موثرترین عوامل بر هزینه روکش دندان

موثرترین عوامل بر هزینه روکش دندان

اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳ ۱۲:۵۶ ب٫ظ

روکش دندان یا (dental crown) یکی از روش‌ های رایج ترمیمی در دندانپزشکی است. در واقع روکش ها نوعی کلاهک مشابه به تاج دندان می ‌باشند که جایگزین تاج دندان واقعی اما آسیب دیده ما می‌ شوند. این پروتزها به صورت اختصاصی برای هر شخص طراحی و ساخته می ‌شوند و نه تنها از دندان مراقبت می کنند بلکه در زیبا سازی و اصلاح طرح لبخند نیز موثر هستند.

انواع روکش های دندانی روکش تمام سرامیک

انواع روکش های دندانی

در ادامه به بررسی انواع مختلف روکشهای دندانی می پردازیم:

روکش های تمام سرامیک

روکش ‌های تمام سرامیکی به طور کامل از جنس سرامیک باکیفیت بالا (بهترین و مرغوب ‌ترین نوع سرامیک) ساخته شده ‌اند. این روکش‌ ها همان کاری را انجام می ‌دهند که روکش‌ های قدیمی ‌تر و با جنس‌ های دیگر انجام می ‌دادند، از جمله محافظت از دندان‌ های ضعیف شده، بازسازی دندان‌ های شکسته، نگه داشتن بریج دندانی در جای خود و یا اصلاح دندان‌ هایی که تغییر رنگ یا تغییر شکل داده ‌اند.

ویژگی مهم و منحصر به فرد روکش‌ های تمام سرامیکی که نقطه برتری آن ها از نظر زیبایی نسبت به روکش‌ های فلزی یا طلایی قدیمی محسوب می ‌شود، قابلیت این روکش ‌ها در انتقال بهتر نور از طریق جسم دندان است.

در واقع بدنه ضخیم و شفاف روکش سرامیکی به بهترین شکل می ‌تواند از نظر نفوذ نور به آن مشابه با مینای دندان‌ های طبیعی عمل کند. این باعث می ‌شود که شکل ظاهری طبیعی دندان پس از روکش کردن با روکش ‌های تمام سرامیکی به خوبی بازسازی شود و ظاهر درخشنده یک دندان طبیعی را پیدا کند و در ظاهر اصلاً قابل تشخیص نباشد.

کلیک کنید: ونیر دندان، تفاوت آن با روکش دندان 

روکش‌ های تمام سرامیکی برای چه افرادی مناسب است؟

روکش ‌های تمام سرامیکی برای افرادی که قصد دارند شکل ظاهری و عملکرد طبیعی دندان‌ های جلویی خود را بازسازی کنند، گزینه مناسبی است. زیبایی منحصر به فرد این روکش ‌ها باعث می ‌شود که درخشندگی و جلوه دندان‌ های طبیعی را داشته باشند و از نظر ظاهری قابل تشخیص از دندان طبیعی نباشند. این روکش‌ ها به دلیل ماهیت خاص مواد سرامیکی، برای افرادی که از دندان قروچه شدید رنج می ‌برند و یا برای دندان‌ های عقبی که فشار زیادی روی آن ها وارد می ‌شود، توصیه می‌ شوند.

روکش پی اف ام

روکش های  PFMیا فلز سرامیک

روکش های پی اف ام نسبت به همه ‌ی روکش های سرامیکی مقرون به صرفه تر هستند. با اینکه به زیبایی روکش های سرامیکی نیستند، اما همچنان کاندیدای خوبی برای ترمیم دندان عقبی محسوب می شوند. روکش های پی اف ام چیزخاصی جز پیوند بین  فلز و سرامیکی نیستند.

کلیک کنید: تیر کشیدن دندان روکش شده: علت و درمان

در ابتدا یک پوشش فلزی تهیه می ‌شود که با دندان موردنظر کاملا تناسب دارد. سپس یک لایه (روکش) سرامیک روی پوشش فلزی فیوز می‌ شود که به روکش یک ظاهر طبیعی می ‌دهد.

معایب و مزایای روکش ‌های گوناگون و تاثیر آن بر هزینه

معایب و مزایای روکش ‌های گوناگون و تاثیر آن بر هزینه

در ادامه به مزایا و معایب روکشهای دندانی می پردازیم:

کلیک کنید: روکش دندانم افتاده چه کار کنم؟

مزایای روکش های تمام سرامیک

  • برتری در زیبایی؛ روکش ‌های تمام سرامیکی ظاهری کاملا طبیعی و زیبایی را دارا هستند و از نظر زیبایی به هیچ وجه با روکش‌ های طلا یا فلزی قدیمی قابل مقایسه نیستند.
  • مناسب برای ترمیم آسیب ‌دیدگی‌ ها یا ناهنجاری‌ های دندان‌ های جلویی که از نظر زیبایی اهمیت زیادی دارند.
  • بدون خطر نمایان شدن قسمت فلزی یا لبه ‌های فلزی در اطراف دندان.
  • اصلاح مشکل تغییر رنگ دندان‌ ها که با درمان های زیبایی دیگر قابل پوشش نمی باشد.
  • بازیابی قدرت جویدن غذا به شکل طبیعی که به خاطر آسیب‌ دیدگی دندان ‌ها از دست رفته بوده است.
  • جایگزینی دندان‌ های افتاده به منظور بهبود سلامتی و زیبایی دهان با استفاده از بریج دندان.
  • ایجاد زیباترین و طبیعی ‌ترین طرح لبخند.
  • پیوند وسازگاری بالایی با لثه دارند.
  • با توجه به جنس و زیبایی که دارند هزینه بالاتری نسبت به دیگر روکش ها دارند.

مزایای روکش های فلز سرامیک (PFM)

  • روکش های پی اف ام، پایداری و مقاومت روکش را تامین می کنند.
  • روکش های PFM جذابیت بالایی دارند و غالبا ترجیح داده می شوند، و ظاهری طبیعی به دندان ترمیم شده می دهند.
  • درصد موفقیت روکش پی اف ام نسبت به درمان های دیگر بیشتر است و همچنین طول عمر آن نیز زیاد است.
  • ارزان تر هستند.

معایب روکش های فلز سرامیک (PFM)

  • زیبایی کمتر
  • امکان مشخص شدن لبه های فلزی در آینده در اثر تحلیل لثه

معایب روکش های تمام سرامیک

  • استحکام پایین تر بعضی از انواع آن نسبت به دیگر انواع روکش دهای دندانی:

کلیک کنید: ایمپلنت و روکش های با ساپورت ایمپلنت

زمانی که صحبت از دوام و ماندگاری طولانی مدت روکش ها می شود، خصوصا بعضی از انواع این روکش ها نسبت به روکش های فلزسرامیک، استحکام پایین تر داشته و مستعد تر به ترک و شکستگی هستند. البته باید دقت کرد که روکش های تمام سرامیک بر اساس سرامیک های بکار رفته در آن ها، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این روکش ها را می توان در دندان های خلفی ( عقبی) که فشار زیادی بر آن ها وارد می شود، هم استفاده کرد اما باید از انواع دارای استحکام بالا استفاده شود.

  • هزینه بالاتر

هزینه روکش سرامیکی دندان از روکش های دیگر بیشتر است زیرا جنس و کیفیت مواد بکار رفته در آن بهتر بوده و ساخت و آماده سازی آن نیازمند هزینه بیشتر از سوی لابراتوار می ‌باشد. اما نباید هزینه روکش تمام سرامیک دندان مانعی برای نصب آن باشد زیرا از نظر زیبایی و کیفیت قابل قبول هستند.

دقیقا چه زمانی به روکش دندان نیاز داریم؟

دقیقا چه زمانی به روکش دندان نیاز داریم؟

روکش کردن دندان ها به عنوان آخرین راه حل برای نگهداری دندان هاست یعنی در مواقعی که از هیچ کدام از درمان های محافظه کارانه تر به دلیل از دست رفتن زیاد از بافت دندانی نمی توان استفاده کرد. برخی از این موقعیت ها که تنها راه ترمیم دندان روکش است عبارت اند از:

کلیک کنید: کاشت دندان با ایمپلنت و بدون ایمپلنت

  • شکستگی های وسیع دندانی
  • پوسیدگی های گسترده و عمیق
  • ایمپلنت های دندانی
  • بریج های دندانی

بهترین روکش دندان برای شما چه نوع روکشی است؟

هر کدام از انواع روکش های ذکر شده، محاسن و معایب خود را دارند. انتخاب مناسب از بین روکش های مختلف بستگی به دو فاکتور اساسی دارد. استحکام و زیبایی  دو عاملی هستند که در انتخاب روکش دندان مناسب از اهمیت بسیاری برخوردارند. البته ارزیابی اولویت هر کدام از این دو عامل نسبت به دیگری است که طرح درمان نهایی را مشخص می کند. علاوه بر 2 فاکتور اصلی ذکر شده، عوامل دیگری که در انتخاب روکش دندانی تاثیر گذارند عبارت اند از:

  • موقعیت دندان (خلف یا قدام)
  • تعداد دندان های آسیب دیده و نیازمند روکش
  • ترجیح شما
  • نظر متخصص دندانپزشک

در چه شرایطی نمی ‌توان از روکش دندان بهره مند شد؟

معمولاً در شرایط زیر استفاده از این روش درمانی توصیه نمی‌ شود:

کلیک کنید: روش گذاشتن ایمپلنت دندان

  • دندان به طور عمیق ترک خورده است.
  • دندانی که دچار تحلیل ریشه شده است.
  • دندانی که دچار عفونت شده است.

در این صورت ممکن است درمان ‌هایی مانند عصب کشی، ایمپلنت، کشیدن دندان و… پیشنهاد شوند.

عوارض روکش دندان

عوارض روکش دندان

برخی از افراد به دلیل عدم توجه کافی به نکات مراقبتی پس از این درمان، ممکن است دچار عوارض پس از درمان روکش دندان شوند که در ادامه اشاره کرده ایم:

کلیک کنید: ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • حساسیت شدن دندان‌ ها: حساسیت و ناراحتی جزئی معمولاً بعد از انجام این درمان ایجاد می ‌شود که البته تا دو یا سه روز ابتدایی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما گاهی اوقات این حساسیت به دلیل بیش از اندازه بودن ارتفاع روکش و باقی ماندن عصب در دندان روکش شده است که در این صورت متخصص دندانپزشک اقدامات لازم برای رفع آن را انجام خواهد داد.
  • شل شدن روکش دندان: اگر سمان (چسب) روکش دندان شسته شود، ممکن است روکش دندان شل شده و باکتری ‌ها به درون آن نفوذ کنند. این اتفاق می ‌تواند با پوسیدگی همراه باشد.
  • لب پریدگی پرسلن روکش فلز سرامیک دندان: در برخی موارد احتمال لب پر شدن روکش فلز سرامیک وجود دارد. اگر این میزان لب پریدگی اندک باشد، قابلیت ترمیم دارد، اما اگر میزان آن زیاد باشد، احتمالاً نیاز به تعویض روکش خواهد بود.
  • پوسیدگی زیر روکش: بی ‌توجهی به مراقبت های دهان و دندان باعث پوسیدگی دندان زیر روکش می ‌شود که تشخیص آن کمی دشوار است و با ویزیت متخصص دندانپزشک و عکس رادیوگرافی، با توجه‌ به علائمی مثل درد لثه، بوی بد دهان و درد دندان تشخیص داده می ‌شود.

طول عمر روکش دندان چقدر است؟

به طور کلی طول عمر و دوام روکش ‌ها بالای 10 سال است. اما بسته به برخی شرایط این عدد می ‌تواند بیشتر و یا حتی کمتر شود. اجازه دهید برای شفافیت بیشتر، عواملی که می ‌توانند بیشترین تاثیر را روی دوام این پروتزها بگذارند توضیح دهیم.

کلیک کنید: همه چیز درباره ایمپلنت دیجیتالی

نحوه آماده سازی دندان، نحوه ساخت و نصب روکش

در وهله اول، کیفیت تراشِ دندانی که برای نصب روکش آماده می ‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. به این صورت که تراشِ خوب و دقیق با مارجین‌ های مشخص (توسط متخصص پروتز دندان)، باعث می ‌شود در لابراتوار یک کار دقیق انجام شود که خروجی آن، یک روکش عالی خواهد بود. چنین روکشی، حداکثرِ تطابق و حداقل سمان یا چسب مورد نیاز برای اتصال را می ‌خواهد.

با تراش اصولی، آماده سازی مناسب، و نصب با حداکثر تطابق، می توان امید داشت که قبل از هرچیزی طول عمر دندانِ زیر روکش افزایش پیدا کند. زیرا قبل از اینکه بحث دوام و طول عمر روکش دندان برای ما مهم باشد، بحث طول عمر دندان زیر روکش مطرح می شود. تطابق خوب روکش، می تواند مانع نفوذ باکتری‌ ها به زیر روکش شود و این خود می‌ تواند مانع از بروز پوسیدگی‌ های احتمالی در آینده شود.

نحوه مراقبت از روکش توسط بیمار

مانند تمام درمان‌ های دیگر، در این خصوص نیز میزان تعهد مراجع به مراقبت از روکش اهمیت زیادی دارد. ما به عنوان متخصص دندانپزشک، بهترین روکش را به صورت اصولی آماده و نصب می‌ کنیم و اینکه از این پس چگونه از آن مراقبت می ‌شود بر عهده مراجع خواهد بود. نکات گفته شده به همراه مراقبت اصولی، در مجموع می ‌‎تواند طول عمر روکش دندان را تا 20 سال نیز افزایش دهد.

کلیک کنید: همه چیز درباره هیلینگ ایمپلنت

  • همانطور که پیش تر گفته شد، روکش دندان، رایج ‌ترین روش ترمیمی دندان است که در انواع متفاوتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. آیا شما نیز به این درمان نیاز دارید، اما هزینه آن برایتان به دغدغه ‌ای تبدیل شده است؟ در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

موثرترین عوامل بر هزینه روکش دندان عوامل تعیین ‌کننده هزینه روکش دندان

موثرترین عوامل بر هزینه روکش دندان

عوامل تعیین ‌کننده هزینه روکش دندان به شرح زیر می باشند:

قیمت روکش دندان تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌ شود که در ادامه تمام عوامل موثر بر هزینه روکش دندان را بیان کرده‌ ایم:

لابراتوار

دقت داشته باشید که صفر تا صد انجام این درمان را متخصص دندانپزشک انجام نمی ‌دهد. بخشی از آن توسط لابراتوار انجام می ‌شود. هر لابراتواری هم وابسته به  تکنولوژی‌ های استفاده شده در روکش دندان و قیمت آن‌ ها، هزینه مشخصی را برای ساخت روکش دریافت می‌ کنند.

دستمزد متخصص دندانپزشک

هر دندانپزشکی بر اساس سابقه و تجربه ‌ای که در انجام کار دارد، دستمزد مشخصی دریافت می‌ کند.

کلیک کنید: کاشت ایمپلنت دندان و عمل بینی

جنس و نوع در روکش و ارتباط آن با هزینه

تأثیر جنس روکش بر قیمت، روکش های دندانی در جنس ‌های مختلفی از جمله سرامیک، فلزی سرامیکی و … تهیه می ‌شوند و جنس آن ها در تعیین قیمتشان موثر است.

جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی روکش دندان

بهترین کار برای پیشگیری از نیاز به پرداخت هزینه ‌های اضافی این است که بهترین جنس روکش دندان را انتخاب کنید. طبیعی است که هرچه جنس روکش باکیفیت ‌تر باشد، میزان ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. درست است که در این حالت باید هزینه اولیه بیشتری را پرداخت کنید، اما از سوی دیگر از میزان ماندگاری بالای آن نیز اطمینان خواهید داشت.

استفاده از روکش‌ های بی کیفیت باعث می ‌شود که در کوتاه مدت آسیب ببینند و بیمار باید برای تعویض آن ها هزینه ‌های بیشتری را پرداخت کند. علاوه بر این با رعایت نکاتی مانند حفظ بهداشت دهان و دندان می ‌توانید از آسیب دیدن روکش دندان پیشگیری کنید. لازم به ذکر است که در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران تمام روکش‌ هایی که مورد استفاده قرار می ‌گیرند، از کیفیت بسیار عالی، ظاهری زیبا و طبیعی برخوردار هستند.

تفاوت بین روکش‌ های مختلف از نظر هزینه

شما می ‌توانید آزادانه نوع روکش دندان مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما لازم است تا در تصمیم نهایی نظر متخصص دندانپزشک خود را جدی بگیرید و درمان را به ایشان واگذار کنید.

کلیک کنید: همه چیز در مورد ایمپلنت فرانسوی

اگر به زیبایی دندان‌ های خود می ‌اندیشید، معمولاً روکش‌ های سرامیکی گزینه مناسبی برایتان هستند. اگر دندان عقبی شما به روکش نیاز دارد، حتما باید به فکر یک روکش قوی و مستحکم باشید. در نهایت برای اینکه بدانید کدام نوع روکش دندان مقرون به ‌صرفه ‌تر خواهد بود، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود مشورت کنید. ایشان بعد از بررسی و ارزیابی دقیق، هرآنچه که برایتان مناسب است را با شما در میان خواهد گذاشت.

قیمت روکش دندان

قیمت روکش دندان

قیمت روکش دندان تحت تاثیر موارد مختلفی قرار می ‌گیرد. از جمله این موارد می ‌توان به هزینه لابراتوار، نوع و جنس آن، نوع قالب گیری که سنتی است یا دیجیتال، سایر خدمات جانبی مورد نیاز و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که انجام خدمات درمانی در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد در شمال تهران با بهترین کیفیت به شما عزیزان ارائه می شوند.

برای انجام روکش دندان، با ما در تماس باشید.از طریق راه های ارتباطی زیر:

تلفن : ٠٢١٢٢٢٧٣٤٧١ و ٠٢١٢٦٤٠٥٢٦٥

واتس اپ: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

چه عواملی موجب شکستن روکش دندان می شوند؟

به طور کلی شکستن روکش دندان دو علت اصلی دارد. علت اول، لابراتواری است. به این صورت که اگر یک سری نکاتِ تخصصی در مراحل ساخت تاج (در لابراتوار) به خوبی رعایت نشود، بعد ها باعث پریدگی یا آسیب به تاج می‌ شود. علت دوم عدم مراقبت درست از جانب بیمار است. چنانچه شخص به نکات و توصیه‌ ها توجه نداشته باشد و به عنوان مثال خوراکی یا اشیاء سفت و سخت گاز بزند، ممکن است منجر به شکستن روکش دندان شود.

با روکش دندان شکسته چه کنیم؟

شکستگی روکش یک مورد اورژانسی نیست. ولی اگر اتفاق افتاد، بهتر است یک قرار ملاقات با دندانپزشک یا متخصص ترمیمی و زیبایی ترتیب داده شود تا روکش تعمیر و یا تعویض شود. این نکته را یاد آور می ‌شویم که عدم توجه به شکستن روکش دندان و یا به تعویق انداختنِ مراجعه به متخصص، می ‌تواند در آینده مشکلاتی مانند گیر پلاک میکروبی، مشکل لثه، پوسیدگی دندان، آسیب به دندان ‌های مقابل یا مجاور و … را به همراه داشته باشد.

طول دوره درمان روکش چه مدت طول می کشد؟

جدای از درمان های اولیه ی احتمالی مورد نیاز البته در صورت نیاز با توجه به نظر متخصص دندانزشک ( جراحی افزایش طول تاج، درمان ریشه، بیلداپ دندان و پست و کور) جهت آماده شدن دندان برای روکش، حدودا 3 الی 4 هفته برای مراحل ساخت روکش زمان لازم است. این زمان به منظور چک کردن هر مرحله از ساخت روکش در داخل دهان است تا کار نهایی از نظر فرم و رنگ، طبیعی بودن روکش، زیبایی و از نظر تطابق با دندان، دقیق و کاملا منطبق بر ساختار دندان بیمار باشد. به این ترتیب علاوه بر عملکرد و زیبایی مناسب، از ایجاد پوسیدگی ثانویه زیر روکش که از مشکلات شایع روکش های دندان است، جلوگیری به عمل می آید. البته در مورد روکش های تمام سرامیک مونولیتیک و همچنین در روکش های فلزی این مدت زمان کاهش خواهد یافت.

هزینه عصب کشی و روکش دندان هر دو با هم چقدر است؟

هزینه انجام این درمان ‌ها به کلینیکی دندانپزشکی که مراجعه می‌ کنید، بستگی دارد. به شما پیشنهاد می ‌کنیم با کلینیک دندانپزشکی دکتر مهناز ارشد تماس بگیرید و سوالات خود در این خصوص را بپرسید تا اطلاعات دقیقی در این باره به دست آورید.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *