لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

فروردین ۱۲, ۱۴۰۳ ۱:۵۶ ب٫ظ

لمینت یا لمینیت دندان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ ترین درمان ‌های زیبایی دندان برای افرادی است که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده و یا به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند. لمینیت‌ های سرامیکی می‌ توانند طی مدت زمان بسیار اندک تحول چشمگیری در لبخند افراد ایجاد کنند. و این تغییر و تحول اساسی در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از آن‌ ها، تا سالیان سال پابرجا خواهد بود.

لمینیت سرامیکی دندان در چه مواردی کاربرد دارد؟

لمینیت دندان برای برطرف کردن طیف وسیعی از عیوب ظاهری و مشکلات دندانی استفاده می شود. برخی از مهم ترین مشکلات ظاهری که توسط این ونیرهای سرامیکی برطرف می شود عبارت اند از:

  • ساییده شدن دندان ها ناشی از عوامل مکانیکی و شیمیایی
  • نقایص رشدی و تکاملی مینایی
  • فلوئوروزیس
  • تغییر رنگ ناشی از مصرف تتراسایکلین
  • تغییر رنگ داخلی دندان ها که در مقابل بلیچینگ مقاوم هستند.
  • تصحیح شکل دندان هایی که فرم آناتومیک صحیح ندارند.
  • ترمیم لبه شکسته دندان های قدامی
  • بستن فاصله بین دندان ها
  • تغییر رنگ های خارجی دندان که با بلیچینگ از بین نمی روند.

در چه مواردی نمی توان از لمینیت دندان برای اصلاح طرح لبخند استفاده کرد؟

از آنجا که لمینیت ها بیشترین باند را با مینای دندان برقرار می کنند، زمانی که مینای کافی جهت باند یا اتصال لمینیت ها به دندان وجود ندارد بهتر است گزینه های درمانی دیگری را جایگزین نمود، مانند موارد زیر:

کلیک کنید: تغییر رنگ لمینیت

  • زمانی که دندان ها دچار تحلیل لثه شده باشند.
  • در صورت وجود پوسیدگی های بین دندانی وسیع و متعدد که میزان زیادی از سطح مینای دندان که برای باند لازم است کم می شود و حتی پس از حذف پوسیدگی ها و انجام ترمیم های کامپوزیتی، باز هم باند لمینیت ها به این ترمیم ها باندی قوی نخواهد بود.
  • در صورت وجود سایش های شدید بر روی دندان ها، ممکن است اجبار استفاده از انواع روکش ها جایگزین لمینیت ها شود.

مزایا و معایب لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

مزایا و معایب لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

در ادامه به مزایا و معایب لمینیت دندان در زمینه تغییر رنگ می پردازیم:

مزایای لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

  • حفظ ساختار دندان، در لمینیت های سرامیکی تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از یک سطح دندان تراش داده می شود که در مقایسه با انواع مختلف روکش ها که تراش دور تا دور دندان ها انجام شده و بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان برداشته می شود، درمانی بسیار محافظه کارانه تر محسوب می گردد.
  • زیبایی طبیعی، در لمینت سرامیکی دندان انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری، در مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ نمی شوند.
  • باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان و مقاومت دربرابر نفوذ مایعات
  • سازگاری زیستی خیلی خوب، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت بهداشت دهان و دندان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینیت دندان سرامیکی کاملا سالم و نرمال خواهند بود.
  • مقاومت خوب در برابر سایش

کلیک کنید: روش ‌های جلوگیری از تغییر رنگ و لکه شدن لمینیت دندان

معایب لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

  • امکان ترک خوردگی و شکستگی
  • عدم راحتی انجام تغییر و تعمیرات پس از اتصال به دندان
  • هزینه بالاتر و گران تر بودن نسبت به ونیرهای کامپوزیتی
  • حساس به تکنیک بوده و مهارت دندانپزشک بسیار موثر است. (تراش دندان باید بسیار دقیق انجام شود.)

نصب لمینیت های سرامیکی دندان به چند جلسه نیاز دارد؟

معمولاً انجام لمینیت های سرامیکی به دو الی سه جلسه با فاصله زمانی حدود دو هفته نیاز دارد. در جلسه اول بررسی می‌ شود که آیا فرد کاندیدای مناسبی برای این روش هست یا خیر، سپس وضعیت سلامت دهان و دندان او مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وجود پوسیدگی‌ های دندان و بیماری‌ های فعال لثه از مواردی هستند که باید قبل از نصب لمینیت دندان درمان شوند. پس اگر بیمار با چنین مشکلاتی رو به ‌رو باشد، با توجه به شدت و تعداد دندان‌ های آسیب دیده باید جلساتی را برای درمان آن ها به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه داشته باشد.

اگر این موارد وجود نداشتند، بیمار به کمک متخصص دندانپزشک می ‌تواند پاسخ سؤالات خود در خصوص لمینیت سرامیکی را به دست آورده و در خصوص رنگ لمینیت با ایشان مشورت داشته باشد و در نهایت یک جلسه به آماده سازی دندان ها و اسکن دیجیتال دندان ها پرداخته می ‌شود. این اسکن به لابراتوار ارسال شده و بعد از دو تا سه هفته بعد بیمار باید مجدداً به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه کند.

کلیک کنید: ‌ تأثیر زیبایی لمینیت دندان بر زندگی و ارتباط شما

در این مدت زمان شاید نیاز به استفاده از لمینیت موقت دندان باشد که در مطب و یا توسط لابراتوار برای بیمار ساخته و نصب می شود. در جلسه بعدی که جلسه ی آخر و زمان تحویل لمینیت های سرامیکی می باشد بیمار برای نصب لمینیت های سرامیکی به مطب متخصص دندانپزشک مراجعه می ‌کند. در این مرحله از درمان، لمینیت ‌های سرامیکی از نظر رنگ و فرم مورد بررسی قرار می‌ گیرند. در صورتی که در ساخت آن ها مشکلاتی وجود داشته باشد، باید لمینیت مجدداً برای اصلاح به لابراتوار ارسال شود. در نتیجه یک جلسه دیگر به درمان اضافه می ‌گردد. و در صورت عدم هیچ مشکلی توسط سمان های رزینی مخصوص نصب می شوند.

مدت زمان بهبودی بعد از لمینیت

خوشبختانه پس از نصب لمینیت های سرامیکی نیازی به زمان خاصی برای ریکاوری نیست چون در اکثر مواقع بی ‌حسی مورد استفاده قرار نمی گیرد، بنابراین بیمار نیازی به ریکاوری ندارد و بلافاصله پس از نصب لمینیت های سرامیکی می تواند از داشتن لبخندی زیبا لذت ببرد.

مراقبت از لمینیت دندان

مراقبت از لمینیت دندان

برای مراقبت از لمینیت‌ ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

مراقبت از لمینیت دندان مشابه دندان‌ های طبیعی است و نیازمند رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد. چنانچه به صورت روزانه دندان‌ های خود را مسواک بزنید و هرشش ماه یکبار به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید قادر خواهید بود بیش از 15 الی 20 سال بدون هیچگونه مشکلی لمینیت‌ های سرامیکی خود را حفظ کنید. سایر اصول نگهداری و مراقبت از لمینیت دندان عبارت اند از:

کلیک کنید: لمینیت یا بلیچینگ؟

  • برای جلوگیری از تحلیل لثه، دندان ‌های خود را به آرامی مسواک بزنید. زیرا اگر بیش از حد مسواک بزنید لثه دچار تحلیل شده و از لمینیت فاصله می‌ گیرد.
  • از یک خمیردندان حاوی فلوراید برای شستن دندان‌ های خود کمک بگیرید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر ورزش ‌های تهاجمی مانند والیبال، بیسبال، فوتبال و مخصوصا ورزش‌ های رزمی انجام می ‌دهید یا در طول شب دندان قروچه دارید از نایت گارد استفاده کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت، ترد و یا غذاهایی که نیازمند جویدن زیاد هستند خودداری کنید.
  • اگر احساس می ‌کنید لمینیت دندان شما آسیب دیده، شل شده یا شکسته است، حتما در اسرع وقت با متخصص دندانپزشک خود تماس بگیرید.

طول عمر و ماندگاری لمینیت های سرامیکی

ماندگاری لمینیت دندان در صورت مراقبت مناسب، می ‌تواند تا 20 سال مستحکم و سالم بمانند. لمینیت دندان در نهایت به دلیل تغییراتی که  در طی زمان متوجه دندان‌‌ ها و لثه ‌ها می‌ شود، نیاز به تعویض دارند. اگر پوشش لمینیتی دندان شکسته شود یا به هر نحوه دیگری آسیب دیده باشد، به دلیل اینکه به ندرت قابل تعمیر هستند، معمولاً نیاز به تعویض کامل دارد.

عوارض لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

عوارض لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

  • حساسیت دندان
  • واکنش‌ های آلرژیک لثه
  • پوسیدگی دندان‌ های زیر لمینیت
  • بروز بیماری ‌های لثه
  • افتادن لمینیت از روی دندان

کلیک کنید: مراحل درمان لمینیت دندان به زبان ساده

جلوگیری از بروز عوارض لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

برای جلوگیری از بروز عوارض لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان و همچنین افزایش ماندگاری آن، بهتر است به نکات و مراقبت‌ های پس از لمینیت همانطور که پیش تر گفته شد توجه کنید.

مقایسه لمینیت و بلیچینگ برای تغییر رنگ دندان

مقایسه لمینیت و بلیچینگ برای تغییر رنگ دندان

در ادامه به مقایسه لمینیت و بلیچینگ برای تغییر رنگ دندان پرداخته ایم:

کاربرد

علاوه بر سفید کردن دندان با لمینیت می ‌توان برای اصلاح سایر مشکلات ظاهری دندان‌ ها از جمله شکستگی، لب پر شدگی، ترک خوردگی، بستن فاصله بین دندان‌ ها و اصلاح کجی آن ها از لمینیت سرامیکی استفاده کرد. در حالی که این موارد را با استفاده از بلیچینگ نمی توان اصلاح نمود.

مواد مورد استفاده

لمینیت دندان لایه بسیار نازکی از جنس سرامیک است که پس از اسکن دیجیتال از دندان ها در لابراتوار ساخته شده و سپس توسط متخصص دندانپزشک بر روی دندان‌ ها نصب می‌ شود. اما بلیچینگ دندان ماده ای حاوی کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید است که با نفوذ به ساختار دندان بر روی رنگ آن تاثیر می‌ گذارد.

نحوه ی انجام درمان

نحوه ی سفید کردن دندان‌ ها با استفاده از این دو درمان کاملا باهم متفاوت است. در بلیچینگ، متخصص دندانپزشک ماده کاربامید پراکسید و یا هیدروژن پراکسید را در غلظت لازم و مدت زمانی که متناسب با نیاز بیمار باشد را بر روی دندان‌ های او قرار می‌ دهد و پس از آن دندان ‌های بیمار را به طور کامل شستشو می ‌دهد. اما در روش درمانی دیگر، لازم است که ابتدا دندان‌ ها مقداری تراشیده شده و از آن ها اسکن دیجیتال گرفته شود. اسکن تهیه شده به لابراتوار ارسال شده و بر اساس اسکن تهیه شده لمینیت ‌های سرامیکی ساخته می‌ شوند. در مرحله آخر لمینیت‌ های سرامیکی آماده شده توسط متخصص دندانپزشک بر روی دندان‌ های بیمار نصب می‌ گردند.

کلیک کنید: راهنمای کامل برای درمان لمینیت دندان

قیمت

این دو روش از نظر قیمت نیز تفاوت دارند. به طور کلی تعداد دندان‌ هایی که تحت درمان قرار می ‌گیرند، مواد مورد استفاده برای انجام هر یک از این درمان ‌ها، فرایند انجام آن ها و … در تعیین قیمت نقش دارند. اما در کل می‌ توان گفت که لمینیت در مقایسه با بلیچینگ، درمان گران‌ تری است.

تعداد جلسات مراجعه به متخصص دندانپزشک

این دو روش درمانی جزء تکنیک ‌های سریع سفید کردن دندان‌ ها هستند که افراد با انجام این درمان ها می ‌توانند در مدت زمان کوتاهی به نتیجه مورد نظر خود برسند. مدت زمان انجام بلیچینگ از لمینیت کمتر بوده و تنها در یک جلسه انجام می‌ شود، اما لمینیت سرامیکی نیاز به ۲ الی ۳ جلسه مراجعه به مطب متخصص دندانپزشک را دارد.

برگشت پذیری درمان

نصب لمینیت بر روی دندان‌ ها نیاز به تراشیدن مقدار جزئی از مینای دندان دارد. به همین دلیل است که در صورت آسیب دیدن و یا افتادن آن از روی دندان، بیمار باید مجدد لمینیت جدیدی را جایگزین آن کند.

میزان ماندگاری

ماندگاری سفیدی دندان‌ ها با بلیچینگ در حدود ۶ ماه الی 1 سال است، اما طول عمر و ماندگاری سفید کردن دندان با لمینیت بسیار بیشتر از این مدت زمان و در حدود 15 تا 20 سال است.

دستکاری ساختار دندان

متخصص دندانپزشک برای ایجاد پیوند محکم بین لمینیت و دندان و همچنین برای پیشگیری از برجسته شدن لایه لمینیت و طبیعی به نظر رسیدن آن، مقداری از سطح دندان را می ‌تراشد. اما برای بلیچینگ نیازی به دستکاری ساختار دندان و تراشیدن آن وجود ندارد.

سفیدی دندان ‌ها با بلیچینگ زیبا تر است یا لمینیت های سرامیکی؟

سفیدی دندان ‌ها با بلیچینگ زیبا تر است یا لمینیت های سرامیکی؟

میزان سفیدی دندان ‌ها به سلیقه افراد بستگی دارد. در سفید کردن دندان با لمینیت افراد می‌ توانند رنگ و میزان سفیدی آن را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنند، اما در بلیچینگ میزان سفید شدن دندان‌ ها قابل پیش بینی نیست. به طور کلی نتیجه درمان به میزان بد رنگی دندان‌ ها و سایر آسیب ‌های آن ها، مهارت دندانپزشک در انجام کار و سلیقه بیمار بستگی دارد، به همین دلیل نمی ‌توان به طور قاطعانه گفت که کدام روش زیبایی بیشتری را ارائه می‌ دهد.

کلیک کنید: بهترین نوع لمینیت برای شما کدام است؟

انتخاب هر یک از این روش‌ ها به نیاز بیمار و سایر شرایط او بستگی دارد. متخصص دندانپزشک پس از معاینه دهان و دندان بیمار و بررسی نوع و میزان آسیب ‌دیدگی‌ های دندانی او، میزان بدرنگی دندان ‌ها، شرایط بهداشت دهان و دندان بیمار، سن، شرایط مالی و … بهترین روش برای سفید کردن دندان ‌ها را به بیمار پیشنهاد می‌ دهد.

هزینه لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

هزینه لمینیت دندان برای تغییر رنگ دندان

نوع لمینیت: لمینیت دندان در انواع مختلفی مانند لومینیرز، ips و .. وجود دارد که بر اساس نوع استفاده شده، هزینه آن متفاوت است.

تعداد دندان مورد درمان: با توجه به تعداد دندان‌ هایی که به درمان نیاز دارند و بر اساس تعداد واحد مورد نیاز، هزینه متغیر می ‌باشد.

تخصص دندانپزشک: در صورتی که دندانپزشک معالج، متخصص ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی باشد، هزینه دستمزد دندانپزشک بالا تر است.

هزینه لابراتوار: لابراتوار ساخت پروتزهای دندانی و یا آزمایشگاه دندانسازی نیز می ‌تواند در مجموع هزینه‌ های درمان لمینیت تاثیر گذار باشد.

کلیک کنید: لمینیت فوری دندان چگونه انجام می شود؟!

برای دریافت اطلاعات دقیق‌ تر در این زمینه می ‌توانید ما با در ارتباط باشید از طریق راه ارتباطی زیر:

تلفن: ٠٩٣٦٥١٦٤٣٢٣

سوالات متداول

آیا انجام لمینیت سرامیکی باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

اگر درمان به درستی و توسط متخصص پروتز و زیبایی انجام شود و میزان تراش استاندارد باشد و تطابق لمینیت ها و دندان خوب باشد، پوسیدگی دندانی اتفاق نمی افتد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از انجام لمینیت مانند سایر دندان ها دارد.

آیا طول عمر انواع لمینیت های دندانی با هم فرق دارد؟

به طور کلی ماندگاری لمینیت دندان به نوع و جنس لمینیت و نحوه مراقبت ‌های فرد پس از انجام درمان بستگی دارد. به طبع استفاده از برند های باکیفیت ‌تر سبب افزایش ماندگاری نتیجه درمان خواهد شد.

آیا سن خاصی برای انجام لمینیت سرامیکی دندان وجود دارد؟

بعد از انجام لمینیت سرامیکی دندان از گاز زدن و جویدن میوه ها و غذا های سفت مانند ته دیگ خود داری کنید. از تغییرات ناگهانی گرما و سرما در محیط دهان خود، خود داری کنید و مصرف دخانیات را به حداقل برسانید. به طور کلی تمام افراد قادر به استفاده از این روش درمانی و زیبایی هستند، اما متخصصان دندانپزشک لمینیت دندان را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی کنند. زیرا این افراد استخوان در حال رشد دارند و احتمال تغییرت فک و صورت آن ها بعد از 18 سالگی وجود دارد.

لمینیت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟

پاسخ به این سوال بیش از هر چیز به انتخاب شما وابسته است. مراجعین بسیاری پس از حضور در کلینیک های دیگر برای کامپوزیت دندان دچار مشکل شده اند. متاسفانه انتخاب نادرست دندانپزشک به خاطر قیمت کمتر و یا شرایط های ویژه ای که برای جذب مشتری میگذارند، باعث شده که تعداد کامپوزیت های ناموفق زیاد شود. بو گرفتن دهان، غیر طبیعی شدن دندان ها بعد از کامپوزیت، استفاده از جنس نامرغوب و عدم ظرافت مشکلاتی است که ایجاد خواهد شد. پیشنهاد ما این است که حتما و حتما به سراغ متخصص بروید. از سپردن دندان هایتان به افراد غیرمتخصص خودداری کنید. چرا که هزینه نهایی خراب شدن دندان هایتان بیشتر خواهد بود. بنابراین برای انتخاب درمان زیبایی دندان، حتما به نظر متخصص تان گوش کنید. چرا که جزییات صورت و سلامت دندان ها در انتخاب نوع درمان تاثیرگذار است. با انتخاب دندانپزشک متخصص و مشورت با او در نهایت میتوانید از سلامت و زیبایی دندانهایتان در کنار هم لذت ببرید.

علت تفاوت قیمت لمینیت دندان در دندانپزشکی ها چیست؟

تعرفه های درمان تخصصی قطعا بالاتر از درمان عمومی خواهد بود، همچنین متریال مورد استفاده ، دقت و کیفیت در ساخت در لابراتوار و شفافیت و فرم دادن به لمینیت مواردی هستند که قیمت لمینیت دندان را مشخص می کنند.

دکتر مهناز ارشد

متخصص پروتزهای دندانی، ایمپلنت و زیبایی

متخصص درمان مشکلات مفصل فکی و آپنه خواب

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر مهناز ارشد

نظر بدهید
به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *