استفاده کنم؟

اغلب بیماران نگران تغییر رنگ لمینیت هستند، اما نمی ‌دانند که آیا خمیر دندان سفید کننده انتخاب خوبی است یا خیر. این نوع خمیر دندان‌ ها نه تنها انتخاب مناسبی برای تمیز و سفید نگه داشتن لمینیت دندان نیستند، بلکه می ‌توانند به آن آسیب نیز برسانند. لمینیت دندان به طور طبیعی در برابر لکه دار شدن و تغییر رنگ دادن، مقاوم است.

کلیک کنید: بهترین نوع لمینیت برای شما کدام است؟

علاوه بر این نیز به مواد دارای خاصیت سفید کنندگی موجود در خمیر دندان‌ ها، پاسخ نمی ‌دهد. خمیر دندان‌ های سفید کننده حاوی مقادیر زیادی مواد ساینده بوده که زبر هستند و می ‌توانند بر روی لمینت تاثیر نامطلوبی داشته باشند. استفاده مکرر و بیش از حد از آن ها خراش‌ هایی را بر روی سطح لمینیت دندان ایجاد می ‌کند. رنگدانه‌ ها و میکروب‌ ها درون این خراش‌ ها به دام می‌ افتند و به مرور زمان باعث تغییر رنگ آن می‌ شوند.

خمیر دندان مخصوص لمینیت دندان باید چه ویژگی ‌هایی داشته باشد؟

خمیر دندان ‌هایی که مخصوص لمینیت دندان تولید می ‌شوند از فرمول‌ های خاصی در تولید آن ها استفاده می ‌شود و دارای ویژگی ‌های خاص خود هستند. انتخاب خمیر دندان مخصوص لمینیت کار دشواری نیست. دانستن برخی نکات و ویژگی‌ های لازم درباره آن می ‌تواند به شما در داشتن انتخاب مناسب کمک کند. این ویژگی‌ ها شامل موارد زیر هستند:

  • دارای مواد ساینده مانند جوش شیرین نباشد.
  • دارای مواد سفید کننده مانند هیدروژن پراکسید نباشد.
  • ضد حساسیت باشد.
  • حاوی ترکیبات سیلیکات نباشد.
  • ترکیبات سدیم در آن وجود نداشته باشند.
  • ضد پوسیدگی دندان باشد.

چگونه بهترین خمیر دندان لمینیت را انتخاب کنم؟

برای داشتن بهترین انتخاب، حتما پس از انجام این درمان در مورد بهترین خمیر دندان، مسواک و دهانشویه ‌ای که باید استفاده کنید از متخصص دندانپزشک خود اطلاعات کافی را دریافت کنید.

تغذیه بعد از لمینیت دندان

تغذیه بعد از لمینیت دندان

نحوه ساخت منحصر بفرد لمینیت ‌ها موجب شده که ماندگاری خوبی داشته باشند. لمینیت ‌‌های  سرامیکی نسبت به کامپوزیت ونیر هزینه بالا تری دارند، اما کمتر دچار تغییر رنگ و شکستگی‌ می‌ شوند. با رعایت نکات بهداشتی‌ توصیه شده توسط متخصص دندانپزشک می‌ توان لمینیت ‌‌های سرامیکی را همچنان زیبا و تمیز نگه داشت و از آسیب دیدن آن‌ ها جلوگیری کرد.

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

بعد از انجام درمان لمینیت سرامیکی نمی‌ توان گفت که محدودیت غذایی خواهید داشت. شما می ‌توانید هر آنچه دوست دارید بخورید، اما باید مراقبت‌ هایی را در نظر بگیرید. این مراقبت ‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان و همچنین افزایش ماندگاری لبخند زیبای شما مهم هستند. میزان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌ های رنگی از جمله چای، قهوه، نوشابه ‌های گازدار و شکلات را کاهش دهید و یا بعد از مصرف آن ها دهان خود را با آب بشویید.

همچنین هرچه سعی کنید کمتر مواد غذایی سفت را مصرف کنید، احتمال ترک خوردگی، لب پر شدگی و یا شکستگی لمینیت ‌های شما کاهش پیدا خواهد کرد.

هزینه لمینیت دندان قیمت لمینت دندان

هزینه لمینیت دندان

قیمت لمینت دندان

هزینه درمان لمینت دندان به موارد بسیاری بستگی دارد مانند:

کلیک کنید: لمینت دندان برای دندان های لکه دار: راه حلی برای داشتن لبخندی سفید و درخشان

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه لمینیت دندان متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه درمان لمینت دندان متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه لازم برای لمینت دندان تاثیر گذار باشد.

سوالات متداول بعد از لمینیت دندان

لمینیت های فوری برای چه افرادی مناسب هستند؟

گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید با وجود همه مشکلات و عوارض، باز به طور موقت از لمینیت متحرک دندان استفاده کنید. به طور مثال:

  • امکان مالی انجام لمینیت سرامیکی دائمی و یا کامپوزیت ونیر را ندارید.
  • مشکل بی دندانی دارید و در حال حاضر نمی توانید ایمپلنت دندان انجام دهید و از روش کاشت دندان استفاده کنید.
  • یک مهمانی و یا مراسم مهم در پیش دارید و می خواهید به طور موقت از لمینت متحرک دندان استفاده نمایید.
  • در این شرایط توصیه می کنیم حتما به سراغ دندانپزشک متخصص در این زمینه بروید و بعد از تهیه لمینیت های فوری مراقبت از آن ها را جدی بگیرید تا دچار مشکل عفونت در لثه یا دندان هایتان نشوید.

اگر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه داشته باشم می توانم دندانم را لمینیت کنم؟

قبل از نصب لمینیت سرامیکی، ضروری است که به مشکلات دندانی موجود، مانند پوسیدگی یا بیماری لثه رسیدگی کنید. متخصص دندانپزشک شما یک معاینه کامل برای اطمینان از سلامت دهان و دندان شما قبل از اقدام به درمان زیبایی انجام می دهد و اگر مشکلی وجود داشته باشد ابتدا مشکل را برطرف خواهد کرد.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد. لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

آیا می توان دندان های لمینیت شده را سفید کرد؟

لمینیت های دندان از جنس سرامیک هستند بنابراین، آن ها به درمان بلیچینگ دندان پاسخ نمی دهند. اگر می خواهید لبخندی سفید تر داشته باشید، بهتر است در این خصوص با متخصص ترمیمی و زیبایی خود صحبت کنید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *