لومینیرز دندان، مزایا و معایب

لومینیرز دندان، مزایا و معایب

مهر ۲۴, ۱۴۰۲ ۲:۴۳ ب٫ظ

لومینیرز دندان چیست؟

لومینیرز لمینتی نازک از جنس نوع خاصی از پرسلن به نام  Cernate محصول کمپانی  DenMat آمریکا ست. Cernate دارای ساختاری فلدسپار است که با کریستال های نانولوسایت   مستحکم شده است. (پیشنهاد می شود مقاله ی بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟ را مطالعه بفرمایید)

فرمول این نوع پرسلن انحصاری در اختیار کمپانی  DenMat  آمریکا می باشد. Cernate سابقه ای روشن در درمان های زیبایی در سراسر دنیا دارد. این سرامیک تنها جهت ساخت  Lumineers مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسلن تاکنون سه دوره متوالی جایزه بهترین محصول زیبایی دندانپزشکی آمریکا را به دست آورده است. همچنین در سایت researchgate اطلاعات کاملی از این نوع پرسلن وجود دارد.

کاربرد های لمینیت لومینیرز دندان

از آنجایی که این نوع لمینیت‌ ها بسیار ظریف و شفاف هستند، نمی ‌توانند همانند دیگر لمینیت‌ های سرامیکی کاربرد های گسترده ‌ای داشته باشند و اصلاحات شدید را پوشش دهند. از کاربرد های لومینیرز دندان می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح تغییر رنگ دندان ها
  • شکستگی‌ های دندانی
  • بستن فاصله بین دندان‌ ها (درمان دیاستم)
  • ترمیم ناهماهنگی‌ های دندانی
  • تغییر شکل دندان ‌ها مانند کشیدگی آن ها

ضخامت لومینیرز دندان

ضخامت لومینیرز دندان

ضخامت لومینیرز به اندازه لنز چشمی است و بین ۰.۱ تا ۰.۳ میلی ‌متر تخمین زده می ‌شود. از این رو، در این نوع لمینیت دندان ها تراشیده نخواهد شد. در این روش، در کنار این ‌که ساختار اصلی دندان ها به همان صورت باقی می ‌ماند و به آن ها دست زده نمی‌ شود، دندان‌ های بیمار ظاهر مناسبی نیز خواهند داشت و دچار بیرون زدگی نمی شود. همین دو عامل سبب گردیده‌ اند که انتخاب بیشتر بیماران و دندانپزشکان متخصص برای لمینیت دندان افرادی که مشکلات جزیی دارند، لومینیرز باشد.

چه کسانی می توانند لومینیرز دندان انجام دهند؟

چه کسانی می توانند لومینیرز دندان انجام دهند؟

در بسیاری از بیماران رنگ دندان ها به صورت دائم تغییر پیدا کرده است. در حقیقت روش های سفید کردن دندان می توانند مورد استفاده این بیماران قرار گیرند اما مشکل اصلی آن است که در بسیاری از مواقع همه لکه ها از بین نمی روند و یا برای مدتی طولانی روی دندان ها باقی می مانند. در این موارد لومینیرز دندان می تواند این مشکل را بر طرف کند و دندان های سفیدی به شما بدهد. نکته ی حائز اهمیت در این نوع از لمینیت ها این است که لومینیرز به مواد غذایی مصرفی  واکنش نمی دهد و در برابر قهوه، سیگار و چای نیز مقاوم است و تغییر رنگ نمی دهد.

گروه دیگر از بیماران هستند که دندان آن ها شکستگی و آسیب شده است همچنین فاصله میان دندان ها (دیاستم) نیز مشکلی رایج است که در بسیاری از موارد می تواند باعث کاهش سطح اعتماد به نفس شود. لومینیرز برای این بیماران نیز می تواند راهکاری بسیار مناسب باشد. لومینیرز یک روش درمانی سریع و غیر تهاجمی است که به کمک آن با دو دیدار نسبتا کوتاه مدت با متخصص دندانپزشک، می توان به لبخندی زیبا دست پیدا کرد.

مراحل نصب لومینیرز دندان

پیش از توضیح مراحل نصب لومینیرز دندان این نکته حائز اهمیت است که حتما قبل از انجام هرگونه اقدام دنداپزشکی تحقیق کنید و همیشه با دندانپزشک متخصص مشورت کنید.

  • تعداد جلسات حضور شما برای لومینیرز دندان حداقل 2 بار می ‌باشد.
  • معاینه توسط متخصص دندانپزشک
  • در مواردی اصلاحات جزعی و آماده سازی روی دندان های شما برای اسکن دیجیتال
  • اسکن دیجیتال از دندان های شما
  • ارسال اسکن گرفته شده برای ساخت لومینیرز دندان به لابراتور، (زمان ساخت تقریبی 3 الی 4 هفته)
  • اتصال و نصب لومینیرز دندان

مزایای لومینیرز دندان

مزایای لومینیرز دندان

لمینیت لومینیرز به نسبت سایر روش‌ های زیبایی دندان از مزیت‌ هایی برخوردار است که پیش از اقدام برای انجام لمینیت لومینیرز، بهتر است که نسبت به آن‌ ها آشنایی های لازم را داشته باشید. از جمله مزیت‌ های بارز این لمینیت می‌ توان به کم تهاجمی بودن، نتایج سریع و… اشاره کرد که به شرح زیر هستند.

کم تهاجمی بودن:

برای این‌ که لمینیت لومینیرز انجام شود، به نسبت سایر روش ‌ها الزامی برای آماده کردن، فرم ‌دهی یا تراش دندان دیده نمی ‌شود. علاوه‌ بر این، در این روش زیبایی بیمار احساس درد را تجربه نخواهد کرد و لزومی برای بی حسی بیمار وجود ندارد.

نتایج سریع ‌تر:

از شیوه‌ های محبوب درمانی و زیبایی می ‌توان به استفاده از لمینیت لومینیرز دندان اشاره کرد. این شیوه درمانی نیازی به آماده ‌سازی نداشته و پروسه درمان لمینیت لومینیرز به سرعت پشت سر گذاشته می ‌شود. به این شکل که بیمار 2 جلسه به مطب تخصصی دندانپزشکی مراجعه خواهد کرد و درمان او در مدت زمان کوتاهی انجام می ‌گیرد. علاوه‌ بر این موارد، امکان جدا سازی یا تعویض این لمینیت با گذر زمان نیز وجود دارد.

شباهت زیادی به مینای دندان دارند:

هرچند که سایر لمینیت های دندان نیز بسیار مشابه با مینای دندان هستند، اما این لومینیرز ها هستند که بیشتر از ویژگی های ظاهری و جزئیات مینا تقلید می کنند.  آن ها نور را بسیار شبیه به مینای دندان ساطع کرده و از خود عبور می دهند و همین موضوع باعث شده زیبایی بی نظیری داشته باشند.

مراقبت های لازم پس از انجام لومینیرز دندان

مراقبت های لازم پس از انجام لومینیرز دندان

با توجه به اینکه لومینیرز دندان، یک لایه نازک است که روی دندان نصب می ‌شود، بنابراین برای افزایش طول عمر آن باید مراقبت های مخصوصی انجام شود. حتما بهداشت دهان و دندان را باید جدی گرفت. استفاده از روش صحیح مسواک زدن و همچنین نحوه استفاده از نخ دندان صحیح را باید در اولویت قرار داد. با توجه به اینکه لومینیرز ضخامت کمی دارد حتما باید مراقب باشید که ضربه ای به آن وارد نشود تا صدمه نبیند. از شکستن آجیل با دندانهای لمینیت شده باید پرهیز شود. همچنین از خوردن غذا های سفت همچون ته دیگ نیز باید اجتناب کرد. عادت‌ هایی از قبیل فشار دادن دندان ها به هم، دندان قروچه، ضربه به دندان، خراشیدن دندان با کلید یا سوزن و سایر رفتارهایی از این قبیل نیز باید فورا ترک شود و برای دندان قروچه متخصص دنداپزشک برای شما نایت گارد تجویز خواهد کرد.

هزینه لومینیرز دندان چقدر است؟

در حالت کلی، لمینیت دندانی لومینیرز نسبت به سایر لمینیت های دندانی هزینه بیشتری را در پی خواهد داشت. نمی ‌توان رقم ثابتی را برای این روش درمانی در نظر گرفت، چرا که هزینه لومینیرز دندان همواره به‌ واسطه نواسانات بازار و ارز، تغییر می‌ کند. علاوه‌ بر این، میزان مهارت دندانپزشک متخصص و لابراتوار دیجیتال سازنده نیز بر قیمت لومینیرز دندان تاثیر گذارند. برای اطلاع  از  قیمت لومینیرز هر دندان باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و تحت معاینه قرار بگیرید. همچنین برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه های ارتباطی زیر:

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

آیا می توان لومینیرز را از روی دندان برداشت؟

لومینیرز دندان فرآیندی کاملا برگشت پذیر هست چرا که در طی آن دندان ها هیچگونه تراشی نمیخورند و شما هر زمان تمایل داشته باشید می توانید آن ها رو از روی دندان جدا کنید. (این به این معنا نیست که این ها متحرک بوده بلکه برای جدا کردن آن نیاز به مراجعه به دندانپزشک متخصصتان دارید.)

بهترین برند لمینیت بدون تراش

بهترین برند لمینیت بدون تراش

لمینیت‌ هایی که نصب آن ها نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارند، با نام لمینیت بدون تراش (لومینیرز) شناخته می ‌شوند. این نوع از ونیرهای سرامیکی فوق نازک توسط شرکت ‌های مختلفی تولید می ‌شوند که در ادامه بهترین آن ها را معرفی کرده‌ ایم:

لمینیت بدون تراش یا لومینیرز

لمینیت بدون تراش دوراتین

لمینیت‌ های سرامیکی دوراتین (DURAthin) از ونیرهای سرامیکی بسیار مرغوب و با کیفیتی هستند که تحت تکنولوژی ‌های پیشرفته CAD/CAM ساخته می‌ شوند. از این لمینیت ‌ها می ‌توان برای پوشاندن ایرادات جزئی دندان ‌ها و اصلاح سریع طرح لبخند، استفاده کرد و بیمار هر زمان بخواهد می ‌تواند آن ها را از روی دندان ‌های خود بردارد.

لمینیت بدون تراش لومینیرز

لمینیت‌ های فوق نازک و بسیار مرغوب برند لومینیرز (LUMINEERS) که در ایران شهرت زیادی دارند و توسط متخصصان دنداپزشک زیادی مورد استفاده قرار می ‌گیرند، از دیگر برند های خوب لمینیت بدون تراش هستند. ضخامت این ونیرهای سرامیکی در حدود 0.1 الی0.3 میلی متر است و مستقیماً و بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان بر روی دندان ‌ها نصب می‌ شوند.

لمینیت بدون تراش ویوانیرز

ونیرهای سرامیکی بدون نیاز به تراش مینای دندان ویوانیرز ( Vivaneers ) یکی دیگر از برند های مرغوب و با کیفیت لمینیت‌ های فوق نازک هستند که برای اصلاح سریع طرح لبخند به کار برده می ‌شوند. در ساخت این نوع از لمینیت‌ ها از موادی مانند زیرکونیا، سرامیک سیلیکات لیتیوم و دی سیلیکات لیتیوم ایمکس  IPSاستفاده می‌ شود که در استحکام و دوام بالای آن ها نقش دارند. ونیرهایی که توسط این شرکت تولید می‌ شوند و در دسته بهترین برند لمینیت دندان قرار می ‌گیرند، می ‌توان ونیرهای  BruxZirرا نام برد.

آیا باید انتخاب برند لمینیت دندان را به متخصص دندانپزشک سپرد؟

متخصصان دندانپزشک به دلیل تخصص و تجربه ‌ای که در این زمینه دارند و تحقیقاتی که انجام می ‌دهند، اطلاعات بسیار زیادی درباره انواع لمینیت های دندانی و مارک‌ های موجود در بازار و کیفیت هریک از آن ها دارند. به همین دلیل می ‌توانند پس از بررسی شرایط دهان و دندان بیمار، مناسب ‌ترین و بهترین نوع لمینیت دندان را به بیمار پیشنهاد دهند تا بیمار لمینتی را انتخاب کند که:

  • طبیعی ‌ترین و زیبا ترین نتیجه را به بیمار ارائه دهد.
  • متناسب با شرایط مالی بیمار باشد.
  • نصب آن به کم‌ ترین میزان تراش دندان نیاز داشته باشد و آسیبی به دندان وارد نکند.
  • متناسب با شرایط دهان و دندان بیمار باشد و بتواند بالا ترین میزان ماندگاری را داشته باشد.

انواع رنگ لمینیت دندان

انواع رنگ لمینیت دندان

انواع رنگ لمینیت دندان به چهار دسته تقسیم می شوند. گروه A شامل رنگ قهوه ای مایل به قرمز است. گروه B زرد مایل به قرمز می باشد. گروه C رنگ خاکستری و گروه D خاکستری مایل به قرمز است. برای انتخاب رنگ لمینیت دندان متخصص دندانپزشک بر اساس رنگ چشم، رنگ پوست و رنگ دندان های طبیعی شما تصمیم گیری می کند. از آنجایی هدف بسیاری از افراد از اجرای لمینیت، سفید کردن دندان هایشان می باشد، تصمیم می گیرند که سفید ترین رنگ لمینیت را برای دندان های خود انتخاب کنند، غافل از اینکه سفید ترین رنگ که به رنگ سفید هالیوودی معروف است، بسیار غیر طبیعی به نظر می رسد. پیشنهاد می کنیم که برای انتخاب بهترین رنگ لمینیت دندانی، حتما به توصیه های متخصص دندانپزشک خود عمل نمایید.

کلام آخر

انجام لمینیت دندان یکی از روش های زیبایی پر طرفدار در دندانپزشکی زیبایی است که در حین اینکه دارای تاثیر فراوانی در ایجاد زیبایی در لبخند دارد، همچنین یکی از موثرترین روش ها برای اصلاح بد فرمی و نواقص دندانی است. برند های مختلفی از لمینیت امروزه در مطب های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. که هر کدام بسته به جنس مواد به کار رفته دارای دوام و جلوه خاص به خود هستند. یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب نوع لمینیت در ایران قیمت لمینیت دندان می باشد. در همین جهت بهتر است قبل از مراجعه به مطب های دندانپزشکی ابتدا مطالعه ای در مورد انواع برند های لمینیت و ویژگی های آن ها داشته باشید.

سوالات متداول

لومینیرز دندان چقدر دوام دارد؟

موارد متعددی در ماندگاری لمینیت لومینیرز تاثیر دارند. از جمله این موارد می ‌توان به مهارت دندانپزشک متخصص در تراش ، نصب و مراقبت‌ های پس از درمان توسط بیمار اشاره کرد. هر چه بیشتر نکات مراقبتی پس از درمان را رعایت کنید، می ‌توانید انتظار بیشتری از دوام و ماندگاری لبخند زیبای خود داشته باشید. با در نظر گرفتن این موارد می ‌توان ماندگاری در حدود 10 الی 20 سال برای این روش زیبایی در نظر گرفت.

آیا بعد از انجام لومینیرز، دندان ها حساس می شوند؟

برای استفاده از لومینیرز دندان نیازی به تراش لایه بیرونی دندان نیست. پس از تکمیل درمان، بیمار دچار حساسیت دندان یا ناراحتی نمی شود. به طوری که بلافاصله پس از درمان بیمار می تواند هر چیزی که بخواهد بخورد و بنوشد.

لومینیرز دندان چقدر طول می کشد؟

همانطور که پیش از این گفته شد انجام لومینیرز دندان در دو جلسه صورت می گیرد به گونه ای که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در جلسه اول 3 الی 4 هفته طول می کشد تا لومینیرز شما در لابراتوار ساخته شود. پس از اینکه لومینیرز دندان ساخته شد متخصص دنداپپزشک زمانی را برای جلسه دوم و سمان مخصوص در نظر می گیرد که زمان چسباندن آن به دندان ها، یک الی دو ساعت در مطب متخصص دندانپزشک زمان خواهد برد.

بهترین نوع لمینیت سرامیکی دندان کدام است؟

هر یک از لمینیت‌ های دندان مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر یک با توجه به شرایط دهانی هر فرد انتخاب می ‌شوند. باید خصوصیات آن ها برای این انتخاب به درستی مد نظر قرار داده شوند. به عنوان مثال لمینیت دندان سرامیک فشرده دارای ضخامت بالایی است، اما به طبع مقاومت و ماندگاری بالایی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که اصولاً بهترین نوع لمینت باید ویژگی ‌هایی از جمله استحکام، کیفیت، زیبایی، ماندگاری و ظرافت را داشته باشد. از جمله فاکتورهایی که سبب افزایش قیمت لمینیت می ‌گردد، استحکام، ماندگاری و از همه مهم تر زیبایی است. پس می ‌توان بیان کرد که بالا تر بودن قیمت لمینیت دندان نشان دهنده جنس و کیفیت خوب آن است. از بین تمام برند های بیان شده، برند لمینیت IPS ایمکس ایمپرس و لومینیرز از بهترین‌ ها هستند. (پیشنهاد می شود مقاله ی بهترین نوع لمینیت دندان چیست؟ را مطالعه بفرمایید)

آیا می توان برای مرتب کردن دندان ها به جای ارتودنسی از لمینیت استفاده نمود؟

در صورتی که ناهنجاری دندان ها خفیف یا متوسط باشد، با مشورت متخصص دندانپزشک می توان به جای ارتودنسی که درمان آن طولانی است، از لمینیت دندان استفاده کرد. در صورتی که ناهنجاری شدید باشد، این کار ممکن نیست. اگر بیمار به این کار اصرار داشته باشد، به دلیل اینکه تراش زیادی از دندان لازم است، لمینیت ها به طور مکرر خواهند افتاد و همچنین بیماری های لثه برای فرد به وجود می آید. بنابراین در این صورت انتخاب ارتودنسی بهترین گزینه است.

برند لمینیت را بر اساس قیمت کم انتخاب کنم یا کیفیت بالا؟

شاید مشاهده قیمت‌ های پایین ‌تر برخی مارک ‌های لمینیت باعث وسوسه شدن شما در انتخاب نوع لمینیت شود. در این انتخاب دقت به کیفیت و مرغوب بودن لمینیت بسیار مهم است، چرا که بر زیبایی، طبیعی بودن، ماندگاری، سازگاری با بافت دهان و دندان و همچنین مقاومت و استحکام آن تأثیر دارد. به طبع هرچه هزینه بیشتری برای لمینیت پرداخته شود، فرد می‌ تواند از مزایای یک لمینیت خوب بیشتر بهره ببرد. لمینیت‌ های ارزان قیمت ممکن است خیلی زود تر از موعد مقرر، زیبایی خود را از دست بدهند و یا مقاومت و استحکام خیلی خوبی نداشته باشند و سریع‌ تر آسیب ببینند و نیاز به تعویض پیدا کنند که تعویض آن ها نیاز به پرداخت مجدد هزینه‌ های مربوط به تهیه و نصب آن می‌ شود. این در حالی است که یک لمینیت خوب خیلی دیرتر و در مدت زمان طولانی‌ تری ممکن است دچار این مشکلات شود. بنابراین استفاده از برند های خوب مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهند بود.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *